تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803218811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد 41 درصدي معاملات برخط در بورس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رشد 41 درصدي معاملات برخط در بورس
مديرعامل شركت بورس با اعلام رشد 41 درصدي معاملات برخط و نرمال بورس از ابتداي امسال گفت: ارزش معاملات برخط از ابتداي سال تاكنون به 203 هزار و 665 ميليارد ريال رسيده است

به گزارش خبرگزاري مهر، حسن قاليباف اصل با اعلام اينكه نسبت ارزش معاملات برخط به معاملات نرمال از ابتداي امسال 41 درصد است گفت: در حالي كه اين نسبت براي دوره مشابه قبل 24 درصد بوده است. هر چقدر سرمايه گذار هوشمند تر باشد، اعتماد به بازار سرمايه بيشتر مي شود.

مديرعامل شركت بورس اظهارداشت: بورس ها نقش اساسي در توسعه كشورها ايفا مي كنند و يكي از موارد با اهميت در بورس ها، كشف قيمت است. قاليباف اصل با اشاره به اينكه كاركردهاي بورس اوراق بهادار كشف قيمت، نقدشوندگي، شفافيت و تامين مالي است بيان داشت: معاملات انجام شده در بورس ها به كشف قيمت ها كمك مي كند، اين در حالي است كه فعالان بازار سرمايه متقاضي شفافيت و كسب اطلاعات هستند.

وي با اشاره به اينكه يكي از نقش هاي اساسي بازار سرمايه تامين مالي است تصريح كرد: ارزش معاملات در سال 88 معادل 184 هزار و 166 ميليارد ريال بود كه از ابتداي سال تا 24 آذرماه به 719 هزار و 542 ميليارد ريال رسيد. حجم معاملات هم در سال 88 بالغ بر 85 هزار و 625 ميليون سهم بود و از ابتداي سال به 136 ميليارد و 729 ميليون سهم رسيد.

قاليباف اصل به متوسط حجم روزانه معاملات اشاره كرد و افزود: در سال 88 تعداد 351 ميليون سهم به صورت روزانه در بورس اوراق بهادار معامله مي شد، در حالي كه از ابتداي امسال، متوسط حجم روزانه معاملات به 764ميليون سهم رسيده است. اين افزايش در حجم و ارزش معاملات نشان از اعتماد سرمايه گذاران به بازار سهام دارد.

مديرعامل شركت بورس با بيان اينكه شاخص هاي بورسي هم در اين مدت رشد كرده اند افزود: ارزش جاري بازار در سال 88 حدود 651 هزار و 428 ميليارد ريال بود كه اين رقم از ابتداي سال تاكنون به 4261 هزار و 801 ميليارد ريال رسيده است.

وي گفت: ارزش اسمي بازار نيز از 287 هزار و 502 ميلياردريال در سال 88 به 673 هزار و 246 ميلياردريال رسيده است. همچنين متوسط P/E بازار سهام در سال 88 حدود 5.81 مرتبه بود كه اين رقم در سال 89 به 7.70 مرتبه، در سال 90 به 6.05 مرتبه، در سال 91 معادل 5.35 مرتبه و از ابتداي امسال به 8.15 مرتبه رسيده است.

قاليباف اصل تاكيد كرد: شاخص كل هم در سال 88 حدود 12 هزار و 536 واحد بود كه امروز به بيش از 87 هزار واحد رسيده است. شاخص سهام شناور آزاد، شاخص 50 شركت فعال تر و شاخص 30 شركت بزرگ همگي از سال 88 تاكنون رشدي بيش از 100 درصد را تجربه كرده اند.

مديرعامل شركت بورس با تاكيد بر اينكه رشدهاي صورت گرفته در بورس اوراق بهادار، فرصت هاي مناسبي را فراهم مي كند اظهارداشت: در حوزه تامين مالي اقدامات خوبي صورت گرفته است به طوري كه در سال 88 جمع افزايش سرمايه و عرضه هاي اوليه 12 هزار و 348 ميلياردريال بود كه از ابتداي امسال تا ديروز به 125 هزار و 116 ميلياردريال رسيد. اين ارقام حكايت از رشد 10 برابري در 5 سال دارد كه رشد خوبي محسوب مي شود. اما با پتانسيل هاي موجود در اقتصاد مي توان بيشتر در اين حوزه فعال بود.

وي با اشاره به لزوم شفافيت در بازار سرمايه و همه اقتصاد گفت: بايد در اقتصاد اطلاعات توليد شود و بعد وارد بازار سرمايه شود. اين در حالي است كه اگر اقتصاد شفاف شود، شفافيت بازار سرمايه بيش از اين خواهد بود.

قاليباف اصل ادامه داد: براي توسعه يافتگي هاي بازار ها شاخص هاي مختلفي را در نظر مي گيرند مانند بحث هاي ابزارسازي، قانون سازي و همه در راستاي توسعه بازار سرمايه است كه اگر اتفاق بيافتد خود را در اعداد و ارقام بازار سرمايه نشان مي دهد. مانند نسبت ارزش بازار به توليد ناخالص داخلي كه در سال 88 حدود 18 درصد بوده و امسال به 59 درصد رسيده است. نسبت ارزش معاملات به توليد ناخالص داخلي در سال 88 حدود 5 درصد بوده و امسال به 10 درصد رسيده است.

مديرعامل شركت بورس تصريح كرد: اگر اين آمار ها رشد يابد و در همان سطح بماند نشان مي دهد بازار سرمايه در اقتصاد جايگاه بالايي دارد و نشان دهنده جايگاه پررنگ بازار سرمايه در اقتصاد ملي است. وي در ادامه به تركيب سهام داران اشاره كرد و افزود: امسال 61 درصد سهام داران حقيقي و 39 درصد حقوقي بودند كه اين نشان از افزايش استقبال سرمايه گذاران حقيقي دارد.

وي با اشاره به اينكه يكي از روش هاي توسعه بازار سرمايه معاملات برخط است ادامه داد: ارزش معاملات برخط از ابتداي سال تاكنون به 203 هزار و 665 ميليارد ريال رسيده است، در حالي كه در مدت مشابه سال قبل، 29 هزار و 265 ميليارد ريال بود. حجم معاملات برخط هم از ابتداي سال 50 ميليارد و 702 ميليون سهم بود، در حالي كه در مدت مشابه قبل، 11 ميليارد و 648 ميليون سهم به صورت برخط جابه جا شد.

قاليباف اصل تصريح كرد: بر اين اساس، نسبت ارزش معاملات برخط به معاملات نرمال از ابتداي امسال 41 درصد است در حالي كه اين نسبت براي دوره مشابه قبل 24 درصد بوده است. وي به اقدامات انجام شده در بورس اوراق بهادار اشاره كرد و گفت: راه اندازي بازار ابزار مشتقه، پذيرش صندوق هاي قابل معامله در بورس (ETF)، طراحي مكانيزمي براي بهره گيري از كاركردهاي فروش استقراضي (قرارداد سلف سهام)، مطالعه ابزارهاي مالي قابل معامله در بورس مبتني بر ابزارهاي بيمه، معرفي قرارداد اختيار فروش تبعي، حذف خريد گروهي (18 آبان)، افزايش زمان جلسه معاملات (29 آبان)، نقل و انتقال يا صدور و ابطال واحدهاي سرمايه گذاري از طريق بورس، معرفي صندوق هاي پروژه اي و طراحي شاخص راهبري شركتي از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بازار سرمايه است.

مديرعامل شركت بورس به چالش هاي موجود در اين حوزه اشاره و خاطرنشان كرد: تامين مالي پايين، فعال نبودن بازار اوليه، عدم توسعه بازار ثانويه بدهي، سرمايه گذاري خارجي، عدم شفافيت اقتصاد، عدم آشنايي عموم مردم با بازار سرمايه و پايين بودن سهام شناور آزاد از جمله چالش هاي موجود در بازار سرمايه است.

قاليباف ادامه داد: بازار سرمايه در زمان رونق داراي ادبيات مالي خيلي ساده اي است و در همين دوره بايد تامين مالي را انجام داد، زيرا زمان ركود اين فرصت ايجاد نمي شود. اين در حالي است كه طي چند سال اخير بازار با رشد خوبي به جلو حركت كرده است، اما هنوز جاي خالي تامين مالي در اقتصاد وجود دارد.

وي با تاكيد بر اينكه بازار سرمايه محل مناسبي براي تامين مالي است افزود: صندوق پروژه براي هلدينگ هاي بزرگي كه در بازار سرمايه هستند، يك راه حل است كه پروژه ها در صندوق ريخته و يونيت هاي اين صندوق ها وارد بازار شود.

مديرعامل شركت بورس گفت: در كشور بازار بدهي كه مبتني بر اوراق بهادار باشد توسعه نيافته و نياز است كه در اين حوزه كارهاي زيادي انجام شود. در دنيا قيمت اوراق قرضه مانند سهام شناور است و ما بايد به سمتي برويم كه سرمايه گذار بتواند بازده خود را براساس ريسكي كه از شركت احساس مي كند و بر اساس ارزشي كه پول كشور دارد تنظيم كند.

وي اظهارداشت: 60 درصد ارزش بازار در تركيه بدهي است و مابقي سهام است. توسعه ابزار بدهي سبب مي شود كه ارزش بازار اوراق بهادار در اقتصاد ملي افزايش يابد. قاليباف اصل تصريح كرد: يك خلاء كه در بورس وجود دارد سرمايه گذار خارجي است. در سال 88 آئين نامه سرمايه گذارخارجي به ميزان زيادي تسهيل شد و سرمايه گذار خارجي كه به بورس مي آيد مي تواند شراكت 10 درصد يك شركت را بخرد و اگر استراتژيك باشد مي تواند فراتر از 10 درصد را بخرد و كنترل شركت را به عهده بگيرد.

قاليباف اصل با اشاره به اينكه در حال حاضر سرمايه گذاران خارجي در بورس ايران فعال نيستند افزود: حضور سرمايه گذار خارجي مي تواند يك فرصت خوبي براي بازار سرمايه باشد. در بورس هايي مانند تركيه، مصر و اردن حدود 60 درصد از سهام شناور آزاد در اختيار سرمايه گذار خارجي است.

مديرعامل شركت بورس در پايان به فرهنگ سازي اشاره و خاطرنشان كرد: در حوزه فرهنگ سازي و توسعه دانش مالي در بورس تهران، سازمان بورس و نهادهاي مختلفي كه در بازار سرمايه هستند، كارهاي خوبي انجام شده است. همچنين دوره هاي آموزشي متعددي در تالارهاي مناطق برگزار شده است.

كد خبر: 2198347

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۳:۵۱

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن