تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818987336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقيانوس هند كليد هفت درياست/ بازيگران فرامنطقه‌اي بدنبال منافع راهبردي در منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اقيانوس هند كليد هفت درياست/ بازيگران فرامنطقه‌اي بدنبال منافع راهبردي در منطقه
فرملنده نيروي دريايي ارتش گفت: به دليل وجود منابع حياتي بويژه منابع و ذخاير انرژي فسيلي در اقيانوس هند بازيگران فرامنطقه‌اي به دنبال منافع راهبردي و كسب منافع بيشتر در اين منطقه هستند.
به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي نداجا، دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در نشست بين المللي «امنيت دريايي» اندونزي با اشاره به اينكه دريا براي ملتها بستر حياتي براي حمل و نقل و تجارت است، گفت: تجارت از طريق خشكي ها پر هزينه و دشوار است به نحوي كه امروز بيش از 90درصد حمل و نقل جهاني كالا از طريق درياها انجام مي شود.

دريادار سياري با بيان اينكه كشورهاي قرار گرفته در حاشيه درياها به عنوان اولين و مهمترين ذينفعان درياهاي مجاورشان مطرح هستند، اذعان داشت: اين كشورها بايد به ايجاد قدرت دريايي معقول به منظور برخورداري از منافع موجود در دريا اقدام كنند كه البته اين وضعيت در بعضي كشورهاي مجاور دريا به گونه اي است كه نه تنها از قدرت دريايي مناسب برخوردار نيستند بلكه حتي نيروي دريايي در اندازه معقول و متناسب با وزن ژئوپلتيكي و مسئوليتشان به منظور حفاظت از مناطق دريايي ، منافعشان و ايفاي نقششان ايجاد نكرده اند.

وي ادامه داد: در نقطه مقابل قدرتهاي بزرگ با درك اهميت موضوع به دنبال بهره مندي از منافع راهبردي ساير مناطق جهان مانند اقيانوس هند و غرب اقيانوس آرام سالهاست با ادعاي داشتن منافع راهبردي در اين مناطق حضور يافته و نظم و امنيت مطلوب خود را به منطقه تحميل كرده اند. اين موضوع كه در بسياري از موارد منافع كشورهاي منطقه را تأمين نمي كند، ترتيبات امنيتي منطقه را به شكل نامطلوبي بر هم زده است.

سياري تصريح كرد: برقراري امنيت منطقه توسط يك كشور به تنهايي ممكن نسيت و بايد بصورت جمعي صورت پذيرد و هركشور به فراخور منافع قدرت و مسئوليتش در قبال منطقه در موضوع تامين امنيت بايد حضور داشته باشد.

وي ذينفعان منطقه را به چهار دسته تقسيم كرد و گفت: سازماندهي و انسجام ذينفعان بويژه در شرايطي كه وزن ژئو پلتيك مناطق جغرافيايي مختلف جهان دستخوش تغيير است حفظ محيط همكاري يكي از مهمترين چالشهاي سازمانهاي منطقه اي مانند همايش نيروهاي دريايي اقيانوس هند و غرب اقيانوس آرام خواهد بود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينكه زياده خواهي و قدرت طلبي، محيط همكاري را به سطح تنازع تنزل داده، افزود: اين به معناي فراهم شدن بستري براي بروز شكاف در محيط همكاري و مانعي براي ايجاد ظرفيتهاي جديد و هم افزايي است و اين شكاف فضا را براي بهره گيري از ظرفيتهاي ارزشمند براي سايرين كه خارج از محيط همكاري هستند مهيا ميكند.

وي اقيانوس هند را كليد هفت دريا خواند و تصريح كرد: به دليل وجود منابع حياتي بويژه منابع و ذخاير انرژي فسيلي در اقيانوس هند بازيگران فرا منطقه اي به دنبال منافع راهبردي و كسب منافع بيشتر در اين منطقه هستند.

سياري افزود: افزايش وزن ژئوپولتيك برخي قدرتهاي منطقه آغاز حركت جايگزيني قدرت دريايي در منطقه است كه در اينجا نقش سمپوزيم هايي مانند سمپوزيم فرماندهان نيروي دريايي اقيانوس هند و غرب اقيانوس آرام در تامين امنيت كليدي و برجسته خواهد بود.

وي با اشاره به تدبيري از مقام معظم رهبري كه فرمودند «نيروي دريايي، كارآمد و زنده و فعال و ميدان دار ما انشاالله خواهد توانست تاثيرات مثبتي بر سياستهاي كلي كشور بگذارد»، گفت: اين تدبير روشنگرانه مويد نقش كليدي و راهبردي نيروهاي دريايي در كشورهايي است كه از نعمت دريايي بودن برخوردار هستند و بيانگر آن است كه سياستهاي ملي كشورهايي از اين دست نبايد تنها بر خشكي ها و مرزهاي ملي آنها متمركز باشد بلكه سياستهاي دريايي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

امير سياري در پايان اذعان داشت: سمپوزيم نيروهاي دريايي اقيانوس هند و غرب اقيانوس آرام از جمله تشكل هايي هستند كه با در نظر گرفتن روند مشخص قرن 21 و با استفاده از ظرفيتهاي موجود در منطقه در شرايط گذار ژئوپلتيكي موجو سر برآورده و با گاردهاي امنيتي-نظامي خود سعي مي كنند از طريق دستيابي به روشها ،مكانيزمها و ابزارهاي سودمند براي برقراري همكاري هاي منطقه اي امنيت دريايي در منطقه را افزايش دهند.

سياري دراين همايش پيشنهاد داد تا ضمن هدف گذاري براي توجه دادن كشورها به ايجاد فرهنگ دريايي مطلوب، مركز آينده نگاري مشترك با محوريت سمپوزيم هاي دريايي شكل گرفته در منطقه به منظور تدوين چشم انداز مشترك براي تامين امنيت دريايي مطلوب و پيشگيري از غافلگيري محيطي تشكيل شود.

اين همايش كه در آن 33 كشور از جمله؛ ايران، قطر، كامبوج، ويتنام، بنگلادش، ژاپن، چين، برزيل، پاكستان، تايلند، نيوزيلند، آمريكا و فرانسه حضور دارند، روز گذشته با سخنراني «پورنومو يوسگيانتورو» وزير دفاع اندونزي و درياسالار «مارسيتو» فرمانده جديد نيروي دريايي اندونزي به مناسبت سالروز تأسيس نيروي دريايي اين كشور در استان سورايابا (حوزه ناوگان دريايي شرقي اندونزي) آغاز به كار كرد.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن