تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820459365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر/سكوت مي‌كنيم تا مخاطب رسانه‌هاي ايراني را بربايند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر/سكوت مي‌كنيم تا مخاطب رسانه‌هاي ايراني را بربايند
سكوت مي‌كنيم تا مخاطب رسانه‌هاي ايراني را بربايند
از خبر فرود هواپيماي بدون چرخ توسط خلبان ايراني و يا خبرهاي مربوط به ذكر اسامي دستگيرشدگان اختلاس ميلياردي زمان زيادي نگذشته است. خبرهايي كه در دسترس داشتيم و سكوت كرديم تا ديگران آرام آرام مخاطبانمان را بربايند و شايد روزي اما خيلي دير براي پس گرفتن آنها تلاشي بي‌فايده كنيم.

خبرگزاري مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: اولين عكس‌هاي زلزله بم را عكاسي ايراني در يك خبرگزاري خارجي منتشر كرد و در حقيقت اطلاع‌رساني اوليه مربوط به يكي از بزرگ‌ترين حوادث كشور را در دهه اخيريك خبرگزاري خارجي انجام داد.

البته نه اينكه خبرگزاري‌هاي داخلي نخواستند، بلكه نتوانستند كه در پخش اخبار مهم‌ترين رويداد كشورشان اولين باشند. نه اينكه تخصصش نبود، كه در اولين ساعات پس از فاجعه بسياري از عكاسان و روزنامه‌نگاران شال و كلاه كردند و در كمترين زمان ممكن با وجود همه خطرات خود را به محل رساندند. اذعان همين عكاسان و خبرنگاران است كه مي‌گفتند خبر داشتيم، اما دستمان خالي بود و وسيله‌اي براي ارسال عكس و خبر نبود. گفتند كه رسانه‌هاي خارجي ديرتر آمدند، اما با لپ تاپ و تلفن همراه. وقتي خبرنگاران ما به دنبال دستگاه فاكس بودند و تلفن و البته مسئولاني كه اخبارشان را تأييد كنند، آنها به سرعت اخبار را مخابره مي‌كردند و مخاطب را حتي در داخل سيراب مي‌كردند.

ماجراي عقب ماندن از رسانه‌هاي خارجي در مخابره اخبار داخلي در همان روزها و حوادث دلخراش زلزله باقي نماند و با وجود آنكه اهالي رسانه بارها بر اين ضعف تأكيد كردند، اين روند ادامه پيدا كرد تا جايي كه در سال‌هاي اخير با رشد بيش از پيش رسانه‌ها به ويژه در فضاي مجازي و دسترسي بالاي مخاطبان به اينترنت و ماهواه تبديل به معضلي شد. معضلي كه اگر به زودي راه حلي براي آن انديشيده نشود، كمتر مخاطبي را براي رسانه‌هاي داخلي باقي خواهد گذاشت و مردم را به دامن حواشي و شايعه‌هاي رسانه‌هاي خارجي از اتفاقات داخلي خواهد انداخت. تبعات اين جريان ناگفته روشن است.

اما كارشناسان ارتباطات و امر رسانه نه تنها دلايل متعددي براي اين مشكل برمي‌شمارند، بلكه تبعات را نيز بسيار مخرب ارزيابي مي كنند. برخي مشكل را از آموزش خبرنگاري، عده‌اي آن را سياسي و گروهي نيز عدم پاسخگويي مسئولان مي‌دانند.

در اين ميان علي اصغر محكي معتقد است: بايد شرايط كار را براي رسانه‌هاي داخلي به گونه‌اي تسهيل كرد كه سريع‌ترين و جامع‌ترين روايت از اتفاق‌هاي داخل ايران را خودمان منتشر كنيم و ابتكار عمل به دست رسانه‌هاي خارجي نيفتد.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي گفت: فضاي رسانه‌اي امروز دنيا شديدا رقابتي است و اين امر نيز به دليل تكثر انواع رسانه‌هاي ديجيتال و مكتوب است. در چنين عرصه رقابتي، رسانه‌اي پيروز است كه بالاترين تعداد مخاطب را جذب كند.

اين استاد روزنامه‌نگاري با اشاره به اينكه دلايل زيادي را مي‌توان براي چنين وضعيتي برشمرد، تصريح كرد: يك بخشي از اين عوامل درون‌سازماني است و بخش ديگري نيز برون‌سازماني. از مهم‌ترين عوامل درون‌سازماني مي‌توان به ضعف دانش حرفه‌اي روزنامه‌نگاران داخلي و نبود سرمايه‌گذاري از سوي مديران رسانه‌ها ياد كرد. البته بايد توجه داشته ‌باشيم كه امروزه فنآوري‌هاي نوين ارتباطي و تكنولوژي‌هاي ثبت و ضبط و پردازش اخبار امكان بسيار خوبي را فراهم كرده‌اند و اينكه تا چه اندازه بتوانيم از اين امكانات استفاده كنيم به اين دو عامل درون‌سازماني بازمي‌گردد.

محكي درباره عوامل برون‌سازماني نيز ادامه داد: از مهم‌ترين عوامل برون‌سازماني مي‌توان به بي‌توجهي مديران و مسئولان دستگاه‌ها و روابط عمومي آنها به رسانه‌هاي داخلي و همچنين تهديد امنيت شغلي و حرفه‌اي سازمان‌هاي خبري و خبرنگاران از سوي ديگر سازمان‌ها و نهادها، اشاره كرد. زماني‌كه خبرنگار ما براي تهيه خبر مجبور است با مخاطرات زيادي از جمله ناشكيبايي جناح‌هاي سياسي داخلي، ناهمراهي نيروهاي انتظامي و برخورد سرد و غيرمسئولانه مديران و مسئولان روبه‌رو شود، انگيزه لازم را از دست مي‌دهد و پس از مدتي به كارمند پشت ميز بشين مصرف‌كننده اخبار رسانه‌هاي خارجي و سايت‌هاي خبري و چند خبرگزاري تبديل خواهد شد.

محكي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به پيامدهاي عقب‌افتادگي در انتشار برخي از اخبار و پيشي گرفتن رسانه‌هاي خارجي اشاره كرد، افزود: متأسفانه چنين شرايطي پيامدهاي بسيار ناگواري در جامعه خواهد داشت. مخاطبان داخلي پس از مدتي عادت به مصرف توليدات رسانه‌اي برون‌مرزي مي‌كنند كه حتما از نظر زاويه نگاه به رويداد و شيوه‌هاي تنظيم اخبار منافع سازمان رسانه‌اي متبوع خود را درنظر مي‌گيرند.اين امر تا اندازه بسيار زيادي در تعارض و منافات با مصالح ملي داخلي است.

عقب‌افتادگي در امر رسانه به نظام سياسي كشور آسيب مي‌رساند

اما آنچه كه از نگاه اين كارشناس مانع حرفه‌اي گري خبرنگار و پشت ميزنشيني مي‌شود؛ همان است كه مجيد رضائيان از آن به عدم درك جايگاه رسانه از نگاه مسئولان ياد مي‌كند.

رضائيان معتقد است: ما با عقب‌افتادگي در ارسال اخبار و كار رسانه، پرستيژ سياسي خود را از دست مي‌دهيم و به اين ترتيب نظام سياسي كشور لطمه مي‌خورد.

استاد رشته روزنامه‌نگاري در دانشكده‌هاي خبر و سوره، گفت: يكي از مشكلات عمده اين است كه هرگونه اطلاع رساني از سوي دستگاه‌هاي رسمي و به‌ويژه دولتي به عنوان يك تخصص حرفه‌اي به رسميت شناخته نمي‌شود. گاهي اوقات تصور دستگاه‌ها اين است كه اطلاع‌رساني، بيان دوباره سياست‌ها و فعاليت‌هاي آنهاست و اين در حالي است كه اطلاع‌رساني دستگاه‌هاي دولتي دو مسئله ديگر را نيز در برمي‌گيرد؛ اينكه عملكردها تا چه اندازه به نتيجه رسيده و با چه موانعي روبه‌رو بوده‌است.

وي همچنين با بيان اينكه در حال حاضر يكي از منابع اصلي قدرت در دنيا «پرستيژ» است، بيان كرد: ما با عقب‌افتادگي در ارسال اخبار و كار رسانه‌ها پرستيژ سياسي خود را نيز از دست مي‌دهيم و به اين ترتيب نظام سياسي كشور لطمه مي‌خورد.

اين روزنامه‌نگار پيشكسوت، البته در مورد حرفه‌اي‌گري روزنامه‌نگاران نيز نكاتي را مطرح مي‌كند.نداشتن مهارت در كار روزنامه‌نگاري كه مي‌تواند دليل عقب ماندن رسانه‌ها در انتشار به وقت اخبار باشد و اينكه اين مسئله مربوط به «شم خبري» و نبود مهارت‌هاي آموزشي روزنامه‌نگار مي‌شود.

ساروخاني: فرصت جولان به امپرياليسم خبري ندهيم

از سوي ديگر باقر ساروخاني استاد گروه جامعه‌شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران به امپرياليسم خبري اشاره مي‌كند.

ساروخاني معتقد است: امپرياليسم خبري زماني است كه رسانه‌ اخبار داخلي خود را پوشش ندهد و در اين صورت امپرياليسم خبري اين خبر را پوشش مي‌دهد و مخاطب را به سوي خود جذب مي‌كند. در اين صورت مردمي كه اخبار داخلي خود را از منبع خارجي دريافت كرده‌اند، ‌احساس مي‌كنند كه اهرم قدرت را به دست ديگري سپرده‌ايم. بايد در كار رسانه‌‌اي داخلي به اندازه‌اي فراگير عمل كرده و نقاط تاريك را روش كنيم كه هيچ فرصتي براي جولان در اختيار امپرياليسم خبري قرار نگيرد.

موضع سكوت، ابتكار عمل را از رسانه‌هاي داخلي مي‌گيرد

متأسفانه در برخورد با برخي اخبار در رسانه‌هاي داخلي هيچ اصلي وجود ندارد و تنها سكوت حاكم است. در چنين شرايطي به لحاظ حرفه‌اي در جامعه ايراني ابتكار عمل را از دست مي‌دهيم.

اين اعتقاد سيدرضا نقيب‌‌السادات است. اين نويسنده و پژوهشگرحوزه رسانه و ارتباطات گفت: هر رسانه‌اي در كنار سياست‌هاي خبري داراي مجموعه‌اي از اصول هنجاري است كه معمولاً نانوشته هستند كه در عملكرد خبري اين اصول هنجاري تعيين‌كننده هستند. متأسفانه در برخي از موارد در رسانه‌ها داخلي هيچ اصلي وجود ندارد و تنها سكوت حاكم است و در چنين شرايطي به لحاظ حرفه‌اي در جامعه ايراني ابتكار عمل را از دست مي‌دهيم.

نقيب‌‌السادات گفت: در رسانه‌هاي بزرگ براي همه امور تدبيري انديشيده شده ‌است و به طور مثال اگر بنا باشد در موضعي سكوت اختيار كنند نيز اين تدبير از پيش در نظر گرفته‌ شده كه موضع رسانه در يك سري از موضوعات سكوت است. در كنار اين سكوت نيز تعيين مي‌شود كه در موضوعات ديگر بايد دقيقا به چه صورت اعلام موضع شود و نشر اطلاعات صورت گيرد.

استاد ارتباطات تأكيد كرد: به دليل شرايط خاصي كه در كشور داريم و اين شرايط خاص مربوط به تحصيلات، شرايط اجتماعي و دانش بالاي مردم مي‌شود، نيازمند ظرفيت رسانه‌اي بالايي هستيم.رسانه‌هاي فعلي كشور ظرفيت پاسخگويي به اين نياز را ندارند.

نقيب‌‌السادات با تاكيد بر اين امر كه اطلا‌ع‌رساني تبعات متعددي دارد، بيان ‌كرد: ما در كشور يك وضعيت استثنائي داريم كه اين شرايط تدوين چارچوب‌هاي معين را ايجاب مي‌كند و اينكه بين رسانه‌هاي داخلي هماهنگي وجود داشته‌ باشد و همسو عمل كنيم تا بتوانيم ابتكار و قدرت عمل را از رسانه‌هاي بيگانه بگيريم.

اطلاع‌رساني درست باعث مقبوليت مسئولان در بين مردم مي‌شود

اما اميرهوشنگ عباس‌زاده يكي از مشكلات عمده را ضعف روابط‌عمومي‌ها در استفاده از ظرفيت رسانه‌ها عنوان كرد.عضو بازنشسته هيئت علمي دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه مديران، مسئولان و خبرسازان بدانند كه بايد از طريق اطلاع‌رساني با مردم در تعامل باشند، گفت: به وسيله اين تعامل، تفاهم ايجاد و در اين صورت فردي كه در رأس جامعه قرار دارد، دربين مردم مقبول واقع مي‌شود.

وي تصريح كرد: رسانه‌ها بايد با واحدهاي روابط عمومي تعامل هميشگي داشته باشند و در اين ارتباط است كه مي‌توان جايگاه رسانه را براي مسئولان روشن كرد.

عباس‌زاده ادامه داد:متأسفانه روابط عمومي‌ها در ايران هنوز به خودباوري لازم نرسيده‌اند و كار خود را تا اندازه‌اي كه لازم است مهم نمي‌دانند. روابط عمومي در ستاد سازماني بالاترين مقام را دارد، اما اكنون روابط عمومي‌ها اين جايگاه را نپذيرفته‌اند و خود را در سطح قرار مي‌دهند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه اغلب روابط عمومي‌ها اصول ارتباطات را نمي‌شناسند، تصريح كرد: به طور مثال در حال حاضر هر روابط عمومي در هر سازماني سايتي را طراحي مي‌كند كه به روز نيست و اعتبار و جامعيت و ساير اصول خبر در آن رعايت نمي‌شود.

تاكتيك رسانه‌هاي غربي ارتقاء سواد رسانه‌اي مخاطبان است

اما در ميان همه مباحثي كه مربوط به رسانه‌هاي داخلي است، برخي توجه به رويكرد رسانه‌هاي خارجي را نيز حائز اهميت مي‌دانند. رسانه‌هاي غربي از انواع تاكتيك‌ها براي انتشار اخبار خود استفاده مي‌كنند و يكي از موضوعات مهم كه مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قراردارد، ارتقاء سواد رسانه‌اي مخاطبان است كه باعث پيشرفت در اطلاع‌رساني مي‌شود.

در اين باره سعيد خال، استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي معتقد است: يكي از موضوعات مهم كه مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قراردارد، ارتقاء سواد رسانه‌اي مخاطبان است كه متأسفانه در رسانه‌هاي ما اصلاً مورد توجه قرار نمي‌گيرد. افزايش سواد رسانه‌اي مخاطب،‌ نگاه او را به شكل اطلاع‌رساني و دريافت اخبار تغيير مي‌دهد كه همين امر باعث پيشرفت در كار رسانه مي‌شود.

خال تأكيد كرد: يكي از وظايف اصلي رسانه‌ها ارتقاء سواد رسانه‌اي مخاطب با استفاده از اطلاع‌رساني است.بايد در اين حوزه فعاليت‌هاي بسياري صورت گيرد و حداقل در بخش‌هايي كه به خودمان در رسانه‌ها مربوط مي‌شود از اندازه اين مشكلات بكاهيم.

البته اين استاد دانشگاه به مديريت رجال سياسي بر رسانه‌ها نيز اشاره كرد و افزود: مدير يك رسانه مي‌تواند سياسي باشد، اما نبايد نگاه سياسي داشته ‌باشد، همين مسئله نيز در حال حاضر در رسانه‌ها تبديل به معضل شده‌ است. به هر حال همه اين مسائل به نوع نگاه و فعاليت حرفه‌اي باز مي‌گردد و در صورتي كه اين رويكرد از سوي خبرنگاران، مسئولان و مديران رسانه رعايت شود، ناخودآگاه مشكلات ديگر نيز مرتفع مي‌شود.

مقامات كشور در قالب گفتمان آزاد براي رسانه‌ها تصميم‌گيري كنند

به هرحال در مورد مشكل رسانه‌ها در ارسال به موقع اخبار بيان واقعيت‌ها مسئله‌اي است و يافتن راه حلي براي رفع مشكل موضوع ديگر.

ما در عصر ارتباطات زندگي مي‌كنيم، بر اين اساس همه بايد در محيط اجتماعي‌اي كه زندگي مي‌كنند از اتفاقات فرهنگي، سياسي و اجتماعي مطلع باشند و به همين دليل نيز بايد حقايق را اطلاع‌رساني كنيم و در كنار آن نيز بازخورد لازم را دريافت كنيم. برخي مسئولان كشور به مسئله شفاف‌سازي اهميت نمي‌دهند و نمي‌خواهند مردم از بيشتر فعاليت‌ها و كاري كه انجام مي‌دهند باخبر شوند و يا سردمداران رسانه‌ها نگاه سياسي پيدا كرده‌اند و يا روزنامه‌نگاران نمي‌توانند حرفه‌اي عمل كنند. همچنين مسئله نداشتن تكنولوژي و امكانات و ... بايد در جايگاهي ويژه بررسي شود.

يك دكتراي علوم ارتباطات در اين باره پيشنهاد كرد: همه مقامات تصميم‌گير سياسي، قضايي و مطبوعاتي در قالب گفتمان آزاد و منطقي دور هم جمع شوند و درباره سيستم بسته حاكم بر رسانه‌ها گفتگو و تصميم‌گيري كنند.

اسماعيل قديمي، دكتراي ارتباطات و علوم اجتماعي معتقد است: هر كشوري داراي يك نظام رسانه‌اي است كه بايد حقوق و قوانيني در آن حاكم باشد.

وي ادامه داد: در كشور ما با وضعيت خصمانه‌اي كه غرب در برابر ايران دارد، نگاه سياستمداران، نظام قضايي و مسئولان به سمتي مي‌رود كه تا جايي كه ممكن است از بروز اطلاعات به دشمن جلوگيري كنيم، مسئولان جدا از مقوله تكنولوژي بايد به اين امر نيز توجه كنند كه همه هستي رسانه‌ها به اعتبار آنهاست. اين در حالي است كه سانسور دليل عقب افتادن رسانه در مسابقه خبر است و به اين ترتيب رسانه مرجعيت خود را از دست مي‌دهد و در نتيجه مخاطبان داخلي به سمت رسانه‌هاي خارجي، اينترنت و ماهواره مي‌روند كه نياز خبري را كه امروز در وجود هر انساني هست، تأمين كنند.

قديمي درباره راهكارهاي جلوگيري از ايجاد يك چنين روندي در رسانه‌ها، پيشنهاد كرد: همه مقامات تصميم‌گير سياسي، قضايي و مطبوعاتي در قالب گفتمان آزاد منطقي دور هم جمع شوند و با گفتگوي آزاد بر اين مسائل غلبه كنند. تا به حال چنين اتفاقي نيفتاده است و هر كسي حرف خودش را مي‌زند كه همين امر باعث ضعف رسانه‌ها داخلي شده است.

وي همچنين به بازنگري بر قانون مطبوعات و سياست‌هاي حاكم اشاره كرد و گفت: اگر گفتگوها صورت بگيرد، همه متوجه مي‌شوند كه بسياري از باورهاي ما غلط است و بسياري از رويدادهايي كه اكنون شاهد آن هستيم ديگر تكرار نخواهد شد.

اين دكتراي ارتباطات و علوم اجتماعي تأكيد كرد: وسايل ارتباط جمعي بايد به سمت محتواي اغنايي حركت كنند؛ چرا كه مخاطبان امروز آگاهند و به رسانه‌ها از ديدگاه انتقادي نگاه مي‌كنند. دنياي امروز، دنياي مخاطبان است و اگر تصميم‌گيران به اين سمت حركت كنند، ‌مي‌توانيم تنوع مطالب داشته باشيم.

قديمي با اشاره به اينكه شعار يونسكو، آزادي، تكثر و استقلال حرفه‌اي است، گفت: در عرصه مطبوعات اگر اين شعار عملي نشود، شكست خواهيم خورد. يكي از اشكالات در رسانه‌هاي داخلي اين است كه اصول و مباني را نمي‌پذيرند. بايد بپذيريم كه رسانه‌ها نگهبان جامعه و حتي مسئولان هستند. در حال حاضر در آمريكا نيز رسانه‌هاي بزرگ هستند كه از نظام حاكم بر اين كشور حمايت مي‌كنند. مسئولان بايد توجه داشته باشند كه افكار عمومي را رسانه‌ها مي‌سازند. اگر استقلال حرفه‎اي محقق شود، راه‌حل‌ها و نظريه‌ها مانند چشمه مي‌جوشد. بايد اين استقلال حرفه‌اي به رسميت شناخته شود.

امنيت ملي بر آزادي فعاليت رسانه‌اي ارجحيت دارد

اما در ميان همه اين بايدها و نبايدها، بايد ديگري نيز وجود دارد. بايد ديد نگاه مسئولان مطبوعات و رسانه كشور به اين مشكلات چيست.

پدرام پاك‌آيين، اكنون مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت ارشاد است. او بر اين باور است كه مواردي كه رسانه‌هاي خارجي در انعكاس يك خبر از رسانه‌هاي داخلي پيشي گرفته‌ باشند، بسيار معدود و ناچيز است.در عين حال وجود چنين مواردي مي‌تواند حاكي از ملاحظات رسانه‌هاي داخلي نسبت به منافع و امنيت ملي كشور باشد كه رسانه‌هاي خارجي طبعاً فاقد اين ملاحظات هستند.

مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معتقد است، براي روزنامه‌نگاران كشورها اين مسئله كاملاً دروني و نهادينه شده كه در تعارض احتمالي امنيت ملي و آزادي فعاليت رسانه‌اي، اولي ارجحيت دارد.

به گفته پاك‌آيين، رسانه‌هاي خارجي كه در انتشار اخبار، مصالح ملي ما را رعايت نمي‌كنند با اتكا به شنيده‌ها و شايعات نسبت به تحليل رويدادهاي يادشده اقدام و ماحصل يافته‌هاي خود را به عنوان خبر انتشار مي‌دهند.

پاك آئين افزود: وقتي رويدادي در كشور به وقوع مي‌پيوندد كه خبرنگاران به اصل وقوع رويداد اطمينان دارند، اما از كيفيت دقيق و علل وقوع آن اطلاعات كافي و مستند در دست ندارند،‌ بايد به جستجوي منابع مطلع و موثق براي تكميل خبر خود بروند و با حدس و گمان يا شنيده‌هاي غيرقابل استناد با هدف شتاب بخشيدن به اطلاع‌رساني، صحت و دقت خبر را فداي سرعت انتشار نكنند.

مدير كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي ادامه داد: درباره موضوعات امنيتي، حفظ و رعايت مصالح جامعه اهميت مضاعف پيدا مي‌كند؛ به طوري‌ كه موضوعاتي كه به صورت مستقيم و غيرمستقيم با امنيت كشورها ارتباط پيدا مي‌كند،‌ خط قرمز كشورهاي جهان محسوب مي‌شود و حتي در كشورهايي كه مدعي جريان آزاد اطلاعات هستند،‌ اين قاعده به دقت اجرا مي‌شود.

مدير كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي درباره اين موضوع كه مشكل عمده خبرنگاران در مولفه تأييد صحت خبر پاسخگويي به موقع برخي از مسئولان است، تصريح كرد: براي تأييد صحت خبر دو نكته مهم است. اول اينكه خبرنگار منابع ذي ربط را به درستي شناسايي كند و صرفا براي شناسايي خبر و يا تأييد اطلاعات حاصله به منبع مرتبط مراجعه كند.

پاك آيين اصافه كرد: به طور مثال اگر رويدادي در حوزه بهداشت و درمان كشور اتفاق بيفتد، طبيعي است كه منبع رسمي تأييد اين رويداد وزارت بهداشت خواهد بود، اما اگر همين موضوع جنبه امنيتي پيدا كند و با مصالح ملي كشور گره بخورد، بايد به مراجع امنيتي ذيربط مراجعه كرد. در حقيقت دقت خبرنگار و تشخيص اينكه كدام منبع مي‌تواند مرجع قانوني تأييد يا رد اطلاعات واصله باشد و به رفع دغدغه كمك كند، بسيار حائز اهميت است. به اين ترتيب خبرنگار موضوع سرعت و دقت انتشار اخبار را در كنار هم در نظر گرفته‌ است.

به هر تقدير، تبعات عقب‌ماندگي رسانه‌ها در انتشار اخبار تنها در يك عرصه نيست، بلكه بسيار گسترده است. حرمت خبر خوردن از لحاظ حرفه‌اي به مرور شكسته مي‌شود و زماني كه يك رسانه خارجي خبري را اعلام كند، ديگر رسانه‌هاي داخلي نمي‌توانند خبر را مديريت كنند و در حقيقت اين خبر است كه رسانه‌ها را مديريت مي‌كند. زماني كه خبر، رسانه را مديريت كند، ناچار به برخورد واكنشي مي‌شويم و به طور قطع از اولويت‌هاي رسانه‌اي فاصله گرفته و در جرياني از خبررساني قرار مي‌گيريم كه اتفاقاً هدف رسانه خارجي است.

از سوي ديگر نبايد فراموش كرد؛ رسانه‌اي مي‌تواند اعتماد مخاطبان را جلب كند كه ابتدا براي خود مخاطب توليد كند و سپس مخاطبان را براي خود نگه دارد. رسانه‌اي كه ابتكار عمل را در دست دارد به دنبال منافع شخصي است و قطعا به رسانه مقابل ضربه مي‌زند.

مصداق اين خبر خوردن‌ها اين روزها در جامعه رسانه‌اي بيشتر از گذشته به چشم مي‌خورد. هنوز از خبر فرود هواپيماي بدون چرخ توسط خلبان ايراني كه خوراك خبري رسانه‌هايي همچون بي بي سي بود و يا خبرهاي مربوط به ذكر اسامي دستگيرشدگان اختلاس ميلياردي زمان زيادي نگذشته است. خبرهايي كه در دسترس داشتيم و سكوت كرديم تا ديگران آرام آرام مخاطبانمان را بربايند وشايد روزي اما خيلي دير براي پس گرفتن آنها تلاش كنيم.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|8|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن