تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820578004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره تئاتر فجر كليد خورد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: جشنواره تئاتر فجر كليد خورد
سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر صبح روز گذشته با حضور اصحاب رسانه و مديران بخش هاي مختلف در تالار كنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز به كار كرد. به گزارش خراسان، روز گذشته دكتررحمت اميني، دبير اين دوره از جشنواره با اشاره به برنامه هاي اين دوره از جشنواره گفت: در سي امين دوره جشنواره تئاتر فجر بزرگداشت چهار هنرمند، پژوهشگر و فعال تئاتر جمشيد مشايخي، اسماعيل خلج، شيرين بزرگمهر و احمد جولايي برگزار مي شود. همچنين در بخش بين الملل ژاك لسل از فرانسه، كن كامرون از كانادا، دومنيك كمپل از ايرلند به همراه گلاب آدينه و سعيد كشن فلاح آثار را مورد داوري قرار مي دهند. همچنين در بخش مسابقه ايران مهدي هاشمي، هما روستا، دكترمسعود دلخواه، قهرماني و امين تارخ آثار را داوري مي كنند. وي همچنين با اشاره به حضور و استقبال دانشجويان از جشنواره گفت: امسال رونمايي از تمبر سي امين جشنواره تئاتر فجر را خواهيم داشت. دانشجويان نيز مي توانند بليت جشنواره را در تاريخ هاي اعلام شده با ۵۰ درصد تخفيف خريداري كنند. اميني با اشاره به انتشار كتاب همزمان با جشنواره تئاتر فجر گفت: مجموعه مقالات پژوهشي تئاتر به زبان فارسي و همچنين مجموعه مقالات پژوهشي تئاترهاي غيرايراني منتشر مي شود. ۳ نمايشنامه در بخش متون نمايشي نيز منتشر مي شود. كتاب عكس و پوستر جشنواره نيز چاپ شده است. همچنين براي اولين بار كتاب تاريخچه تحولات ايران به زبان انگليسي توسط دكترمختاباد نگاشته شده كه در طول برگزاري جشنواره منتشر مي شود. دبير سي امين جشنواره تئاتر فجر در خصوص مميزي در نمايش هاي جشنواره گفت: از ابتدا اعتقادم بر اين بود كه اين شورا بايد عنوان شوراي ارزشيابي و نظارت داشته باشد و با همين رويكرد، امسال سخت گيري ها هم كمتر است. وي با تاكيد بر اين نكته كه در جشنواره امسال بايد تركيبي از پيشكسوتان و دانشگاهيان را داشته باشيم، گفت: در گروه هاي داوري بايد تركيبي از نام هاي بزرگ را داشته باشيم. به عنوان يك دانشگاهي تلاشم اين است كه بچه هاي مستعد و جوان بتوانند روزنه هاي اجرا را پيدا كنند. ما سالن و امكانات زيادي داريم اما سوءمديريت باعث مي شود كه اجراهاي كمي داشته باشيم. ضمن اين كه الان با مشكل اصلي فقدان امكانات سخت افزاري مواجه هستيم. در واقع ظلم است كه براي جشنواره ۷۰ نفر مي آيند اما ۶۰ نفر رد مي شوند و فقط ۱۰ نفر پذيرفته مي شوند. اين ظلم به هنرمندان است و استعدادهاي زيادي در تئاتر تلف مي شوند.

پروژه ۲ ميليون دلاري به جاي تئاتر فجر

در ادامه، محمودرضا رحيمي، دبير بخش كارگاه هاي آموزشي جشنواره گفت: ما ابتدا طرح كارگاه هاي آموزشي را از كساني كه خواستار حضور بودند، خواستيم و پس از مطالعه و نيازسنجي، ثبت نام كرديم كه قرار است در اين كارگاه ها ۲۶۰ نفر حضور پيدا كنند. در همين خصوص از «رابرت ويلسون» خواستيم كه در جشنواره حضور پيدا كند اما اعلام كرد كه برنامه هايش تا ۳ سال آينده تكميل شده است و الان مشغول انجام يك پروژه ۲ ميليون دلاري است. ضمن اين كه ميهمانان ديگري هم داشتيم كه نتوانستند حضور پيدا كنند و برخوردهاي فرهنگي خوبي از سوي هنرمندان صورت گرفت كه با ارسال نامه عذرخواهي كردند.

در ادامه، ايوب آقاخاني، دبير بخش راديو تئاتر گفت: آرزو مي كنم نحوه برگزاري اين دوره از جشنواره براي متصديان باب نشود و در بزنگاه ها قصد برگزاري جشنواره هاي خوش قواره را داشته باشند. چون امسال شرايط ويژه اي بود و اگرچه دكتر اميني دبيري جشنواره را به عهده گرفت اما نگراني جامعه هنري اين است كه هر عملي درحوزه تئاتر به سنت تبديل شود. وي در ادامه با اشاره به پيشينه برگزاري اين بخش در جشنواره گفت: آثاري كه امسال در جشنواره انتخاب مي شود مثل گذشته نيست و فقط به اثر برتر جايزه تعلق مي گيرد. هيئت انتخاب ۸۰اثر را ارزيابي كردند، به دليل ظرفيت جشنواره ۱۴اثر انتخاب شد كه ۶اثر از استان هاي چهارمحال و بختياري، مازندران، فارس، سيستان و بلوچستان و بقيه نمايش ها از تهران هستند و نمايش ها ساعت ۱۵ و ۱۸ اجرا مي شوند كه اجراي ساعت ۱۸را به صورت زنده از راديو نمايش خواهيم داشت. وي همچنين گفت: اين بخش توسط داوود رشيدي، صدرالدين شجره و خودم داوري مي شوند. ضمن اين كه قرار است در اين بخش برخورد نهادينه تري براي حضور جدي تر در بدنه جشنواره تئاتر فجر صورت گيرد. سپس پيمان شريعتي دبير بخش استاني با اشاره به اين كه تجربه برگزاري سال گذشته جشنواره تجربه اي خوشايند بود گفت: برخي از مديران استان ها اعلام آمادگي كردند كه در نهايت با ۵ استان به توافق رسيديم. هم زمان با تهران جشنواره تئاتر فجر در استان هاي البرز، كرمانشاه، گلستان، خراسان شمالي و لرستان برگزار مي شود. وي افزود: باتوجه به اين كه دبير جشنواره بر بخش آموزش تاكيد داشت؛ سعي كردم به سمتي بروم كه جشنواره متفاوت باشد و تكنيك هاي جديد را نيز معرفي كنيم به همين دليل در كارگاه آموزش بدن در سايه در استان گلستان با حضور «نوريس» از يونان و كارگاه «ماسك و پرسونا» توسط «برايان دالي» در كرمانشاه برگزار مي شود. هم چنين آموزش خيمه شب بازي و ساخت و ساز عروسك هاي سنتي و بازي دهندگي نمايش هاي عروسكي همراه با اجرا در استان گلستان برگزار مي شود. شريعتي با اشاره به چند گروه براي اعزام به شهرستان ها گفت: علاوه بر گروههاي نمايشي تهران ازتركيه، آذربايجان و فرانسه نيز در شهرستان ها اجرا خواهند داشت. نمايشگاه عكس وكتاب نيز به طور همزمان در همه استان ها برگزار مي شود. مجيد امرايي دبير بخش نمايش هاي خياباني نيز گفت: اين جشنواره در بخش خياباني به سه شاخه تقسيم شده است. بخش مسابقه با ۹ گروه نمايشي، بخش نمايش هاي آييني با ۵ گروه و برگزيدگان جشنواره مريوان با ۱۰گروه نمايشي. امرايي افزود: براي اولين بار در حوزه انتشار مقالات دو مقاله تخصصي منتشر مي شود. همچنين براي اين بخش از چهار كشور خارجي پيشنهاد داريم كه تاكنون حضور تركيه و فرانسه در جشنواره قطعي شده است. وي با اشاره به اين كه نمايش هاي خياباني پرمخاطب ترين بخش جشنواره شعرفجر هستند؛ گفت: متاسفانه با توجه به اين كه اين بخش از جشنواره از اقبال عمومي خوبي برخوردار است اما از كمترين حمايت مالي برخوردار مي شود. سي امين دوره جشنواره بين المللي تئاتر فجر از ۵ تا ۲۲ بهمن در تهران و پنج استان برگزارمي شود و براي نخستين بار است كه جشنواره طولاني ترين زمان را به خود اختصاص داده است.

پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن