تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820458324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استراتژي ايران در حوزه دفاع سايبري تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: استراتژي ايران در حوزه دفاع سايبري تشريح شد
فرحناز مصطفوي - همشهري : به‌‌منظور شناسايي راهكارها و الزامات پياده‌سازي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري درباره امنيت فضاي تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا)، نخستين همايش ملي دفاع سايبري، پنجم و ششم بهمن سال‌جاري به همت پژوهشكده فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي و سازمان پدافند غيرعامل برگزار مي‌شود.
تا‌كنون 70‌مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است. در اين زمينه با سردار دكتر غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل و رئيس شوراي سياستگذاري همايش ملي دفاع سايبري گفت‌وگو كرده‌ايم.

شما قابليت‌ها و تهديدهاي فضاي سايبر در عصر اطلاعات را براي كشورها چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
درخصوص واژه فضاي سايبر مي‌توان اينگونه مطرح كرد كه تحول فناوري اطلاعات در فضاي كنوني و توسعه اين فضا از يك سو و فراگير شدن آن در تمامي حوزه‌ها از جمله حوزه زير‌ساختي، ارتباطات، زير‌بنايي، بانكي، تجاري، مديريت كنترل و صنعت سبب شده كه يكسري قابليت‌ها و فرصت‌ها براي كشورهاي صاحب فناوري ايجاد شود تا در كنار ارائه خدمات بتوانند اهداف استراتژيك خود را عملي سازند. از سوي ديگر دنيا در فضاي مجازي در قالب شبكه فضاي سايبر به يكديگر متصل شده و فاصله ميان كشورها و مرزها برداشته شده و قابليت تعامل فرهنگي، سياسي و تبادل نظر در دنيا به سهولت ايجاد شده است. از طرف ديگر امكان انتقال اطلاعات و تبديل دارايي‌هاي مردم و كشورها به صفر و يك و ورود به فضاي مجازي اهميت اين فضا را دوچندان كرده است. دارايي دولت‌ها مانند پول، سرمايه، اعتبارات بانكي و دارايي‌هاي معنوي، حقوقي، فردي، اطلاعات و عكس‌ها در فضاي سايبر قرار گرفته است. به‌دليل افزايش اهميت، اين فضا در شرايط كنوني به‌عنوان يك دستگاه ميان فضاي واقعي و فضاي مجازي قرار گرفته و سبب شده است تا كشورها، افراد و گروه ها را مورد تهديد قرار دهد.

تهديدات راهبردي در فضاي سايبر و دفاع سايبري در شرايط كنوني به چه شكلي طراحي مي‌شود؟
تهديدات فضاي سايبر را مي‌توان به 3 دسته تقسيم كرد: 1- تهديدات فردي كه اين تهديدات عليه فرد، اطلاعات و دارايي‌هاي او صورت مي‌پذيرد، 2- تهديدات گروهي كه اين تهديدات عليه گروه، اطلاعات و دارايي‌هاي گروه است، 3- تهديدات عليه يك دولت كه اين تهديدات عليه دولت، اطلاعات، دارايي‌ها و امكانات يك دولت است و متناسب با اين سه سطح، 3سطح ايمني براي فرد، امنيت براي گروه يا اجتماع و دفاع براي كشور يا دولت شكل مي‌گيرد. ما تهديداتي كه امنيت يك كشور را تحت‌تأثير قرار دهند به‌عنوان تهديد سايبري فرض مي‌كنيم.

به لحاظ ماهيت و سطح بندي تهديد در دنيا، ما در كشور با چه تهديداتي از سوي صاحبان فناوري مواجه هستيم ؟
آمريكا و رژيم صهيونيستي و ديگر قدرت‌هاي جهان بيش از 5‌سال است كه روي تجهيز و ساختار‌مند كردن توان و قدرت سايبري فعاليت مي‌كنند و در حال آماده كردن مفاهيم جديدي تحت عنوان سلاح هاي سايبري هستند و براين باورند كه از طريق ابزارسايبري مي‌توانند به اميال خود دست يابند به‌گونه‌اي كه اوباما در چند روز گذشته استراتژي سايبري جديد نظامي خود را تعيين وبه وزارت دفاع آمريكا ابلاغ كرد و در آنجا بيان داشت كه ارتش و واحد هاي نظامي بايد كوچك‌تر شود ولي قدرت نظامي در فضاي سايبري بايد فعال‌تر، مجهز‌تر و كارآمد‌تر جنگ را در اين فضا دنبال كند. بنابراين سه دسته عمده تهديدات، ساير كشورهاي جهان را مورد تهديد قرار خواهند داد.

1- تهديد از طريق شبكه فضاي سايبر به زيرساخت‌هاي يك كشور. بدين صورت كه اين تهديدات زيرساخت‌هاي حياتي كشور از جمله زيرساخت دفاعي، انرژي، آب، برق، خدمات مديريتي و ترافيك را مورد تهديد قرار مي‌دهد.
2- سوءاستفاده از شبكه‌هاي اجتماعي. با توسعه شبكه‌هاي اجتماعي و ايجاد فضا براي تعامل ميان انسان‌ها بستري را براي كشورهاي صاحب فناوري آماده مي‌سازد تا در فرايند تعامل، ابتدا به جمع‌آوري اطلاعات پرداخته و سپس شبكه جاسوسي خود را توسعه دهند و بدين طريق بتوانند با افراد فريب خورده ارتباط برقرار كرده و مبادله اطلاعات كنند.
3- قدرت‌هاي بزرگ از اين شبكه‌ها و زيرساخت‌ها به‌عنوان عنصري براي براندازي ساير كشورها استفاده مي‌كنند. در حال حاضر آمريكايي‌ها تحت عنوان اينترنت چمداني و اينترنتي فراتر از كنترل دولت، بر كشور هدف متمركز شده و بدين صورت خواسته‌ها و اميال خود را عملي مي‌سازند. در واقع با استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي شبكه مجازي و اينترنت چمداني افراد را عليه دولت مورد نظر بر‌مي‌انگيزند و آنها را به نفع خودشان تحت كنترل قرار مي‌دهند كه مي‌توان نمونه بارز اين حوادث را درحوزه شبكه هاي اجتماعي فتنه سال1388 در ايران مشاهده كرد. تمامي اين حوادث داراي دو سو است كه يك سوي آن تهديد و سوي ديگر آن فرصت است.

سياست راهبردي سازمان پدافند غيرعامل براي بهره‌مندي از فرصت‌ها و مقابله با تهديدات سايبري چيست؟
نگاه ما در اين زمينه به دو گونه است: هم به تهديدات پاسخ مي‌دهيم و هم از فرصت‌ها بهره مي‌گيريم. در شرايط كنوني در ميان كشورها مقوله‌اي به نام بيداري اسلامي از طريق شبكه‌هاي اجتماعي در حال گسترش است و ما مي‌توانيم با برخورداري از ايدئولوژي اسلامي از اين فرصت بهره گرفته و به گسترش آن بپردازيم و همچنين بخشي از بيداري اسلامي بر جريان تسخير وال‌استريت و آگاه كردن مردم اروپا از طريق همين شبكه‌هاي اجتماعي صورت پذيرفت و اين جريان به نوعي انگليسي‌ها و آمريكايي‌ها را برآن داشت تا از طريق شبكه اجتماعي فيس‌بوك و توييتر افراد را تحت كنترل بگيرند تا عليه دولت‌هاي خودشان براندازي ايجاد نكنند. بدين‌ترتيب مي‌توانيم تهديد را به فرصت تبديل كنيم و از حداكثر ظرفيت‌هاي موجود شبكه اجتماعي صدور مفاهيم عالي و فرهنگي ايراني، اسلامي را به دنيا منتقل‌سازيم. ما معتقد هستيم كه داراي بالاترين منبع ايدئولوژيك به لحاظ ديني و سياسي هستيم و انديشه هاي متعالي امام راحل (ره) ومقام معظم رهبري در هدايت دنيا و جهانيان و كشورهاي تحت ستم مي‌تواند به‌عنوان داروي شفابخش مورد استفاده قرار گيرد. ما در اين شرايط مي‌توانيم با نگاه مثبت از حداكثر فضاي سايبر استفاده كنيم و اين نگاه فرصت محور است به شرط آنكه سرمايه‌گذاري لازم را براي اين امر خطير داشته باشيم. در پاره‌اي جهات كشور‌هاي صاحب قدرت براي اجراي حداكثري اهداف خود سناريوهايي را طراحي مي‌كنند تا در قبال پرداخت هزينه اندك منفعت گسترده‌اي از آن خود كنند.

سناريو‌هاي تهديدات سايبري كدامند؟
در جهان از سال‌هاي گذشته تا‌كنون سناريوهاي متعددي از تهديد اتفاق افتاده است:
1) حمله روسيه به سيستم سايبري گرجستان: قبل از حمله، هدف برهم زدن تعادل در اين كشور پيش از حمله خارجي طراحي شد كه در راستاي آن نظام انرژي، سوخت و تمامي ابعاد مرتبط با آن در كشور هدف به هم خورد .

2) اجراي عمليات با هدف اقتصادي كه در حقيقت زير‌ساخت‌هاي اقتصادي از جمله بانك و تجارت را مورد هدف قرار داد.
3) در حوزه خطرناك‌تر، طراحي سناريوي حمله به حوزه انرژي است كه در 2سال گذشته آمريكايي‌ها در 3حوزه اعم از برق، نفت و بخش هسته‌اي حملات را طراحي كرده‌اند. قاعدتا اين نوع از تهديدات دوطرفه است و مي‌تواند پيامد بين‌المللي داشته باشد. اخيرا آمريكا و چند كشور دنيا تهديد سايبري زيرساخت‌ها را برابر تهديد نظامي اعلام كرده و بيان مي‌كنند كه هرگونه تهديدسايبري به زيرساخت‌ها برابر تهديدات نظامي است و با سلاح نظامي پاسخ مي‌دهند و اين يك سناريوي خطرناك و جدي است.

4) تهديد سايبري يك جنگ نامتقارن است؛ به اين دليل كه دو طرف جنگ از يك توان و امكانات برابر برخوردار نيستند. در يك سوي آن گروهي قرار گرفته‌اند كه از تمامي ظرفيت‌ها برخوردار بوده و مي‌توانند به تمام زير‌ساخت‌هاي حياتي كشور هدف خسارت وارد كنند و اين عدم‌تقارن بسيار جدي است و بايد به‌عنوان يكي از كشورهايي كه امكان تهديد را برخوردار است تدابير لازم را انديشيد. آمريكا در سال‌هاي اخير بيان داشته كه يك كشور آسيب‌پذير در حوزه سايبري است، پس بايد آمريكا به اين مسئله توجه داشته باشد كه ظرفيت‌هاي موجود در كشورهاي اسلامي مي‌تواند به‌عنوان يك تهديد جدي عليه خودش قرار گيرد.

حملات سايبري و سياست راهبردي در برابر آن چگونه صورت مي‌گيرد ؟
حملات سايبري جنبه‌هاي مختلف دارد، در حوزه شبكه هاي اجتماعي ما داراي 2رويكرد هستيم:
1- رويكرد اول فقط جنبه آگاهي رساني دارد. پيرو بيانات مقام معظم رهبري ما در اين شرايط بايد بصيرت دهي داشته باشيم و بصيرت مردم را افزايش دهيم. در واقع هدف توسعه شبكه اجتماعي در كشور بهره‌برداري حداكثري از ظرفيت‌هاي اين شبكه به‌منظور توسعه تفكر اسلام ناب محمدي و تفكر انقلابي و سياسي اسلام است كه مي‌تواند جزو مباني ايدئولوژيك انقلاب براي رهايي كشورهاي جهان در كل دنيا باشد و در كشور ايران نيز همبستگي و سازماندهي را افزايش دهد. در حوزه مربوط به زير‌ساخت، رويكرد متفاوت داريم. در اين حوزه به‌نظر مي‌رسد كه امن‌سازي‌ و پايدار‌سازي‌ زير‌ساخت از نظر تهديدات سايبري با يد در اولويت تمامي دستگاه‌هاي اجرايي قرار گيرد و با توجه به اين اولويت هيچ دستگاهي نبايد نسبت به اين مسئله بي‌توجه باشد.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن