تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831422056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متمهدیان و مدعیان مهدویت (4)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: متمهدیان و مدعیان مهدویت(4)
مهدی
اشارهنوشتار حاضر در ادامه مجموعه مقالاتی است كه از چندی پیش در واكاوی و شناخت یكی از جدی ترین آسیبها و آفتهای تنیده شده با فرهنگ مهدویت، یعنی فرقه ها و مدعیان دروغین مهدویت، یه صورت سلسله وار تقدیم شما كاربران عزیز می شود. در مقالات گذشته چنانكه دیدیم دعاوی و هویت پاره ای از فرق یاد شده در ترازوی نقد فرو ریخت؛ اینك برآنیم تا مدعیات كذب و هویت پوچین برخی دیگر از این فرقه ها را بر آفتاب افكنیم؛ پس با ما همراه باشید. عمربن عبدالعزیز:سعیدبن مسیب قائل به مهدویت وى شده است.(1) عمربن عبدالعزیز، هشتمین خلیفه امویان بود، كه به مدت دو سال و 5 ماه خلافت كرد؛ یعنى از صفر سال 99 هـ تا رجب سال 101 هـ(2). روایت است كه وى توسط مروانیان مسموم و با زهر از پاى درآمد. نسب وى از طرف مادر به عمربن خطاب مى‏رسد؛ یعنى مادرش دختر عاصم‏بن خطاب بوده است(3) و برادرزاده عبدالملك مروان.عمربن عبدالعزیز در مدینه میان مسلمانان پارسا و آشنا به سنت اسلام تربیت شده بود. وى در مدت كوتاه خلافت خود كوشید تا بدعت‏هایى را كه پیشینیان او نهاده بودند، منسوخ كند. البته خدمات او را باید با توجه به اوضاع تاریخى بررسى كرد؛ كه آیا در واقع نیت او نسبت به اهل بیت(ع) خیر بوده، یا نه؟ كه این مقاله جاى بحث آن نیست. سعیدبن مسیب در سال 94 هـ / 712م از دنیا رفته است.(4) وى از امام سجاد(ع) روایت نقل كرده و در محضر حضرت درس آموخته است(5). سعیدبن مسیب امام را والاترین فقیه زمان مى‏دانست و احترام خاصى براى او قائل بود.منابع و مأخذ شیعه، سعید را یكى از پیروان امام سجاد(ع) مى‏دانند؛ ولى این موضوع نمى‏تواند درست باشد. در حقیقت گرچه سعید احترام خاصى به امام سجاد(ع) مى‏گذاشت و یكى از دوستان صمیمى آن حضرت نیز بود؛ ولى در مسائل حقوقى و شرعى نظریات مشتركى با آن حضرت نداشت؛ و حتى بعد از شهادت امام سجاد(ع) بر پیكر آن حضرت نماز نخواند.(6)وى همان گونه كه بیان شد، مدعى مهدویت عمربن عبدالعزیز شده بود. در حالى كه نشانه‏هایى كه از مهدى موعود در منابع روایى ذكر شده، هیچ كدام در عمربن عبدالعزیز وجود ندارد و چیزى دال بر اینكه خود عمربن عبدالعزیز هم مدعى مهدویت بوده، در منابع یافت نشد. توجه به این نكته مناسب است كه درگذشت سعیدبن مسیب سال 94 هـ. بوده؛ ولى درگذشت عمربن عبدالعزیز سال 101هـ. مى‏باشد.گروه و یا فرقه‏اى كه پیرو این ادعا باشند، یافت نشده است و كاملاً منقرض شده‏اند همچنین در منابع چیزى درباره غرض سعید از چنین ادعایى یافت نشده است.باقریه:این فرقه معتقد بودند كه امام باقر (شهادت 114هـ.) زنده است و مهدى موعود واقعى ایشان مى‏باشد و ظهور خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود. پیروان این فرقه آن حضرت را امام مى‏دانستند؛ ولى رحلت او را قبول نداشتند و منتظر رجعت (بازگشت) او بودند.(7)به نظر مى‏رسد این گروه همان كیسانیه سابق باشند؛ كه ابوهاشم را ترك كرده و به پیروى امام باقر(ع) گردن نهاده بودند.(8) این گروه هم، چه زیر مجموع كیسانیه و غیر آن باشند یا نباشند، منقرض شده‏اند و كسى چنین ادعایى ندارد. از خود امام محمدباقر(ع) هم در هیچ منبعى، حتى غیر معتبر، چنین ادعایى ثبت نشده؛ بلكه طبق روایت ابوبصیر نقل شده، كه امام باقر(ع) فرمودند: «بعد از حسین(ع) نُه امام مى‏آیند، نُهم از آنان قائم ایشان است.»(9) در روایت دیگر، ابراهیم‏بن عمركناسى مى‏گوید: از امام باقر(ع) شنیدم كه مى‏فرمود: «همانا براى صاحب این امر دو غیبت خواهد بود؛ و قائم، قیام مى‏كند، در حالى كه بیعت كسى بر گردنش نیست.»(10) ادامه دارد ... پی‌نوشت ها:1. المهدیة فى الاسلام، سعد محمد حسن، ص 182.2. تاریخ سیاسى اسلام، حسن ابراهیم حسن، ج 1، ص 402.3. همان، ص 403.4. معجم رجال الحدیث، آیت‏الله العظمى خویى(ره)، ج 8، ص 137، چاپ سوم، بیروت، 1403 هـ / 1983م.5. همان، ص 133-132.6. همان، ص 135.7. ملل و النحل، ج 1، ص 166.8. تشیع در مسیر تاریخ، دكتر جعفرى، ص 298.9. الغیبة، شیخ طوسى، ص 140.10. الغیبة، نعمانى، ص 113، تحقیق: على‏اكبر غفارى، تهران، مكتبة الصدوق.منبع:مجله انتظار، شماره 8، محمد رضا منصوری 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن