تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802514136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومين جلسه نقد و بررسي كتاب‌هاي عاشورايي برگزار شد«طوفان البكاء» ركورددار چاپ كتاب مصور در حوزه دين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دومين جلسه نقد و بررسي كتاب‌هاي عاشورايي برگزار شد«طوفان البكاء» ركورددار چاپ كتاب مصور در حوزه دين
دومين جلسه نقد و بررسي كتاب‌هاي عاشورايي مطرح شد: «طوفان البكاء» ركورددار چاپ كتاب مصور در حوزه دين است.


به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ري، دومين جلسه نقد و بررسي كتاب‌هاي عاشورايي با معرفي و نقد كتاب «چهل توفان» به قلم علي بوذري برگزار شد.

در مراسم معرفي و نقد و بررسي كتاب «چهل توفان» محمد صادق افراسيابي، معاون فرهنگي مطبوعاتي اداره كل مزبور در سخنان كوتاهي درباره اين مراسم گفت: امروز شاهد دومين برنامه نقد كتاب‌هاي عاشورايي هستيم، كتابي كه هم پژوهشي است و هم ديني، كتاب طوفان البكاء يكي از پرمخاطب‌ترين كتاب‌هايي است كه در زمان قاجار بارها و بارها به چاپ رسيده و مورد توجه مخاطبان كتاب بوده است. كتاب چهل طوفان چكيده‌اي از چاپ‌هاي مختلف اين كتاب است كه از بين 88 كتاب عاشورايي انتخاب شد تا در اين جلسه مورد نقد و بررسي قرار بگيرد.

علي بوذري، نويسنده كتاب در ادامه با اشاره به اين‌كه اثر حاضر به بررسي تصاوير چاپ سنگي كتاب «طوفان البكاء في مقاتل الشهداء» اختصاص دارد، گفت: «مقاتل الشهداء» محبوب‌ترين كتاب عاشورايي است كه در دوران قاجار نگاشته شده است. اين كتاب تعزيه و داستان‌هاي عاشورايي را با استفاده از تصوير روايت مي‌كند.

وي عنوان كرد: در واقع كتاب «چهل توفان» معرفي چاپ‌هاي سنگي كتاب توفان البكاء است و از كتاب‌هاي مذهبي و عاشورايي دوران قاجار به شمار مي‌رود كه در سال 1250 منتشر شد.

اين نويسنده حوزه دين با بيان اين‌كه كتاب چهل توفان به شكل موضوعي طبقه‌بندي شده و عنوان‌هاي «ادعيه»، «ديوانان» و ... را شامل مي‌شود، اظهار كرد : كتاب طوفان البكاء به قلم «محمد ابراهيم بن محمد باقري جوهري» نوشته شده و نگارش آن حدود 10 سال به طول انجاميده است. در اين كتاب از كتاب‌هايي مانند «مجالس المتقين»، «مختارنامه» و «طاقديس» كه از كتاب‌هاي مصور دوره قاجارند، استفاده شده است.

بوذري يادآور شد: كتاب طوفان البكاء با 58 چاپ مصور، بيشترين چاپ مصور را در كتاب‌هاي ديني دارد و كتاب «اسرار الشهاده» با 10 چاپ مصور كه حائز رتبه دوم كتاب‌هاي مصور ديني است، با كتاب طوفان البكاء قابل مقايسه نيست.

وي افزود: موضوع كتاب «طوفان البكاء» به زندگي حضرت محمد (ص)، حضرت زهرا (س) و امامان شيعه (ع) بر اساس روايات و احاديث اختصاص دارد. برخي بخش‌ها نيز بر پايه باورهاي عامه مشتمل بر يك مقدمه، يك خاتمه، 12 آتشكده و 89 شعله است.

وي با بيان اين‌كه بخش‌هاي دوازده‌گانه كتاب «آتشكده» و بخش‌هاي كوچك كتاب «شعله» نام دارد، گفت: آتشكده پنجم طوفان البكاء به امام حسين(ع)، قيام عاشورا و وقايع پس از آن اختصاص دارد. به‌طور كلي، 58 شعله از 98 شعله كتاب به واقعه عاشورا اختصاص دارد و مي‌توان ادعا كرد كه بخش بزرگي از اين كتاب به زندگي سومين پيشواي شيعيان مي‌پردازد.

اين نويسنده حوزه دين با بيان اين‌كه تصاوير كتاب به فهم مخاطب از داستان ديني كمك شاياني مي‌كنند، اظهار كرد: كتاب‌هاي «مختارنامه» و «طوفان البكاء» تنها كتاب‌هاي مصور داستان عاشورايي محسوب مي‌شوند.

مجيد غلامي جليسه، پژوهشگر صنعت چاپ در جلسه نقد و بررسي كتاب «چهل طوفان» گفت: اگر به چاپ‌هاي متعدد اين كتاب در گذر زمان توجه كنيم، متوجه تحول صنعت چاپ در گذر زمان خواهيم شد.

وي ضمن قدرداني از علي بوذري براي پژوهش چند ساله كتاب «چهل طوفان» گفت: كتاب «چهل طوفان» نتيجه‌ سال‌ها تحقيق علي بوذري در حوزه پژوهش چاپي است،‌ اگر آمار كتاب‌هاي چاپ سنگي را بررسي كنيم متوجه خواهيم شد كه اين كتاب با 58 چاپ متفاوت بيشترين كتابي است كه به‌صورت مصور چاپ شده است.

وي ادامه داد: علي بوذري براي تهيه اين كتاب زحمات فراواني كشيده است، براي نمونه در يك بار بازديد از كتابخانه سن‌پترزبورگ و تهيه 15 فرم عكس در سال 88، هزينه زيادي را پرداخت كرد، به جرات مي‌توانم بگوييم كه حق تاليف كتاب چهل طوفان، هيچ سودي را براي نويسنده نداشته و حتي هزينه‌هاي جاري را نيز تامين نكرده است. براي آن‌كه متوجه سختي تهيه اين كتاب بشويد جالب است بدانيد هنوز فهرست جامعي از كتاب‌هاي چاپ سنگي و سربي موجود در كتابخانه‌هاي ايران وجود ندارد.

اين پژوهشگر صنعت چاپ با اشاره به اهداف اين كتاب اظهار كرد: يكي از اهداف كتاب چهل طوفان اين است كه تحول صنعت چاپ را در گذر زمان به نمايش بكشد، چاپ در ابتدا يك صنعت مذهبي بود چرا كه اگر ما به عقب برگرديم، مي‌بينيم كه گوتنبرگ وقتي ماشين چاپ را اختراع كرد نخستين كاري كه انجام داد، انتشار كتاب انجيل بود، در ايران نيز صنعت چاپ كاربردي مشابه داشته است و اكثر كتاب‌هايي كه در سال‌هاي نخست ورود صنعت چاپ به ايران چاپ شده، مذهبي بوده است.

وي ادامه داد: در سال 1239 قمري اين صنعت در ايران با مضامين عاشورايي انس مي‌گيرد. چاپچي‌ها با گذشت زمان متوجه مي‌شوند كه مي‌توانند هنر چاپ را با مذهب تلفيق كنند و كتاب‌هاي مصور مذهبي توليد كنند تا هركس سواد داشت آن‌را بخواند و هركس سواد نداشت، تصاوير آن‌را نگاه كند، طوفان البكاء يكي از اين آثار است.

جليسه با اشاره به تصويرگري كتاب طوفان البكاء گفت: عنصر تصويرگري در طوفان البكاء جذابيت ايجاد كرد چراكه واقعه عاشورا را براي مردم به تصوير كشيده بود. در كتاب چهل طوفان، علي بوذري 100 سال چاپ اين كتاب را بررسي كرده و منبع مناسبي براي تحقيق آيندگان شده است چراكه خواننده با مراجعه به كتاب مي‌تواند از برداشت‌هاي مختلف، طي گذر زمان استفاده كند.

به گفته اين پژوهشگر صنعت چاپ، از كتاب طوفان البكاء در سال‌هاي 1258 تا 1358 قمري بيش از 50 هزار نسخه چاپ شده كه اين نشان دهنده علاقه مردم آن زمان به اين كتاب است.

جليسه درباره مصور بودن كتاب طوفان البكاء اظهار كرد: داستان‌هاي مذهبي در زمان قاجار داراي جذابيت خاصي بوده است چراكه اگر كتاب‌هاي بوستان، گلستان و شاهنامه را با طوفان البكاء مقايسه كنيد متوجه خواهيد شد كه بخش كمي از اين كتاب‌ها مصور هستند درحالي كه بالغ بر 90 درصد كتاب طوفان البكاء مصور است.

وي با اشاره به نبود تحليل تصاوير در كتاب چهل طوفان گفت: يكي از نقدهايي كه به اين كتاب وارد است عدم وجود تحليلي علمي بر تصاوير است، در اين كتاب امكان تحليل تصاوير وجود داشت كه متاسفانه انجام نشده است.

مجتبي سبزه، نيز در مراسم نقد و بررسي كتاب چهل طوفان گفت: اگر كتاب طوفان البكاء را با شاهنامه مقايسه كنيد متوجه تفاوت‌هاي تصويرگري در اين دو اثر خواهيد شد، تصاوير شاهنامه به‌صورتي نگارگري شده كه خواننده پس از مطالعه اشعار، مي‌تواند تشخيص دهد كه هر تصوير متعلق به چه فردي است اما اگر به اين كتاب توجه كنيد متوجه خواهيد شد كه اكثر تصاوير به هم شباهت دارند.

اين كارشناس كتاب در تشريح ايرادات كتاب چهل طوفان اظهار كرد: اين كتاب با كاغذ گراف 150 گرمي چاپ شده است كه در صورت استفاده از كاغذ نازك‌تر، امكان سبك‌تر شدن اين كتاب وجود داشت. وي با انتقاد از انتخاب فونت نستعليق پاكستاني در اين كتاب گفت: امكان استفاده از فونت‌هاي فارسي براي نوشتار كتاب وجود داشته است.

سبزه در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: طبق بررسي‌هاي انجام شده ديگر نسخه‌اي از كتاب چهل طوفان در بازار موجود نيست كه اميدواريم با همت كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اين كتاب به چاپ‌هاي بعدي برسد.

محمد رجبي، رئيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: ارتباط امام حسين (ع) با ايرانيان بسيار عجيب است زيرا در زمان شهادت ايشان، مدينه واكنشي از خود نشان نداد و ايرانيان بسيار برآشفتند.

وي افزود: در زمانيكه صفويه مسقر شد و مذهب تشيع رسميت يافت، اولين كتابهاي مصور در حوزه دين منتشر شد.

در پايان اين مراسم از علي بوذري، نويسنده كتاب چهل طوفان، مجيد غلامي جليسه، پژوهشگر صنعت چاپ و مجتبي سبزه كارشناس برنامه تقدير به عمل آمد .

انتهاي پيام/2462/ب

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن