تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819444826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامزدهای ناکام انتخابات که به دیار باقی شتافتند/ از اعدام و قتل تا مرگ پس از رد صلاحیت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نامزدهای ناکام انتخابات که به دیار باقی شتافتند/ از اعدام و قتل تا مرگ پس از رد صلاحیت

نامزدهای ناکام انتخابات که به دیار باقی شتافتند/ از اعدام و قتل تا مرگ پس از رد صلاحیت
8 نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی به دیار باقی شتافتند.

به گزارش نامه نیوز، بعد از گذشت 52 روز از درگذشت حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو حزب موتلفه اسلامی، سید اکبر پرورش دیگر عضو این حزب نیز به علت بیماری طولانی مدت به دیار باقی شتافت.

نکته مشترک این دو فعال سیاسی به جز عضویت در حزب موتلفه اسلامی و دولت موسوی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بود. هر دو این افراد که سابقه وزارت و نمایندگی مجلس را در کارنامه خود داشتند، در دو دوره به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای به عرصه رقابت با دیگر رقبا پرداختند. نکته جالب در مورد این دو عضو حزب موتلفه، رقابت در انتخابات دوره دوم مجلس بودند.

به جز این دو نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری، بودند دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که ناکامی در انتخابات را تجربه کرده بودند و امروز از آنان به عنوان مرحوم و مغفور یاد می‌شود و به بیان بهتر آنان ناکام در رسیدن به ریاست قوه مجریه دنیای فانی را ترک کردند.

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری رقابتی ترین انتخابات ریاست جمهوری و با حضور نامزدهای مختلف با تفکرات گوناگون بود که در نهایت با پیروزی ابوالحسن بنی صدر به پایان یاقت. در این انتخابات که نامزدهای متعددی حضور داشتند از 7 نامزدی که بیتشرین آرا را به خود اختصاص داده بودند 5 نامزد به دیار باقی شتافتند.

مرگ نامزد  اولین دوره انتخابات در آمریکا

احمد مدنی رهبر جبهه ملی ایران و اولین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بود که در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. مدنی که اعتبار نامه اش در اولین دوره مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان به تصویب نرسید، ترک وطن کرد و راهی آمریکا شد و در سال 1384 به علت ابتلا به سرطان، در ایالت کلرادو در آمریکا درگذشت.

دیگر نامزد این انتخابات که به دیار باقی شتافت، حسن حبیبی بود. وی که سابقه نمایندگی مجلس و وزارت فرهنگ و دادگستری را داشت به مدت 8 سال عهده دار معاون اولی دولت هاشمی و 4 سال معاون اول دولت خاتمی بود. حبیبی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری رتبه سوم را به خود اختصاص داد. وی پس از کناره گیری از دولت خاتمی، بیشتر مشغول فعالیت‌های فرهنگی بود تا اینکه به دلیل نارسایی قلبی و جراحی معده در بخش CCU بیمارستان فرهنگیان تهران بستری شد و در ساعت ۱ بامداد روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۱ در پی یک دوره کسالت طولانی و بستری در بیمارستان فرهنگیان تهران درگذشت.

نامزدهایی که به قتل رسیدند

داریوش فروهر رهبر حزب ملی ایران در زمان مرحوم دکتر مصدق، در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری توانست رتبه 4 را به خود اختصاص دهد. وی در دولت بازرگان عهده دار وزارت کار و وزیر مشاور بود. فروهر بعد از پایان دولت بازرگان به جمع منتقدین نظام جمهوری اسلامی پیوسته بود. داریوش فروهر سرانجام در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در سال 1377 به دیار باقی شتافت.

ششمین جایگاه اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری به کاظم سامی اختصاص داشت. وی که اولین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در دولت بازرگان و دارای دکترای روانپزشکی بود و در سال 67 به قتل رسید.هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات ۱۳۶۷ خود در مورد قتل دکتر سامی می نویسد:

«محمود جلیلیان متولد 1316 در کرمانشاه که گفته شد کارمند سازمان هلال احمر بوده و هنگام تصدی دکتر سامی در آن سازمان با وی درگیری داشت، قاتل دکتر کاظم سامی بود. او توسط حفاظت و اطلاعات شهربانی جمهوری اسلامی شناسایی شد، اما پیش از دستگیری در مورخه 13 آذر 1367 در یکی از گرمابه های شهر اهواز، خود را از لوله دوش نمره حمام حلق آویز کرد. در داخل نمره حمام، یک سرنگ خالی نیز مشاهده شد.»

اعدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری

صادق قطب زاده دیگر نامزد اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که در حسرت رسیدن به کاخ ریاست جمهوری ماند و سرانجام به علت نقش داستن در کودتای نوژه به اعدام محکوم شد. وی پس از انقلاب اسلامی عهده دار وزارت امور خارجه و مدیرعاملی سازمان رادیو و تلویزیون بود و در جریان انتخابات ریاست جمهوری با توجه به هزینه فراوان با توجه به عدم استقبال مردم از وی، توانست رتبه هفتم این انتخابات را به خود اختصاص دهد.

قطب زاده در 24 شهریور سال 1361 در تهرا ن اعدام شد.

مرگ پس از رد صلاحیت

سید رضا زواره‌ای دیگر نامزد ناکام انتخابات‌های ریاست جمهوری ایران بود. وی در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا شرکت کرد و در هیچ یک از این انتخابات‌ها نتوانست نظر مثبت مردم را به خود جلب و کند. زواره‌ای که از حقوقدان‌های برجسته کشور بود در کارنامه خود سابقه، عضویت در شورای نگبهان و نمایندگی مجلس را در کارنامه خود داشت. زواره‌ای در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و اندکی بعد در شهریور سال 1384 به دیار باقی شتافت.

در مهر ماه سال 1392، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری یعنی رجبعلی طاهری به دیار باقی شتافت. وی که در شمشمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به رقابت با هاشمی رفسنجانی پرداخت و نتوانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند. وی که در دولت هاشمی استاندار بود، سابقه نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه خود داشت و سرانجام در 77 سالگی درگذشت.

با درگذشت اکبر پرورش تعداد نامزدهای ناکام انتخابات ریاست جمهوری به عدد 8 رسید تا کسانی که روزگاری سودای ریاست جمهوری به سر داشتند این روزها با لقب مرحوم معرفی می‌شوند.

در کنار این افراد شخصیت‌های سیاسی و دولتی فراوانی بودند که بعد از فعالیت‌های سیاسی و حزبی خود در تاریخ جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به دیار باقی شتافتند که می‌شود از حاج سید جوادی، یدالله سحابی، محسن نوربخش، جمال کریمی راد و علی کردان اشاره کرد.







1392/10/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن