تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820498152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان ضرب‌المثل«از آسمان افتاد» را مي دانيد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: داستان ضرب‌المثل«از آسمان افتاد» را مي دانيد؟
اين مثل در مورد افرادي كه به قدرت و زورمندي خود مي بالند به كار مي رود. في المثل فلان گردن كلفت به اتكاي نفوذ و نقودش مالي را به زور تصرف كند و به هيچ وجه حاضر به خلع يد و استرداد ملك و مال مغصوبه نشود.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ عباراتي كه مي تواند معرف اخلاق و روحيات اين طبقه از مردم واقع شود اين جمله است كه در مورد اينها گفته مي شود:

مثل اينكه آقا از آسمان افتاده!

اين مثل مربوط به عصر و زمان قاجاريه است كه چند واقعه جالب و آموزنده آن را بر سر زبانها انداخته است:

محمد ابراهيم خان معمار باشي ملقب به وزير نظام كه مردي بسيار هوشيار و زيرك بود از طرف كامران ميرزا نايب السلطنه ( وزير جنگ ناصر الدين شاه) مدتي حكومت تهران را بر عهده داشت. در طول مدت حكومتش شهر تهران در نهايت نظم و آرامش بود. با مجازاتهاي سختي كه براي خاطيان و متخلفان وضع كرده بود هيچ كس ياراي دم زدن نداشت و تهرانيها از آرامش و آسايش كامل بر خوردار بوده اند. روزي يكي از اهالي تهران به وزير نظام شكايت كرد كه چون عازم زيارت مشهد بودم، خانه ام را براي حفاظت و نگهداري به فلان روضه خوان دادم .

اكنون كه با خانواده ام از مشهد مراجعت كردم مرا به خانه راه نمي دهد . حرفش اين است كه من متصرفم و تصرف قاطع ترين دليل مالكيت است . هر كس ادعايي دارد برود اثبات كند! وزير نظام بر صحت ادعاي شاكي يقين حاصل كرد و روضه خوان غاصب را احضار نمود تا اسناد و مدارك تملك را ارائه نمايد. غاصب شانه بالا انداخت و گفت" دليل و مدرك لازم ندارد، خانه مال من است زيرا متصرفم." حاكم گفت:" در تصرف تو بحثي نيست ، فقط مي خواهم بدانم كه چگونه آن را تصرف كردي؟" غاصب مورد بحث كه خيال مي كرد وزير نظام از صداي كلفت و اظهارات مقفي و مسجع و دليل تصرفش حساب مي برد با كمال بي پروايي جواب داد:" از آسمان افتادم توي خانه و متصرفم. از متصرف مدرك نمي خواهند."

وزير نظام ديگر تأمل را جايز نديد و فرمان داد آن روحاني نما را همان جا به چوب بستند و آن قدر شلاق زدند تا از هوش رفت. آنگاه به ذيحق بودن مدعي حكم داد و به غاصب پس از آنكه به هوش آمد چنين گفت: " هيچ مي داني كه چرا به اين شدت مجازات شدي؟ خواستم به هوش باشي و بعد از اين هر وقت خواستي از آسمان بيفتي، به خانه خودت بيفتي نه خانه مردم! چرا بايد اينگونه افكار ، آن هم نزد امثال شما باشد؟"

شنبه 9 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن