تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803100433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدفمندي وارد چهارمين سال شد، ايران همچنان ركورددار مصرف انرژي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: هدفمندي وارد چهارمين سال شد، ايران همچنان ركورددار مصرف انرژي جهان
اواخرآذر ماه1389، رئيس جمهور وقت با حضور در تلويزيون آغاز اجراي فاز اول قانون هدفمند كردن يارانه ها را رسماً اعلام كرد و گفت: حامل هاي انرژي، آب و نان در سراسر ايران با بهاي جديد ارائه خواهند شد .سه سال از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها گذشت و با ورودبه چهارمين سال اجراي هدفمندي يارانه ها، مصرف حامل هاي مختلف انرژي نه تنها كاهش نيافته بلكه كشورمان در مصرف گازوئيل، برق، گاز طبيعي و بنزين ركوردهاي جديدي را در بين كشورهاي مختلف جهان با توجه به نسبت جمعيتي و مصرف فعلي به نام خود ثبت كرده است. نوسان نرخ ارز، تحريم هاي بين المللي و نداشتن سناريوي لازم براي اجراي قانون باعث شد، تا قانون هدفمند كردن يارانه ها در همان گام اول باقي بماند . علاوه برآن افزايش نرخ ارز موجب اين گشت كه فاصله قيمت داخل با قيمت هاي جهاني به پيش از اجراي هدفمندي بازگردد. بنابراين مجلسي ها با اجراي فازدوم در سال 92 مخالفت كردند و همين موجب شد كه دولت دهم موفق به اجراي فاز دوم نشود و اين مرحله از قانون به دولت حسن روحاني برسد؛ از اين رو دولت يازدهم از يك طرف زمزمه هاي حذف سه دهك را سر مي دهد و از طرف ديگر صداي اجراي فاز دوم با حذف يارانه نقدي و توزيع كالاهاي اساسي براي اقشار نيازمند جامعه به گوش مي رسد.

وابستگي مجدد به واردات بنزين با ثبت ركورد هاي جديد مصرف

مديريت و اصلاح رفتار مصرف حامل هاي مختلف انرژي به ويژه بنزين، گازوئيل، گاز طبيعي و برق مهمترين اهداف اجراي فاز اول قانون هدفمندسازي يارانه ها بود اما با گذشت سه سال از اجراي اين قانون نه تنها كاهش مصرفي حاصل نشد بلكه ايران به ركورددار مصرف فرآورده هاي نفتي، گاز و برق جهان تبديل شده است.به گزارش مهر،آمارهاي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران حاكي از آن است كه از ابتداي سال جاري متوسط مصرف بنزين معمولي و سوپر كشور در مجموع به بيش از 70 ميليون ليتر رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدي حدود 7.5 درصدي را تجربه مي كند.در برخي از روزها شاهد عبور مصرف اين فرآورده نفتي حتي از مرز 100 ميليون ليتر در روز بوده ايم. همزمان با رشد مصرف بنزين، در شرايط فعلي به طور ميانگين روزانه 19 تا 20 ميليون مترمكعب CNG در جايگاه ها عرضه مي شود كه مصرف اين حجم CNG معادل 20 ميليون ليتر بنزين است. از اين رو در حال حاضر مجموع مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل خودروهاي سواري كشور به معادل 100 ميليون ليتر بنزين در روز افزايش يافته است كه اين ميزان مصرف با توجه به جمعيت كشور يك ركورد بدون رقيب جهاني محسوب مي شود. رشد مصرف بنزين موجب شده است كه هم اكنون توليد اين فرآورده نفتي در پتروشيمي ها به ميزان 8 تا 10 ميليون ليتر در روز ادامه يابد كه در كنار آن، روزانه 5 تا 7 ميليون ليتر بنزين و اكتان افزا هم از خارج وارد مي شود.

گازوئيل جاي گاز در نيروگاه ها را گرفت

از ابتداي سال جاري تاكنون به طور متوسط روزانه بين 100 تا 105 ميليون ليتر گازوئيل در كشور مصرف شده است و نكته قابل توجه آن است كه تا چند سال گذشته مسئولان دولت نسبت به مصرف بيش از 90 ميليون ليتر گازوئيل در كشور اظهار نگراني مي كردند اما امروز مصرف بالاي 100 ميليون ليتري اين فرآورده نفتي به موضوعي عادي تبديل شده است. در اين بين با كاهش شديد گازرساني به نيروگاه ها به دليل مصرف بالاي اين انرژي پاك در بخش خانگي و تجاري، از ابتداي امسال ميزان مصرف گازوئيل در نيروگاه ها افزايش يافته است كه اين موضوع علاوه بر تحميل هزينه سالانه 20 تا 25 ميليارد دلاري به اقتصاد كشور، آلودگي شديد هوا و افزايش هزينه توليد برق را هم براي كشور به ارمغان آورده است. با وجود رشد مصرف گازوئيل، آمارهاي رسمي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي حاكي از آن است كه مصرف نفت كوره، گازمايع و نفت سفيد پس از هدفمندي يارانه ها ثابت و حتي با رشد منفي روبه رو شده است.

مصرف گاز ايران از چين هم جلو زد

چين يك ميليارد و 200 ميليون نفري سالانه 130 تا 140 ميليارد مترمكعب گاز مصرف مي كند اما مصرف گاز ايران حدود 70 ميليون نفري حدود 155 تا 160 ميليارد مترمكعب در سال است. هم اكنون ايران چهار برابر متوسط جهاني، 18 برابر ژاپن و معادل كل صنايع 18 كشور عضو اتحاديه اروپا گاز مصرف مي كند و پيش بيني پژوهشگاه صنعت نفت نشان مي دهد كه مصرف گاز ايران تا چشم انداز به معادل 2.5 ميليارد مترمكعب در روز افزايش يابد. از سوي ديگر در روزهاي پاياني پاييز سال جاري، مصرف گاز طبيعي كشورهم با ثبت يك ركورد جديد به بيش از 520 ميليون مترمكعب در روز رسيد كه از اين ميزان حدود 430 تا 432 ميليون مترمكعب آن به تنهايي از در منازل و ساختمان ها دود شده است.

مصرف برق ايران به مرز بحران رسيد

در كنار رشد مصرف حامل هاي مختلف انرژي پس از اجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه ها، برق هم از قافله رشد مصرف عقب نمانده است و رشد پيك مصرف برق تابستاني و حتي زمستاني حاكي از اين واقعيت است.آمارهاي توانير حاكي از آن است كه در روزهاي گرم تابستان سال جاري پيك مصرف برق ايران به 46 تا 47 هزار مگاوات و در روزهاي سرد پاييزي به 32 تا 35 هزار مگاوات افزايش يافته است. به عبارت ديگر متوسط مصرف برق بين 2 تا 5 هزار مگاواتي در فواصل سرد و گرم سال نسبت به پيش از اجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه ها افزايش يافته است. در شرايط فعلي به طور متوسط سالانه بين 215 تا 220 ميليارد كيلووات ساعت برق در ايران مصرف مي شود ضمن آنكه هم اكنون متوسط مصرف جهاني برق براي مشتركان خانگي، 900 كيلووات ساعت در سال است، در حالي كه مشتركان ايراني در بخش خانگي سالانه 2900 كيلووات ساعت برق مصرف مي كنند كه اين رقم بيش از 3 برابر ميانگين جهاني است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه در گفت و گو با خراسان: يارانه در سال 93 بيمه اي و غيرنقدي شود

عضو كميسيون برنامه وبودجه در مجلس ، تعيين تكليف قانون هدفمندي يارانه ها در بودجه 93 را از انتظارات مجلس عنوان و خاطرنشان كرد: اگر مي خواهيم فاز دوم هدفمندي را در سال آينده اجرا كنيم بايد سياست هاي غيرقيمتي در دستوركارقرارگيرد و آن را به بخش بيمه اي و غيرنقدي سوق دهيم و مواد ديگر هدفمندي در خصوص كمك به توليد و سلامت هم اجرايي شود. هادي قوامي در گفت و گو با خراسان بيان داشت: يكي از ضعف هاي اساسي هدفمندي يارانه ها در فاز اول اين بود كه هدف هاي اساسي قانون گذار محقق نشد. وي با اشاره به اينكه ازمحل افزايش قيمت اصلاح حامل هاي انرژي بايد 50 درصد به خانوارها،30درصد به بخش توليد و20 درصد به دولت پرداخت مي شد تاكيدكرد:نه تنها عمل به قانون صورت نگرفت بلكه در سال هاي بعد هم اين قانون مسكوت ماند.قوامي بابيان اينكه قدرت خريد مردم به ميزان قابل توجهي كاهش پيداكرده است افزود:با توجه به افزايش سه برابري نرخ دلار نسبت به زمان اجراي فاز اول هدفمندي قاچاق سوخت هم افزايش پيدا كرده است.نماينده مردم اسفراين اظهارداشت:انتظار مي رفت دولت يازدهم باتوجه به شعارهايي كه مي دهد قانون افزايش حامل هاي انرژي به ميزان 40درصد را اجرايي كند اما متاسفانه استنكاف مي كند و اين تعلل موجب زيان بيشتر براي كشور خواهد شد.وي همچنين درباره تكميل اجراي قانون هدفمندي در بودجه 93 گفت: قانون هدفمندي با اصلاحاتي انجام مي شود يعني اينكه فاز دوم در سال آينده با نگاه ويژه براي حمايت از توليد و اصلاح در شيوه پرداخت كنوني يارانه ها اجرايي مي شود بدان معنا كه مقداري از يارانه براي بيمه درمان نيز اختصاص پيدا مي كند. قوامي افزود: پرداخت يارانه نقدي نيز اصلاح خواهد شد به گونه اي كه ممكن است به همه دهك ها يارانه داده نشود يا اينكه يارانه نقدي به دهك ها به ميزان مختلفي اختصاص داده شود كه هنوز رقم دقيق آن مشخص نيست. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا زمان ارائه لايحه هدفمندي مشخص شده است؟ گفت: اميدواريم لايحه اين هفته به مجلس برسد.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن