تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820349682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تصويري - تشريحي/اعجاز بهار در پايتخت طبيعت ايران/ براي ديدن زيباترينها سفر كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تصويري - تشريحي/اعجاز بهار در پايتخت طبيعت ايران/ براي ديدن زيباترينها سفر كنيد
اعجاز بهار در پايتخت طبيعت ايران/ براي ديدن زيباترينها سفر كنيد
دورود - خبرگزاري مهر: شهرستان دورود با عنوان پايتخت طبيعت ايران شهرت يافته است، پايتختي كه زيباترين درياچه آب شيرين ايران، زيباترين آبشارهاي كشور و رشته كوه اشترانكوه با لقب "آلپ" ايران را در خود جاي داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دورود يكي از زيباترين شهرستانهاي ايران است كه به دليل طبيعتي ديدني و سرسبز داراي شهرت زيادي در ميان علاقمندان به گردشگري طبيعي در جاي جاي دنيا است.

بيشتر شهر دورود در منطقه اي دشت مانند واقع شده و بخش كوچكي از آن بر كوهپايه قرار دارد. دورود كه در گذشته "بين النحرين" ناميده مي شده است در محل تلاقي دو رودخانه "تيره" و "ماربره" شكل گرفته است.

شهرستان دورود را به جرات مي توان زيبا ترين شهر از نظر طبيعت در استان لرستان و شايد در ايران اسلامي دانست.

وجود رشته كوه عظيم اشترانكوه در اين شهرستان با لقب "آلپ ايران"، وجود درياچه پر طراوت گهر به عنوان يكي از زيباترين درياچه هاي كوهستاني در ايران و جهان، قرارگيري آبشارهاي متعددي از جمله آبشار بيشه و آبشار تله زنگ، واقع شدن پريز كوه دورود كه از زيبايي خاصي برخوردار است، وجود تالاب فصلي و زيباي قارون، وجود دره زيبا و شگفت انگيز ني گاه و همچنين وجود دشت هاي لاله واژگون دورود تنها بخشي از زيبايي هاي پايتخت طبيعت ايران است.

آبشار بيشه، جاذبه اي بي نظير در دورود

اين آبشار يكي از زيباترين آبشارهاي كشور است كه در بخش پاپي خرم آباد و در ايستگاه راه آهن بيشه واقع شده است. آبشار در مسير راه آهن خوزستان- تهران واقع شده و ساليانه پذيراي مسافران زيادي از نقاط مختلف كشور به ويژه استان خوزستان مي باشد. فاصله اين آبشار تا شهرستان دورود كه يكي از مسيرهاي ارتباطي آن است 30 كيلومتر مي باشد.

آبشار بيشه

امكان برقراري ارتباط در اين مسير فقط از طريق راه آهن ميسر است و راه ارتباطي آن در حال حاضر با خرم آباد از طريق ايستگاه سپيد دشت و از آنجا به خرم آباد است.

ارتفاع آبشار 48 متر تا نقطه برخورد با زمين و 10متر نيز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است.

آبشار شوي، زيباترين آبشار ايران

اين آبشار كه به قولي زيباترين آبشار ايران است در حوالي روستاي شوي و در دامنه سالن كوه (ايستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود) واقع شده است. آبشار شوي آبشاري زيبا و دلنشين است كه از غاري بيرون مي جهد و از گردنه اي بلند به پايين سرازير مي شود.

در فصل بهار از سراسر كشور مردم علاقمند براي تفريح به سوي اين آبشار روي مي آورند و بخشي از اوقات خود را در اطراف آن سپري مي كنند.

اين آبشار در گويش محلي به "طاق شوي" معروف است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمين است و ۱۰متر نيز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است و عرض تاج آبشار ۲۰ متر مي باشد.

در بالاي آبشار، روبروي ايستگاه چشمه‌هاي پر آب متعددي ديده مي‌شود كه از دل كوه مي جوشند و از وسط ايستگاه قطار گذشته و آبشار بيشه را تشكيل مي دهند. راه اين آبشار از كنار ايستگاه قطار زير پل راه آهن مي گذرد و براي رسيدن به آن بايد حدود چند صد متري پياده روي كرد تا به آبشار رسيد و از شهرستان دورود تا بيشه با قطار در حدود ۳۰ دقيقه است.

هواي خنك و با طراوت، سرسبزي و شادابي كوههاي بلند و دلنشين بيشه را به يك منطقه ديدني و جذاب براي گردشگران تبديل كرده است.

در پائين ايستگاه و در دل درختان بلند جويبارهاي صاف و زلال، اقامتگاه‌هاي چوبي و زيبائي در اختيار بازديد كنندگان قرار مي گيرد و مسافران و علاقمندان در آنجا به استراحت مي پردازند.

آبشار چكان، آبشاري در نهايت زيبايي

در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چكان (جنوب شهرستان دورود) آبشاري در نهايت زيبايي و عظمت جاري است كه به آبشار چكان معروف است.

تالاب قارون

اين آبشار از درون غاري مشرف بر زمين هاي زراعي چكان بيرون مي جهد و طول فوران آن به ده ها متر مي رسد. اطراف آبشار؛ منطقه اي وسيع با فضايي مطلوب و دل انگيز است و در فاصله حدود سه كيلومتري آن امام زاده اي به نام "ابو علي (ع)" واقع شده است.

آب اين آبشار در اواخر پاييز به مرور خشك مي شود و در روزهاي اوليه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بيرون مي جهد. اين آبشار يكي از عجايب و زيبايي هاي طبيعت استان لرستان محسوب مي شود.

دره ني گا، گراند كانيون زيباي ايران

در امتداد درياچه گهر، رودخانه‌اى به نام سفيد‌آب جريان دارد كه پس از طى چند كيلومتر وارد يك دره نيمه صخره‌اى با عرض تقربى ۵۰۰ متر مى‌شود. اين تنگه باريك كه رود سفيد آب در قعر آن جارى است داراى ديواره‌هاى صخره‌اى بلندى است كه فقط پياده مى‌توان در آن راهپيمايى كرد.

در امتداد رودخانه انواع درختان ميوه‌اى خودرو همچون گردو، انجير، سيب، بادام، توت و... روئيده‌اند. اين دره صخره‌اى به دره "ني گاه" معروف است و همراه با منطقه عمومى اشترانكوه و درياچه گهر از سوى سازمان حفاظت محيط ‌زيست به عنوان منطقه حفاظت شده حيات‌وحش اعلام شده است.

در امتداد تنگه تاپله به درياچه گهر مي رسيم كه بعد از درياچه بزرگ تنگ "ني گا بزرگ" شروع مي شود كه تا "بنار پنبه كار" ادامه مي يابد. علت بزرگ ناميدن آن وسعت پهناي اين قسمت از تنگه مي باشد در شمال ني گا بزرگ اشترانكوه قرار دارد.

ني گاه كوچك نيز چون عرض از ني گا بزرگ بسيار كمتر است به اين نام شهرت يافته است. اين تنگ از بنارپنبه كار شروع مي شود و تا روستاي "تي" ادامه دارد. در شمال تنگ ارتفاعات زيباي پريز قرار دارد. دره ني گا كوچك مجموعه اي از ديواره هاي عظيم و ناشناخته و زيبايي است كه به حق مي توان از آن به نام "گراند كانيون" ايران نام برد.

درياچه گهر، زيباترين درياچه آب شيرين ايران

درياچه گَهر در ميان رشته كوه اشترانكوه در استان لرستان واقع است. اين درياچه در منطقه حفاظت شده اشترانكوه و بين بخش زز و ماهرو اليگودرز و بخش مركزي دورود قرار دارد قرار دارد.

اين درياچه كه به "نگين اشترانكوه" معروف است يكي از زيباترين درياچه‌هاي طبيعي ايران به شمار مي‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دريا در ميان منطقه حفاظت شده اشترانكوه واقع شده‌است.

اين درياچه به سبب نداشتن راه ماشين رو تا حد زيادي از خرابي و آلودگي به دست انسان به دور مانده‌است. نحوه دسترسي به اين درياچه از طريق شهرهاي دورود و اليگودرز امكان‌پذير است ولي آسان‌ترين راه براي دسترسي به اين درياچه از مسير شهرستان دورود است.

درياچه گهر

كوهنورداني كه به قله‌هاي اشترانكوه صعود مي‌كنند معمولاً براي رسيدن به گهر از مسير روستاي طيان و بيدستانه حركت مي‌كنند. براي رفتن از مسير طيان مي‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده كرد و در ايستگاه دربند بعد از ايستگاه ازنا از قطار پياده شد. از شهر دورود تا چشمه خيه (كله محمود) حدود ۱۷ كيلومتر جاده آسفالت است و از چشمه خيه تا درياچه گهر حدودا ۱۴ كيلومتر مسافت مالرو است.

كساني هم كه مايل باشند مي‌توانند باچهارپاهايي مثل قاطر و الاغ نيز كه توسط افراد بومي جهت حمل بار و يا سواري كرايه مي‌دهند، به درياچه بروند.

پوشش گياهي درياچه گهر شامل درختان بلوط، بيد، بادام، پسته وحشي، گلابي وحشي، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجير، زبان گنجشك، سيب، زالزالك، ارژن، كنار كهور، و موي وحشي مي‌باشد.گل‌هاي لاله واژگون، شقايق، زنبق و لاله وحشي تاج خروسي و اختر مي‌باشند.

حيات وحش درياچهٔ گهر زيستگاه مناسبي براي آبزيان و ديگر حيوانات وحشي است. منطقه حفاظت شده اشترانكوه با حيات وحش متنوع شامل حيواناتي است از قبيل كل و بز، قوچ و ميش، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌اي، كفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، كبك، كبك دري شاهين، تيهو و آبزيان مانند لاك پشت، قورباغه و ماهي قزل آلاي رنگين كمان ، خال قرمز و ماهي زرد پر و در فصل زمستان جايگاه مناسبي براي انواع پرندگان مهاجر از قبيل اردك ارده اي و چنگر است.

رشته كوه اشترانكوه، آلپ ايران

اشترانكوه يكي از مناطق منحصر به فرد و پرجاذبه طبيعي لرستان است كه به لحاظ برخورداري از شرايط زيست محيطي و ويژگيهاي شناسي زيستگاه مناسب و مستعدي براي رشد و تكثير وحوش به خصوص پستانداران محسوب مي شود.

طبيعت اشترانكوه

اشترانكوه به دليل واقع شدن در قلب سلسله جبال زاگرس داراي قلل سرد مرتفع بالاي سه هزار و 500 متر از سطح دريا و همچنين دره هاي نسبتاً گرم است. اشترانكوه رشته كوهي به طول تقريبي 50 كيلومتر است كه در جهت شمال غربي-جنوب شرقي امتداد دارد.

يخچال هاي طبيعي و دائمي اين رشته كوه كه يكي از زيباترين كوه هاي كشور به شمار مي رود در تمام سال از برف و يخ پوشيده است. اشترانكوه در جنوب شهر درود و ازنا قرار دارد. اشترانكوه به آلپ ايران نيز معروف است البته اين نام تنها به خاطر بلند بودن آن رويش گذاشته نشده است بلكه به دليل شيب تند كوههايش و دره هاي جوان و "وي" شكل و يخچالهاي طبيعي است. ارتفاع بلند ترين قله آن سن بران 4150 است.

كوه پريز، از شگفتيهاي طبيعت ايران

كوه پريز در 10 كيلومتري جنوب شرقي دورود قرار دارد. جنوب پريز به دره معروف ني گاه متصل است. ارتفاع كوه پريز 3095 متر و معروفترين قله آن معروف به "كر و دختر" است.

كوه پريز كه با ارتفاع 3060 متردر قسمت جنوبي شهرستان دورود قرار دارد يكي از زيباترين كوه هاي ايران به شمار مي رود.

چشمه اسرار آميز "وقت و ساعت" در طول سال هميشه آب دارد و در مدت زمان معين سرشار از آب است و در مدت زمان ديگر كاملا خشك مي شود و اين جوشش و بي آبي يه طور متناوب هميشه ادامه دارد. ميزان آب موجود در اين چشمه در فصل هاي مختلف سال متفاوت است.

در فصل پاييز در سه دوره زماني عملكرد چشمه به اين صورت است: به مدت 40 آب آن كاملا قطع مي شود ولي براي 10 دقيقه 50 درصد از حجم آب بطور شگفت انگيز از چشمه مي جوشد و جريان دارد سپس به مدت 45 دقيقه آب آن به طور كامل قطع مي شود و دوباره براي 10 دقيقه كمي بيشتر از دفعه قبل يعني حدود 60 تا 70 درصد حجم كل آب در چشمه جريان پيدا مي كند.

در فصل بهارحجم آب چشمه به اندازه يك رودخانه است و كف غار را كه حدود 10 متر پهنا دارد پر آب مي كند و به اندازه 29 سانتي متر از كف غار بالا مي آيد. اين چشمه يكي از تفرجگاه هاي زيبا لرستان است كه در شهرستان دورود قرار دارد.

زيبايي هاي پايتخت طبيعت ايران در اين چند بند خلاصه نمي شود، بايد به دورود سفر كني تا ببيني كه قطعه اي از بهشت چگونه اينجا تجلي يافته است تا چشمان زيبايي پسند انسان را از زيبايي هاي خود لبريز كند.

پس كوله بارت را ببند و در هر كجاي ايران اسلامي قرار داري براي از دست ندادن بهار پايتخت طبيعت ايران، دورود را مقصد سفر خود انتخاب كن و سفر به سرزمين شگفتي ها را در گنجه خاطرات خود ثبت كن.

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|4|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن