تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821088364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رعایت ادب عاشقی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رعایت ادب عاشقی(در تفسیر سوره حمد)
ادب عبادت
خداوند متعال در جمیع اوقات و همه حالات حاضر و ناظر است و غایب نیست بلكه نسبت به انسان نزدیكتر از رگ گردن است چنانكه مى فرماید: و نحن اقرب الیه من حبل الورید؛ «و ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم.» (1)                                              دست او طوق گردن جانت       سر بر آورده از گریبانت                                              به تو نزدیكتر ز حبل ورید           تو در افتاده در ضلال بعیدما نماز می گزاریم تا با او گفتگو کنیم. امّا در آغاز با شخص سوّمی باب صحبت باز می شود. با قرائت سوره حمد،سپاس خدایی را می گوییم که گویا مخاطب مستقیم ما نیست: الحمد لله رب العالمین؛ حمد مخصوص خدایی است که پروردگار جهانیان است. بعد صفاتی از  او را متذکر می شویم: الرحمان الرحیم، مالک یوم الدین؛ خدای بخشنده و مهربان که صاحب اختیار روز جزاست. (2) یعنی گفتگوی با خدا به طریق غیبت در نماز جارى شده است. چرا؟!!!سرّ امر در آن است که می گویند: طرق العشق كلها آداب؛ یعنی در مسیر عشق باید آداب خاص آن را رعایت کرد. رعایت قانون ادب، شعار عاشقان است. باید آهسته آهسته در این مسیر به پیش رفت تا پای نلغزد. ما نماز می گزاریم تا با او گفتگو کنیم. امّا در آغاز با شخص سوّمی باب صحبت باز می شود. با قرائت سوره حمد، سپاس خدایی را می گوییم که گویا مخاطب مستقیم ما نیست. یعنی گفتگوی با خدا به طریق غیبت در نماز جارى شده است. چرا؟!!!چنانچه گفته اند:                            نگاه دار ادب در طریق راز و نیاز                  كه گفته اند طریقت تمام آداب است پس در ابتدا با توجّه به مقام و بزرگی خداوند کلام این چنین آغاز می شود. امّا کم کم شوق مكالمه و لذت گفتگوی صمیمانه با خداوند زیاد مى شود تا آن كه كلام به صورتی كه حق بود در ابتداء جارى شود، جارى می گردد.(3) یعنی سیاق کلام از غیبت به حضور تغییر می یابد: ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ خدایا فقط تو را عبادت می کنیم و فقط از تو یاری می جوییم. اهدنا الصراط المستقیم؛ ما را به راه راست هدایت فرما.(4) صمیمیت و نزدیکی به محبوب لحظه به لحظه بیشتر می شود. خداوند در حدیثی قدسى می فرماید: أنا جلیس من ذكرنى. یعنى : ((من همنشین آنم كه مرا یاد مى كند)).تا آن که در پایان نماز عاشق و شیفته محرم اسرار شود و با سلامی اذن ورود به محضر محبوب را پیدا کند: السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ سلام و رحمت خداوند بر شما.                                                                                                                                            نمازتان پر سلام!پی نوشت ها1- سوره ی مبارکه ی ق آیه ی 16.2- سوره ی مبارکه ی حمد آیات 3-1.3- شیخ بهایی، تفسیر سوره حمد.4- سوره ی مبارکه ی حمد آیات 5-4.                                                                                                                                           ن- رادفر                                                                                                                              کارشناس فلسفه اسلامی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن