تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803927176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بدنسازي حمايت جدي وزارت بهداشت را مي‌خواهد سوداي خوش تيپ شدن


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: بدنسازي حمايت جدي وزارت بهداشت را مي‌خواهد سوداي خوش تيپ شدن
زهراكشوري

تناسب اندام يا آن‌طور كه آقايان مي‌خوانند «عضله‌اي شدن» و آن‌طور كه خانم‌ها تعبير مي‌كنند «لاغر شدن» امروز به موازات «زيبايي صورت» جزو دغدغه‌هاي بسياري از افراد شده است دغدغه‌اي كه پزشكان متخصص از جمله « دكتر سعيد ساساني» عضو كميته پزشكي و آموزشي فدراسيون جهاني بدنسازي و تناسب اندام(IFBB) آن را به «سالم زندگي‌كردن» تعبير مي‌كند؛ به شرطي كه افراد مسير را درست رفته باشند. مسيري كه به مطب پزشكي حاذق ختم شود يا آنها را به داروخانه‌اي برساند كه مكمل‌هاي مجوز‌دار را به آنها مي‌فروشد. اما در اين ميان بيراهه‌هايي هم وجود دارد. بيراهه‌هايي كه ساساني هم وجود آن را خطري براي جواناني مي‌داند كه سوداي خوش‌تيپ شدن دارند. مسيرهايي كه ممكن است به آرايشگاه‌هاي زنانه ختم شود و در نهايت آن‌طور كه دكتر ساساني هم تأييد مي‌كند، اعتياد به موادي را براي آنها به ارمغان بياورد كه حتي اسم آن را نمي‌دانند. موادي كه براساس خبرها«شيشه» در صدر آنها نشسته است.

آقاي دكتر! من چند كيلو كم مي‌كنم؟
«دكتر ساساني» مي‌گويد: «اين روزها در تمام دنيا و به تبع آن در كشور ايران مسأله تناسب اندام اهميت دو چنداني نسبت به سا‌‌ل‌هاي قبل پيدا كرده است. در دنياي متمدن ديگر زيبايي صورت جاي خود را به زيبايي اندام و تناسب اندام داده و بيشتر افراد دنبال ايجاد و حفظ تناسب اندام هستند. در اين زمينه سؤالات زيادي در ذهن مردم وجود دارد كه چگونه مي‌توان سريعتر به تناسب اندام دلخواه رسيد؟ يا اين‌كه بهترين روش لاغري چيست؟ يا چگونه مي‌توان چربي‌هاي زايد را از بين برد؟» سؤالات ديگري هم وجود دارد كه ساساني علاقه‌اي به پاسخگويي به آنها ندارد مثلاً اين‌كه در ماه چند كيلو مي‌شود كم كرد؟ او تأكيد مي‌كند كه به تبليغات ماهواره‌اي براي كاهش وزن توجهي نشود. تبليغاتي كه لاغر شدن يك شبه را تبليغ مي‌كنند: «اين‌كه در يك جلسه لاغر شويد يا 20 كيلو در يك ماه كم كنيد از نظر علمي و پزشكي مورد قبول نيست و به بدن آسيب مي‌رساند.»
سعيد ساساني روي چربي‌سوزي تأكيد مي‌كند نه لاغري و مي‌گويد: «در ايجاد تناسب اندام چربي‌سوزي است كه اهميت دارد نه صرفاً كاهش وزن. اگر كاهش وزن باعث زيبايي و تناسب اندام مي‌شد پس مي‌توانستيم بگوييم تمام افراد 55 كيلوگرمي خوش هيكل‌‌تر از افراد 65 كيلوگرمي‌اند! ناگفته پيدا است كه اين حرف اشتباه است. پس تناسب اندام و زيبايي آن ربطي به كيلو‌گرم وزن ندارد بلكه مرتبط با شكل و سايز بدن است.»
اما اشتباه كساني كه به دنبال تناسب اندام مي‌گردند تنها به اين تعريف ختم نمي‌شود. آنها به جاي رژيم غذايي، ورزش و مصرف مكمل‌هاي غذايي يا مواد چربي‌سوز به دنبال بيراهه‌هايي مي‌گردند كه به بازار سودآوري هم براي برخي‌ها منجر شده است. در اين ميان به گفته ساساني افرادي هستند كه به موادي روي مي‌آورند كه به جاي استفاده، مورد سوءمصرف قرار مي‌گيرد. تركيبات و محرك‌هايي كه سيستم عصبي را نشانه مي‌روند. از جمله آمفتامين‌ها و تركيبات آنها. او اين تركيبات را «بسيار مضر» توصيف مي‌كند. تركيباتي كه عوارض جدي قلبي و عروقي به دنبال دارند و روي سيستم عصبي افراد تأثير مي‌گذارند. به گفته ساساني متأسفانه اعتياد به مواد مخدر بسيار خطرناك مانند شيشه از عواقبي است كه افراد ناآگاهانه ممكن است در آرزوي رسيدن به لاغري كاذب و تحت توصيه افراد ناآگاه به آن
دچار شوند.
او مي‌گويد متأسفانه افرادي كه آگاهي لازم را داشته و بدنسازي كنند، كم هستند. خيلي از آنها افراد را غيرآگاهانه راهنمايي مي‌كنند. او مي‌گويد بارها ديده كه افرادي ناآگاهانه مصرف مواد مضر را به ديگران توصيه كرده‌اند با اين توضيح كه مصرف آن، شما را لاغر مي‌كند!
مكمل‌ها با دارو فرق دارند
او بهترين و بي‌عارضه‌ترين روش براي لاغر شدن و آنطور كه خود تأكيد مي‌كند«چربي سوزي» را تركيبي از رژيم‌غذايي، ورزش‌هاي متناسب بويژه ورزش‌هاي هوازي و در صورت لازم استفاده از مكمل‌هاي غذايي مجاز و بي‌ضرر مي‌داند. بحث به مكمل‌‌ها كه مي‌رسد ساساني روي اين نكته تأكيد مي‌كند كه مكمل‌ها با داروها فرق دارند. مكمل‌هايي كه به شكل قرص ساخته و فروخته مي‌شوند اما جزو داروها نيستند. به گفته او در تمام دنيا ورزشكاران را تشويق مي‌كنند كه از مكمل‌ها استفاده كنند. مكمل‌هايي كه نيروزا نيستند و سازمان جهاني ضد دوپينگ (WADA) هم آنها را تأييد مي‌كند.
به گفته دكتر ساساني در همه دنيا مغازه‌هايي وجود دارد كه كار آنها فروختن مكمل‌ها به مصرف‌كنندگان است. در ايران هم مكمل‌هايي در داروخانه‌ها وجود دارد كه با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به فروش مي‌رسد. ساساني اما به يك مسأله انتقاد دارد. وقتي فردي به داروخانه‌اي مراجعه مي‌كند كسي نيست كه خواص مكمل‌ها را بشناسد و مصرف‌كننده را به مصرف درست آنها راهنمايي كند. درنهايت به مصرف‌ كننده مي‌گويند: «ما همين مكمل‌ها را داريم.» او چاره كار را در دادن مجوز به افراد علاقه‌مند به فروش مكمل‌ها مي‌داند. البته يك پيش شرط هم دارد. وزارت بهداشت به افرادي كه مجوز دايركردن چنين مغازه‌‌هايي را مي‌گيرند آموزش‌هاي چند ماهه براي آشنايي با مكمل‌ها بدهد تا آنها مشتري را درست راهنمايي كنند.
ساساني مكمل‌هاي غذايي را بدون عارضه مي‌داند اما توضيح مي‌دهد كه مصرف‌كننده بايد درباره آن چيزي كه مصرف مي‌كند علم كافي داشته باشد. مثلاً يك مكمل غذايي براي چربي سوزي است كه داراي مواد محركي مانند «كافئين» است. اين مكمل غذايي براي افرادي عادي مجاز است اما براي شخصي كه داراي فشار خون يا بيماري قلبي است و به كافئين حساسيت دارد، نبايد به هيچ عنوان تجويز شود. بنابراين توصيه به مصرف مكمل‌ها هم نيازمند به علم و آگاهي است چون مصرف آن براي هرفردي فرق دارد. سعيد ساساني همچنين تأكيد مي‌كند آن چيزي كه مواد نيروزا و دوپينگ دارد، داروها هستند نه مكمل‌ها. مكمل‌هاي غذايي پودرهاي پروتئيني هستند. از جمله قرص‌هاي آمينواسيد، كراتين‌ها و گلوتايين‌ها. اينها هيچ‌كدام نيروزا تلقي نمي‌شوند، فاقد عوارض هستند و در تمام دنيا مردم و ورزشكاران را تشويق به مصرف آنها مي‌كنند. ساساني اعتقاد دارد كه تعداد مكمل‌هاي مجوزدار در ايران كم است و بايد بيشتر شود. همچنين او مي‌گويد برعكس مكمل‌ها، داروها عمدتاً دسته‌ هورمون‌ها هستند كه عوارض خاص خود را دارند. براساس نظريه سازمان «وادا» به عنوان دوپينگ در نظر گرفته مي‌شوند و مصرف آنها كار خوبي نيست. آن‌طور كه او مي‌گويد بيشتر داروهاي تقلبي از سمت تايلند وارد كشور مي‌شود. تايلند جايگاه خاصي در بدنسازي ندارد اما به نظر مي‌رسد بازار آن را خوب مي‌شناسد. تايلندي كه شرايط را براي برگزاري مسابقات جهاني بدنسازي هم آماده كرده‌است. البته در اين ميان نام كشور «چين » هم شنيده مي‌شود كه ساساني آن را تأييد نمي‌كند. اما در اين ميان بازار فروش مكمل‌هاي تقلبي هم پررونق است. مكمل‌هايي كه به گفته ساساني بيشتر از سمت دوبي و عراق مي‌آيند.
مدعيان آماتور
بدنسازي تا چند سال پيش وقتي در صدر اخبار روزنامه‌ها مي‌نشست بيشتر از حال وهواي اين ورزش در غرب كشور از جمله استان كرمانشاه و لرستان خبر مي‌داد. خبرهايي كه هشدارهايي هم به همراه داشت. هشدارهايي درباره مصرف موادي كه كارشناسان از جمله دكتر ساساني از آنها به عنوان سوءمصرف ياد مي‌كند. براي مثال بسياري از كارشناسان محلي كرمانشاه مصرف«سوماتوتروپين» يا «هورمون رشد» را يكي از معضلات در ورزش بدنسازي كرمانشاه مي‌دانند. دارويي كه دوپينگ محسوب مي‌شود و ورزشكاران براي تيكه و حجيم شدن بافت ماهيچه‌اي از آن استفاده مي‌كنند، اما مصرف آن طيفي از عوارض از جمله، بدشكل شدن ساختار استخواني - عضلاني، پهن شدن استخوان‌ها، بسته شدن زودرس صفحات رشد استخوان، مشكلات كبدي و كليوي و در مواردي مشكلات قلبي به همراه دارد.
ساساني مي‌گويد حالا جامعه ايراني بدنسازي را خيلي جدي گرفته است. تهران مي‌رود كه به قطب بدنسازي ايران تبديل شود. آمارهاي ساساني مي‌گويد هم اينك 1500 باشگاه بدنسازي در تهران وجود دارد. شيراز و اصفهان هم به دنبال ركوردشكني هستند. قهرمان قهرمانان مسابقات آسيايي بدنسازي در قزاقستان در سال 2013 «اهل شيرازاست؛ ورزشكاري به نام «هادي چوپان.» در مسابقات پيشكسوتان مغولستان هم «عياري» قهرمان قهرمانان شد. عياري اهل تهران است. آمارهاي كشوري از وجود 4 هزار باشگاه خبر مي‌دهد. ايران در سال 2013 چهاربار قهرمان بدنسازي شده است، قزاقستان، مغولستان، مراكش و اتريش. اتفاقي كه به گفته ساساني در تمام دنيا بي‌سابقه بوده و براي نخستين بار كشوري در تمام مسابقات جهاني مقام اول را آورده است. در حال حاضر ايران، مصر، كره جنوبي و روسيه از جمله مدعيان بدنسازي آماتور در جهان هستند.در نهايت ساساني تأكيد مي‌كند وقتي كسي لاغر مي‌شود فقط وزن كم نمي‌كند. شروع مي‌كند به چربي سوزي. بنابراين كلسترول او پايين مي‌رود. شروع مي‌كند به ورزش كردن و اين آغاز يك زندگي سالم است. زندگي سالمي كه حمايت جدي مسئولان و نظارت آنها را مي‌طلبد.

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن