تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805210103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروفسوركاظم معتمدنژاد ، پدر علم ارتباطات ايران به ديار باقي شتافت


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پروفسوركاظم معتمدنژاد ، پدر علم ارتباطات ايران به ديار باقي شتافت


پروفسور كاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ايران پنجشنبه گذشته درهفتاد و نه سالگي درگذشت.
به گزارش مهر، اين استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري در چند سال اخير با بيماري پاركينسون دست و پنجه نرم مي‌كرد و اين اواخر دچار فراموشي هم شده بود و به گفته نزديكانش در كما بسر مي‌برد.
پيام تسليت رئيس‌جمهوري
رئيس‌جمهوري در پيامي، درگذشت دكتر كاظم معتمدنژاد را به فرزندان، بستگان، شاگردان، دانشوران ارتباطي و جامعه علمي و فرهنگي كشور تسليت گفت.
متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به شرح زير است:
«بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
درگذشت استاد ارجمند دكتر كاظم معتمدنژاد را به فرزندان، بستگان و شاگردان ايشان، دانشوران ارتباطي، توسعه پژوهان و جامعه علمي و فرهنگي كشور تسليت مي‌گويم.
خدمات ارزنده ايشان در زمينه توسعه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري در ايران ماندگار و درخور قدرداني مدام است. شايسته است دستگاه‌ها و نهادهاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي كشور به نحو شايسته‌اي دانش، منش و روش آن استاد فرزانه را كه تجلي اعتدال در نظر و عمل بود، پاس بدارند.
از خداوند بزرگ براي روح بلند ايشان، مغفرت و براي بازماندگان ارجمند صبر و بردباري مسألت دارم.»
پيام حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي
رئيس جمهوري اسبق كشورمان با صدور پيامي، درگذشت دكتر كاظم معتمدنژاد را تسليت گفت.
متن كامل اين پيام بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
استاد فرزانه و دانشمند جناب آقاي دكتر كاظم معتمد نژاد كه دانش و اخلاق و ادب را توامان در خدمت تربيت نسلي نو آور و نوانديش و توانمند گرفته بود و پيشرفت و توسعه همه جانبه كشور بخصوص در عرصه ارتباطات را وجهه همت والاي خود قرار داده بود پس از عمري تعليم و تحقيق و تلاش ارجمند ديده از جهان فرو بست و دوستداران علم و فضيلت و خواستاران سربلندي ايران عزيز را سوگوار كرد.
من مصيبت فقدان اين استاد گرانقدر را به همه اصحاب دانش و فضل هنر و همه ارادتمندان و شاگردان آن عزيز و بخصوص به خانواده معزز و بزرگوارش تسليت عرض مي كنم و از خداوند منان براي آن فقيد سعيد آمرزش و رحمت و براي بازماندگان محترم ايشان شكيبايي و تندرستي و پاداش نيكو مسألت مي كنم.
سيد محمد خاتمي
پيام وزير ارشاد
علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي درگذشت پروفسور كاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات، را تسليت گفت.
در پيام علي جنتي آمده است:
«انا لله و انا اليه راجعون
درگذشت پروفسور كاظم معتمدنژاد، استاد مسلم علوم ارتباطات و پايه‌گذار رويكردهاي نوين علمي به ارتباطات اجتماعي، روابط عمومي و اطلاع‌رساني در كشور، ضايعه‌اي اندوهناك و جبران‌ناپذير براي جامعه علمي و فرهنگي كشور به شمار مي‌آيد. وي نه فقط محقق و مولفي برجسته در حوزه علوم ارتباطات بود، بلكه آثار ارزشمند وي، اثرات ماندگار و موثري بر ساير حوزه‌هاي علوم اجتماعي و فرهنگي نيز از خود به جاي گذاشته است. ارزش فعاليت‌هاي علمي اين استاد فرزانه تنها به تحقيقات و تاليفاتش منحصر نبوده، بلكه تلاش‌هاي مجدانه وي در كسوت معلمي با تربيت شاگرداني شايسته، كه امروز خود در زمره بهترين استادان و محققان كشور به شمار مي‌آيند، در تداوم رشد علمي كشور و سرافرازي و توسعه علمي، فرهنگي و اجتماعي كشور نقشي ماندگار برجاي نهاده است. اينجانب، به نمايندگي از خانواده بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فقدان اين استاد فرهيخته را به ملت بزرگ ايران، بويژه دانشگاهيان، فرهنگيان و اصحاب قلم، تسليت عرض كرده، از خداوند منان براي آن مرحوم مغفور علو درجات و براي خانواده ايشان و عموم بازماندگان، صبر جميل مسئلت دارم.»
پيام رئيس شوراي شهر
احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، با صدور پيامي با تسليت درگذشت كاظم معتمدنژاد، درگذشت او را طلوعي ديگر براي او توصيف كرد.
متن پيام به اين شرح است:
ز دُرج علم و عمل گوهر نفيسي رفت
روح بلند معلم اخلاق و اُسوه نجابت و فروتني، دكتر كاظم معتمدنژاد، به پيشگاه حضرت دوست و جايگاه ابدي شتافت.
او راهي را رفت كه حضورش چه به عنوان يك معلم موفق و چه به عنوان محققي برجسته و صاحب‌نام الهام‌بخش جويندگان دانش بود. او بنيانگذار بسياري از عرصه‌هاي نوين دانش ارتباطات و صاحب آثار ارزشمندي بود كه همچنان در مراكز آموزشي و پژوهشي مورد استناد و استفاده دانشجويان و پژوهندگان است. بي‌ترديد فقدان اين استاد بزرگ و انديشمند ارزشمند براي خانواده محترمش و صدها دانشجويي كه از خرمن دانشش خوشه‌چيني كرده‌اند غمي است گران و براي جامعه فرهنگ و ارتباطات كشور ضايعه‌اي جبران‌ناپذير و فراموش نشدني، اما اين طلوعي ديگر است از براي او كه در راه آموختن و گسترش عرصه‌هاي نوين علمي گام‌هاي بلندي برداشت و طريقي تابناك به يادگار گذاشت تا نامش بر تارك آسمان دانش و فرهنگ به نيكي زنده و جاويد بماند.از خداوند منان براي روان پاك و بلند اين استاد گران‌قدر جايگاهي رفيع و براي خانواده محترمش صبر و اجر و براي اهالي رسانه و روابط‌‌عمومي شكيبايي و پايداري طلب مي‌كنم.
روانش شاد، روحش قرين رحمت باد.
پيام معاون مطبوعاتي ارشاد
حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيز در پيامي درگذشت كاظم معتمد نژاد را تسليت گفت.
متن اين پيام به شرح زير است:
امروز جامعه رسانه‌اي ايران پدري را از دست داد كه بيش از نيم قرن است شاهد خدمات علمي و عملي او درعرصه هاي گوناگون ارتباطات و مطبوعات بوده‌ايم.
نگاه حرفه‌اي، تلاش علمي و مستمر او در دانشگاه و ديگر نهادهاي فرهنگي و رسانه‌اي كشور به دور از همه حاشيه‌هاي زماندار و دغدغه عميقي كه براي توسعه مطبوعات و ارتباطات در ايران داشت، از شخصيت علمي او، استادي ساخت كه امروز كمتر فعال رسانه‌اي و مطبوعاتي را مي‌يابيم كه از درس و بحث و سخنراني و كلاس و آثار دكتر كاظم معتمدنژاد بهره نبرده باشد.
فقدان سرمايه بزرگ علمي فرهنگي
دكتر هادي خانيكي از شاگردان و نزديكان او در حالي كه به شدت متاثر بود، ميراث دكتر كاظم معتمدنژاد را به عنوان پدر علم ارتباطات در ايران، «يك سرمايه بزرگ علمي و فرهنگي» خواند.
اين استاد ارتباطات، با بيان اينكه استاد دكتر كاظم معتمدنژاد پنجشنبه گذشته پس از تحمل مدتي بيماري پيش‌رونده پاركينسون كه او را در وضعيت اغما قرار داده بود، درگذشت، اظهار كرد: فرزانگي و فروتني از ويژگي‌هاي بارز ايشان بود كه وي را در ميان چهره‌هاي برجسته علمي كشور ممتاز مي‌كرد؛ اگرچه كار او در زمينه‌هاي مختلف دانش ارتباطات از روزنامه‌نگاري و حقوق و اخلاق حرفه‌اي گرفته تا حوزه‌هاي مختلف ارتباطات و حتي مباحث جديدي مثل جامعه اطلاعاتي نقش تاسيسي داشت، اما هيچ‌گاه خود را فراتر از يك معلم به شمار نمي‌آورد.
وي همچنين با اشاره به دوران بازنشستگي استاد معتمدنژاد، گفت: دكتر معتمدنژاد دارنده نشان درجه اول علمي كشور در دولت اصلاحات بود كه متاسفانه به رغم توانايي‌هاي فراوان علمي، در دولت بعدي بازنشسته شد. همچنين اگرچه در محافل علمي ارتباطي در جهان نيز شخصيتي شناخته‌شده بود، از پذيرش عنوان «چهره ماندگار» سر باز زد، ولي درواقع نه فقط در حوزه ارتباطات بلكه در حوزه‌هاي ديگر علوم اجتماعي از جمله سرآمدان و شخصيت‌هاي ماندگار دانشگاهي كشور بوده است.
شخصيت ممتاز
ماشاء‌الله شمس‌الواعظين، روزنامه‌نگار پيشكسوت، نيز با بيان اين‌كه استاد معتمدنژاد پدر روزنامه‌نگاري مدرن ايران است‌، اظهار كرد: فقدان اين استاد براي جامعه مطبوعاتي‌ و دانشگاهي ايران‌ و جامعه مطبوعاتي آسيا ضايعه‌ بسيار بزرگي است. دكتر معتمد‌نژاد يكي از شخصيت‌هاي مطرح در آسيا در رشته علوم ارتباطات به ويژه با گرايش روزنامه‌نگاري محسوب مي‌شد. مشاركت او در كنفرانس‌هاي مختلف،موقعيت او در قاره آسيا و مهم‌تر از همه، بنيان‌گذاري رشته روزنامه‌نگاري در ايران و راه‌اندازي دانشكده روزنامه‌نگاري، اين شخصيت را بيش از هر شخصيت ديگري در اين رشته متمايز و برجسته مي‌كند.
او ادامه داد: دكتر معتمدنژاد نظرياتي داشت كه براي روزنامه‌نگاران امروزي بسيار درس‌آموز است. ايشان بر مسئوليت‌هاي اخلاقي‌،شرافت‌هاي حرفه‌اي و مسئوليت‌هاي اجتماعي‌، بسيار تأكيد داشت و ايده‌هاي بسيار جالبي در اين زمينه ارائه كرد.
شمس‌الواعظين با اشاره به تعريف مسئوليت اجتماعي و شرافت حرفه‌اي روزنامه‌نگاران از منظر دكتر معتمدنژاد، گفت: ايشان مسئوليت‌هاي اجتماعي و شرافت حرفه‌اي روزنامه‌نگاري را در اين مي‌دانستند كه يك روزنامه‌نگار از تريبون خود سوء‌استفاده نكند و مسئوليت خودش را از ياد نبرد. در تعريف او، روزنامه‌نگار حق استفاده از قلم و جايگاه خود براي مبارزه با شهرت شخصيت‌ها‌، سرقت ادبي، ‌طرح تهمت و افترا‌ و تخريب چهره افراد را نداشت. اگرچه روزنامه‌نگار در حالت عادي نيز مجاز به انجام چنين كارهايي نيست، اما اينكه استاد معتمدنژاد اين مسئوليت‌ها را براي روزنامه‌نگاران دسته‌بندي مي‌كند‌، قابل توجه است.
بخشنده مانند خورشيد
دكتر يونس شكرخواه، مدرس ارتباطات و روزنامه‌نگار هم در پي درگذشت پروفسور كاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات در ايران در يادداشتي كه اختصاصا در اختيار ايسنا قرار داده، ياد و نام اين استاد برجسته را گرامي داشت.
متن يادداشت دكتر شكرخواه به شرح زير است:
«متفاوت بود؛ بخشنده مثل خورشيد با چهره‌اي پيوسته به لبخند. نه از زندگي ترسيد، نه از مرگ؛ در هر دو آرام بود.
پروفسور كاظم معتمدنژاد براي من نماد توسعه بود در كهكشاني ارتباطي كه جنبه تكثريافته خود او بود. او دانش بي‌بديل خود را اميدوارانه بين دانشجويانش تكثير كرد تا ميراثي جاودانه به جا گذارد.
استاد معتمدنژاد هميشه اميدوار و روشن‌بين بود. هرگز كسوت معلمي‌اش را به در نياورد و فقط در كلاس معلم نبود. انگار مي‌دانست وقت همه ما محدود است و بين بود و نبود، فاصله‌اي مبهم هست؛ پس همه جا آموزاننده بود و درخشان؛ فانوسي دريايي در كرانه، براي همه در آب‌هاي آرام و ناآرام.
زندگي دكتر سه ضلع برجسته داشت؛ معلمي كرد و پدري در حق ارتباطات؛ هميشه اميدوار و راه‌حل‌گرا بود و بالاخره نسل پرور بود و ردپا گذاشت؛ آثار مكتوب و شاگردانش.
دكتر كاظم معتمدنژاد، شخصيتي برجسته و البته شناخته شده در حوزه علوم ارتباطات كشور محسوب مي‎شود. او از زمره نخستين گروه‎هاي دانشجوياني است كه با سفر به غرب و تحصيل در اين رشته، پاي مباحث اين علم را كه در دنيا هم جزو علوم جديد محسوب مي‎ شود، به كشور باز كردند. معتمدنژاد جزو گروهي از دانش آموختگان قديمي اين رشته بوده كه نه تنها به كشور خود بازگشته، بلكه به شكل فعالي، در اين زمينه به دانش‌افزايي جامعه علاقه‌مندان پرداخته، خيلي از اولين‎هاي اين رشته از جمله نخستين دانشكده علوم ارتباطات را در كشورمان بنيان مي ‎نهد.
وي داراي دكتري حقوق و علوم سياسي از دانشگاه سوربن فرانسه و نيز دكتري تخصصي روزنامه‌نگاري از انستيتوي مطبوعات و علوم نظري دانشگاه پاريس بود كه سالها در دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي به تعليم و تربيت دانشجويان و روزنامه نگاران مشغول بود. از جمله آثار او مي‌توان به كتاب‌ها و مقالاتي چون «حقوق مطبوعات»، «ارتباطات بين الملل»، « ارتباط جمعي غربي و انقلاب اسلامي ايران: بازنگري انتقادي نظريه‌هاي غربي توسعه بخشي ارتباطات در جهان سوم و تحقيق در پوشش خبري انقلاب اسلامي ايران در وسايل ارتباط جمعي غرب»، « ارتباطات در خدمت انسان‌ها: برنامه بزرگ يونسكو براي سال‌هاي ۱۹۸۴-۸۵»، «ارتباطات و وسايل ارتباطي»، «حقوق ارتباط جمعي»، «روزنامه نگاري»، «روزنامه نگاري: با فصلي جديد در بازنگري روزنامه نگاري معاصر»، « روش تحقيق در محتواي مطبوعات: با كلياتي درباره تجزيه و تحليل در ارتباطات جمعي»، «روش مطالعه و بررسي مطبوعات»، «كتابشناسي ارتباطات جمعي در جهان سوم»، «ماكت‌سازي و صفحه‌بندي»، «مصاحبه و رپورتاژ»، «مطالعات و تحقيقات انتقادي در ارتباطات اجتماعي»، «مطبوعات، تبليغات و افكار عمومي»، «مطبوعات و وسايل خبري: ارتباطات و مطبوعات در دنياي امروز» و «وسايل ارتباط جمعي»، اشاره كرد.
مراسم تشييع معتمدنژاد شنبه 16 آذر ساعت 9 صبح از مقابل دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي‌شود و سپس پيكر او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) تهران به خاك سپرده خواهد شد.
مراسم ختم پروفسور معتمدنژاد دوشنبه 18 آذر ساعت 15 و 30 دقيقه در مسجد نور تهران برگزار مي‌شود.
همچنين محمدمهدي انصاري مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها،حسن نمكدوست، روزنامه‌نگار، محقق و از شاگردان زنده‌ياد كاظم معتمد‌نژاد،دكتر مهدي محسنيان راد،دكتر وحيد عقيلي از شاگردان استاد معتمدنژاد،دكتر محمد سلطاني‌فر از شاگردان پروفسور معتمدنژاد،مهدي رحمانيان، مديرمسئول روزنامه شرق،محمدعلي وكيلي، مديرمسئول روزنامه ابتكار، الياس حضرتي، مدير مسئول روزنامه «اعتماد» وعلي‌اكبر فرهنگي استاد علم ارتباطات و روابط عمومي ضمن گراميداشت جايگاه علمي اين مرد دانشي، فقدان اورا تسليت گفتند.



چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن