واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تئاتر ديني به شيوههاي جديد اجرا نياز دارد/ به جذب مخاطبان جديد فكر كنيم
حميد شاه آبادي با حضور در تالار وحدت به تماشاي نمايش"خواهرانه به وقت خيزران" به كارگرداني حسين پارسايي نشست.
به گزارش خبرگزاري مهر، حميد شاه آبادي معاون سابق هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به ديدن نمايش "خواهرانه به وقت خيزران" نشسته بود به وجه پيوند مضامين ديني با تئاتر مدرن اشاره كرد و گفت: به نظر مي آيد كه با تغيير و تحولاتي كه در فضاي فرهنگي كشور صورت مي گيرد و اقبالي كه قشر جوان به سبك هاي اجرايي جديد در تئاتر دارد جاي خالي ورود تئاتر ديني به اين عرصه به طور جدي احساس مي شود. ما هميشه در تئاتر ديني با يك سبك خاص روبه رو بوده ايم و كارهايي كه محوريت آن داستان است و درام خاصي دارد و سبك آن رئال تلقي ميشود، هميشه در تئاتر ديني غلبه داشته است.
وي ادامه داد: حتي در حوزه تئاتر ديني ما با تعزيه مواجه هستيم كه كاركرد خاص خودش را دارد و مردم اين سبك از هنر نمايشي را مي شناسند. از طرفي اشكال تئاتر سنتي نيز هميشه در عرصه تئاتر ديني نقش آفرين بوده اما اينكه با استفاده از ظرفيت هاي جدي و نوين، استفاده تخصصي از نور، صدا، فيلم و مجموعه اي از حركت هاي نمايشي و همينطور يك شيوه جديد از تئاتر مدرن كه امروز در كشور ساري و جاري است، داستاني همچون عاشورا وارد اين فضا شود، آنوقت جنس ديگري از مخاطبان را با خود به همراه خواهد داشت.
شاه آبادي در ادامه با اشاره به مضمون تئاتر "خواهرانه به وقت خيزران" گفت: مردم داستان كربلا را هزاران بار با تمام زوايا شنيده اند و از همه لحظات آن تصوري دارند با اين حال تئاتر "خواهرانه به وقت خيزران" توانست داستاني آشنا را با استفاده از تكنولوژي، زبان و شيوه مدرن ارائه كند و با استفاده از اين قالب جديد اثر را با طيف ديگري از مخاطبان ارتباط بدهد. البته ممكن است خيلي ها اين سبك را نپسندند و با همان سبك سنتي ارتباط برقرار كنند كه البته تعداد اين مخاطبان نيز كم نيست.
شاهآبادي در خصوص محتواي اين اثر گفت: طبيعتا سير درست تاريخ كربلا در اين اثر نمايشي خودش را نشان داد يعني مجموعه رخدادهايي كه در واقعه عاشورا اتفاق افتاده و ما آن را پاي منبر و در هياتها بارها شنيدهايم، به نحو درستي اتفاق افتاد و براي كسي كه كمتر با واقعه كربلا آشنا باشد يك دور مرور كل واقعه كربلا است. ويژگي اين اثر اين است كه مخاطب حرفهاي تئاتر را مخاطب هدف خود قرار داده است.
وي همچنين در خصوص اهميت استفاده از ساختارهاي نوين براي جذب مخاطب گفت: به هر حال كساني كه با حوزه تئاتر آشنايي دارند و در واقع اهالي و تماشاگر حرفه اي اين هنر محسوب ميشوند، سبكها و آثار متنوعي را ديده اند. در عرصه هنر ما بايد تلاش كنيم كه تماشاگر حرفه اي كه مي تواند با لايه هاي زيرين و پنهان اثر نمايشي ارتباط برقرار كند، بيشتر شوند.
معان سابق هنري وزارت ارشاد ادامه داد: براي اين نوع از مخاطبان حرفه اي بايد تنوع آثار نمايشي به ويژه در ژانر ديني وجود داشته باشد، آن هم از واقعه اي كه مخاطبان داستانش را به خوبي ميشناسند و نقل اين مطالب ممكن است به دانش مخاطبان خيلي چيز زيادي اضافه نكند. البته تماشاگر سنتي ما اگر قرار باشد آرام آرام تبديل به تماشاگر حرفه اي شود بايد از موضوعاتي كه مضامينش را مي شناسد و نمادهايش را مي تواند به زودي تداعي معاني كند و به مفاهيم پي ببرد، شروع كند.
وي در پايان گفت: آقاي پارسايي هنرمند خلاق و توانمندي است و در حوزه كارگرداني سابقه آثار خوبي دارد. كار پيشين او از جنس تئاتر سنتي و اثر جديد او از جنس تئاتر مدرن است و اين امر نشاندهنده توانايي و تسلط وي در هر دو سبك است.
كد خبر: 2193284
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۱۱:۰۴
چهارشنبه 20 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]