واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: چند تن از عوامل سريال فاصلهها در نشست مطبوعاتي به سوالات خبرنگاران درباره جزئيات ساخت و پخش اين سريال و حاشيههاي آن پاسخ گفتند. به گزارش خبرنگار جامجم، اين نشست با حضور محمدرضا شفيعي، تهيهكننده؛ حسين سهيليزاده، كارگردان؛ مسعود بهبهانينيا، فيلمنامهنويس؛ حسن جوهرچي و شهرام عبدلي بازيگران سريال فاصلهها برگزار شد و جنبههاي مختلف اين مجموعه داستاني مورد بحث و بررسي قرار گرفت.اين جلسه چند روز پس از اتمام پخش سريال پرمخاطب فاصلهها برگزار شد. فاصلهها با 85 درصد مخاطب تا اين جاي كار پرطرفدارترين سريال شبانه تابستان 89 محسوب ميشود. فاصلهها از دل برآمده و بر دل نشسته حسين سهيليزاده در صحبتهايش چندين بار به توفيق سريال در جذب مخاطب اشاره كرد و اين سريال را پختهتر از ديگر كارهايش دانست. او حرفهايش را با اين جملات آغاز كرد: موضوع سريال فاصلهها از معضلات مردم سرچشمه گرفته است. يعني از دل برآمده و بر دل نشسته است. سهيليزاده در رابطه با برجسته شدن مشكلات اجتماعي در فاصلهها گفت: وظيفه يك هنرمند بزرگنمايي است. در جامعه ما بزهكاريهايي وجود دارد كه قابل اهميت است و بايد به آن پرداخته شود. اما در فاصلهها سياهيها زياد سياه نشان داده نشدهاند. سهيليزاده به محتواي سريالش اشاره كرد و گفت: بين نسل دهه 60 و دهههاي قبلش يك شكافي افتاده است. البته ميشود اسمش را اختلافسليقه هم گذاشت. اين اختلافسليقه هميشه هست و خواهد بود. ما ميخواستيم با فاصلهها به خانوادهها هشدار بدهيم كه بچههايشان را از خود دور نكنند. به جوانها هم گوشزد كرديم كه پدر و مادر خير آنها را ميخواهند. روي خطوط قرمز حركت كرديم وي با بيان اين كه درباره فاصلهها مميزي صورت نگرفته است، تاكيد كرد: من با اين اصطلاح كه ما خط قرمزها را رد كردهايم، مخالفم. ما روي خطوط قرمز حركت كرديم. يعني تصويرهايي را نمايش داديم كه تا حالا در تلويزيون ديده نشده است. البته در اين راه با مديران تلويزيون تعامل داشتيم. سهيليزاده درباره پايان سريال هم گفت: نكته مهم ضدكليشهاي بودن آخر سريال است. ميتوانستيم آخرش آب توبه روي سر بيتا بريزيم و كاري كنيم كه سعيد و بيتا با هم ازدواج كنند؛ اما نميخواستيم پايان خوش الكي داشته باشيم. البته پايان قصه ما از روز اول معلوم بود. اين كارگردان با اشاره به اين كه فاصلهها از 47 قسمت به 37 قسمت رسيده، توضيح داد: مساله جام جهاني روي سريال من تاثير گذاشت و زمان پخشش به خاطر جام جهاني كوتاه شد. اين سريال تنها يك شروع بود شفيعي، تهيهكننده سريال نيز گفت: تمام مشكلات فاصله نسلها را نميشود در يك سريال بيان كرد، چون اين موضوع مصداقهاي زيادي دارد. اين سريال تنها يك شروع بود و دوستان ديگر بايد بيايند اين بحث را ادامه بدهند. شفيعي كه از ابتداي جلسه خودش را براي پاسخ دادن به سوالهايي درباره شعارزدگي سريال آماده كرده بود، دراينباره گفت: ما يك سري اصطلاحات مثل دمدستي و رو و شعارزده را بلديم كه مدام تكرار ميكنيم. من معناي اين كلمهها را نميفهمم. هيچ جاي دنيا نميگويند يك كار شعارزده بود. كار شعارزده به كاري ميگويند كه مخاطب نداشته باشد. اما فاصلهها 85 درصد مخاطب داشته است. چرا نبايد فكر كنيم كه فاصلهها حرف دل مردم بوده است. وي ادامه داد: يك جاهايي لازم است يك چيزهايي دمدستي بشود و يك حرفهايي را رو بگوييم. بايد خواستههاي روشني داشته باشيم در ادامه جلسه از نويسنده فاصلهها سوال شد كه چرا فيلمنامه اين سريال عمق لازم را نداشته است. بهبهانينيا با بيان اين كه سريال فاصلهها را نسل جديد و قديم در كنار همديگر ديدهاند، گفت: متن ما بايد به گونهاي باشد كه براي مخاطب قابل فهم باشد. ما روي 3 مبحث ارزشها و عبادات، مسائل اقتصادي و مناسبات دختر و پسر قصهپردازي كردهايم. وي درباره چگونگي پرداختن به موضوعات خط قرمزي گفت: ما بايد به عنوان يك هنرمند خواستههاي روشني داشته باشيم. ما نميتوانيم طرح موضوع گستاخانهاي داشته باشيم. بايد به گونهاي به موضوعات بپردازيم كه برآيندش مثبت و به نفع كل جامعه باشد. بهبهانينيا تحمل جامعه و دريافت مديران را بسيار مهم عنوان كرد و گفت: يك مدير با درايت خودش ميتواند تشخيص دهد كه به چه موضوعاتي پرداخته شود. البته او بايد ملاحظات خودش را هم داشته باشد. اين مساله تركيبي از شجاعت، درك و گستره نگاه يك مدير را شامل ميشود. ديگر نقش منفي بازي نميكنم در اين نشست شهرام عبدلي، بازيگر سريال فاصلهها با انتقاد از واكنش برخيها به بازيگران ايفاگر نقشهاي منفي گفت: تا چند وقت پيش دوست داشتم نقشهايي بازي كنم كه پيچيدگي داشته باشند و به اصطلاح عرقت را در بياورند. اما الان تصميم گرفتهام كه ديگر در نقشهاي منفي بازي نكنم. نقش مثبت بازي ميكنم تا ديگر در كوچه و خيابان كسي از من نترسد. من گرسنگي ميكشم اما نقش منفي بازي نميكنم. وي با بيان اين كه بهترين بازيگران دنيا دنبال نقشهاي منفي ميگردند، اظهار كرد: مردم ما قصه زدهاند و خيلي با قصه درگير ميشوند. من وقتي نقش مثبت بازي ميكنم بيشتر ديده ميشود. در حالي كه در نمايش تعزيه هم بهترين بازيگر شمرخوان ميشود. اين بازيگر خطاب به منتقدان گفت: شما قدرت ريسك را از ما بازيگران ميگيريد. چون قصه افسونتان ميكند. مثبت و منفي بودن نسبي است حسن جوهرچي، بازيگر سريال فاصلهها نيز گفت: هر بازيگري دلش ميخواهد همه جنبههاي يك انسان را ارائه دهد. آدمها فينفسه مثبت يا منفي نيستند و هيچ قاتلي قاتل بالفطره نيست. اساسا مثبت يا منفي بودن نسبي است و نقش فرهاد هم يك نقش منفي نيست. وي ادامه داد: فرهاد ميگويد اين دختر براي ازدواج با پسر من مناسب نيست، اما اين نكته را با زبان بدي ميگويد. در حاشيه * شهرام عبدلي با انتقاد از منتقدان سينمايي گفت: در مطبوعات ما نقد بازيگري وجود ندارد و همه محتوا را تحليل ميكنند. * بهبهانينيا با اشاره به ادعاي يك نويسنده درباره مالكيت فيلمنامه فاصلهها گفت: قصه ما خاص نيست و ممكن است به ذهن همه برسد. ممكن است عناصر قصه بعد من هم همين باشد. دوستان مطبوعاتي بايد اين فرد را راهنمايي كنند كه به مراجعي مثل خانه سينما و شوراي حل اختلاف مراجعه كند. مطبوعات جاي اين شيطنتها نيست. من بعد از 20 سال كار چه لزومي دارد كه قصه يك جوان شهرستاني را بردارم؟ * تهيهكننده فاصلهها هم درباره اتهام سرقت ادبي فيلمنامه گفت: من از نويسنده مدعي خواستم كه متنش را به مدير شبكه 3 تحويل دهد. اما او پس از گذشت دو ماه و نيم هنوز متني نياورده است. احسان رحيم زاده گروه راديو و تلويزيون
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]