تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819646539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماندلا بر روي پرده نقره‌اي از بازي افتخاري در «مالكوم ايكس» تا مبارزه با نژادپرستي در «خداحافظ بافانا»


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: ماندلا بر روي پرده نقره‌اي از بازي افتخاري در «مالكوم ايكس» تا مبارزه با نژادپرستي در «خداحافظ بافانا»
هنرهفتم همواره علاقه خود را به «نلسون ماندلا» اين مرد بزرگ ضدنژادپرستي نشان داده است و ده‌ها مستند و چندين فيلم بلند سينمايي درباره او و مبارزاتش عرضه كرده است.
سرويس فرهنگي «فردا»؛ نلسون ماندلا يك از بزرگترين رهبران آزادي‌خواه جهان كمي پيش از نيمه شب گذشته به وقت محلي در سن 95 سالگي و در خانه خود و پس از يك دوره بيماري طولاني درگذشت اما هنرهفتم همواره علاقه خود را به اين مرد بزرگ نشان داده است.

بيشتر تلاش‌هاي هنر هفتم در اين عرصه مستند كردن زندگي اين مرد بزرگ از طريق مستندسازي بوده است كه دم‌دستي‌ترين آمار درباره مستندهاي ساخته شده درباره اين چهره جهاني عدد 30 را نشان مي‌دهد كه آخرين مستند كه سال جاري(2013) كليد زده شده بود، مستندي داستاني به نام «ماندلا» بود كه آن را «كمال اختر» و «كيوكو ماندلا» در دست ساخت داشتند.

از مهمترين مستندهاي ساخته شده درباره اين مرد بزرگ، مجموعه مستند «مرگ آپارتايد» ساخته شبكه ديسكاوري آمريكاست كه در آن اسرار تاريخي مذاكراتي كه منجر به آزادي نلسون ماندلا شد را ارائه داده است.

اما نخستين فيلم داستاني كه درباره ماندلا زماني ساخته شد كه او هنوز در زندان بود؛ «فيليپ سويل» اين فيلم تلويزيوني را با نام او ساخت و در آن «دني گلاور» نقش ماندلا را بازي كرد.

فيلم سينمايي ديگر درباره اين چهره تاريخي آفريقاي جنوبي، در سال 1997 با عنوان «ماندلا و دوكلرك» ساخته شد كه در آن آخرين لحظات قيام ماندلا كه منجر به پيروزي او شد را نشان مي‌دهد.

اين فيلم كه توسط «ژزف سارجنت» ساخته شد، به تقابل «دو كلرك» آخرين رئيس جمهور سفيدپوست آفريقاي جنوبي با بازي «مايكل كين» و «نلسون ماندلا» نخستين رئيس جمهور سياه‌پوست اين كشور با بازي «سيدني پوآتيه» مي‌پردازد.

«خداحافظ بافانا» توليد 2007 فيلم ديگري است كه درباره ماندلا ساخته شد، اين فيلم داستان واقعي يك نژادپرست سفيدپوست است كه يك زنداني سياه‌پوست زندگي او را تغيير داده است.

اين زنداني سياه‌پوست «نلسون ماندلا» است كه در اين فيلم به كارگرداني «بيل آگوست»، نقش او را «دنيس هيزبرت» بازي كرده است.

فيلم ديگر درباره ماندلا در سال 2011 ساخته شد كه نام «ويني» همسر ماندلا را يدك مي‌كشيد و آن را «دارل روت» كارگرداني كرد.

در اين فيلم كه زندگي همسر ماندلا از كودكي تا ازدواج با نلسون ماندلا و سپس زنداني شدن ماندلا به تصوير كشيده شده، «ترنس هوارد» نقش ماندلا و «جنيفر هودسون» نقش همسر او را بازي مي‌كند.

«ماندلا؛ مسير طولاني تا آزادي» فيلم ديگري است كه امسال(2013) با موضوعيت زندگي وي از كودكي تا انتخاب شدن به عنوان نخستين رئيس جمهور مردمي اين كشور را به تصوير كشيده است.

اين فيلم را كه به احتمال زياد يكي از شانس‌هاي اسكار سال جاري خواهد بود، «جاستين چادويك» ساخته و در آن «ادريس البا» نقش ماندلا را بازي كرده است و «نوآمي هريس» نقش همسر او را بازي كرده است.

بنابر اين گزارش، ماندلا و خانواده او علاقه زيادي به سينما داشته و دارند و شخص ماندلا براي دقايقي در فيلم «مالكوم ايكس» ساخته «اسپايك لي» در نقش «معلم سووتو» بازي كرد.

حمايت ويژه او از ديگر فيلم آمريكايي درباره يكي ديگر از قهرمانان سياه و مسلمان آمريكايي نيز باعث شده تا سازندگان فيلم «علي»(2001) كه به زندگي «محمدعلي كلي» مي‌پرداخت از «نلسون ماندلا» تشكر ويژه داشته باشند.

منبع: فارس

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن