تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806383438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف عربستان ازخريد ۱۵هزارموشك ضدتانك


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: هدف عربستان ازخريد ۱۵هزارموشك ضدتانك
بديهي است كه هيچ تانكي به زودي به سرزمين عربستان هجوم نخواهد برد اما چرا اين كشور سفارش خريد ۱۵ هزار موشك ضد تانك را به آمريكا داده است؟ اين سوالي است كه يك كارشناس آمريكايي در يادداشت خود مطرح كرده و به دنبال پاسخگويي به آن است.
تسنيم: بديهي است كه هيچ تانكي به زودي به سرزمين عربستان هجوم نخواهد برد اما چرا اين كشور سفارش خريد ۱۵ هزار موشك ضد تانك را به آمريكا داده است؟ اين سوالي است كه يك كارشناس آمريكايي در يادداشت خود مطرح كرده و به دنبال پاسخگويي به آن است.

ديويد كنر در نشريه الكترونيكي فارن پارليس به دنبال يافتن چرايي خريد بيش از 15 هزار موشك ضد تانك توسط عربستان سعودي است. متن كامل اين يادداشت در ادامه ارائه شده است؛

هيچ كس انتظار ندارد كه به اين زودي حتي يك تانك به عربستان حمله كند اما اين پادشاهي سفارش بزرگي براي خريد موشك‌هاي ضد تانك ساخت آمريكا داده است، اقدامي كه باعث تعجب ناظران شده و اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اين معامله به حمايت رياض از شورشيان سوري مرتبط مي‌شود؟

اين معامله پيشنهاد شده كه پنتاگون آن را در اوايل دسامبر به اطلاع كنگره رساند، براي رياض بيش از 15 هزار موشك ضد تانك "رايتون" به ارزش بالاي يك ميليارد دلار فراهم مي‌آورد. بر اساس گزارش "موازنه نظامي" موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيك كل موشك‌هاي ضد تانك انبار شده عربستان بالغ بر 4 هزار فروند مي‌شود. در دهه گذشته پنتاگون فقط يكي از معامله‌هاي فروش‌ ضد تانك به عربستان سعودي_ بر اساس معامله‌اي در سال 2009 نزديك به 5 هزار موشك به اين پادشاهي منتقل شده_ را به اطلاع كنگره رسانده است.

"جفري وايت" كارشناس "موسسه واشنگتن براي سياست‌گذاري خاور نزديك" و تحليلگر سابق اطلاعاتي در "آژانس اطلاعات دفاعي" گفت كه اين مقدار موشك از جمله نوع فوق پيشرفته TOW خيلي زياد است و مساله اين است، تهديد چيست؟

اين سوال سختي براي پاسخ دادن است،‌ يك درگيري نظامي با ايران، بيشترين تهديد احتمالي كه رياض با آن مواجه است، به صورت گسترد‌‌ه‌اي يك درگيري دريايي و هوايي در خليج فارس خواد بود. هر چند عربستان سعودي درگيري‌هاي جدي مرگباري در طول سال‌هاي گذشته با شورشيان در شمال يمن داشته است اما اين گروه‌ها فقط به تعداد انگشت شماري وسايل نقليه زرهي دارند. عراق نيز كه در دوران صدام حسين يك تهديد واقعي به شمار مي‌رفت آن چنان بر اثر مشكلات داخلي و تاثير مخرب جنگ در سوريه تحليل رفته است كه حتي نمي‌تواند به اينگونه ماجراجويي‌ها فكر كند.

اما يك متحد عربستان سعودي به صورت جداگانه مي‌تواند از تسليحات ضد تانك استفاده كند؛ شورشيان سوريه. رياض در گذشته از اين راضي و خشنود بوده كه بتواند كمكي بكند؛ عربستان پيش از اين تسليحات ضد تانك را از كرواسي مي‌خريد و سپس براي شبه‌نظاميان مخالف اسد ارسال مي‌كرد اما هم اكنون شورشيان سوري را در اردن آموزش و مسلح مي‌كند. چارلز ليستر، تحليلگر مسايل تروريسم مي‌گويد شورشيان همچنين 100 فروند موشك ضد تانك ساخت چين را از طريق مرز اردن دريافت كرده‌اند و ويديوهاي زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد شورشيان سوري از اين تسليحات عليه تانك‌هاي بشار اسد استفاده مي‌كنند.

شورشيان سوري بيشتر تسليحات ضد تانك خود را از تصرف زرادخانه‌هاي دولت سوريه به دست آورده‌اند، ليستر معتقد است كه ده‌ها موشك 9M113 Konkur، يك نوع اسلحه قديمي ساخت شوروي سابق، براي شورشيان افراطي در شمال سوريه در تابستان گذشته فراهم شد و استفاده از اين موشك‌ها در ميدان جنگ باعث تا شورشيان كمربند زرهي دولت سوريه براي محافظت از مناطق استراتژيك را خنثي كنند، شكست اين خطوط دفاعي اضافي ثابت كرده است كه نقش مهمي براي انجام حملات زميني دارد.

رياض به صورت مستقيم نمي‌تواند موشك‌هاي ضد تانك آمريكايي را براي شورشيان ارسال كند_ واشنگتن قوانين سختي در اين زمينه اعمال مي‌كند_ انتقال صلاح‌هاي آمريكايي براي طرف سوم بدون تصويب واضح دولت آمريكا مجاز نيست. با توجه به اينكه واشنگتن نگراني خود را از تسلط نيروهاي اسلامگراي افراطي در جنگ ابراز كرده است- كه منجر به توقف ارسال كمك‌هاي غيرمرگبار به شورشيان سوري در تاريخ 12 دسامبر شد- بنابرين اين اجازه هيچ وقت به عربستان داده نخواهد شد. "آرام نرگويزيان" كارشناس ارشد مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي مي‌گويد، اگر رياض بخواهد به هر صورتي اين تسليحات را انتقال دهد، اين اقدام نقض جدي قوانين آمريكا محسوب خواهد شد و اين مي‌تواند به توقف فروش تسليحات منجر شود. تاكنون تنها يك موشك ضد تانك آمريكايي در سوريه شناسايي شده_ يك مدل قديمي كه لستر حدس مي‌زند احتمالا از تسليحاتي بوده است كه در زمان شاه به ايران فروخته شده و ايران [پس از انقلاب] آن را به سوريه انتقال داده و سپس به دست شورشيان افتاده است.

هرچند ممكن است كه آخرين تسليحات ضد تانك آمريكايي در حلب به اين زودي نشان داده نشود اما به معني اين نيست كه با تلاش‌هاي عربستان سعودي براي تسليح شورشيان سوري اين معامله به صورت كامل فسخ شود، تحليلگران مي‌گويند چيزي كه ممكن است اتفاق بيافتد اين است كه عربستان در حال ارسال تسليحات زرادخانه موشك‌هاي ضد تانك خود از جاي ديگر به سوريه است و مي‌خواهد با خريد موشك‌هاي جديد انبارهاي خود را دوباره پر كند.

"چارلز فريمن" سفير سابق آمريكا در عربستان گفت كه من حدس مي‌زنم عربستان در حال ارسال موشك‌ از انبارهاي خود به صورت مستقيم براي مخالفان است و با مهمات جديد جاي خالي تسليحات ارسالي را پر مي‌كند.

بدون در نظر گرفتن اينكه چگونه خريد موشك‌هاي ضد تانك به سوريه ارتباط پيدا مي‌كند، شكي نيست كه اين بخشي از سياست تسليحاتي بزرگتر عربستان سعودي است كه به مدت يك دهه در جريان است. از سال 2004 تا 2011 بنا بر گزارش بخش تحقيقاتي كنگره رياض هفتاد پنج و نيم ميليارد دلار قرارداد تسليحاتي امضا كرده است كه به مراتب بيشتر از هر كشور در حال توسعه اقدام به خريد كرده است. آمريكا نيز بزرگترين ذينفع اين دست و دل بازي عربستان سعودي است چرا كه در سال 2011 به خريد‌هاي عربستان، صدور تسليحات آمريكا با فروش 66 ميليارد دلاري ركود زد.

ويليام هارتيونگ مدير پروژه تسليحاتي و امنيتي مركز سياست گذاري بين‌المللي اظهار داشت، اين كه عربستان چگونه مي‌خواهد از اين تسليحات استفاده كند يك معما است و فقط سرنوشت موشك‌هاي ضد تانك نيست كه نامشخص است بلكه رياض اخيرا جت‌هاي جنگنده پيشرفته‌اي را از آمريكا به ارزش 30 ميليارد دلار خريداري كرده است- اما فقدان خلبان و توانايي نگهداشتن جت‌ها اين سوال را مطرح مي‌كند كه سعودي‌ها چگونه مي‌خواهند از اين جت‌ها استفاده كنند.

اما خريد اين سلاح‌ها فارغ از هرگونه نيت براي استفاده از آنها، مي‌تواند نقطه عطفي براي عربستان باشد، در اين زمان كه رياض با واشنگتن به دليل ديپلماسي دولت اوباما با ايران و عدم دخالت در سوريه در تضاد قرار دارد، خزانه اين كشور پادشاهي مي‌تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه روابط با پنتاگون قوي‌تر از هميشه باقي بماند.

هارتيونگ در ادامه افزود، سابقا يك لابي‌گر در واشنگتن بود كه مي‌گفت وقتي شما تسليحات آمريكا را مي‌خريد فقط سلاح نمي‌خريد بلكه رابطه با آمريكا را نيز مي‌خريد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن