واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسي عملكرد جشنواره جامجم در فارس/2محمدي: در انتخاب داوران جشنواره جامجم اجباري نبود/سياستگذاري جديد در جشنواره
دبير اجرايي سومين جشنواره تلويزيوني جامجم گفت: ما تلاش كرديم كه از كارگردان، فيلمنامه نويس و تهيه كننده و بازيگر حتي موسيقيدان در اين حوزه باشند اما اينطور نبوده كه مجبور باشيم فردي يا افرادي را انتخاب كنيم.
به گزارش خبرنگار تلويزيون خبرگزاري فارس، ميزگرد سومين جشنواره توليدات تلويزيوني جام جم عصر روز گذشته (18 آذر) با حضور رضا پورحسين، مدير شبكه تلويزيوني مستند و دبير بخش مستند سومين جشنواره تلويزيوني جامجم و امير محمدي، دبير اجرايي سومين جشنواره تلويزيوني جامجم در خبرگزاري فارس برگزار شد. در ادامه گفتوگو با امير محمدي را ميخوانيد:
-درباره جزئيات دور جديد جشنواره جام جم توضيحاتي دهيد؟
-جشنواره جام جم در سال جاري سومين دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت با توجه به حجم زياد برنامهسازي در اين حوزه دسته بنديهايي براي ساختارهاي پويانمايي، مستند دوسالانه تعريف و بقيه مثل فيلمهاي تلويزيوني سالانه و مجموعههاي نمايشي موزه دفاع مقدس و انقلاب و ... صورت گرفته است.
سياست گذاري جديد جشنواره جام جم
بنابراين ما تجميعي از همه ساختارها، موضوعات و برنامههاي تلويزيوني هستيم سال گذشته جشنواره در حوزه كودك و نوجوان برپا شد و امسال حوزه كاري چيز ديگري است اما يكي از اهداف دورههاي گذشته جشنواره جام جم همگرايي براي ايجاد افقهاي جديد بود ، براين اساس خيلي از اين آثار شكل نميگرفت به طور مثال در يك دورهاي سال 88 تنها فيلم تلويزيون سيما مورد توجه قرار گرفت اما به شكل كنوني اين نخستين جشنواره در حال برپايي است در نهايت سومين جشنواره توليدات تلويزيوني جام جم با اين شكل جديد و سياست گذاري با نگاه تازه و ارزيابي دورههاي گذشته براي طراحي افقهاي بعدي راهاندازي شد.
به طور كلي يكي از مهمترين اهداف اين جشنواره شاخص سازي براي برنامه سازهاست با انتخاب برترينها ديگر همه كليت كار را درخواهند يافت.
شاخصسازي و تخصص گرايي در جشنواره جام جم
* در راستاي اين شاخص سازي، تخصصگرايي هم جزو اهدافتان است؟
- ما تلاش كرديم تا مثلاً در حوزه گفتوگو محور بيشتر بحثها را تخصصي كنيم در بخش معارفي، اجتماعي، فرهنگي ـ هنري و علمي ـ اقتصادي و ... تفكيك صورت گرفته است حتي مجريان در اين قالب هستند. همين بحث ساختاري و موضوعي بودن يكي از بحثهاي تخصصي است به طور مثال يك فيلم تلويزيوني با خودش مقايسه ميشود نه با يك ساختار ديگر.
فرض كنيد كه شبكه مستند تخصصي است اگر شاخصي قرار است انتخاب شود اولويت با شبكه مستند است بنابراين در جشنواره هر يك از برنامهها يك مرجع دارد شبكه مستند خاستگاه محور ماست كه گفتوگو محور است يا مثلاً شبكه گفتوگو محور بيشتر شبكه چهار و كودك شبكه دو تعريف شده بنابراين اين نگاه تخصصي است قطعاً آثار رسيده هم به لحاظ قوت و نگاه و تلاش خودش بالا ميآيد و به اين معنا تخصصي نگاه ميشود.
هيئت داوري جشنواره روبه تكامل است
*به نظر ميرسد هيات داوران به ويژه بخش سريالهاي دفاع مقدس كمي ناهمگون است.
-بله. اما خيلي از افراد به لحاظ تجربه و كار در مجموعهها اثر و نقش داشتند حتي در همين حوزه دفاع مقدس البته سالهاي بعد نگاه ما بيشتر صنفي شده است. امسال هم تلاش كرديم تا از كارگردان تا فيلم نامه نويس و تهيه كننده در جشنواره روبه تكامل باشند ما هم با مشكلات اينها را بررسي و آثار و توانمنديهايشان را در اين قالب داوريها ديديم البته برخي افراد همانطور كه ذكر شد مسافرت بودند يا مشغله داشتند و امكان حضورشان به عنوان داور فراهم نشد يعني حاصل ليست ما ابتدايي نيست كار نهايي است.
*پس يعني اين مشغلهها باعث شد بسياري از افراد غيرهم طيف را انتخاب كنيد .مثلًا افرادي مثل آقاي محسن ميرباقري يا حضور خانم شاه حسيني كه در هيچ سريالي ورود نداشتند چطور قابل توجيه است؟
-خير ما غير هم طيف انتخاب نكرديم البته آقاي ميرباقري كارگردان خوبي هستند اما ما تلاش كرديم كه از كارگردان، فيلمنامه نويس و تهيه كننده و بازيگر حتي موسيقيدان در اين حوزه باشند اما اينطور نبوده كه مجبور باشيم فردي يا افرادي را انتخاب كنيم.
مخاطبان نشر مكتوب جشنواره جام جم گسترش مييابد
*امسال كتاب هم براي جشنواره منتشر ميكنيد؟
-بله البته يك مجموعه ايرادات قبلي را برطرف ميكنيم ولي ساختار به همان روال سابق است.
*اين كتابها در اختيار چه مخاطبي قرار ميگيرند؟
-امسال اين كتابها علاوه بر مدعوين به مكانهاي ديگر و مديران فرهنگي صدا و سيما حتي خبرگزاريها و حوزه تلويزيون و رسانه ارسال خواهد شد.
يك نكته ديگر را عرض كنم كه تعداد آثار ما به لحاظ پخش در بازه بين 12 تا 20 مورد قبول قرار ميگيرد انتخاب آثار در خود شبكهها شكل گرفته و از سوي همان شبكه هم به دبيرخانه براي هيئت داوري ارسال شده است.
براي انتخاب حامي مالي جشنواره در حال رايزني هستيم
*برگزاري جشنواره و انتشار كتاب و ... احتياج به منبع مالي و بودجه دارد با توجه به مشكلات مالي كه تلويزيون با آن روبه روست آيا اسپانسر خاصي براي جشنواره در نظر گرفتيد؟
-بله بهرحال اين كار يك رويداد فرهنگي است خيلي سازمانها و نهادها حتي اقتصادي فرهنگ سازي انجام ميدهند كه هم درآمدزايي داشته باشند و هم رفتار بهتر اقتصادي داشته باشند بنابراين ما بررسي ميكنيم كه هر نهاد و سازماني به اين حوزه نزديكتر باشد مورد انتخاب براي تأمين منبع مالي قرار گيرد البته ملاك ما پول بيشتر نيست بلكه اينكه كدام نهاد اقتصادي، بانكي و .. به حوزه كاري ما نزديكتر است الان در حال رايزني با چند سازمان و بانك و ... هستيم.
نوع جوايز برگزيدهها هنوز مشخص نشده است
*جايزه نفر اول چيست؟
-خب جايزه كه براساس مؤلفههايي انتخاب ميشود هيئت داوران آن را مطرح ميكنند عمده انتخاب دست داوران است هنوز به جمع بندي نهايي نرسيدهايم به لحاظ معنوي آثار برايمان مهمتر است كه اگر كسي نفر اول بشود قطعاً برنامه سازي برايش بيشتر ميشود و در دراز مدت براي او يك سرمايه گذاري محسوب ميشود بنابراين خيلي از صاحب نظران پيشنهاد دادند كه نفرات اول برايشان امتياز بيشتري قرار دهند.
انتهاي پيام/
سه شنبه 19 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]