تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820222846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرد شماره دو كره شمالي اعدام شد تيرباران شوهر عمه در پيونگ يانگ


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: مرد شماره دو كره شمالي اعدام شد تيرباران شوهر عمه در پيونگ يانگ
گروه بين الملل – علي ودايع: خبري از اواسط هفته انتظارش مي‌رفت، صبح جمعه توسط پيونگ يانگ رسما اعلام شد. خبرگزاري رسمي كره شمالي (KCNA) اعلام كرده است كه جَنگ سونگ تِك، بانفوذ‌ترين دولتمرد و شوهر عمه كيم جونگ اون رهبر اين كشور كه روز دوشنبه به اتهام «اعمال مجرمانه» از تمام مسئوليت‌هاي خود خلع شده بود، روز پنجشنبه اعدام شده است. اين رويدادمهم ترين اتفاق پس از مرگ كيم جونگ ايل،رهبرپيشين كره شمالي است. يكي از مقامات وزارت اتحاد مجدد كره جنوبي مي‌گويد: «اين اتفاق بي‌سابقه است. ما در گذشته شاهد پخش چنين اطلاعيه‌هايي نبوديم. ارائه اين همه جزئيات نشان مي‌دهد كه تلاش شده به اين تصميم مشروعيت داده شود.» جَنگ سونگ تِك تا پيش از مرگ، معاون “كميسيون دفاع ملي”، بالا‌ترين نهاد نظامي كره شمالي بود. وي در نشست اخير حزب حاكم كمونيست ناگهاني توسط ماموراني بازداشت و با تحقيراز سالن كنفرانس بيرون برده شد،سپس هيئت مركزي حزب كمونيست كارگري كره شمالي جَنگ سونگ تِك را به اتهام ارتكاب «اعمال ضدحزبي و ضدانقلابي» اخراج و بلافاصله از تمام آرشيو عكس‌ها و فيلم‌هاي كره شمالي حذف گرديد. او يكي از چهره‌هاي اصلي امور اقتصادي در كره شمالي هم بود و بطور مرتب مذاكرات با چين، نزديك‌ترين متحد پيونگ يانگ، را به عهده داشت. اكنون رسانه‌هاي دولتي كره شمالي او را به عنوان فردي “خائن”، “منفور”، “تفاله” و “بدتر از سگ” توصيف كرده‌اند. جانگ سونگ تك مدت‌ها به عنوان مرد دوم حكومت كره شمالي به شمار مي‌رفت و هنگام واگذاري قدرت به كيم‌ جونگ اون همراه و استاد رهبرجوان اين كشور بود. خبرگزاري (خبرگزاري مركزي كره) وي را «ضد حزب، عنصر جناحي ضد انقلاب» خوانده و افزوده است كه در حالي‌كه كيم‌ جونگ اون به او اعتماد كرده و به او مقام بالايي در دولت داده، او قصد داشته قدرت را از رهبر كره شمالي “بدزدد”.

زندگي جَنگ سونگ تِك

*زندگي به عنوان شوهرعمه: جَنگ سونگ تِك كه در لحظه اعدام67 سال داشت؛ در سال 1972 با خواهر كوچك كيم جانگ ايل رهبر سابق كره شمالي ازدواج كرده بود. بر اساس گزارش‌ها، هنگامي كه اين مرد جوان پرجذبه كايونگ هيل، خواهر كوچكتر كيم جونگ ايل، را در دانشگاه ملاقات كرد، روابط ميان آنها آغاز شد. كيم ايل سونگ، رهبر پيشين، با اين پيوند مخالفت كرد چرا كه اين دو از طبقه‌هاي اجتماعي متفاوتي بودند. او جَنگ سونگ تِك را مجبور ساخت تا دانشگاه خود را عوض كند. هرچند پس از التماس و خواهش دخترش از نظرش برگشت و اجازه ازدواج آن دو را داد. آنها از اين ازدواج يك دختر داشتند كه در پاريس دانشجو بود و در سال 2006 خودكشي كرد.

*زندگي به عنوان مرد دوم: جَنگ سونگ تِك پس از ازدواج با دختر كيم ايل سونگ وارد سيستم حكومت كره شمالي شد. پس از مرگ رهبرنخست كره شمالي و از سال 1992 به عضويت كميته مركزي حزب كمونيست كارگري در آمد و يكي از اعضاي ارشد اين حزب بود. او از سال 2011 معاون كميسيون دفاع ملي، بالا‌ترين نهاد نظامي كره شمالي شده بود. در ميانه‌هاي سال 2004، با وجود جايگاهش در خانواده كيم، از ديده‌ها ناپديد شد. گزارشي به نقل از سازمان اطلاعاتي كره جنوبي، خبر داد كه او در پيونگ يانگ در حبس خانگي به سر مي‌برد. برخي گزارش‌هاي ديگر بر اين باور بودند كه او براي دوره “بازآموزي” فرستاده شده بود.هنوز علت كنار گذاشتن او از قدرت به روشني معلوم نيست، هرچند تحليلگران بر اين گمان اند كه شايد او نفوذ بسيار زيادي را در دستگاه قدرت به دست آورده بود.در هر صورت، جَنگ سونگ تِك تا سال 2006 در انظار عمومي آشكار نشد. هرچند، پس از اين سال، به نظر مي‌رسد كه دوره بازآموزي او سريع پيش رفته است. در اواخر سال 2007، جَنگ سونگ تِك رييس يك اداره حزبي شد كه كار نظارت بر پليس و دادگستري را به عهده داشت. رسانه‌هاي دولتي به طور گسترده اي حضور وي را در كنار كيم جونگ ايل در بازديدهاي رسمي سراسر كشور گزارش مي‌دادند. ناظران همچنين گمان مي‌برند كه جَنگ سونگ تِك پس از آن كه كيم جونگ ايل در سال 2008 بر اثر سكته مغزيش دچار ناتواني شد، در مهار اوضاع نقش چشمگيري را بازي كرد. با انتصاب او در كميسيون دفاع ملي در سال 2009، جايگاه رهبري كليدي وي رسميت يافت. مقام او حتي در سال 2010 و زماني كه بالاترين معاون تشكيلات ارتش ناميده شد، ارتقا بيشتري پيدا كرده بود.

واكنش‌ها به اعدام

به گفته رسانه دولتي كره شمالي از "فساد، استفاده از مواد مخدر، قمار، زن‌بازي و داشتن زندگي فاسد و هرزه" جَنگ سونگ تِك نوشته بودند. البته در حين محاكمه وي، جرائم "اقدام‌هاي ضد حزبي و ضد انقلابي با هدف برانداختن رهبري حزب و دولت و نظام سوسياليستي" عليه وي مطرح شد. وبسايت خبرگزاري مركزي كره 22 آذر‌ماه آورده است كه تمامي اتهامات جانگ سونگ تك "اثبات شده‌اند" و آقاي جانگ نيز "اين اتهامات را پذيرفته است".ساكنان پيونگ يانگ، پايتخت كره شمالي، پوشش رسانه اي دادگاه جانگ سونگ تاِئك را دنبال كرده اند و با تاييد اين مجازات، خشم خود را از رفتار فردي كه تا چندي پيش از چهره‌هاي اصلي اين كشور بود ابراز مي‌كنند.يكي از ساكنان پيونگ يانگ مي‌گويد: «او دشمني بود كه به اندازه كافي جرات اين ديوانگي را داشت كه تلاش كند قدرت را از دست حزبمان و رهبرمان بگيرد. ببينيد او چه آسيبي را به زندگي مردم وارد كرد. او به سزاي خود رسيد.» شخص ديگري مي‌افزايد: «براي اين افراد خائن كه مي‌خواستند وحدت ما را از بين ببرند، اعدام، پايينترين حكم ممكن است. بايد آنها را تكه تكه كرد و به زباله داني تاريخ سپرد.»

مقام‌هاي كره جنوبي نسبت به فرايندهاي جاري در همسايه شمالي خود و ثبات آن كشور نگران هستند. يك سخنگوي وزارت امور خارجه كره جنوبي روز جمعه پس از نشست كابينه امنيتي اين كشور اعلام كرد كه "ما خود را براي هر گونه احتمالات آماده خواهيم كرد".وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريكا، اعدام مقام بلندپايه‌ كره شمالي را "نهايت وحشي‌گري" خواند و اعلام كرد رخدادهاي اين كشور را به دقت زير نظر دارد.

كالبدشكافي جَنگ سونگ تِك

رسانه‌هاي جهان دسترسي دقيقي به منابع خبري در پيونگ يانگ ندارند و همين موضوع گمانه زني‌ها را افزايش مي‌دهد.

پس از مرگ كيم جونگ ايل،پيوند خانوادگي جَنگ سونگ تِك – و نيز رابطه نزديكش با كيم جونگ ايل؛ رهبر پيشين كره شمالي – گمان‌ها را بر آن برده بود كه رهبر جوان كره شمالي زير نفوذ او قرار دارد. ناظران او را قدرت اصلي پشت پرده در حكومت كيم مي‌ديدند، كه به برادرزاده بي تجربه همسرش، اندرز و مشاوره مي‌دهد. تصاوير مراسم خاكسپاري كيم پدر، رهبر پيشين كره، كيم جونگ اون را نشان مي‌داد كه در كنار خودرو حمل كننده تابوت پدرش راه مي‌رود در حالي كه جَنگ تنها به فاصله چند قدم در پشت او قرار داشت. حذف آقاي جَنگ نشانگر چرخش عمده اي در دستگاه رهبري كره شمالي به شمار مي‌آيد. كيم جونگ اون،بعد از آن كه در 28سالگي و در اوج نااپختگي قدرت را از پدرش به ارث برد امروز ديگر همه امور را در چنگ خود مي‌بيند. او پيش از اين سال گذشته هم رئيس ارتش را بركنار كرد، و علاوه بر آن، بعد از به قدرت رسيدن، به رهبران چين بي‌اعتنايي كرد. ماه گذشته 80 نفر در استاديوم و مقابل چشمان مردم به جرم تماشاي يك سريال تلويزيوني ساخت كره شمالي اعدام شدند. پيش از اعدام جَنگ سونگ تِك،چندتن از مشاوران وي نيز اعدام شدند. برخي معتقدند اينها اقداماتي حساب‌شده براي نشان دادن كنترل او بر اوضاع است. وب‌سايت ديلي ان كي (Daily NK) كره جنوبي كه در داخل كره شمالي منابع خبري دارد، معتقد است كه اين بركناري نشان‌دهنده وجود اختلاف در داخل كشور بر سر ايجاد رشد و رونق اقتصادي است. اين وب‌سايت به‌نقل از منابع ناشناس مي‌گويد كه جَنگ سونگ تِك برخلاف كيم جونگ اون “طرفدار اصلاحات و گشايش به سبك چيني، و نه گشايش نيمه‌كاره” بود. شايان ذكر است، دادگاه او را به عنوان فردي “پست تر از سگ” توصيف كرد كه “براي خود دارودسته اي به راه انداخته و به عنوان رييس اين گروه فرقه‌اي جديد، با ارتكاب جنايات شنيع قصد سرنگوني دولت را داشته است.” اختلاف نظر اين دو بر سر اين موضوع نهايتا به نابودي آقاي جَنگ منجر شد. همزمان با تثبيت قدرت در پيونگ يانگ،سفير اين كشور در چين احضار شده است؛حالا اين گمانه زني وجود دارد كه رهبر جوان كره شمالي ديگر خودرا وامدار هيچ كس نمي‌داند دست به اقدامات تندتري زده و حتي ديگر جوابگوي پكن كه سعي بر مهار آنها دارد،نباشد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن