تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804072335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمد‌علي سبحاني در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»: تندروها نگران موقعيت خود هستند


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: محمد‌علي سبحاني در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»: تندروها نگران موقعيت خود هستند
گروه سياسي- مهتاب يوسفي‌مقدم: انتقادهاي نادرست و تلاش براي تخريب وزيرخارجه در شرايط كنوني و پس از مذاكرات ژنو نشان مي‌دهد كه برخي جريان‌ها مواضع جناحي و گروهي خود را به عرصه سياست خارجي هم كشانده‌اند و منافع ملي از ديد و نگاه آنها طور ديگري تعريف مي‌شود به گونه‌اي حتي اظهارنظر وزيرخارجه در جمع دانشجويان را برنتافتند و آن را زمينه‌اي براي ايراد هجمه به ظريف ديدند كه البته چنين واكنشي هم با پاسخ وزير، وزارت خارجه و كنشگران سياسي مواجه شد. برخي معتقدند كه مخالفان ظريف در داخل همچنان به راي مردم تمكين نمي‌كنند و دليل ديگر تند كردن فضاي موجود پس از يك انتخابات موفق و خوب است كه مي‌خواهند ادبيات خود را به گونه اي ديگر مطرح كنند. محمد‌علي سبحاني كارشناس مسائل خاورميانه، سفير پيشين كشورمان در لبنان و اردن همچنين مشاور وزيرامورخارجه داشتيم و نظر ايشان را در اين‌باره جويا شديم. وي نيز معتقد است كه اگر رسانه‌ها و نهادها به طور همگاني و يكپارچه، عمل كنند و فضا را تغيير دهند صداي اقليت تندرو كه به دنبال به هم زدن جو شادماني ملت هستند، شنيده نخواهد شد. با هم اين گفت‌وگو را مي‌خوانيم:

ارزيابي شما از اظهار نظر آقاي ظريف مبني براينكه اميدوارم اقليت پر‌ جنب‌وجوش مجلس نيز خود را با آحاد ملت هماهنگ كنند، چيست؟

ابتدا بايد اين مساله را روشن كنيم كه افراط‌گرايان تنها مي‌توانند در فضاي تند و مغشوش و به هم ريخته زنده بمانند و فعاليت كنند چون متاسفانه اين حضرات در طي هشت سال دولت احمدي‌نژاد با استفاده از رانت‌هاي رسانه‌اي دائما مطالب خودشان را مطرح و در فضا دنبال مي‌كردند و بسياري از مسائل را به مردم و كشور تحميل كرده‌اند و هنوز هم در همان فضا دارند زندگي مي‌كنند در حالي كه واقعيت آن است كه بايستي به خواسته‌هاي مردم احترام بگذارند. در هر حال اينها اقليتي هستند كه اگر ديدگاه و يا نظري يا انتقادي هم دارند به شكل سازنده بايد عمل كنند. در شرايطي كه تيم مذاكره كننده ايراني با يك حمايت قابل توجه مردمي كه امروز ما بعد از توافقنامه ژنو شاهد خوشحالي و شادي مردم هستم از اينكه از مسيري كه محصول رقباي همين دوستان تندرو بود كه مسير تقابلي را در پيش گرفته بودند، يعني ما در مسائل مختلف جهاني در يك شرايط متقابل بوديم و امروز خوشبختانه با اتفاقاتي كه افتاده ما يك فضاي تعاملي را تجربه مي‌كنيم كه نتايجش براي كشور بسيار بسيار مثبت و مفيد بوده است و حال لازم است كه افراد تندرو خودشان را با مردم هماهنگ كنند و از تندروي‌هايشان دست بردارند و اگر انتقاد سازنده‌اي دارند حتما بايد مطرح كنند اما به شكل سازنده نه به شكل تخريبي يا خراب كردن يك دستاورد.

به نظر شما ريشه اين تندروي‌ها از سوي افراد تندرو و افراطي چيست؟

به نظر من اين گلايه‌اي كه آقاي ظريف مطرح كرد يك گلايه برحقي است. البته ما توقعي از اسرائيل و يا تندروهايي كه در دنيا منافعشان با منافع ما سازگار نيست نداريم كه از ما حمايت كنند اما يك مجموعه كه براي كسب حداكثري حقوق مردم تلاش مي‌كند بايستي با احساس آرامش و اعتماد به نفس بيشتري بتواند اين كار را عملياتي كند، اتفاقا همه بايد تلاش كنند تا مشكلات سر راه آقاي روحاني برطرف شود تا مذاكره كننده ايراني بتواند با دريافت‌هاي حداكثري مذاكره را به پايان برساند. بنابراين من هم با آقاي ظريف در اين گلايه مشاركت مي‌كنم و اين گلايه واقعا از اين دوستان هست كه درست در زماني كه بايستي اگر ديدگاه منتقدانه دارند، انتقاد منصفانه داشته باشند، به نوعي به دنبال به هم زدن فضا هستند اين تندروها به نظر مي‌رسد احساس مي‌كنند اگر مسائل بر خط اعتدال و روش منطق و عقل پيش رود شايد جايشان تنگ‌تر شود و فضاي خود را از دست بدهند بنابراين به صورت غير منصفانه با مسائل برخورد مي‌كنند.

حاشيه‌سازي‌ها عليه دولت خصوصا وزارت خارجه در اين شرايط حساس به گونه اي مطرح مي‌شود كه انگار تصميم‌گيري‌ها به خطا صورت گرفته است و عموما هم انتقاد به عملكرد نيست بلكه بيشتر شبيه جبهه‌گيري است، چرا؟

ما طرفدار نقد منصفانه هستيم يعني وزارت‌خارجه، ديپلمات‌ها و فضاي اصلاح‌طلبي و اعتدال هميشه طرفدار نقد منصفانه هستند و حتي از نقد منصفانه استقبال هم مي‌كنند اما خروج از انصاف آن هم در شرايطي كه مذاكره‌كننده ايراني با مجموعه شش كشور در حال مذاكره است و دشمنان و مخالفان اين توافق از جمله اسرائيل و تندروها در آمريكا و بخشي از حاكميت اين كشور دارد با اين روند مخالفت مي‌كند و طرفدار استمرار تحريم‌ها در كشور ماست و در شرايطي كه مردم از ايجاد فضاي مثبت شكل گرفته شادمان و خوشحال هستند اين اقدام صحيح نيست. ما در وزارت‌خارجه ميزان موفقيت تيم مذاكره‌كننده را به ميزان شادماني مردم مرتبط مي‌دانيم و احساس مي‌كنيم مردم از اين كه كشور از آن حالت تقابلي خارج و به يك شرايط تعاملي وارد شده را شاد هستند. البته وظيفه همه ماست كه نسبت به حقوق مردم حساس باشيم كه اين مساله در تيم مذاكره‌كننده از هركس ديگري بيشتر وجود دارد. لذا من معتقدم دوستان تندرو غيرمنصفانه برخورد مي‌كنند.

با اين شرايط چه طور مي‌شود در وضعيت فعلي شرايط را به سمت بهبود سوق داد؟

معتقدم به دولت آقاي روحاني همه بخش‌ها اعم از قوه قضائيه، قوه مقننه، افكار عمومي، رسانه‌ها و روشنفكران كمك كنند تا مشكلات باقيمانده نيز حل شود به ويژه مشكلات داخلي كه بعضا وجود دارد من فكر مي‌كنم اگر فضا شفاف شود و همه بتوانند وارد فعاليت‌ سياسي شوند و تقاضاها و مطالبات مردم در مسائل داخلي، رفع حصر شود و همين خواسته‌هايي كه بارها چه آقاي ‌هاشمي و چه آقاي خاتمي يا مردم و خود آقاي رئيس‌جمهور در فضاي انتخاباتي و همين الان كه اعلام مي‌كنند، فضا بايد تغيير كند. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي بالا بودن صداي‌ اين اقليت تندرو آن است كه فضا به اندازه‌اي كه لازم است آزاد و شفاف نيست يعني اگر اين فضاي آزاد شكل بگيرد صداي آن اقليت پرسروصدا در بين صداي ملت آنقدر خودش را نشان نخواهد داد. اگر صدا‌و‌سيما و رسانه‌ها بتوانند همه حرف‌ها را منتشر كنند خواهيم ديد كه صداي آن اقليت آنقدر كوچك است كه اصلا شنيده نخواهد شد. البته متاسفانه در حال حاضر فضا اين چنين است و در همين فضا بايد تمام تلاشمان را بكار گيريم كه اين پرونده ملي به نتيجه برسد. بايد همگان را اقناع كنيم كه اين پرونده ملي است و هم از حمايت حاكميتي و هم از حمايت ملت برخوردار است.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن