تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821245867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاوروف: حضور ايران در ژنو ۲ بسيار مهم است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: لاوروف: حضور ايران در ژنو ۲ بسيار مهم است
وزير امور خارجه روسيه حضور جمهوري اسلامي ايران در نشست ژنو ۲ درباره سوريه را بسيار مهم خواند و بر حفظ تماميت ارضي سوريه تأكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه كه به تهران سفر كرده بعدازظهر امروز (چهارشنبه) پس از ديدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان در نشست خبري مشترك به تشريح گفت‌وگوهايش پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وي مذاكراتش با ظريف را بسيار مفيد برشمرد و افزود:‌ بر تصميم دو كشور به منظور توسعه روابط در همه زمينه‌ها از جمله دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي تأكيد كرديم.

لاوروف گفت‌‌وگوهايش با ظريف را در ادامه گفت‌وگوهاي روساي جمهور دو كشور در بيشكك برشمرد و افزود: دورنماي بسيار خوبي براي توسعه روابط اقتصادي وجود دارد و توافق كرديم كه هر چه سريع‌تر يازدهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور برگزار شود.

وي ضمن ابراز خرسندي از ارتباطات خوب وزارتخانه‌‌هاي انرژي و اقتصادي دو كشور افزود: ما بر گسترش روابط فرهنگي تأكيد داريم زيرا گسترش اين روابط به شناخت دو كشور از هم كمك مي‌كند.

لاوروف مسائل منطقه را از ديگر مواردي برشمرد كه با ظريف درباره آن گفت‌وگو كرده و افزود: درباره نشست ژنو و توافق حاصل شده بين ايران و 1+5 نيز گفت‌وگو شد و نتايج حاصله از جمله حق ايران براي انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و از جمله غني‌سازي گفت‌وگو شد.

وي ادامه داد: درك مشتركي داريم كه توافق ژنو بايد توسط تمام طرفين به اجرا گذاشته شود و بسيار فشرده و هدفمند كار مي‌كنيم تا به مرحله بعدي حل و فصل و عادي‌سازي اين مسئله برسيم و اين مسئله به طور كامل حل و فصل شود.

لاوروف با اشاره به سوالات مطرح شده مبني بر اينكه توافقات ژنو چه زماني نهايي مي‌شود؟ خاطرنشان كرد: اينها به شرايط مختلف بستگي دارد.

وزير خارجه روسيه به تحولات سوريه و از جمله شمال آفريقا نيز اشاره كرد و گفت:‌استفاده از زور براي حل و فصل مسائل به هيچ عنوان پذيرفته نيست و ما نگران مسائل كنوني در سوريه هستيم و از توقف خونريزي در اين كشو ر و حفظ حاكميت، استقلال و تماميت ارضي آن حمايت مي‌كنيم و معتقديم تمامي فرقه‌ها، گروه‌ها و مذاهب داراي حقوق برابر هستند و بايد احساس اطمينان كنند و در پروسه سياسي حضور داشته باشند.

وي با اشاره به نشست ژنو دو كه قرار است درباره سوريه برگزار شود، بر حضور تمام طرف‌هاي سوري و بازيگران خارجي كه مي‌توانند كمك كنند تا به نتايج مثبتي دست يافت، تأكيد كرد.

وزير خارجه روسيه حضور ايران در نشست ژنو دو رو دعوت از آن براي حضور در اين نشست را بسيار مهم خواهند.

لاوروف در ادامه مسائل مربوط به افغانستان را از ديگر مسائلي دانست كه با ظريف درباره آن گفت‌وگو كرده و افزود: علاقمنديم كه درباره افغانستان همكاري منطقه‌اي داشته باشيم تا ملت افغانستان بتوانند مشكلات‌شان را پشت سر بگذارند.

وزير خارجه روسيه با بيان اينكه تهديدات تروريستي در افغانستان كم نشده و كشت و توليد مواد مخدر در حال افزايش است، اظهار داشت: ما و ايران بايد به همسايه خود كمك كنيم تا اين تهديدات را برطرف و زندگي صلح آميزي داشته باشند.

لاوروف بر همكاري ايران و روسيه به صورت دوجانبه و در چارچوب سازمان شانگهاي نيز تأكيد كرد و افزود: ما در صدد گسترش روابط و افزايش همكاري‌ها در خصوص مسئله عراق هستيم تا ثبات در اين كشور برقرار و به برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات در اين كشور كمك كند.

وزير خارجه روسيه وجود تروريسم در عراق را بسيار نگران‌كننده خواند و افزود: هفت هزار نفر در سال جاري بر اثر عمليات تروريستي در عراق كشته شده‌اند كه بسيار بيشتر از تعدادي است كه در افغانستان كشته شده‌اند.

لاوروف اضافه كرد: ما و همكاران ايراني علاقمنديم كه نيروهاي خود را براي كمك به تأمين ثبات در عراق بسيج كنيم.

وي با اشاره به همكاري‌هاي تهران و مسكو در درياي خزر، تصريح كرد: همه كشورهاي حاشيه دريا بايد به آماده‌سازي كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر و توافق در اين زمينه كمك كنند.

وي با اشاره به اجلاس سران درياي خزر كه قرار است سال آينده در آستاراخان برگزار شود، گفت:‌ قبل از اين اجلاس نيز نشست وزراي خارجه برگزار خواهد شد.

وزير خارجه روسيه در ادامه ضمن ابراز خرسندي از گفت‌وگوهاي امروزش با ظريف خاطرنشان كرد: ما بر لزوم همكاري‌‌ها در زمينه‌هاي مختلف به خصوص همكاري‌هاي منطقه‌اي تأكيد كرديم تا منطقه‌اي باثبات را پيش رو داشته باشيم.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص مذاكرات ايران با 1+5 با ژنو با بيان اينكه زمان زيادي براي دستيابي به مذاكرات در اين توافق صرف شده، خاطرنشان كرد: توافقاتي صورت گرفت كه بايستي دو طرف آن را انجام دهند به خصوص تحريم‌هايي كه خارج از چارچوب شوراي امنيت عليه ايران وضع شده‌اند و اين كار آغاز شده است. بازرسان آژانس به تهران سفر كرده و به بازديدهاي خود در چارچوب توافقات ژنو ادامه خواهند داد.

وزير خارجه روسيه با بيان اينكه كميته‌اي كه شكل مي‌گيرد به اين پروسه كمك مي‌كند و رايزني‌ها بين ايران و آژانس به حل و فصل مسائل و سوالات آژانس كمك مي‌كند.

لاوروف عنوان كرد: مهم‌ترين مسئله اين است كه توافقات اجرايي شود و آن‌ها را عملي كنيم و تفسير دوباره‌اي به آن‌ها ندهيم و البته به موازات آن لازم است رايزني‌ها آغاز شود تا بتوانيم به توافق نهايي در اين باره برسيم و نقطه پاياني به سوالاتي كه در اين باره وجود دارد، بگذاريم.

وزير خارجه روسيه در پاسخ به سوالي عنوان كرد كه با ظريف در حاشيه نشست ژنو ديدار داشته است و افزود: ما با هم ديدار داشتيم و از كسي پنهان نكرديم.

لاوروف در پاسخ به سوالي مبني بر تهديد عربستان در خصوص اينكه اگر اسد بخواهد در انتخابات شركت كند اقدام جدي انجام خواهد داد؟ گفت: من چنين اظهار نظري از طرف مقامات عربستان نشنيده‌ام.

وزير خارجه روسيه با بيان اينكه ابتكار ژنو 2 مورد حمايت جامعه بين‌المللي قرار گرفته، اظهار داشت: در قطعنامه 2118 شوراي امنيت هم مورد حمايت قرار گرفته كه با اجماع همه بوده است و همه اعضاي جامعه بين‌المللي موظف به اجراي آن هستند.

وي با بيان اينكه برخي مواقع شنيده مي‌شود كه كشوري نسبت به برگزاري نشست ژنو دو رضايت ندارد، عنوان كرد: ‌بالاخره اين نشست بايد برگزار شود و هر تلاشي براي عدم برگزاري آن عدم پايبندي به خواست جامعه بين‌‌المللي خواهد بود.

لاوروف در پاسخ به سوالي درباره حضور ايران در نشست ژنو دو درباره سوريه تصريح كرد: ايران از جمله كشورهايي است كه مي‌تواند تأثير زيادي در موضوع سوريه داشته باشد.

وزير خارجه روسيه بر تعيين سرنوشت سوريه توسط مردم اين كشور تأكيد كرد و گفت: نبايد در گفت‌وگوها بين سوري‌ها دخالت كرد و بايد به آنها كمك كرد تا پشت ميز مذاكره بنشينند و به توافق برسند.

وي افزود: بسيار اهميت دارد كه نشست ژنو دو براي تحقق اعلاميه ژنو يك برگزار شود و اميدوارم جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از بازيگران اصلي در نشست ژنو دو شركت كند.

وي در خصوص تداوم همكاري‌هاي هسته‌‌اي ايران و روسيه نيز اظهار داشت: ما علاقمند به ادامه همكاري‌ها با ايران در زمينه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي هستيم و از طرح‌هاي ايران براي احداث رآكتورهاي جديد همچون راكتور بوشهر كه با آب سبك كار مي‌كند آگاه هستيم و هيچ قطعنامه شوراي امنيت احداث چنين نيروگاهي را ممنوع نكرده است.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن