تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802794687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهبر جريان مردمي تونس در گفت‌وگو با فارس:سوري‌ها خود سرنوشت‌شان را تعيين مي‌كنند/دولت وحدت ملي با مشاركت اقشار مختلف تشكيل شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رهبر جريان مردمي تونس در گفت‌وگو با فارس:سوري‌ها خود سرنوشت‌شان را تعيين مي‌كنند/دولت وحدت ملي با مشاركت اقشار مختلف تشكيل شود
يكي از رهبران جريان مردمي تونس با بيان اينكه نمي‌توان به غرب تكيه و اعتماد كرد، گفت: اين تنها مردم سوريه هستند كه آينده و سرنوشت‌شان را تعيين مي‌كنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در تونس، با نزديك شدن به زمان برگزاري كنفرانس ژنو 2 كه قرار است در تاريخ 22 ژانويه به منظور حل بحران سوريه برگزار شود و در حالي كه هنوز مشخص نيست كه چه طرف‌هايي در آن شركت خواهند كرد و آيا اين نشست منجر به حصول نتايج مثبت براي ملت سوريه خواهد شد يا نه؟ اين كشور همچنان ناآرام و مضطرب است و با افزايش آمار كشته‌ها در هر روز، وضعيت سخت و دشواري بر فضاي انساني اين كشور سايه افكنده است.

براي اطلاع دقيق از اوضاع كنوني سوريه و كنفرانس ژنو 2، خبرنگار خبرگزاري فارس در تونس گفت‌وگويي با «محسن النابتي» يكي از رهبران جريان مردمي تونس داشت كه مشروح آن در زير آمده است.

النابتي با اشاره به اوضاع بد حاكم بر سوريه و ميليون‌ها آواره كه در كشورهاي مختلف پراكنده شده‌اند، گفت: عاملان اين جنايات بشري بايد به دادگاه جنايي بين‌المللي معرفي و محاكمه شوند.

وي با اشاره به سياست‌هاي درستي كه رهبران سوري طي بحران اين كشور اتخاذ كردند، تاكيد كرد: كشورهايي مي‌خواستند در سوريه دموكراسي برقرار كنند كه در كشورشان قدرت موروثي است و نشانه‌اي از دموكراسي در آن نمي‌توان يافت.

النابتي تاكيد كرد كه هدف گروه‌هاي تروريستي در سوريه نابودي ارتش اين كشور و خود سوريه است و به همين دليل هزاران تروريست از سراسر جهان به اين كشور روي آورده‌اند و در اين بين كنفرانس ژنو 2 را بايد مذاكره‌اي بين محور سوريه و دوستان واقعي آن و آمريكا و مزدورانش به شمار آورد، با اين حال اين تنها ملت سوريه است كه آينده خود و نظام حاكم بر اين كشور را تعيين مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه ايران همواره در قبال بحران سوريه موضعي اصولي اتخاذ كرده است،‌ گفت: در ژنو 2 بايد در انتظار گفت‌وگوهاي سخت و طاقت فرسايي باشيم.

آنچه در زير مي‌آيد، مشروح اين گفت‌وگو است.

فارس: لطف كنيد، در آغاز بحث درباره اوضاع انساني سخت و ناگوار در سوريه به ويژه طي روزهاي جاري و همچنين اوضاع جوي و وزش بادهاي تند در منطقه و تاثير آن بر شهروندان سوري صحبت كنيد؟

النابتي: در حال حاضر و تحت تاثير شرايط جوي حاكم بر سوريه و خاورميانه، اوضاع انساني اين كشور واقعا فاجعه بار است و نبايد اين مسئله را هم فراموش كرد كه در حال حاضر 7 ميليون شهروند سوري چه در اردوگاه‌هاي داخل و چه در كشورهاي همسايه مانند اردن و عراق به سر مي‌برند. از سوي ديگر، شرايط سخت و دشوار ارتش سوريه و گروه‌هاي امدادي براي تردد در مناطق مختلف، زندگي شهروندان سوري را به جهنم بزرگ تبديل كرده است و خسارت‌هاي سنگيني را گروه‌هاي تروريستي از آغاز بحران سوريه به بخش‌هاي زيربنايي وارد كرده‌اند.

اين وضعيت همچنين نشانگر جنايت‌هاي هولناكي است كه با حمايت كشورهاي استعماري و امپرياليسم حامي گروه‌هاي تروريستي عليه انسانيت صورت گرفته است. ما در جريان مردمي از جامعه مدني، جهان عرب و جامعه بشري مي‌خواهيم شكوايه‌هايي را عليه اين جنايت‌هاي روزمره عليه انسان‌ها و كشتار كودكان و محروميت آنها از تحصيل و نيز آوارگي‌شان كه نوعي كشتار دسته جمعي ملت سوريه است، تنظيم و به مراجع قضايي ارائه دهند. افزون بر اين، بايد مقامات همين كشورها هم كه در شكل گيري وضعيت فاجعه بار كنوني در سوريه نقش داشته‌اند، به دادگاه‌هاي بين‌المللي تحويل داده شوند تا مانع تكرار اين جنايت‌هاي هولناك در كشورهاي ديگر شود، از جمله اين افراد بايد به امير و وزير خارجه قطر اشاره كرد كه در يك مرحله خاص، در تصميمات اتحاديه عرب اعمال نفوذ مي‌كردند. برخي مسئولان تونسي اعم از اعضاي حزب النهضه كه فتواي جهاد در سوريه را داده بودند و يا رئيس جمهوري تونس كه ميزباني كنفرانس دشمنان سوريه را برعهده داشت، در كنار برخي مقامات آمريكايي و صهيونيستي در اين فهرست قرار مي‌گيرند.

فارس: وزير اطلاع رساني سوريه در آخرين گفت‌وگو تلويزيوني خود اعلام كرد كه تجاوزات خارجي گروه‌هاي تروريستي عليه سوريه با حمايت كشورهاي مشخصي صورت مي‌گيرد و اين حملات تمامي شهروندان سوري و تمامي مناطق را هدف قرار داده و سعي در ضربه زدن به كشور سوريه و تمامي اقشار ملت و بخش‌هاي مختلف اين كشور دارند. نظر شما در اين‌باره چيست؟

النابتي: من شخصا مي‌خواهم به مقامات و سياستمداران سوريه و مسئولان سياست خارجي اين كشور كه دومين ضلع مثلث پايداري و مقابله با فروپاشي سوريه را تشكيل مي‌دهند، درود بفرستم. در اين بين «بشار جعفري» نماينده سوريه در سازمان ملل كه به مكتب و چهره‌اي ويژه در دفاع از سوريه تبديل شده است و از روز نخست ورود كشورهاي مذكور به بحران سوريه اعلام كرد كه تمامي تحولات سوريه و كشتار هزاران نفر از شهروندان بي‌گناه سوري و وارد آمدن خسارت‌هاي هنگفت، كاملا برنامه ريزي شده و هدفمند بود، نقش ويژه‌اي در اين ميان دارد. نكته مهم اينكه كشوري كه در آن وزير و حتي كوچكترين مسئولان به صورت موروثي روي كار مي‌آيند و در مديريت و انتخابات آنها هيچ اثري از نشانه‌هاي يك كشور مدرن را نمي‌توان ديد، داعيه‌دار تلاش براي تحقق دموكراسي در سوريه شده‌اند؟

فارس: اينجا مي‌توان اين سوال را مطرح كرد كه چرا آنها چنين نظام دموكراتيكي در كشورهاي خودشان تشكيل نمي‌دهند؟ برخي منابع اعلام كرده‌اند كه 75 درصد از عناصر تروريستي حاضر در سوريه تابعيت سوري ندارند و هيچ چيز برايشان مهم نيست. افزون بر اين، برخي مخالفان سوري علاقه‌مند به تحويل سلاح‌هاي خود و تسليم به نظام سوريه هستند، اما تروريست‌هاي غير سوري آنها را تهديد به قتل مي‌كنند. نظر شما در اين باره چيست؟

النابتي: واقعيت اين است كه عده‌اي قاتل و تروريست به بهانه جنگ مقدس به سوريه آورده شده‌اند و اين مسئله تكرار همان سناريو افغانستان است كه در جريان آن رئيس سازمان اطلاعات آمريكا به پشتيبان مبارزان افغان تبديل شده بود. از سوي ديگر، ما در سوريه تنها با گروه‌هاي تكفيري مواجه نيستيم، بلكه شركت‌هاي كشتار موسوم به شركت‌هاي امنيتي، مزدوران سراسر جهان را براي كشتار شهروندان سوري به اينجا آورده‌اند. برخي سازمان‌هاي اطلاعاتي از جمله سازمان اطلاعات رژيم صهيونيستي نيز كه خلبان‌ها و انبار موشكي سوريه را هدف قرار مي‌دهند و سعي در نابودي سامانه‌هاي ضدهوايي دارند، در اين كشور حضور دارند. لذا اگر آنها فقط درصدد حمايت از تظاهرات‌ها و درخواست‌هاي مردمي در زمينه تغيير و اصلاح هستند، اين مسئله چه ارتباطي به سامانه‌هاي ضدهوايي دارد. در همين راستا، لازم است به گزارش يكي از شبكه‌هاي عربي اشاره كنم كه در آن گروه «جند الشام» از لزوم نابودي ارتش سوريه و فروپاشي كشور سوريه به عنوان يك ماموريت راهبردي خود خبر داده بود و مي‌بينيم كه اين ماموريت كاملا در راستاي استراتژي‌هاي جامعه بين‌المللي براي تغيير نقشه جهان اجرا مي‌شود.

فارس: موضع سوريه از همان آغاز مشخص و صريح بود و بر حضور در كنفرانس ژنو 2 بدون هيچ پيش شرطي تاكيد كرده بود تا زمينه تحقق منافع عالي سوريه فراهم آيد، اما مخالفان خارج نشين هنوز آمادگي خود براي مشاركت در اين نشست را اعلام نكرده‌اند و به نظر مي‌رسد كه اين مسئله ناشي از عدم تصميم گيري آنها و كشورهاي حامي‌شان است. نظر شما در اين‌باره چيست؟

النابتي: به نظر من اثري از مخالفان سوري در خارج نيست، بلكه آنهايي كه در خارج هستند يك عده نژاد پرست هستند كه به نيابت از استعمار و صهيونيسم فعاليت مي‌كنند. تاريخ به ياد ندارد كه انقلابيون در تفرجگاه‌هاي استانبول، دوحه، لندن و واشنگتن زندگي كرده باشند. آنها انقلابيون هتل خواب هستند و هيچ ارتباطي با انقلاب‌هاي تاريخي كه تحولات مثبتي را رقم زده‌اند، ندارند. واقعا چه ارتباطي مي‌توان ميان ليبرال‌هاي تندروي مزدور و سلفي‌هاي جهادي افراطي در عرصه بين المللي وجود داشته باشد، جز اينكه آنها در راستاي برنامه‌هاي استكبار جهاني فعاليت كنند. از سوي ديگر، حضور در كنفرانس ژنو 2 نوعي رويارويي ميان سوريه و حاميان آن مانند روسيه، ايران، چين و گروه‌هاي مقاومت با آمريكا و دار و دسته آن يا همان مخالفان سوري است. آنها از هم اكنون تا زمان برگزاري كنفرانس سعي خواهند كرد يك سري اهداف خاص را محقق سازند، اما در مقابل ارتش سوريه هم پيشرفت‌هاي خوبي در پاكسازي مناطق مختلف از وجود تروريست‌ها داشته است. هيئت مذاكره كننده ايراني توانست جامعه بين‌المللي را مجبور به پذيرش خود به عنوان يك كشور هسته‌اي كند و جنبش حزب الله لبنان نيز به نوبه خود تلاش دارد تا جايي كه مي‌تواند امنيت جبهه داخلي لبنان را تامين كند. علاوه بر اين، روسيه تاثير زيادي بر تصميمات جامعه بين المللي دارد و حريم هوايي چين نيز از ارزش بالايي برخوردار است. در مقابل ائتلاف همپيمانان آمريكا سعي دارند با حفظ بيشترين تعداد ممكن از تروريست‌ها در سوريه در كنفرانس ژنو 2 حاضر شوند. آنها همچنين سعي دارند حضور و نفوذ روسيه در اوكراين را كه اين روزها شاهد تحولات مهمي است، كاهش دهند. ائتلاف مذكور سعي دارد از برخي ابزارها براي افزايش مداخله خود در امور سوريه استفاده كند و به نظر من كنفرانس ژنو 2 مذاكره‌اي ميان محور سوريه و دوستان واقعي آن و آمريكا و مزدوران آن است. اين كنفرانس بايد بدون هيچ‌گونه پيش شرطي برگزار شود و هيچ كس حق تحميل شرط و شروطي مانند تشكيل دولتي با اختيارات كامل و يا بركناري اسد به نظام سوريه را ندارد.

به نظر من، تا قبل از برگزاري كنفرانس ژنو 2 تمامي امور از دست آمريكا خارج خواهد شد و ما واقعيت‌هاي موجود در سوريه را به اين جريان تحميل خواهيم كرد و نشان خواهيم داد كه اين تنها ملت سوريه است كه آينده خود و نظام حاكم بر اين كشور را براي مداخله طرف‌هاي خارجي باز مي‌كند. من بر اين باورم كه در بدترين شرايط، اگر مخالفان سوري در داخل شجاعت لازم را داشته باشند، بايد دولت وحدت ملي با مشاركت گسترده اقشار مختلف ملت سوريه تشكيل شود و هيچ بحثي درباره شخص «بشار اسد» صورت نگيرد، چرا كه وي اعلام كرده كه در انتخابات آتي نامزد خواهد شد. اين مي‌تواند بهترين راه برون رفت از شرايط كنوني و بسترسازي براي برگزاري انتخابات دموكراتيك و سالم باشد، اما من بعيد مي‌دانم در شرايطي كه نيمي از ملت سوريه قلع و قمع شده و وطن خود را ترك كرده‌اند، بتوان چنين طرحي را اجرا كرد، چرا كه اولويت سوري‌ها برگزاري انتخابات نيست، بلكه بازسازي و برقراري امنيت و آرامش در جاي جاي سوريه است.

فارس: وزير امور خارجه ايران نيز از آمادگي كشور متبوعش براي مشاركت در كنفرانس ژنو 2 در صورت دعوت از آن و بدون وضع پيش شرط خبر داده است. نقش جمهوري اسلامي ايران در بحران سوريه را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

النابتي: تهران از آغاز موضعي اصولي در قبال بحران سوريه اتخاذ كرد و بر حل سياسي و دموكراتيك منازعه سوريه بدون مداخله طرف‌هاي خارجي تاكيد داشت، البته موضع ايران جداي از موضع جريان حامي سوريه نيست و ديگر اعضاي اين محور مانند روسيه نيز موضع مشابهي دارند. اينجا نقش سياست خارجي در سوريه به وضوح به چشم مي‌خورد و اين مسئله نشان مي‌دهد كه برقراري روابط استراتژيك بين دمشق و كشورهاي دوست و همپيمان طي 3 دهه گذشته باعث تقويت نظام سوريه براي مقابله با بحران‌ها شده و اين درسي براي طرف‌هايي است كه دوستان خود را مانند لباس عوض مي‌كنند.

فارس: در صورتي كه اين كنفرانس برگزار شود، آيا شما انتظار حصول نتايج مثبت براي ملت سوريه را داريد؟

النابتي: احتمال تعويق موعد اين كنفرانس وجود دارد تا همه بتوانند برگ‌هاي برنده لازم را در دست گيرند. از اكنون تا زمان برگزاري كنفرانس ژنو ما شاهد عمليات‌هاي سرسختانه در هر ۲ محور خواهيم بود و فكر مي‌كنم انفجار اخير لبنان نيز در همين راستا صورت گرفت. مذاكرات سخت و دشوار ميان جمهوري اسلامي ايران و قدرت‌هاي غربي نيز بر روي اين مساله تاثير دارد. علاوه بر اين، ممكن است تغييراتي نيز در سطح حكام كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و براندازي حكومت اخوان المسلمين در كشورهاي مختلف روي دهد، چرا كه اين جماعت به صورت كامل به آمريكا اميد بسته است و به نظر مي‌رسد كه برخي از رهبران آن اخيرا به اين نتيجه رسيده‌اند كه راه اشتباهي در پيش گرفتند. ديدار راشد غنوشي از سفير ايران در تونس به منظور عرض تبريك به خاطر به رسميت شناخته شدن حق ايران به عنوان يك كشور هسته‌اي نيز تلاشي براي خروج از همين باتلاق بود و شايد در آينده نزديك شاهد درخواست الغنوشي براي ديدار با اسد يا سيد حسن نصر الله هم باشيم، اما ما خطاب به گروه‌هاي مقاومت در جهان عرب اعلام مي‌كنيم كه «مومن هرگز از يك سوراخ دو بار گزيده نمي‌شود» و به آنهايي كه خيلي راحت دوستان‌شان را عوض مي‌كنند، اعتماد نكنيد.

انتهاي پيام/خ

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن