تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820464020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود هدفمندي در طرح هاي تحقيقاتي از مشكلات مهم حوزه پژوهش است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نبود هدفمندي در طرح هاي تحقيقاتي از مشكلات مهم حوزه پژوهش است
زنجان - خبرگزاري مهر: عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان گفت: نبود هدفمندي طرح هاي تحقيقاتي از مشكلات مهم در حوزه پژوهش كشور است كه بايد براي دستيابي به يك فرآيند قابل قبول در زمينه پژوهش به آن توجه داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر سقراط فقيه زاده صبح سه شنبه در حاشيه مراسم گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي زنجان افزود: انجام يك طرح تحقيقاتي به زمان بيشتري نياز دارد و مراكز تحقيقاتي و دانشگاهها كمتر به اين مهم توجه دارند.

وي ادامه داد: در حال حاضر محققان و پژوهشگران در توليد مقالات پژوهشي مشكلي ندارند و به ميزان قابل توجهي در اين حوزه رشد كافي حاصل شده است.

فقيه زاده با بيان اينكه بسياري از طرح هاي تحقيقاتي به دليل ايده هاي طولاني مدت آن به زمان بيشتري براي انجام نياز دارند گفت: متاسفانه بسياري از طرح هاي تحقيقاتي انجام شده در كشور كوتاه مدت هستند و بازدهي لازم را به دنبال ندارد.

وي افزود: اگرچه طرح هاي پژوهشي كوتاه مدت به انتشار مقالات و چاپ آن در مجلات بين المللي در زمان كمتري منتهي مي شود و آثار مثبتي دارد، اما ادامه اين مسير مشكل پژوهشي كشور را رفع نمي كند.

فقيه زاده عدم نگاه بلند مدت به طرح هاي تحقيقاتي و فرايند اين طرح ها را يكي از مهم ترين مشكلات سيستم تحقيقاتي در كشور دانست و گفت: متاسفانه در ايران نگاه بلند مدت به تحقيق وجود ندارد و فكر نمي كنيم 20 سال آينده اين تحقيق به كجا خواهد رسيد.

وي ادامه داد: فكر كردن به طرح هاي تحقيقاتي كوتاه مدت موجب بروز مشكلات مي شود و مشكلات تحقيقاتي كشور را به شكل كامل حل نمي كند.

فقيه زاده افزود: تغيير رويكردهاي سياسي و جابجايي مكرر متوليان حوزه پژوهش انجام طرح هاي تحقيقات و پژوهشي را در كشور با مشكل جدي مواجه كرده است.

وي با بيان اينكه متاسفانه تغيير دولت ها و اجراي سياست هاي متعدد به فرآيند و انجام كارهاي پژوهشي لطمه وارد كرده است افزود: طي 20 سال گذشته و با راه اندازي رشته هاي مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در مراكز آموزش عالي كشور شرايط بسيار خوبي براي انجام تحقيقات و كارهاي پژوهشي فراهم شده است.

فقيه زاده افزود: شرط لازم انجام كارهاي پژوهشي وجود پژوهشگران كارآمد و متبحر است كه خوشبختانه در حال حاضر كشور در اين بخش در وضعيت بسيار مطلوبي قرار دارد.

اين استاد آمارزيستي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي زنجان گفت: طي سالهاي گذشته انجام يك كار پژوهشي براي اساتيد فن امتيار مهمي تلقي مي شد اين درحالي است كه هم اكنون با تغييرات بوجود آمده و برگزاري دوره ها و كارگاههاي پژوهشي توانمندي لازم در اين خصوص براي اكثريت قريب به اتفاق اساتيد به وجود آمده است.

وي افزود: توسعه كارها و فعاليت هاي پژوهشي كاربردي در كشور نيازمند حمايت و تقويت مراكز تحقيقاتي كشور است.

فقيه زاده افزود: گسترش و نهادينه كردن فعاليت هاي پژوهشي منوط به انتقال نسل به نسل انديشه هاي محققان است كه تحقق اين مهم نتايج درخشاني به همراه دارد.

وي از عدم وجود صنعت تحقيق در كشور انتقاد كرد و با بيان اينكه نتوانستيم در كشور بين صنعت و پژوهش رابطه خوبي برقرار كنيم افزود: مشكل پژوهش همان انجام طرح هاي تحقيقاتي بلند مدت است.

فقيه زاده با اشاره به بيان مقام معظم رهبري در زمينه حلقه مفقوده بين كارهاي نظري و طرح هاي تحقيقاتي افزود: بايد براي اصلاح نگاه صنعت به پژوهش تلاش كرد.

كد خبر: 2192513

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۱۲:۴۴

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن