تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804007994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گارد افكار عمومي ما در برابر فرهنگ مهاجم باز است/ آمريكا پروژه تغييرات فرهنگي را با سينما مديريت مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گارد افكار عمومي ما در برابر فرهنگ مهاجم باز است/ آمريكا پروژه تغييرات فرهنگي را با سينما مديريت مي‌كند
يك مدرس دانشگاه به قدرت رسانه‌اي و سينمايي امريكا و غرب اشاره و از اينكه گارد ما در برابر فرهنگ بر عكس ديگر مسايل تا حد زيادي باز است، انتقاد كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، صبح امروز چهارشنبه 20 آذر ماه در نخستين روز از دومين همايش تخصصي دشمن شناسي با عنوان "دين زاو" مجيد شاه‌حسيني در خصوص نقش رسانه‌هاي تصويري در تغيير الگوهاي رفتاري جامعه بيان كرد: موضوع اصلي مورد نظر من تاريخ رسانه‌اي آمريكاست اينكه مديريت رسانه‌اي يك تغيير تدريجي در عادات، رفتار، رسوم و ارزش‌هاي جامعه آمريكا ايجاد كرده كه به باور غلط عده‌اي يك پروسه نيست بلكه يك پروژه است.

وي افزود: تغييرات فرهنگي در دنياي امروز اينگونه نيست كه خود به خود و در تعامل انسان‌ها با يكديگر رخ دهد در واقع اين امر يك روند پروژه‌اي است كه آن را مديريت مي‌كنند.

شاه حسيني تصريح كرد: نمي‌توان از واقعيت دنياي امروز فرار كرد، دنيايي كه براي هر چيز برنامه‌ريزي خاص خود را دارد. چطور مي‌شود كه براي فرهنگ و ارزش‌هاي يك جامعه دست از مديريت و برنامه‌ريزي كشيد و همه چيز را به افكار عمومي سپرد؟ چطور مي‌شود از فرصتي كه براي مديريت افكار، هنجارها و ارزش‌هاي انساني وجود دارد، چشم پوشي كرد؟

شاه حسيني با آوردن مثالي از جامعه آمريكا اظهار كرد: آيا الگوهاي رفتاري، اجتماعي آمريكا در دهه دوم قرن 20 يعني صد سال قبل به شكل امروز بوده است؟ رسانه هاي نوشتاري و تصويري زيادي هستند كه ما به هنجارهاي زندگي آنها طي سال‌هاي قبل پي ببريم. اينكه به چه چيز زشت و زيبا گفته مي شده و يا اينكه الگوي پوششي زنان و مردان چطور بوده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه صد سال قبل هنوز زنان آمريكا حق رأي نداشته اند، اضافه كرد: يكي از دلايلي كه كنگره آمريكا برخي از حقوق را براي زنان به رسميت شناخت نياز بالقوه به زنان در جنگ جهاني اول بوده است و بعد از آن براي آنكه زنان الگو و مشغله هاي ديگري داشته باشند تغييراتي را در هنجارها و ارزش هاي آنها از طريق رسانه و سينما ايجاد كردند.

وي خاطر نشان كرد: آن زمان استفاده از مشروبات الكلي، پوشيدن لباس‌هاي بدن نما و حتي كشيدن سيگار براي زنان ناهنجاري محسوب مي‌شد اما آنها توانستند با ساخت فيلم‌هايي كه به آساني تمام اين ارزش‌ها و هنجارها را زير پا مي‌گذاشت الگوهاي جديدي را به جامعه تأسي دهند. در سال 1920 مي توان گفت نخستين ضربه جدي به الگوي موجود امريكا زده شد. الگويي كه از يك فيلم سينمايي آغاز شد و به نام فلپر (flapper) در جامعه رواج يافت.

شاه حسيني با اشاره به ويژگي هاي اين الگوي جديد از لاغري مفرط، كوتاهي مو، استفاده از لباس‌هاي بدن نما و به نوعي شبيه شدن زنان به مردان و مردان به زنان ياد كرد و گفت: به تدريج اين هنجارها و الگوهاي جديد در جامعه آمريكا و هچنين جوامع ديگر مثل ايران رسوخ كرد. به طور مثال قدرت رسانه اي اين نوع ويژگي فلپري آنقدر وسيع بود كه حتي در آرايشگاه هاي ايران هم در زمان پلهوي اول نفوذ كرد. در هر حال اين قدرت رسانه و سينما و مديريت برنامه ريزي شده آن را نشان مي دهد بنابراين نبايد تنها نگاه سرگرمي به رسانه داشت چراكه ظاهراً هدف آن تفريح است اما در ذاتش آموزش مي دهد.

شاه حسيني ادامه داد: با توجه به نقش و اثر رسانه به ويژه سينما بايد بگويم اي كاش نهادي حتي غيردولتي در كشورمان وجود داشت مانند كشورهاي ديگر كه از حقوق معنوي رسانه اي مردم حمايت مي كرد. ما گاهي براي تهيه و خريد هر چيزي در مقابل خود گارد داريم تا ضرر نكنيم اما نمي دانم چرا در مقابل فرهنگ گارد ما تا اين اندازه باز است و اجازه مي دهيم از هر كجا و با هر چيزي به ما آسيب برسانند.

اين استاد دانشگاه در پايان گفت: نهايت حرف من اين است كه ما نبايد گمان كنيم از هر آسيبي مبرا هستيم و خود را در معرض هجوم آسيب ها قرار دهيم، ما گاهي در برابر برخي مسائل گمان مي كنيم كه شجاعت و اعتماد به نفس داريم اما نبايد اينگونه باشيم. افكار عمومي جامعه حقي را ايجاد مي كند كه مديران ما در قبال آن مسئول هستند.

كد خبر: 2193819

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۷:۱۸

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن