تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820546313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نامگذاري روزي براي ناصر خسرو و سفرنامه نويسي در تقويم ملي


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: نامگذاري روزي براي ناصر خسرو و سفرنامه نويسي در تقويم ملي


خبرگزاري آريا-نخستين جشنواره سفرنامه نويسي ناصرخسرو قبادياني با اعلام برگزيد‌گان و اعطاي لوح تقدير و جوايز به نفرات برگزيده به كار خود پايان داد.
به گزارش روابط عمومي نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني، مراسم اختتاميه اين جشنواره بعد از ظهر روزسيزدهم بهمن‌ماه در سالن همايش وزارت كشور با حضور جمعي از بزرگان ادبيات، فعالان صنعت گردشگري به همت مركز پژوهش‌هاي هفته‌نامه تعطيلات نو، پورتال گردشگري زورق، خانه جهانگرد و انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان تهران برگزارشد با سخنراني و قرائت بيانيه از سوي آرش نورآقايي – دبيرجشنواره و اعلام برگزيدگان در بخش نوشتاري،عكس، صوتي و تصويري، ديجيتال و بخش ويژه كودك و نوجوان برگزارشد.

وي در سخناني با اشاره به شكل گيري ايده اوليه برگزاري اين جشنواره از حدود 4 سال پيش گفت: برگزاري اين جشنواره كه ايده اوليه آن را كتاب ارزشمند گلگشت در وطن نوشته استاد گرانقدر ايرج افشار رقم زد تا به امروز كه حدود سه سال از برگزاري هزاره ناصرخسرو گذشته است، امكان اجرا پيدا نكرد؛اما خوشبختانه اين ايده سرانجام با همكاري و مساعدت هفته‌نامه تعطيلات نو و گروهي ديگر از همراهان و فعالان عرصه گردشگري عملياتي شد.
وي با انتقاد از حضور كمرنگ دستگاه‌هاي دولتي و متولي در اين جشنواره اضافه كرد: اميدوارم برگزاري اين جشنواره موجب نامگذاري روزي به نام ناصرخسروقبادياني شاعر بزرگ فارسي زبان در تقويم ملي كشورمان شود.

در ادامه اين مراسم،علي دهباشي- دبيرهيات داوران بخش نوشتاري نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني در سخناني از برگزاركنندگان اين جشنواره تقدير كرد و گفت: مهمترين ويژگي اين جشنواره برگزاري آن توسط جوانان فعال در بخش خصوصي و خودجوش بودن فكر و ايده اوليه آن بوده است؛ ضمن اينكه اين همايش با كمترين امكانات و بدون حمايت از سوي دستگاه‌هاي متولي فرهنگ برگزار شده است‌.
وي ادامه داد: نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني انگيزه‌اي براي نوشتن و آغاز خلاقيت و فكركردن در ميليون‌ها مسافر داخلي و خارجي است كه همين امر به ترغيب و تشويق نياز دارد و قطعا اثرات برگزاري چنين حركات فرهنگي را در سال‌هاي بعد در گردشگري و ادبيات به خوبي مي‌توان ديد.
دهباشي با تاكيد بر اصل ديدن و نوشتن درمكتوب كردن سفرنامه‌ها خاطرنشان كرد: برگزاري دوره‌هاي حرفه‌اي سفرنامه‌نگاري در پرورش استعدادهاي نو و خلاق در اين عرصه و كمك به فرهنگ‌سازي سفرها بسيار تاثير‌گذار است‌.
دكتر ناصرتكميل همايون ديگر داور بخش نوشتاري نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني نيز در سخناني با بيان اينكه "رحله نويسي" در ايران از قديمي‌ترين روش‌هاي سفرنامه‌نويسي ايرانيان است، گفت: اين سفرنامه‌ها در مقابل مكتوبات و سفرنامه‌هاي سياحان خارجي كه درباره ايران نگاشته شده‌اند ازقدمت و درجه اعتباري بالايي برخوردارند و با بلدان‌نويسي، شهرنامه‌نويسي و نمونه‌هايي مانند مسائل الممالك سياحان غربي برابري مي‌كنند. و حتي گاهي گوي سبقت را از آنها مي‌ربايند.
وي تاكيد كرد: تاريخ‌نگاري و سفرنامه‌نويسي همچنان از شيوه‌هاي ارزشمند ادبي به شمار مي‌روند به طوريكه در دوران معاصر، دكتر ايرج افشار را مي‌توان يكي از بزرگترين سفرنامه‌نويسان ايران به شمار آورد كه كتاب " گلگشت در وطن" وي از معتبرترين و غني‌ترين مكتوبات دراين حوزه است‌.
وي با گرامي‌داشت ياد و خاطره اين نويسنده و محقق برجسته كشورمان، تصريح كرد: پاسداشت سفرنامه نويسي در ايران كه اولين گام آن با برگزاري نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني برداشته شده است‌، نويد‌بخش راهي پاينده در اين عرصه ادبي و فرهنگي است.
دكتر ناصرتكميل همايون همچنين از دكترهوشنگ دولت آبادي و همسرش سهيلا حقيقت به عنواه همراهان دكتر افشار در بسياري از سفرهايش به نمايندگي از برگزاركنندگان نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني تقدير كرد.
دكترهوشنگ دولت آبادي نيز كه به نمايندگي از فرزندان دكتر ايرج افشار،سخن گفت:از برگزاركنندگان نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني تقدير كرد و افزود: اگر امروزايرج افشار زنده بود حتما بسيار خوشحال و خرسند بود؛چراكه بارها از او به خاطر كارهايي كه در حذر كرده بود بسيار مورد تقدير قرار شد؛ اما اين براي اولين بار است كه از او به دليل سفرهاي بي شمارش تقدير مي‌شود.
دكترسعيد فيروزآبادي‌– پژوهشگر و خاورشناس نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم اختتاميه اين جشنواره بود كه به تبيين جايگاه ايران ازنگاه سياحان خارجي پرداخت و گفت: بررسي سفرنامه سياحان خارجي از ايران، نمايان‌گر تصاوير ذهني آنهاست.
وي با بيان اينكه تصاوير ذهني سفرنگاران در همه مكتوبات براي جوامع مختلف، جذاب و خواندني بوده است ادامه داد:كهن‌ترين اسناد و مدارك در حوزه سفرنامه‌نويسي در جهان، ايران را مبدأ اين رشته مي‌دانند؛ چراكه نخستين سفر‌نامه به استناد تاريخ به دستور داريوش اول هخامنشي درباره رودخانه سند، خليج فارس و درياي سرخ نگاشته شده است.
وي همچنين به فهرستي از سفرنامه‌هاي نوشته شده درباره ايران ازسوي سياحان يوناني، رومي و.. در دوره‌هاي مختلف تاريخي از حكومت هخامنشيان،ساسانيان، حمله اسكندرمقدوني تا دوره‌هاي معاصر مانند قاجاريه و پهلوي اشاره كرد و گفت: درهمه اين سفرنامه‌ها، نگاه ذهني نگارنده بر ديده‌ها و نوشته‌هايش تاثير داشته است به طوريكه با تقسيم سفرنامه‌هاي خارجي درباره ايران به چهار دوره قبل و بعد از اسلام، سفرنويسان قاجاريه و پهلوي مي‌توان دريافت كه در نگاه سفرنامه‌هاي سياحان خارجي ايران قبل از اسلام، قدرتمند و گاهي با توانايي افسانه‌اي نمايش داده شده است‌.
به گفته وي در سفرنامه سياحان خارجي پس از اسلام، ايران همچنان قدرتمند و پناهگاهي براي مسيحيان تصويرشده است.
دكتر فيروزآبادي اضافه كرد: در تصاويرسفرنامه سياحان خارجي دوره قاجاريه ، ايران كشوري در حال تلاش براي مدرن‌شدن و كشوري متحد اروپا است كه از جمله اين سفرنامه‌ها مي‌توان به سفرنامه‌"پولاك" پزشك دربار ناصرالدين شاه قاجار اشاره كرد.
وي خاطرنشان كرد: بررسي سفرنامه‌هاي سياحان خارجي دوره پهلوي اول و دوم نيزٰ نشان مي‌دهد كه سفرنامه‌ها در حال علمي شدن و نمود و بروز در عرصه‌هاي مختلف مانند مجموعه عكس، راهنماي سفر و...بوده‌اند.
برگزاري دو كارگاه تخصصي سفرنامه‌نگاري و معرفي مسير سفر ناصرخسرو قبادياني، توسط محمدرضا توكلي صابري – فوق دكتراي شيمي و دكتراي دارو سازي كه خود اين مسير را در 6سال طي كرد و مشاهدات خود را در كتابي تحت عنوان "سفربازگشتني" مكتوب كرده است از بخش‌هاي جانبي اين جشنواره بود.
وي ناصرخسرو را نخسين حجه الرحل نويس معرفي كرد و گفت: اين سفرنامه در اصل، راهنمايي جامع و كامل است كه درآن به كوچكترين نكات در زمينه مردم شناسي،قوميت‌ها، عقايد مذهبي، رويدادها و حوادث اجتماعي و حتي ميزان فاصله شهرها با يكديگر، توجه شده است. سفرنامه ناصرخسرو با مقدمه‌اي كوتاه از معرفي خود و انگيزه‌هاي سفرش آغاز و بلافاصله شرح سفر از مبدأ تا مقصد توضيح داده مي‌شود.
وي، خاطرنشان كرد: قدرت مشاهده، صداقت در گزارش نويسي، كنجكاوي،پيگيري و جستجوگري، صبر در برابر سختي‌ها و مشكلات، تفاوت ميان خرافه و واقعيت و همچنين پايبندي به منابع گفته‌ها و شنيده‌ها را مي‌توان از ويژگي‌هاي ممتاز سفرنامه ناصرخسرو دانست.

اسامي و جوايز برگزيدگان نخستين جشنواره سفرنامه‌نويسي ناصرخسرو قبادياني در 4 بخش نوشتاري، عكس، ديجيتال، صوتي و تصويري به شرح ذيل است:

برگزيدگان بخش نوشتاري:
رتبه اول: نصرا... صالحي (اعطاي تنديس، لوح تقدير، يك سكه تمام بهار آزادي و يك ميليون تومان بن سفر)
رتبه دوم: احمد ارشادي (لوح تقدير، يك سكه نيم بهاي آزادي و 500 هزار تومان بن سفر)
رتبه سوم: محمدرضا حنيفه (لوح تقدير، يك ربع سكه بهار ازادي و 350 هزار تومان بن سفر)
همچنين از ترجمه مريم جواهري‌نيا، نوشتاررضا سروري- جواني از كشور افغانستان و كتايون سپهري كوچك‌ترين شركت كننده دربخش نوشتاري كودكان و نوجوانان با اهداي لوح و بن سفر 350 هزار توماني براي هر يك، تقدير شد.

برگزيدگان بخش عكس:
رتبه اول: ركسانا فاضلي (اعطاي تنديس، لوح تقدير، يك سكه تمام بهار آزادي و يك ميليون تومان بن سفر)
رتبه دوم: عليرضا عطارياني (لوح تقدير، يك سكه نيم بهاي آزادي و 500 هزار تومان بن سفر)
رتبه سوم: رضا واعظ‌پور (لوح تقدير، يك ربع سكه بهار آزادي و 350 هزار تومان بن سفر)
در اين بخش همچنين ازمنصوره معتمدي و فريبا كريمي از شيراز تقدير شد.

برگزيدگان بخش تصويري‌:
رتبه اول: يوسف جعفري (تنديس جشنواره، لوح تقدير، يك ميليون تومان بن سفر)
رتبه دوم: مهتاب طباطبايي و سيامك خسروي كامراني (لوح تقدير، 500 هزار تومان بن سفر)
رتبه سوم: نادر داوودي‌نژاد و هومن قدرت‌نما (لوح تقدير، 350 هزار تومان بن سفر)
در اين بخش همچنين خانواده سفرنامه‌نويس طبسي از مشهد با اهداي لوح، تقديرشدند.

برگزيدگان بخش صوتي:
رتبه اول: مريم حصاركي (تنديس جشنواره، لوح تقدير، بن سفر يك ميليون توماني)
هيات داوران در اين بخش اثري را حائز زتبه دوم و سوم ندانست.
ژاله ابراهيمي، مهتاب طباطبايي و سيامك خسروي كامراني ودر اين بخش تقديرشدند

در بخش ديجيتال، وبلاگ‌هاي سفرنامه‌نويسان آن لاين:
رتبه اول: سميرا منفرد (تنديس جشنواره، يك سكه تمام بهار آزادي، بن كتاب سياره تنها “Lonely planet”
رتبه دوم نسيم يوسفي و جعفر ادريسي (يك نيم سكه بهار آزادي، بن كتاب سياره تنها “Lonely planet”
رتبه سوم: شادي گنجي (يك ربع سكه بهار آزادي، بن كتاب سياره تنها “Lonely planet”
در اين بخش از وبلاگ آقاي موحد نيز تقديرشد. همچنين در پايان اين بخش زحمات دكتر محمدرضا صابري توكلي با اهداي تنديس و لوح جشنواره گرامي داشته شد.

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن