تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802423549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۷۰ درصد بودجه بهداشت در دست وزارت بهداشت نيست


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ۷۰ درصد بودجه بهداشت در دست وزارت بهداشت نيست
محسني بند‌پي، سه دوره رئيس كميسيون بهداشت و درمان بود و در تدوين برنامه پنجم توسعه نقش داشت و خوشبختانه هم‌اكنون در وزارت بهداشت، مشغول به كار بوده و در جايگاه اجرا نشسته است؛ بنابراين‌ نخستين كارشان نيز تجميع صندوق‌هاي بيمه است. به ‌دليل آنكه ساختار تأمين اجتماعي و خدمات درماني متفاوت است، تجميع بيمه‌ها مقداري سخت است، ولي دست‌كم تعرفه‌ها را واقعي ببينند و دستمزد پزشك در بخش خصوصي و دولتي يكسان شود.
يكي از مباحثي كه بيش از هر چيز‌ در دولت گذشته جنجال‌آفرين شده بود و پس از روي كار آمدن دولت يازدهم بر آن تأكيد شده‌، حوزه بهداشت و درمان يا به طور كل‌ حوزه سلامت است. اين بخش از برنامه‌هاي دولت كه ‌مستقيم با سلامت افراد جامعه ارتباط دارد، از ملزومات كشور بوده و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

به گزارش تابناك، با شروع اين دولت يكي از وعدهايي كه به مردم داده شد بازگشت نرخ دارو به سال 91، تجميع و همگاني كردن بيمه هاي درماني و خدماتي و همچنين كاهش هزينه هاي درمان بود. اما اينكه در اين فرصت چند ماه دولت به چه ميزان از اين تعهدات عمل كرده است به صورت واضح مشخص نيست، هرچند وزير بهداشت و رئيس جمهور در گزارش صد روزه خود به اقدامات صورت گرفته در اين چند روز اشاره داشتند ولي به نطر مي رسد كه اين ميزان كافي نيست.

دكتر رسول خضري در اين باره و در گفت و گو با تابناك با اشاره به موضوعات مطرح شده اظهار داشت: بيش از 60 درصد مواد اوليه دارويي از خارج مي آيد. در سال 92 ارز مرجع به دارو تعلق نگرفت و در واقع آزاد شد. بايد از صنايع داروسازي حمايت شود اما به دليل محدوديت مالي دولت اين اتفاق نيافتاد. بالاي 150 قلم داروي ما از خارج وارد مي شود و با توجه به شرايطي كه در اين مدت داشتيم و مبادلات ارزي محدود بود، اگر معامله اي هم انجام مي شد، 30 درصد پول دلالي بايد داده مي شد.

وي گفت: گراني دارو با اين شرايط به بيمار تحميل مي شود. با تفاهمي كه بين وزارت بهداشت و بيمه هاي خدمات درماني و تامين اجتماعي صورت گرفت توانست تا حدودي قيمت دارو را كاهش دهد و به جاي آنكه پول از جيب مريض براي دارو پرداخت شود، بيمه ها اين هزينه ها را بپردازند. وزارت بهداشت پيشنهاد داد كه يارانه هاي در نظر گرفته شده را مستقيما به بيمه‌ها بدهند تا قيمت دارويي كه به دست مريض مي‌رسد كم باشد و به مرز 30 درصد نزديك شويم اما تاكنون اين امر محقق نشده و فاصله داريم.

افق سالانه اين روند خوب به نظر مي رسد و تا يكي دو سال آينده بحث توليدات دارويي رونق خواهد گرفت. انتظار ما در كوتاه مدت اين بود كه آشفته بازار بحران دارويي كاهش يابد و دغدغه بيماران در مورد تامين دارو تا حدودي حل شود. در اين صد روز قدم هاي خوبي برداشته شد. قيمت داروهاي خاص پر مصرف كه در دوران گراني به 2 ميليون تومان هم رسيده بود تا 700 هزار تومان كاهش يافته است. 100 روز براي قضاوت كردن زود است و برخي كارها نيازمند چندين سال كار و تلاش است.

اين مشكلات يك روزه ايجاد نشده است كه يك روزه هم حل شود. مشكلي است كه طي ساليان متمادي به وجود آمده و حل آن نيازمند زمان است و انتظار مي رود با تلاش مسئولين به سرانجام برسد.

وي افزود: يكي از مشكلات بهداشت و درمان اولويت پايين آن در بودجه كشور است كه متاسفانه در بودجه سال 93 هم همين كار را كرده اند و بودجه سال 92 را لحاظ كرده اند. منابع مالي شوخي بردار نيست. حقوق پرسنل حداقل بايد براي دلخوش بودن آنها بايد به موقع پرداخت شود؛ هر چند سرانه درمان در كشور ما يك دهم كشورهاي حاشيه خليج فارس و منطقه است.

خضري در مورد وعده هايي كه دولت ها در مورد بيمه همگاني مي دهند گفت: توليت بهداشت و درمان با دولت ها است و بيمه همگاني بايد تمام آحاد جامعه را تحت پوشش قرار دهد. متاسفانه هنوز بين 6 تا 8 ميليون نفر در كشور داريم كه هيچ بيمه اي ندارند و در مقابل در حدود 15 مليون نفر هستند كه چندين نوع بيمه دارند و اين بي عدالتي است. موضوع ديگر اين است كه تعرفه ها واقعي شود. اگر اين قضيه اصلاح شود و بيمه ها به وظايف خود عمل كنند و از طرف دولت تامين اعتبار شوند، حداقل بيمه هاي پايه را براي همه انجام دهند. پزشك خانواده طرح خوبي است اما چون زير ساخت ندارد و بيمه ها تامين نيستند و بودجه كافي هم ندارند به جايي نرسيده است. بيمارستان ها بالغ بر هزار ميليارد از بيمه ها طلب دارند. بيمارستاني كه در تامين هزينه هاي جاري و حقوق پرسنل خود مانده است و پولش را تا ماه ها نمي دهند، نمي تواند به كار ادامه دهد. ساختار كنوني بيمه ها مشكل دارد و نياز به بازنگري دارد. جدا از مشكل بيمه ها كه تجميع نشده اند ساختارشان هم همواني ندارد. بحثي كه مي تواند به بيمه ها كمك كند اين است كه بيمه درمان را از بيمه بازنشستگي و مستمري جدا كنيم. بيمه درمان توسط دولت 100 درصد پرداخت شود و بيمه مستمري و بازنشستگي ماهانه از حقوق ها كم شود.

اين نماينده در مورد برخي داروهاي خاص كه تحت پوشش بيمه قرار ندارد، گفت: اين كار اشتباه است. وزير بهداشت وعده داده بود كه قيمت داروهاي خاص كاهش مي يابد اما با توجه به اينكه بيمه ها به تعهدات خود عمل نمي كنند اين كار آنطور كه بايد انجام نشده است. درصدهاي پرداختي از جيب مردم كاهش يافته اما تا نقطه اي كه طبق قانون درمان مردم بايد رايگان انجام شود فاصله داريم. متاسفانه با داشتن قانون در اينگونه موارد تنها شعار مي دهيم و در عمل مشكل داريم دليل آن نيز اين است كه منابع كافي براي اين كار وجود ندارد. به اين دليل كه بيمه ها منابع كافي در اختيارشان قرار نمي گيرد از زير كار در مي روند. به عنوان مثال پول بيمارستان ها را نگه مي دارند و دير پرداخت مي كنند از طرف ديگر شاهد هستيم كه پرداخت هاي بيمه ها به مراكز خصوصي زودتر انجام مي شود تا بخش دولتي. از طرف ديگر به بيمارستان هايي كه بدهي زيادي دارند در اولويت پرداخت نيستند و ابتدا بدهي هاي اندك خود را پرداخت مي كنند.

70 درصد بودجه بهداشت در دست وزارت بهداشت نيست. همين پول هاي بيمه را به وزارت بهداشت بدهند تا خودش مديريت كند بهتر است نه اينكه براي خدمات منتظر نباشد كه سازمان هاي بيمه گر پس از 7 ماه پولشان را بدهد. در روند جاري بيمه ها ناكارآمد هستند و اين مشكل حل نمي شود مگر اينكه ساختار، مديريت و منابعش اصلاح شود. تا بيمه هاي كارآمد و پوشش فراگير بيمه اي داشته باشيم و ديگر بيماران پول زير ميزي به پزشك ندهند. حلقه واسط اين دو بيمه است و پزشك بايد دستمزد خود را از بيمه بگيرد. بايد كف و سقف براي پرداخت ها تعيين شود و پزشك اين دغدغه را نداشته باشد تا مريض بيشتري ببيند و از اين طريق پول بيشتري به دست آورد بايد چارچوبي تعيين شود.

اين كار با اختصاص سرانه واقعي بهداشت و درمان درست مي شود. زماني كه سرانه واقعي نباشد عملا بيمه ها پول ندارند و در سيكل معيوب پزشك براي اينكه پول بيشتري درآورد به دنبال چك آپ و آزمايشهاي مكرر بر روي يك بيمار مي رود.

خضري در مورد تجميع بيمه ها گفت: آقاي محسني بند پي سه دوره رئيس كميسيون بهداشت و درمان بود و در تدوين برنامه پنجم توسعه نقش داشت و خوشبختانه الان در وزارت بهداشت مشغول به كار است و در جايگاه اجرا نشسته است و خودشان بايد وارد عمل شوند و اولين كارشان نيز تجميع صندوق هاي بيمه است. به اين دليل كه ساختار تامين اجتماعي و خدمات درماني متفاوت است تجميع بيمه ها مقداري سخت است اما لااقل تعرفه ها را واقعي ببينند و دستمزد پزشك در بخش خصوصي و دولتي يكسان شود. چون با اين دستمزدها پزشكان از بخش دولتي فراري مي شوند. اگر قرار است كسي پول بيشتري بدهد بايت هتلينگ و خدمات بيشتر باشد نه بابت پزشك. نبايد بين پزشكان تبعيض قائل شد.

با تخصيص سرانه درمان كافي، تجميع صندوق هاي بيمه و تخصيص منابع كافي به بيمه ها و اينكه حوزه بهداشت و درمان اولويت چهاردهم نباشد.مشكلات حوزه بهداشت و درمان حل خواهد شد.

وي در مورد بودجه حوزه سلامت در سال 93 گفت: رهبر انقلاب تاكيد داشته اند كه سلامت بايد جزو اولويت هاي كشور باشد و خود آقاي روحاني نيز در برنامه هاي تبليغاتي خود و همچنين پس از انتخابات بارها بر اهميت سلامت مردم تاكيد داشته است اما در عمل بودجه سال 93 همان بودجه سال 91 و 92 است و جزو اولويت كشور نيست و اين خبر بدي است.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن