تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805682947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رعایت ادب عاشقی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رعایت ادب عاشقی(در تفسیر سوره حمد)
ادب عبادت
خداوند متعال در جمیع اوقات و همه حالات حاضر و ناظر است و غایب نیست بلكه نسبت به انسان نزدیكتر از رگ گردن است چنانكه مى فرماید: و نحن اقرب الیه من حبل الورید؛ «و ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم.» (1)                                              دست او طوق گردن جانت       سر بر آورده از گریبانت                                              به تو نزدیكتر ز حبل ورید           تو در افتاده در ضلال بعیدما نماز می گزاریم تا با او گفتگو کنیم. امّا در آغاز با شخص سوّمی باب صحبت باز می شود. با قرائت سوره حمد،سپاس خدایی را می گوییم که گویا مخاطب مستقیم ما نیست: الحمد لله رب العالمین؛ حمد مخصوص خدایی است که پروردگار جهانیان است. بعد صفاتی از  او را متذکر می شویم: الرحمان الرحیم، مالک یوم الدین؛ خدای بخشنده و مهربان که صاحب اختیار روز جزاست. (2) یعنی گفتگوی با خدا به طریق غیبت در نماز جارى شده است. چرا؟!!!سرّ امر در آن است که می گویند: طرق العشق كلها آداب؛ یعنی در مسیر عشق باید آداب خاص آن را رعایت کرد. رعایت قانون ادب، شعار عاشقان است. باید آهسته آهسته در این مسیر به پیش رفت تا پای نلغزد. ما نماز می گزاریم تا با او گفتگو کنیم. امّا در آغاز با شخص سوّمی باب صحبت باز می شود. با قرائت سوره حمد، سپاس خدایی را می گوییم که گویا مخاطب مستقیم ما نیست. یعنی گفتگوی با خدا به طریق غیبت در نماز جارى شده است. چرا؟!!!چنانچه گفته اند:                            نگاه دار ادب در طریق راز و نیاز                  كه گفته اند طریقت تمام آداب است پس در ابتدا با توجّه به مقام و بزرگی خداوند کلام این چنین آغاز می شود. امّا کم کم شوق مكالمه و لذت گفتگوی صمیمانه با خداوند زیاد مى شود تا آن كه كلام به صورتی كه حق بود در ابتداء جارى شود، جارى می گردد.(3) یعنی سیاق کلام از غیبت به حضور تغییر می یابد: ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ خدایا فقط تو را عبادت می کنیم و فقط از تو یاری می جوییم. اهدنا الصراط المستقیم؛ ما را به راه راست هدایت فرما.(4) صمیمیت و نزدیکی به محبوب لحظه به لحظه بیشتر می شود. خداوند در حدیثی قدسى می فرماید: أنا جلیس من ذكرنى. یعنى : ((من همنشین آنم كه مرا یاد مى كند)).تا آن که در پایان نماز عاشق و شیفته محرم اسرار شود و با سلامی اذن ورود به محضر محبوب را پیدا کند: السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ سلام و رحمت خداوند بر شما.                                                                                                                                            نمازتان پر سلام!پی نوشت ها1- سوره ی مبارکه ی ق آیه ی 16.2- سوره ی مبارکه ی حمد آیات 3-1.3- شیخ بهایی، تفسیر سوره حمد.4- سوره ی مبارکه ی حمد آیات 5-4.                                                                                                                                           ن- رادفر                                                                                                                              کارشناس فلسفه اسلامی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن