تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830112096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تعريف و معيارهاي نظريه علمي؛ نظريه ها هيچ گاه به اثبات نمي رسند!


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 نگاهي به تعريف و معيارهاي نظريه علمي؛ نظريه ها هيچ گاه به اثبات نمي رسند
نگاهي به تعريف و معيارهاي نظريه علمي؛ نظريه ها هيچ گاه به اثبات نمي رسند! نويسنده:دكتر محمد هاتفيمنبع:روزنامه قدس تعريف، به معناي مورد نظر منطقيون، با دشواريهاي بسياري روبروست. همان طور كه ويتگنشتاين مطرح ساخته است، ارايه يك تعريف دقيق ممكن نيست و معناي يك واژه تنها از طريق كاربرد آن در يك چارچوب بيان مي شود، اما به هر حال مطابق رسم هميشه، قبل از آغاز هر مبحثي تعريفي از آن ارائه مي دهند تا ديدي عمومي نسبت به آن ايجاد شود و براي انجام اين كار، توضيحاتي چند در ارتباط با موضوع، روش، هدف، و مسايلي كه در آن علم مورد بررسي قرار مي گيرد، ارايه مي شود. در ارتباط با نظريه و نظريه پردازي كه مطمح بحث حاضر است، همچنان با چنين وضعيتي روبرو هستيم. اما به نظر مي رسد از آنجا كه در اينجا خود رسيدن به تعريف، موضوع بحث است، ابتدا بايد لوازم ارائه تعريف از نظريه و مباحث مقدماتي آن طرح گردد و در نهايت بر اساس جمع بنديهاي ارائه شده، تعريف مورد نظر بر مبناي استنتاج از اين مباحث استخراج شود. علم يا معرفت چيست؟ «فيلسوفان، معرفت را «باور صادق موجه» (true jjustified belief) تعريف مي كنند. از آنجا كه اين تعريف شامل سه جزء است، به تعريف (تحليلِ) سه جزئي معرف (tripartite definition analysis) مشهور است. تعريف سه جزئي نخستين بار توسط افلاطون مطرح شد. روش علمي: روش علمي، فرايندي است كه طي آن دانشمندان، به طور جمعي يا طي زمان، تلاش مي كنند يك معرفي واقعي قابل اعتماد، سازگار و منطقي، از جهان ارائه دهند. با توجه به تأثيرگذاري باورهاي شخصي و فرهنگي بر ادراكها و تفسيرهاي ما از پديده هاي طبيعي، محققان تلاش مي كنند با استفاده از رويه هاي استاندارد، تأثير اين مسائل را بر تلاششان براي دستيابي به نظريه و ايجاد آن، به حداقل برسانند. چنانكه يكي از دانشمندان مشهور گفته است: «افراد زيرك، مي توانند همچون وكلاي زيرك، براي ديدگاه هاي غلط توجيهات بسيار خوب و زيبا ارائه دهند.» بنابراين، روش علمي تلاش مي كند تأثير گرايشها يا پيش قضاوتهاي تجربه گر را به هنگام سنجش فرضيه ها به حداقل برساند. در علم گفته مي شود نظريه ها هيچ گاه به اثبات نمي رسند، بلكه آنها صرفا ابطال مي شوند يا اثبات ناپذير بودن آنها معلوم مي گردد؛ زيرا هميشه اين امكان وجود دارد كه يك مشاهده يا يك آزمايش جديد با نظريه اي كه مدتهاي طولاني در عرصه حضور داشته، تعارض و ناهمخواني داشته باشد. تغييراتي كه در انديشه و نظريه هاي علمي رخ مي دهند، ديد و نگرش ما به جهان را منقلب مي سازند و نيروي اصلي براي اين تغيير، همانا روش علمي و تأكيد آن بر آزمايش و تجربه است. روش علمي به شدتً با خود علم تنيده است. از اين رو، علم فرايندي از پژوهش بشري است كه حوزه دانش جديد را به سطوح زيادي تسري مي دهد. با اينكه روش علمي ساده و به لحاظ توصيف داراي وجه منطقي است، اما مي توان گفت هيچ سؤالي دشوارتر از اين نيست كه دانايي چگونه رخ مي دهد. آنچه تاكنون در اين راستا دستگير بشر شده، اين است كه مي تواند بنا به ضرورت آزمايش تجربي در روش علمي، با بهره گيري از اين روش، تبيين علمي پديده ها را از تبيين هاي ديگر جدا كند. در اين راستا، دانشمندان توانسته اند به روشها و پيشرفتهايي دست يابند تا امكان دخالت جهت گيري هاي فردي و جمعي را در اين آزمايشها و يافته هاي علمي، كاهش دهند. ويژگيهاي يك نظريه علمي همين كه دريافتيم روش علمي چگونه عمل مي كند، قدم بعدي در عرصه علم اين است كه ماهيت نظريه هاي علمي را دريابيم. اگر مشاهدات علمي به مثابه سوخت براي قدرت بخشيدن به كشفيات علمي باشند، نظريه هاي علمي به مثابه موتور اين كشفيات هستند. نظريه ها به ما اجازه مي دهند تا مشاهدات اوليه را سازمان دهيم و بفهميم، سپس مشاهدات آينده را پيشگويي و ايجاد كنيم. نظريه هاي علمي را مي توان بر اساس مختصات مشترك آنها و نيز مختصاتي كه آنها را از نظريه هاي غيرعلمي جدا مي كنند، توضيح داد. به گونه اي غير رسمي، مي توان گفت نظريه هاي علمي بايد داراي چند اصل پايه زير باشند: سازگاري، امساك، اصلاح پذيري، قابليت آزمايش يا تأييد تجربي، مفيد بودن يا كارآمدي، پيشرو بودن. از نظر دانشمندان، نظريه يك چارچوب مفهومي است كه براي تبيين حقايق موجود و پيشگويي حقايق جديد، به كار مي رود.چنانكه «روبرت روت برنشتين» در مقاله اش گفته است: نظريه بايد دربردارنده بيشترين معيارهاي منطقي، تجربي، اجتماعي و تاريخي باشد. اين گروه معيارها مهم هستند؛ چون بيشتر مردم صرفا به معيارهاي منطقي توجه و به راحتي فراموش مي كنند كه علم علاوه بر اين ها حاوي جاذبه هاي مهم اجتماعي و تاريخي نيز هست و اين معيارها و جاذبه هاي اجتماعي در نحوه ارزيابي نظريه ها ايفاي نقش مي كنند. معيارهاي منطقي 1- نظريه، يك ايده واحد و ساده است كه هيچ چيز را بدون ضرورت مسلم فرض نمي كند؛ زيرا در آن صورت دشوار خواهد بود كه بدانيم نظريه چگونه واقعا هر چيزي را تبيين مي كند 2- سازگاري منطقي 3- ابطال پذيري منطقي(يعني بايد مواردي وجود داشته باشند كه بتوان در صورت جواب ندادن نظريه در آن شرايط، آن را غير معتبر تلقي نمود؛ و گرنه نخواهيم توانست بگوييم آيا نظريه به ما حقيقت را مي گويد يا نه. از اين رو، ممكن نخواهد بود بتوانيم نظريه را از طريق آزمايش و تجربه اصلاح كنيم). 4- نظريه بايد به گونه اي صريح و روشن از حدود و يا مرزهاي مشخصي برخوردار باشد؛ دال بر اينكه آيا داده هاي مشخصي ما را به تأييد و يا ابطال آن رهنمون مي سازند يا نه؟ معيارهاي تجربي 1- نظريه بايد به گونه اي تجربي قابل آزمايش باشد و يا به پيشگويي يا پسگويي هايي منجر شود كه قابل آزمايش باشند. در صورت آزمايش پذير نبودن، نظريه براي دانشمندان حايز استفاده نخواهد بود منظور از پسگويي، استفاده از اطلاعات و ايده هاي فعلي براي تبيين يا اطلاع دهي در خصوص يك رويداد يا حالتي از وقايع گذشته است. 2- واقعا پيشگويي ها و يا پسگويي هايي تأييد شده در اختيار ما بگذارد؛ وگرنه حتي اگر در آينده با تأييد شدن، اين پيشگويي ها و پسگويي ها از فايده برخوردار شوند، در شرايط فعلي مفيد بودن آنها را نمي توان اثبات نمود. 3- نظريه بايد به گونه اي باشد كه بتوان نتايج مورد ادعاي آن را بازتوليد يا تكرار كرد؛ و گرنه نخواهيم توانست معلوم كنيم اين نتايج واقعا اعتبار دارند يا نه. 4- نهايت اينكه، يك نظريه علمي بايد ملاكهايي را در اختيار ما قرار دهد تا بتوانيم واقعي،غيرواقعي، غيرعادي و يا نامربوط بودن داده هاي موجود را تفسير كنيم. در واقع، نظريه بايد به ما كمك كند و اجازه دهد ماهيت داده هايي را كه در اختيار داريم، بهتر بشناسيم؛ زيرا تمامي داده هاي مرتبط با يك نظريه لزوماً معتبر نيستند. معيارهاي اجتماعي معيارهاي اجتماعي يك نظريه علمي عبارتند از: 1- مسائل، تضادها و يا امور خلاف قاعده و غير قابل تحليل را كه بر اساس نظريه از پيش موجود شناسايي شده اند، حل كند. 2- مجموعه مسائل علمي جديدي را مطرح كند كه لازم باشد دانشمندان روي آنها كار كنند. 3- يك «پارادايم» يا شيوه حل مسأله در اختيار بگذارد كه به حل مسائل مذكور ياري رساند. 4- تعاريفي از مفاهيم يا عملكردها در اختيار گذارد كه به ديگر دانشمندان در حل مسائل كمك كند. البته، اين معيارها اغلب از سوي منتقدان نظريه علمي به عنوان مشكلات مبتلابه نظريه هاي علمي ارائه شده اند و نه از سوي حاميان آن به عنوان شاخصهاي نظريه علمي- و اين چندان قابل قبول نيست؛ زيرا اين مؤلفه ها نه تنها مشكل نيستند، بلكه بر اين حقيقت تأكيد مي كنند كه علم در كل چيزي است كه سرانجام توسط گروهي يا اجتماعي از محققان تحقق مي يابد و مشكلات و نواقص علمي نيز باز توسط فعاليت گروهي از خود دانشمندان و محققان علمي كشف و آشكار مي شوند. بنابراين، نظريه علمي بايد حل مسائل و مشكلاتي را مورد توجه قرار دهد كه حل آنها مورد نياز جامعه علمي است. معيارهاي تاريخي 1- نظريه بايد تمامي ملاكهايي را كه پيشينيان جمع بندي كرده اند، پاسخگو باشد و اگر معياري را رد مي كند و كنار مي گذارد، حتما غيرواقعي بودن آن را ثابت كند. 2- قادر باشد تمامي داده هايي را كه توسط نظريه هاي مرتبط قبلي جمع و دسته بندي شده اند، تفسير و تبيين كند؛ مبني بر آنكه آيا اين داده ها واقعي هستند يا غير واقعي(هيچ داده اي نبايد غير عادي باشد). 3- با تمامي نظريه هايي كه از زمان قديم وجود داشته اند و تاكنون به عنوان نظريه هاي معتبر شناخته مي شوند، سازگار باشد. با توجه به معيارهاي فوق، بايد گفت: براي يك نظريه كافي نيست كه صرفا مسأله اي را حل كند، بلكه بايد تفوق خود بر نظريه هاي موجود را به اثبات برساند و با نظريه هاي رقيبي كه در گذشته ارائه شده اند، به رقابت و چالش بپردازد. به علاوه، يك نظريه خوب، نظريه اي است كه داده هاي بيشتري را در مقايسه با نظريه هاي موجود در اختيار بگذارد و بيشتر از آنها قدرت تبيين و تفسير پديده ها را داشته باشد.دانشمندان نظريه هاي كم اما با توانايي تبيين گري بيشتر را بر نظريه هاي زياد اما با تبيين گري كم ترجيح مي دهند؛ و همه اين مسائل نشان مي دهد نظريه هاي علمي به واسطه قدرت توضيح و تبيين گري شان، افزايش مي يابند. نظريه در علوم انساني البته، شايد احساس شود معيارها و روش علمي كه اينجا توضيح داده شد، بيشتر با نظريه علمي در علوم غير انساني يا علوم تجربي تطابق دارد و بويژه با نظر به اصطلاحاتي چون تجربه، آزمايش و مشاهده، اين احساس پررنگ تر خواهد بود. از اين رو اگر با توجه به ويژگي علوم انساني كه برخي از آنها چندان با بحث تجربه از نوع آزمايشگاهي آن سرو كار ندارند، بخواهيم درباره نظريه سخن بگوييم، به نظر بهتر مي رسد كه علاوه بر آنچه گفته شد، از يك رويكرد ديگر كه با علوم انساني همخوان باشد، معيارهايي را براي نظريه برشماريم كه بي آنكه منافي معيارهاي كلي نظريه در تمامي علوم باشند، قدري ما را به راحتي در فضاي تعامل قرار دهند. اما دستيابي به اين معيارها به اين صورت، شايد از رهگذر تبيين روش علمي به خوبي ميسر نباشد و ما اگر از رهگذر مقايسه نظريات وارد شويم، بهتر خواهد بود؛ يعني اگر دو نظريه شناخته شده در يك موضوع و ادعا را با هم مقايسه كنيم، در نهايت با توجه به چه مؤلفه هايي يكي را بر ديگري مرجح خواهيم دانست؟ همين مؤلفه ها مي توانند تاحدودي ارضا كننده خواسته كساني باشند كه مي خواهند نظريه در علوم انساني را از معيارهاي نظريه در علوم غير انساني جدا كنند. در اين راستا «دبليو. اچ. مور»، تلاش شايان توجهي انجام داده كه جمع بندي آن به عنوان معيارهاي حداقلي يك نظريه ذكر خواهد شد و در صورت داشتن هر كدام از اين معيارها، ديگر نمي توان عنوان نظريه بر آن اطلاق نمود و بايد آن را بحث، نظر، چارچوب، ديدگاه و ... ناميد. مطابق تعريف «مور» بايد گفت: نظريه به مجموعه اي از گزاره ها اطلاق مي شود كه تبيين علي از پديده ها را در اختيار مي گذارد و داراي سه ويژگي زير است: 1- سازگاري دروني؛ هدف يعني گزاره ها نبايد با يكديگر تعارض يا تناقض داشته باشند.2- كامل بودن منطقي؛ يعني فرضيه هايي كه از نظريه استنتاج مي شوند، بايد منطقا از دل پيشفرض ها نظريه استخراج شوند.3- مجموعه گزاره ها بايد از قابليت ابطال پذيري برخوردار باشند؛ يعني بايد ديد آيا فرضيه ها و آنچه تكاپو و كاوش بر اساس آنها در اختيار مي گذارد، ما را به جايي مي رسانند كه درباره جهان تجربي ادعاهايي خاصي داشته باشيم و اين ادعا ها را بتوانيم با پديده ها و رويدادهاي جهان بيرون تطبيق دهيم. لازم به ذكر است، فرق بين تبيين توصيفي و تبيين علي در آن است كه تبيين توصيفي به توصيف جهان مي پردازد، اما تبيين علي به تشريح و آشكارسازي روابط بين پديده هاي اين جهان توجه دارد.
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن