تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820589055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيامك‌ تبليغاتي نمي‌خواهيم


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: پيامك‌ تبليغاتي نمي‌خواهيم
- دو شب پيش درست در ساعت يك و نيم بامداد پيامكي دريافت كردم مبني بر آغاز فروش اوراق مشاركتي يكي از وزارتخانه‌هاي كشور در شعب يكي از بانك‌هاي كشور.

اين پيامك را درست در زماني دريافت كردم كه طي چند روز قبل از آن از سوي يكي از مديران سازمان تنظيم مقررات راديويي خبري منتشر شده بود مبني بر ممنوعيت ارسال پيامك تبليغاتي بدون رضايت كاربران.

ممنوع اما آزاد
لطف‌الله سبوحي چندي پيش گفته بود كه دستورالعمل ساماندهي پيامك‌هاي تبليغاتي روز بيستم بهمن ماه به تمام اپراتورهاي تلفن همراه كشور ابلاغ شده است.

براساس دستورالعمل ابلاغي، اپراتورهاي تلفن همراه مكلف شدند، قبل از ارسال پيامك‌هاي انبوه تبليغاتي يا خبري به مشتركان خود، با ارسال يك پيامك نظر مشترك را در خصوص دريافت يا دريافت نكردن پيامك جويا شوند و در صورت موافقت مشترك اقدام به ارسال پيامك به مشترك كنند.

سبوحي تصريح كرد: در اين دستورالعمل به مكانيزم‌هاي تاييد مجدد نيز تاكيد شده تا مشترك با آگاهي كامل انتخاب خود را انجام دهد. معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور گفت: شكايت‌هايي در مورد پيامك‌هاي تبليغاتي كه وقت و بي وقت به آنها ارسال مي‌شود، از سوي مشتركان تلفن‌هاي همراه داشتيم كه اميدواريم با ابلاغ اين دستورالعمل و اجراي آن از سوي اپراتورها اين مشكل برطرف شود.

سبوحي با تاكيد بر اينكه تلفن همراه حريم خصوصي افراد است، اظهار داشت: برخي از پيامك‌هاي تبليغاتي مصداق بارز مزاحمت است، بيدار كردن مشترك در ساعت سه بامداد با صداي يك پيامك تبليغاتي معني‌اي جز مزاحمت ندارد. وي با بيان اينكه فعاليت تبليغاتي جا و زمان مشخص بايد داشته باشد، افزود: هدف دستورالعمل جديد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري) حفاظت از حريم خصوصي افراد است. معاون سازمان تنظيم مقررات گفت: پيش از اين نيز به اپراتورها گفته شده كه اين امكان را فراهم كنند كه اگر مشتركي مايل نبود، تبليغات روي تلفن همراه او ارسال نشود اپراتورها نيز ادعا مي‌كردند كه اين مكانيزم وجود دارد ولي در عمل اجرا نمي شد.

سبوحي با اشاره به رواج مسابقه‌هاي پيامكي در كشور گفت: برگزار كنندگان مسابقه‌ها نيز بايد مشترك را از هزينه ارسال پيامك آگاه كنند. وي افزود: هدف از ابلاغ اين دستورالعمل ايجاد فضاي مناسب براي كسب‌وكار همراه با رضايت كامل مشتركاني است كه خدمات را دريافت مي‌كنند.
اين اقدام رگولاتور درحالي صورت گرفته است كه پيش از اين بارها و بارها رسانه ها نسبت به مشكلات پيش روي پيامك‌هاي تبليغاتي گزارش ها و خبرهاي بسياري منتشر كرده بودند، اما با اين حال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بدون توجه به گزارش‌هاي نگاشته شده دليل چنين دستور العملي را شكايت از مشتركان عنوان كرده است.

با اين حال معاونان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كه مجموعه روابط عمومي اش خود يكي از ارسال‌كنندگان مرتب پيامك براي خبرنگاران حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات است تمايلي به پاسخگويي به خبرنگاران ندارد. چرا كه لطف‌الله سبوحي در جواب تماس تلفني روزنامه دنياي‌اقتصاد براي چند پرسش نسبت به اين دستورالعمل اينگونه عنوان كرد كه تمايل و وقتي براي پاسخگويي نداشته و سپس تلفن را قطع مي‌كند. اين درحالي است كه مديران مجموعه سازمان تنظيم مقررات بيشتر ترجيح مي‌دهند كه با خبرنگاران چند خبرگزاري خاص مصاحبه كرده و صرفا هم جملاتي كه تمايل دارند را بيان كنند.

مجموعه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از زمان مديريت جديد خود با اتخاذ چنين روش‌هاي اطلاع‌رساني‌اي همواره سعي كرده‌اند از پاسخ‌دهي نسبت به قصور و كاستي‌هاي خود طفره روند. با اين حال اين مجموعه در طول هفته بارها با ارسال پيامك‌هاي خبري، خبرنگاران را دعوت به مشاهده مصاحبه زنده تلويزيوني مديرانش با شبكه آموزش مي‌كند. مصاحبه‌هايي كه در عرف رسانه از آن به عنوان رپرتاژ آگهي ياد مي‌شود نه مصاحبه زنده تلويزيوني. در رپرتاژ آگهي‌هاي تلويزيوني معمولا سفارش دهنده با صرف پرداخت هزينه ميليوني يك‌طرفه به بيان ديدگاه‌هاي خود مي‌پردازد.

هرچند كه اين دستورالعمل ابلاغ شده است اما از اجراي آن خبري نيست. درست مانند برخي ديگر از قوانين رگولاتور كه بيشتر جنبه نمايشي دارد به خصوص قوانيني كه در بخش حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان نگاشته شده است. شركت‌هاي طرف قرارداد اپراتورها، يعني همان‌هايي كه اقدام به ارسال پيامك انبوه مي‌كنند در طول اين مدت نه‌تنها راهكاري را براي جلب رضايت كاربران در ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي به كار نبسته‌اند بلكه به نظر مي‌رسد ميزان ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي خود را چند برابر هم كرده‌اند. به خصوص آن دسته از پيامك‌هاي تبليغاتي هدفمند كه با توجه به سن و تحصيلات و محل زندگي مشتركان ارسال مي‌شود. يعني همان پيامك‌هايي كه ارسال‌كنندگان آن به راحتي تمام مشخصات كاربران را در اختيار دارند و در آخر هم معلوم نشد كه اين اطلاعات را چگونه به دست آورده‌اند. حتي همين سازمان تنظيم مقررات هم كه چندي پيش و به بهانه درز اطلاعات كاربران تلفن همراه به قولي در اين پروژه وارد شده بود هم يا نتوانست بفهمد كه اين اطلاعات چگونه لو رفته است يا نتوانسته عنوان كند!. از سوي ديگر شيوه لغو دريافت پيامك‌هاي ارزش افزوده نيز با مشكلات بسياري همراه است. بطوري كه همواره مطالبي در دنياي وب مبني بر مخدوش بودن برخي از اين سرويس ها عنوان مي‌شود.

پيامك‌هايي كه تكذيب مي‌شوند

حتما براي شما هم پيش آمده است كه برخي از پيامك‌هاي تبليغاتي‌اي كه دريافت مي‌كنيد براي شما آشنا باشند. آشنا از اين نظر كه مورد تبليغات شده در نزديكي محل سكونت شما قرار گرفته باشد. هر چند كه به تازگي اپراتورهاي تلفن همراه با به‌كارگيري سرويس‌هاي ارزش افزوده جديد خود مي‌خواهند از اين شيوه تبليغاتي براي افزايش درآمدهاي خود استفاده كنند، اما خواه بخواهند اين موضوع را بپذيرند و خواه بخواهند تكذيب كنند چنين شيوه تبليغاتي هم اكنون از سوي برخي از شركت‌هاي ارسال پيامك انبوه به كار گرفته مي‌شود.

چندي پيش همراه اول و به دنبال داستان درز اطلاعات كاربرانش اطلاعيه منتشر كرده بود كه در آن آمده بود اطلاعات خصوصي مشتركان همراه اول شامل
«شماره تلفن، نام، نام‌خانوادگي، تاريخ تولد، جنسيت، شغل، ميزان تحصيلات، كدملي، كدپستي و آدرس»، جزو حريم خصوصي مشتركان محسوب شده و در شركت ارتباطات سيار ايران كاملا محفوظ است.
اين اپراتور ادامه داده بود كه از همان ابتداي فعاليت تاكنون خود را موظف به حفظ كامل حريم خصوصي مشتركان دانسته و به هيچ وجه اجازه دسترسي به اطلاعات خصوصي مشتركان شامل «شماره تلفن، نام، نام خانوادگي، تاريخ تولد، جنسيت، شغل، ميزان تحصيلات، كدملي، كدپستي و آدرس»، را نداده است؛ تا آنجا كه به عنوان مثال قبوض مشتركان دائمي همراه اول با پاكت توزيع مي‌شود كه تا حد ممكن اين‌گونه اطلاعات حتي در دسترس توزيع‌كنندگان و همسايگان نيز قرار نگيرد.

ايرانسل هم ادعاهاي مطرح شده مبني بر دسترسي شركت‌هاي ارسال‌كننده پيامك‌هاي تبليغاتي به بانك اطلاعاتي مشخصات مشتركان اپراتورها را رد كرد و تاكيد كرده بود كه اطلاعات و مشخصات مشتركان ايرانسل به هيچ عنوان در اختيار هيچ شركت ثالثي قرار نگرفته است.
ايرانسل در اطلاعيه خود گفته بود: اين شركت حتي به درخواست رسمي شركت پست جمهوري اسلامي ايران براي بهره‌برداري از اطلاعات بخشي از مشتركان ايرانسل به منظور كاربردهاي تجاري، به طور رسمي پاسخ منفي داده و اعلام كرده كه شركت پست، حتي به منظور امور پستي نيز حق استفاده از آن بخشي از اطلاعات مشتركان ايرانسل را كه براي تحويل سيم‌كارت‌هاي هديه، شماره طلايي يا صورتحساب مشتركان در اختيار داشته هم ندارد.
اين درحالي است كه پيش از اين گفته مي‌شد كه منطقه پستي مشتركان تلفن همراه شايد از طريق شركت پست در اختيار شركت‌هاي تبليغاتي قرار گرفته باشد.حتي مديرعامل اين اپراتور به تازگي اعلام كرده است كه: اين شركت هيچ قراردادي براي ارسال پيامك انبوه از CP (شركت‌هاي ارسال پيامك انبوه) ندارد. عليرضا قلمبر دزفولي در خصوص ابلاغيه جديد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص عدم ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي بدون موافقت قبلي مشتركان اظهار كرد: هنوز در اين زمينه چيز مكتوبي به ما ابلاغ نشده، اما صحبت‌هايي شده است. وي گفت: فعلا ايرانسل قرارداد ارسال پيامك انبوه با هيچ CP را ندارد.

مديرعامل شركت خدماتي ايرانسل ادامه داد: بنابراين فعلا شيوه‌اي كه توسط رگولاتوري اعلام شده مشمول ايرانسل نمي‌شود. وي يادآور شد: از گذشته نيز مشتركان ايرانسل مي‌توانستند با تماس با مركز تماس ايرانسل دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي ايرانسل را لغو كنند.

احمدوند، سرپرست روابط عمومي شركت پست در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با تكذيب اين موضوع عنوان كرده بود: هرچند كه شركت پست خود داراي يك بانك اطلاعاتي در بخش شماره‌هاي كدپستي است، اما اين شركت هيچ وقت به اطلاعات مشتركان تلفن همراه دسترسي نداشته است كه بخواهد آنها را به فروش برساند! وي ادامه داد: حجم زيادي از مشتركان تلفن همراه در كشور هم‌اكنون از سيم‌كارت‌هاي اعتباري استفاده مي‌كنند كه اين سيم كارت‌ها اصلا قبض ندارند كه بخواهد در اختيار شركت پست باشد. احمدوند
خاطرنشان كرد كه تنها بخشي از توزيع قبوض مشتركان ثابت همراه اول در اختيار شركت پست است و وظيفه توزيع مابقي آن در اختيار شركت‌هاي طرف قرارداد با همراه اول است. آن بخشي هم كه در اختيار شركت پست است به دليل پلمب بودن پاكت‌هاي قبوض آن، اطلاعات مشتركان غيرقابل رويت است.

صبر، تحمل و استقامت

هرچند كه اپراتورهاي تلفن همراه با تكذيب اين موضوع خواستار معرفي شركت‌هايي شدند كه چنين ادعايي را مطرح كرده‌اند، اما با اين حال با يك جست‌وجوي ساده در گوگل به راحتي مي‌توان به نام، آدرس و شماره تلفن شركت‌هاي تبليغاتي كه چنين شيوه‌اي را به‌كار گرفته‌اند، دست يافت.

از سوي ديگر هيچكدام از راهكارهاي معمول در لغو دريافت چنين پيامك‌هاي تبليغاتي اي مثمرثمر واقع نشده است. تماس با شماره تلفن مخصوص در هر دو اپراتور و درخواست لغو پيامك‌هاي تبليغاتي بيشتر يك نمايش است؛ چرا كه نگارنده چند ماه پيش تمام راه‌هاي موجود را امتحان كرده و نه‌تنها ميزان دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي كاهش نيافته است، بلكه افزايش هم داشته است.

از سوي ديگر و با توجه به سخني كه از سوي مديرعامل ايرانسل منتشر شده است مبني بر عدم دريافت دستورالعمل لغو ارسال پيامك تبليغاتي، همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد اين دستورالعمل هم تنها يك ژست مديريتي بود. با اين حال تنها چاره اي كه به نظر مي‌رسد در اين بخش وجود داشته باشد تنها و تنها افزايش آستانه صبر و تحمل و تقويت اعصاب است.

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن