محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1825972521
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد منبع:روزنامه قدس 1- در تعريف روشنفكري گفته اند كه روشنفكري مشي و عملي است كه مبتني بر عقل جديد براي اصلاح جامعه انجام مي شود. با اين تعريف و تعبير، روشنفكر انساني است كه وظيفه اي را در وجود خود براي اصلاح و احياي فرهنگ و جامعه خويش حس مي كند. اما روشنفكر نه احياگر و نه اصلاح گر هيچ كدام نيست زيرا احياگر و اصلاح گر بايد قيدي را به خود ببيند تا روشنفكر نام گيرد و اين قيد البته توسل به عقل جديد و عقلانيت جديد است. به همين دليل همه مصلحان و احياگراني كه در تاريخ تمدن بشري زيست كرده اند از اصلاح گران و احياگران تمدن اسلامي گرفته چون غزالي، خواجه نصير، مولوي و حافظ و يا چون احياگران ديگر فرهنگها مانند آگوستين، بودا و كنفسيوس گرچه حكيمان و احياگران برجسته و مهمي بوده اند، اما نمي توان بدانها نام روشنفكر را اطلاق كرد. زيرا روشنفكر فرزند و محصول جهان جديد است و تنها شاهد رشد و نضج وي در دل تمدن جديد هستيم. به همين دليل همه ويژگيهايي كه به انسان و جهان جديد نسبت مي دهيم، چون مرجح دانستن نقد بر فهم، توسل به انقلاب به جاي اصلاح، ترجيح تحليل بر تجليل، مجهز بودن به علم و تكنولوژي جديد و عاقبت توجه به حقوق انسان به جاي وظايف وي پيشاپيش در روشنفكر به عنوان مهمترين محصول جهان جديد يافت مي شوند. به همين دليل به نظر برخي از محققان، نمي توان از جهان جديد ياد كرد، بدون آنكه فرزند اين جهان يعني روشنفكران را ناديده گرفت و به همين جهت است كه هر سخني كه در باب مدرنيته و مبادي آن گفته مي شود، بخشي از هدف خود را به تعريف و تحديد معناي روشنفكري اختصاص مي دهد.2- مدرنيته با وجود آن كه حامل وحدت مفهومي و نظري است، تاريخي بسيار طولاني را پشت سر گذاشته و قبض و بسطهاي بسياري را به خود ديده است. كافي است نگاهي به تلقي هايي كه نسبت به عقل جديد در مدرنيته وجود دارند بيندازيم تا دريابيم با چه ديدگاههاي متفاوتي كه گاه به تشتت پهلو مي زنند روبرو هستيم.در آغاز مدرنيته و با وجود دكارت و بيكن، البته اعتقادي رخنه ناپذير نسبت به عقل پيدا شد و همين اعتقاد بود كه ناگزير علم جديد را به وجود آورد كه بشر جديد ايماني باورنكردني به آن يافت. گويي انسان جديد تصور مي كرد مي توان با تكيه بر اين علم و دستاوردهاي آن همه سعادتهاي مادي و عاطفي و معنوي را به دست آورد. كافي است نگاهي به ادبيات علمي و فكري و فلسفي كه در قرنهاي هجدهم و نوزدهم وجود دارند بيندازيم تا دريابيم كه انسان جديد در اين برهه با چنان حدت و شدتي از علم جديد دفاع مي كرد. اما ديري نپاييد كه اين باور و اعتقاد با شكافها و رخنه هاي غريبي مواجه شد. بشر در آغاز قرن نوزدهم پي برد كه آنچنان هم كه مي پنداشته با معرفتي متقن و قطعي روبرو نيست و از سوي ديگر، اين علم و تكنولوژي آن تبعات سياسي و اجتماعي بسياري را به وجود آوردند كه برخي از آنها دلخواه بشر نبودند. همين عوامل باعث شدند كه بشر جديد به علم جديد و پدر معنوي آن يعني عقل جديد شك و ترديدهاي بسياري وارد كند. در اين ميان وقوع و بروز دو جنگ جهاني مهيب هم به اين خلل و ترديد مدد رساندند.3- بحران در معناي عقل جديد البته وضعيت دوگانه اي را براي روشنفكران به وجود آورد. از يكسو روشنفكران محصول عقل جديد بودند و هر بحراني كه به عقل جديد وارد شد، گريبان روشنفكران را نيز گرفت. اما از سوي ديگر يكي از اقشاري كه در جامعه مدرن بسيار احساس مسؤوليت مي كرد كه عليه مشكلات عقل جديد موضع بگيرد و در صدد اصلاح و تعديل آن برآيد، روشنفكران بودند. به همين دليل است كه سده بيستم را «قرن روشنفكران» نيز ناميده اند. در اين عصر بود كه ما با روشنفكراني گوناگون از اقشار مختلف روبرو هستيم كه در خود رسالتي را براي اصلاح فرهنگ و جامعه حس مي كردند و سعي كردند روند را به گونه اي اصلاح كنند كه بشر و انسان جديد از عوارض عقل جديد كمتر ضربه بخورد و زيان ببيند. در اين گستره ما هم شاهد روشنفكران ماركسيست بوديم كه مبتني بر تحليل خامي از تاريخ جهان و وضع كنوني آن، در صدد تفوق دادن طبقه كارگر برآمدند كه البته در اين مسير با شكستي آشكار روبرو شدند و از سوي ديگر روشنفكراني را شاهد بوديم كه در دل عقل جديد و ضمن پايبندي بدان خواهان اصلاح روند مدرنيته بر آمدند. متفكران مكتب فرانكفورت و روشنفكراني چون «كامو» و «سارتر» در اين گروه جاي مي گرفتند. هر دو گروه، با ايمان به عقل جديد و مبادي، تنها به اصلاح مدرنيته مي انديشيدند. كافي است نگاهي به مواضع «يورگن هابرماس» به عنوان يكي از نمايندگان گروه اول بيندازيم تا دريابيم اين گروه چگونه و با چه سياقي به عقل جديد و مدرنيته نظر مي كند.به نظر هابرماس، مدرنيته يك پژوه ناتمام است كه تاريخ دو - سه سده نتوانسته كل ماهيت آن را نشان دهد و بايد زمانه بيشتري سپري شود تا اين پديده خود را به تمامي نشان دهد. همان گونه كه شاهديم اين مشي به هيچ عنوان با ماهيت مدرنيته مشكلي ندارد، بلكه با آنچه تاكنون رخ داده به صورت كامل موافق و همداستان نيست. حتي سارتر و برخي ديگر از اگزيستانسياليستها هم با ماهيت مدرنيته، عقل خودبنياد و فرديت آن مشكل اساسي ندارند، بلكه قايل به ضعفهايي در مدرنيته هستند كه بايد با همين ابزار عقلانيت جهان جديد اصلاح شوند يا رفع گردند. 4- اما همه روشنفكراني كه ايرادها و نقدهايي به مدرنيته وارد مي كنند، در رده مدافعان كليت مدرنيته قرار نمي گيرند. يعني ما منتقدان مدرنيته اي را نيز داريم كه خواهان حذف كامل آن هستند. معروفترين اين منتقدان سنت گرايان و پسامدرنها هستند. اين متفكران را حتي به سختي مي توان روشنفكر ناميد زيرا همانطور كه گفتيم، روشنفكر متكي بر عقل مدرن خواهان اصلاح جامعه اش است، اما اين دو گروه توسل به عقل مدرن را نيز منكر مي شوند و معتقدند از منظري متفاوت از منظر مدرن به نقد آن مبادرت مي كنند.سنت گرايان از منظر حكمت خالده به جامعه مدرن و ضعفهاي آن نگاه مي كنند و از اين منظر، مدرنيته را سراسر ظلمت و سياسي مي بينند كه تنها با حذف مبادي و مباني آن، بشر روي سعادت را به خود خواهد ديد. از سوي ديگر پسامدرنها هم بر اين باورند به عقل جزمي و مغرور مدرن براي نقد آن نيازي ندارند و در دل تفكري نقاد و خودشكن به نقد جامعه، انسان و عقل مدرن مي پردازند و ضعف و ايرادهاي آن را پررنگ مي كنند. در اين ميان روشنفكران پسامدرن و همچنين سنت گرايان ايرادهايي اساسي به روشنفكر روا داشته اند. موضع پسامدرنها اغلب از اين دريچه است كه آنها تصريح مي كنند ما ديگر با عنواني چون روشنفكر جهاني روبرو نيستيم زيرا به نظر اين افراد، عقل خودبنياد مدرنيته ايرادهاي اساسي به خود ديده و از جهانشمولي آن كاسته شده است. به همين دليل افرادي هم كه مدعي توسل به عقل جديد هستند، يعني روشنفكران نمي توانند مدعي شوند كه جهاني هستند. با توجه به اين رويكرد ما شاهد روشنفكران و اصلاح گراياني هستيم كه در جوامع و فرهنگهاي مختلف به كار احياگري و اصلاحگري مشغولند. «ميشل فوكو» متفكري است كه به صراحت از اين موضع حمايت مي كند.از سوي ديگر، سنت گرايان هم معتقدند كه توسل به عقل جديد روشي مناسب براي احياي جوامع و فرهنگهاي بشري نيست زيرا اين عقل، تك بعدي است و از اين جهت، صلاحيت اصلاح جامعه را ندارد. آنچه تحت عنوان بحران روشنفكري از آن ياد مي شود با اين نكات قابل توجيه است. به تعبير ديگر مهمترين بحران روشنفكري در زمانه ما با بحران تفكر و عقلانيت جديد پيوند دارد.
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]
صفحات پیشنهادی
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد منبع:روزنامه قدس 1- در تعريف روشنفكري گفته اند كه روشنفكري مشي و عملي است كه مبتني بر عقل جديد براي اصلاح جامعه ...
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد منبع:روزنامه قدس 1- در تعريف روشنفكري گفته اند كه روشنفكري مشي و عملي است كه مبتني بر عقل جديد براي اصلاح جامعه ...
حوزه و ظرفيت روشنفكري
حوزه و ظرفيت روشنفكري نويسنده: احمد واعظي * مقاله ي حاضر بر آن است كه تفكر .... «روشنفكر» ترجمه شده است برآمده از مدرنيسم و عصر روشنگري است و عقلانيت .... رفت از بحران هاي انسان معاصر و مسلمان گرفتار در چارچوب سبك زندگي جديد چاره انديشي ...
حوزه و ظرفيت روشنفكري نويسنده: احمد واعظي * مقاله ي حاضر بر آن است كه تفكر .... «روشنفكر» ترجمه شده است برآمده از مدرنيسم و عصر روشنگري است و عقلانيت .... رفت از بحران هاي انسان معاصر و مسلمان گرفتار در چارچوب سبك زندگي جديد چاره انديشي ...
روشنفکری دینی و روشنفکران متجدد
شایان یادآوری است که روشنفکری دینی معاصر با روشنفکری دینی جدید، تفاوت ها و تمایزهای خاصی دارد. ... روشنفکری دینی معاصر بر حوزه عقلانیت و عدالت تأیید می کرد؛ اما روشنفکر دینی جدید، .... نقدهای وارد بر اندشه و تفکر این گروه به این شرح است:1. ... و هضم نشده است، کنار گذاشتن سنت و منابع اخلاق آن، بحران در ارزش ها و فروپاشی ...
شایان یادآوری است که روشنفکری دینی معاصر با روشنفکری دینی جدید، تفاوت ها و تمایزهای خاصی دارد. ... روشنفکری دینی معاصر بر حوزه عقلانیت و عدالت تأیید می کرد؛ اما روشنفکر دینی جدید، .... نقدهای وارد بر اندشه و تفکر این گروه به این شرح است:1. ... و هضم نشده است، کنار گذاشتن سنت و منابع اخلاق آن، بحران در ارزش ها و فروپاشی ...
روشنفكري حوزه اي
واژه هاي كليدي: روشنفكري، روشنگري، منور الفكري، مدرن، حوزه اي، عقلانيت مدرن، عقل ... نظر به عقل كلي داشت و لكن در معناي جديد در ذيل عقلانيت مدرن قرار گرفته است و ... از معرفت برتري برخوردار باشند و آنان كه در تعقل و تفكر برترند نسبت به فرمان ..... و اجتماعي چالش آفرين و بحران زاست؛ زيرا روشنگري و به تبع آن روشنفكري مدرن ...
واژه هاي كليدي: روشنفكري، روشنگري، منور الفكري، مدرن، حوزه اي، عقلانيت مدرن، عقل ... نظر به عقل كلي داشت و لكن در معناي جديد در ذيل عقلانيت مدرن قرار گرفته است و ... از معرفت برتري برخوردار باشند و آنان كه در تعقل و تفكر برترند نسبت به فرمان ..... و اجتماعي چالش آفرين و بحران زاست؛ زيرا روشنگري و به تبع آن روشنفكري مدرن ...
مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (1)
مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (1)-مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز ... غرب جدید و تفکر و نگرش اسلامی حادث شد که علاوه بر آثار و پیامدهای مثبت آن، بحران ها و ... حس گرایی ، ابعاد عقلانی جهان و انسان را نیز انکار کرد و همه گزارههای حاکی از ...
مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (1)-مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز ... غرب جدید و تفکر و نگرش اسلامی حادث شد که علاوه بر آثار و پیامدهای مثبت آن، بحران ها و ... حس گرایی ، ابعاد عقلانی جهان و انسان را نیز انکار کرد و همه گزارههای حاکی از ...
نو انديشي اجتهاد محور و روشنفكري معاصر
سر آغاز روشنفكري ايراني آغاز جريان روشنفكري جديد را بايد از سيد جمال اسد آبادي و .... آغاز اين تفكر از كساني مانند حيدر خان عمو اوغلي و تقي زاده بود و عده اي از اعضاي حزب .... با تزلزل و فساد نظام قاجار در سال هاي پاياني قرن نوزدهم و بحران اقتصادي، ..... راه منطقي تر و عقلاني تر و برتري آن راه را بر راه هاي كمتر عقلاني به «ارتدوكسي» و ...
سر آغاز روشنفكري ايراني آغاز جريان روشنفكري جديد را بايد از سيد جمال اسد آبادي و .... آغاز اين تفكر از كساني مانند حيدر خان عمو اوغلي و تقي زاده بود و عده اي از اعضاي حزب .... با تزلزل و فساد نظام قاجار در سال هاي پاياني قرن نوزدهم و بحران اقتصادي، ..... راه منطقي تر و عقلاني تر و برتري آن راه را بر راه هاي كمتر عقلاني به «ارتدوكسي» و ...
مروري بر پروندهي روشنفكري ايراني از آغاز تا به امروز لباسهاي ...
مروري بر پروندهي روشنفكري ايراني از آغاز تا به امروز لباسهاي عاريه؛ رهاورد هميشهي ... قرن 17 ميلادي، جامعهي فكري-فرهنگي اروپا، انتقال به مختصات جديدي را تجربه ميكرد. ... اذهان اهل تفكر، در برابر تعاليمي كه بيش از همهچيز باعث تعطيلي عقل و انديشه ميشد، ... اينان از طرفي جزمگرايي غيرمنطقي كليسا و از طرف ديگر، عقلانيت پيشتاز ...
مروري بر پروندهي روشنفكري ايراني از آغاز تا به امروز لباسهاي عاريه؛ رهاورد هميشهي ... قرن 17 ميلادي، جامعهي فكري-فرهنگي اروپا، انتقال به مختصات جديدي را تجربه ميكرد. ... اذهان اهل تفكر، در برابر تعاليمي كه بيش از همهچيز باعث تعطيلي عقل و انديشه ميشد، ... اينان از طرفي جزمگرايي غيرمنطقي كليسا و از طرف ديگر، عقلانيت پيشتاز ...
مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (2)
مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (2)-مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (2) ... دست اندرکارتحریف وبدعت گذاری در دین و نوع تفکرات آنان نیز خواهیم پرداخت. .... و آنچه امروز در عصر جدید غرب و بعد از رنسانس شکل گرفته است، آخرین مرحله ی تکامل ... چگونه می توان با وجود همه ی بحران های اقتصادی و فرهنگی که کاپیتالیسم آفریده ...
مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (2)-مبانی فکری روشنفکری در ایران امروز (2) ... دست اندرکارتحریف وبدعت گذاری در دین و نوع تفکرات آنان نیز خواهیم پرداخت. .... و آنچه امروز در عصر جدید غرب و بعد از رنسانس شکل گرفته است، آخرین مرحله ی تکامل ... چگونه می توان با وجود همه ی بحران های اقتصادی و فرهنگی که کاپیتالیسم آفریده ...
*«تعامل روشنفكران و جامعه» درگفتوگو با دكتر معيدفر* *بايد ...
4 نوامبر 2008 – «تعامل روشنفكران و جامعه» درگفتوگو با دكتر معيدفر* *بايد عقلانيتر شويم ... آن قدر وسعت پيدا ميكرده كه نتيجه آن يك بحران اجتماعي سياسي و فرهنگي بوده است. ... وي افزود: خداوند براي انسان دو وجه آفريده است؛ عاطفي و عقلاني. ... به شدت نيازمند دخالت علم، انديشه و تفكر براي وارد شدن به دنياي جديد است، به افراط و ...
4 نوامبر 2008 – «تعامل روشنفكران و جامعه» درگفتوگو با دكتر معيدفر* *بايد عقلانيتر شويم ... آن قدر وسعت پيدا ميكرده كه نتيجه آن يك بحران اجتماعي سياسي و فرهنگي بوده است. ... وي افزود: خداوند براي انسان دو وجه آفريده است؛ عاطفي و عقلاني. ... به شدت نيازمند دخالت علم، انديشه و تفكر براي وارد شدن به دنياي جديد است، به افراط و ...
انديشه - ما و جهان نيچهاي
يا كه نيچه با كشتن خدا و حقيقت در صدد بود تا، بهتر بتوانيم از بحران مدرنيته عبور كنيم. ... به وجود آمد و ارزشهايي چون پيشرفت، تجربهگرايي، عقلانيت و سكولاريسم را رايج كرد. ... اما جريانات سنتي همواره در ايران به ارزشهاي جديد و روشنفكران به مثابه مبلغ اين ارزشها، ... گذر از تئولوژي به اونتولوژي (ضرورت تغيير پارادايم تفكر) ...
يا كه نيچه با كشتن خدا و حقيقت در صدد بود تا، بهتر بتوانيم از بحران مدرنيته عبور كنيم. ... به وجود آمد و ارزشهايي چون پيشرفت، تجربهگرايي، عقلانيت و سكولاريسم را رايج كرد. ... اما جريانات سنتي همواره در ايران به ارزشهاي جديد و روشنفكران به مثابه مبلغ اين ارزشها، ... گذر از تئولوژي به اونتولوژي (ضرورت تغيير پارادايم تفكر) ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها