تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804058229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با احیای سازمان مدیریت و بر نامه ریزی مقدمات توسعه همه جانبه فراهم میگردد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: با احیای سازمان مدیریت و بر نامه ریزی مقدمات توسعه همه جانبه فراهم میگردد
دکتر حسن روحانی به وعده ای که داده بود عمل نمود و لایحه بودجه سال 93 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
آفتاب: رییس جمهور هنگام ارائه لایحه بودجه گفت: مایه کمال خوشبختی است که با توکل بر خدا و مطابق با اصل 52 قانون اساسی لایحه بودجه کل کشور را در سال 1393 به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم در موعد مقرر قانونی و در راستای وعده انتخاباتی‌ام به مردم،تقدیم مجلس می‌کنم.

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت:اقای روحانی در سخنان خود روی دو مسئله تاکید دارند،اول در موعد مقرر قانونی ، دوم در راستای وعده اتخاباتی ام،این  گفتار رییس جمهور به یک مسله اساسی و بنیادین در نظام اقتصادی کشور باز میگردد و ان سازمان برنامه و بودجه و احیائ ان میباشد.

سیاوش دریابار گفت:سوالی که مطرح میشود چرا سازمان برنامه و بودجه؟ چرا اسرار بر احیای مجدد؟
برای پاسخ به این سوال باید با تاریخچه این سازمان و اهداف ان اشنا شد :
سازمان برنامه و بودجه در سال 1327همزمان با تصویب برنامه هفت‌ساله عمرانی اول با نام سازمان برنامه پایه‌گذاری شد. پنج برنامه هفت ساله توسعه قبل از انقلاب، پنج برنامه پنج ساله توسعه بعد از انقلاب اسلامی و لوایح بودجه سالانه از دستاوردهای سازمان برنامه ریزی و مدیریت است.

سازمان برنامه و بودجه درسال 1379 با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد.  در سال 86 با ادغام معاونت نظارت و هماهنگی بر سیاست‌های اقتصادی و علمی معاون اول رییس جمهور، معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و موسسات وابسته آن به دو معاونت به نام های "معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور"و "معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور" تغییر یافت و بدین شکل سازمان توسط دولت منحل و وظایف آن به دو معاونت رییس‌جمهور منتقل شد.با این مصوبه دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عملا منحل شد که با موضع گیری های تندی در آن برهه مواجه شد و حتی احیای آن به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی مهم کاندیدهای دوره یازدهم تبدیل شدکه.با احیای سازمان یکی از وعدهای انتخاباتی رییس جمهور محقق خواهد شد.

وی گفت:قبل از انحلال، برنامه ريزي، تدوین ،تنظيم بودجه و نظارت بر ان ، تدوین برنامه های مختلف کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت و نظارت فنی، اقتصادی و بودجه ای و مطالعات چشم انداز 20 ساله کشور را بر عهده این سازمان بود.

دریابار گفت:با انتصاب دکتر نوبخت در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سرپرستی همزمان در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، ادغام دو معاونت یاد شده و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسما کلید خورد.

چرا که سازمان برنامه و بودجه در کشور به عنوان یک سازمان برنامه محور که برای دولت و وزرا یک پشتیبان فکری است . بنا بر این طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مجدددا به مجلس ارائه که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده است و انتظار می‌رود که تشکیل سازمان مدیریت به مصوبه قانونی تبدیل شود تا رؤسای دولت‌‌ها در آینده نتوانند این سازمان را منحل یا دچار تغییرات اساسی کنند.

وی با توجه به نقش سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت:انچه مسلم است ضرورت شتاب دراحیای سازمان است ،چرا که انحلال رویکرد و رويه‌اي بر خلاف اصول مسلم علمي به ويژه علم اقتصاد بود و  متاسفانه بخش بزرگي از اطلاعات و اسناد توسعه‌اي كشور از دست رفت همچنین نیروی انسانی تربیت شده در این سازمان یا بازنشسته شدند یا به مراکز دیگری رفتند و در نتیجه روند ارائه بودجه با تاخیر و به ترتیب زیر شد:

بودجه 85    25/10/84

بودجه 86    01/11/85

بودجه 87   17/10/86

بودجه 88    08/11/87

بودجه 89    04/11/88

بودجه 90   01/11/89

بودجه 91    12/11/90

بودجه 92   9/ 12/91

بودجه 93   18/9/92

دریابار با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و مجلس گفت:این سازمان بعد از اتمام روند تشکیل مانند نهادی تازه تاسیس است که مجدد نیاز به آموزش و یادگیری دارد. این سازمان زمانی موفق می تواند عمل کند که از کارشناسان خبره بهره ببرد،بسیاری از افرادی که سابقا در این سازمان فعالیت داشتند بازنشسته و برخی از آنها نیز به ارگان ها و سازمان های دیگر پیوسته اند و بسیاری نیز امروز در سطح کارشناس اقتصادی بین المللی مطرح هستند. با گردآوری آنها و آموزش نیروهای جدید توسط کارشناسان زنده اقتصادی، این سازمان می تواند به جایگاه اصلی خود در تدوین برنامه های اقتصادی بازگردد.  برای این منظور علاوه بر جذب کارشناسان خبره گذشته نیاز مبرم به جذب نیروهای جوان و تازه نفس دارد تا روح تازه ای در کالبد ان بدمد و تحقق سازمان پوینده  یقینا یک شبه نخواهد بود وفاصله زمانی بین پنج تا ده ساله برای اثر گذاری توانمند ان نیاز خواهد بود.

وی با توجه به مشکلات این ادغام گفت:برای احیای مجدد این سازمان باید دو معاونت راهبردی و توسعه نیروی انسانی با هم ادغام شوند تا یک سازمان تشکیل شود، اما در این باره دو دیدگاه وجود دارد  اول انکه امور اداری و استخدامی یک ماهیت دارد و باید زیر نظر یک سازمان باشد دوم برخی نیز معتقدند ادغام هر کدام از این دو معاونت باعث تضعیف دیگری می شود. از سوی دیگرادغام این دو  به احتمال زیاد بار مالی خواهد داشت و با اصل 75 قانون در تعارض قرار میگیرد.

 دریابار در پایان با توجه به ضرورت احیای سازمان گفت:انچه مسلم است ضرورت تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی است تا با تشکیل ان وظیفه خطیر تهیه و تنظیم بودجه کل کشور ، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای بودجه و تهیه برنامه پنجساله پنجم توسعه  که از اصول اولیه توسعه همه جانبه است فراهم گردد.که مطمئنا این اقدام از سوی دولت و مجلس در سرافرازی این مرز و بوم اثار شگرفی خواهد داشت.



تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن