تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803317750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سال‌هاي 79 تا 83؛ رشد 13 برابري معاملات سهام در بورس


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سال‌هاي 79 تا 83؛ رشد 13 برابري معاملات سهام در بورس
بررسي شاخص‌هاي اصلي بورس و اوراق بهادار بيانگر رونق و رشد بازارهاي مالي همزمان با اجراي برنامه سوم توسعه است اين در حالي است كه رشد اقتصادي كشور نيز طي آن سال ها همواره بيش از پنج درصد بوده و حتي به 10 درصد بدون احتساب نفت نيز رسيده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در آذر ماه سال 89 بود كه قانون بازار اوراق بهادار ايران تصويب شد و بعد از تصويب اين قانون مي‌توان به موارد ديگري نظير شوراي عالي بورس و اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران (شركت سهامي عام)، شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه اشاره كرد.

اما در ميان بازار‌هاي مالي كه وظيفه‌ي تنظيم جريان پولي متناسب با ميزان فعاليت‌هاي اقتصادي را برعهده دارند، بازار سرمايه با انجام دو وظيفه مهم، يعني تأمين منابع مالي دراز‌مدت و مديريت ريسك، نقش بسزايي در كاستن بي‌اطميناني و افزايش حجم سرمايه‌گذاري‌ها به ويژه در فعاليت‌هاي درازمدت اقتصادي دارد به طوري كه اين بازار با فراهم آوردن انگيزه‌ براي پس انداز‌ و تشكيل سرمايه و سرمايه‌گذاري در مقايسه با ديگر شيوه‌ها، زمينه را براي تجهيز سرمايه‌هاي داخلي مهيا مي‌كند و در عين حال مي‌تواند ابزاري براي جذب سرمايه‌هاي خارجي باشد.

براين اساس در هر اقتصادي، نقش بازار سرمايه، در تامين نياز‌هاي مالي فعاليت‌هاي اقتصادي قابل ملاحظه است و ناتواني در حفظ انسجام اين بازار، ساز‌وكار تخصيص صحيح سرمايه را با مشكل جدي مواجه كرده و در نهايت كاهش رشد اقتصاد را به دنبال دارد كه به همين دلايل توجه جدي به بازار سرمايه كشور و تلاش همه‌جانبه براي گسترش و تعميق آن، از اولويت‌هاي اساسي برنامه‌ي چهارم و پنجم توسعه است.

در اين ميان بازار بورس و اوراق بهادار كه وظيفه‌ي هدايت سرمايه‌ها و پس‌انداز‌هاي پراكنده را به يكي از بهينه‌ترين و كارآمدترين مسير‌ها به عهده دارند، به تدريج و در طول تاريخ تكامل خود توانسته‌اند جايگاه اساسي و مهمي را در اقتصاد هر كشوري بيابند، طوري كه در حال حاضر كمتر كشوري (توسعه‌يافته و در حال توسعه) را مي‌توان يافت كه تركيبي از اجزاي سيستم هاي پايه بانكي و پايه اوراق بهادار نداشته باشد.

گسترش روز‌افزون فعاليت بازار‌هاي بورس اوراق بهادار به آنجا رسيده است كه در حال حاضر، بخش قابل توجهي از منابع مالي جديد براي سرمايه‌گذاري‌ها كه عملا در قالب تشكيل سرمايه‌ي ملي تبلور مي‌يابد، با سازو‌كار بورس اوراق بهادار صورت مي‌گيرد.

اين در حالي است كه بازار بورس و اوراق بهادار به عنوان اصلي‌ترين نهاد شكل‌دهنده‌ي بازار سرمايه به كمك شاخص‌هايي نظير شاخص قيمت سهام، ارزش جاري بازار سهام، ارزش سهام داد‌وستد شده، تعداد سهام معامله شده، نسبت فعاليت، پذيرش شركت‌ها، نسبت ارزش جاري سهام به توليد ناخالص داخلي و عرضه‌ي سهام و ... مورد بررسي و تحليل قرار مي‌گيرد.

شاخص‌هاي مزبور با توجه به نوع استفاده آن كاربرد‌هاي مختلفي دارد كه ارزيابي وضع موجود از مهمترين آنهاست بر اين اساس نشريه برنامه به بررسي بخشي از شاخص‌هاي اصلي بورس و اوراق بهادار طي سالهاي 79 تا 83 يعني همزمان با اجراي برنامه سوم پرداخته كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

رشد سالانه 40 درصدي شاخص قيمت سهام

شاخص قيمت سهام كه بيانگر رونق بازار سهام است، در طول سال‌هاي برنامه‌ي سوم داراي رشد مثبت بوده است. رشد شاخص مزبور در سال 79 معادل 34.9 درصد، در سال 80 معادل26.2 درصد، درسال 81 معادل 34.7درصد رشد داشته و در سال 82 با 124.8 درصد افزايش به 11379.4 رسيده است.

شاخص قيمت سهام در سال 83 نيز 6.4 درصد رشد داشته است كه طي دوره 79 تا 83 به‌طور متوسط سالانه 40.5 درصد رشد يافته است.

شاخص بازده نقدي و كاهش رشد شش درصدي در يك سال

اصولا بازده سرمايه‌گذاران در بازار سهام از دو طريق انجام مي شود؛ يكي بازدهي ناشي از تغييرات قيمت سهام و ديگر بازدهي ناشي از پرداخت سود به سهامداران. اين شاخص كه بيانگر بازده‌ي نقدي حاصل از سرمايه‌گذاري براي سهام ناشي از تقسيم سود بين سهامداران است، در سال‌هاي 80 و 81 به ترتيب رشدي معادل 13.8 درصد و 12.3 درصد داشته و در سال 82 با 6.2 درصد رشد به 3933.16 رسيده است. اين شاخص در 83 با 6.7 درصد رشد به 4198.1 درصد رسيد.

سهام دادو‌ستد شده سندي براي رونق بازار

روند تغييرات تعداد سهام دادو‌ستد شده نيز در طول سال‌هاي برنامه‌ي سوم و چهارم توسعه حاكي از رونق بازار بوده است، به‌طوري كه تعداد سهام مبادله شده طي دوره‌ي برنامه‌ سوم توسعه با رشد متوسط سالانه 64.5 درصد ازحدود يك ميليون و 682 هزار سهم در سال 79 به 14 ميليون و 180هزار سهم در سال 83 افزايش يافته است.

رشد سالانه 82 درصدي درارزش سهام مبادله‌شده

يكي‌ ديگر از شاخص‌هاي رونق بازار سرمايه ارزش ميزان سهام مبادله‌ شده است كه اين شاخص طي دوره 79 تا 83 به‌طور متوسط سالانه 81.6 درصد افزايش داشته است به گونه‌اي كه ارزش سهام مبادله شده از رقم 9 هزار و 176 ميليارد ريال در سال 79 به حدود 13 هزار و 700 ميليارد ريال در سال 83 افزايش يافت.

ميزان سهام مبادله‌شده كه يكي از نشانه‌هاي رونق بازار است طي اين دوره به‌طور متوسط سالانه 82 درصد رشد داشته است.

روند صعودي ارزش جاري سهام

ارزش جاري سهام كه از حاصل ضرب تعداد سهام منتشره شركت‌هاي عضو در قيمت سهام آنها به دست مي‌آيد، در طول سال‌هاي برنامه‌ي سوم همواره روندي رو به رشد داشته است.

اين شاخص به ترتيب در سال 79 معادل 42.8 درصد، در سال 80 معادل 30.7 درصد رشد، در سال 81 معادل 44.2 درصد رشد و در 82 نيز با 162.96 درصد رشد به 309 هزار و 700 ميليارد ريال رسيده است.

در مجموع طي دوره 79 تا 83 اين شاخص به‌طور متوسط سالانه 54.6 درصد رشد داشته است.

رونق ارزش جاري سهام به توليد ناخالص داخلي

ارزش جاري سهام به توليد ناخالص داخلي (اندازه بازار سهام)نيز كه بيانگر گستردگي بازار سهام است، در طول سال‌هاي برنامه‌ي سوم از رونق قابل ملاحظه‌اي برخوردار بوده و به طور مداوم رشد كرده است، به‌طوري كه طي سال‌هاي برنامه‌ي سوم اين شاخص با رشد متوسط سالانه 21.5 درصد از 10.8در سال 79 به 26.6 در 83 رسيد.

افزايش دو برابري نقدينگي تا پايان برنامه سوم

اين شاخص كه نسبت ارزش دادوستد به ارزش جاري سهام را نشان مي‌دهد و معياري براي نشان‌دادن نقدينگي در بورس اوراق بهادار است، از رقم 14.7 در 79 به رقم 27 در سال 83 افزايش يافت. در واقع طي برنامه‌ي سوم توسعه، نسبت فعاليت با رشد متوسط سالانه 17.6 درصد در سال پاياني برنامه دو برابر شده است.

انتهاي پيام

چهارشنبه 27 شهريور 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن