تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820235631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز پرشور سينماي ايران اولين نمايش «درباره الي» در سالن سينما فلسطين


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: روز پرشور سينماي ايران اولين نمايش «درباره الي» در سالن سينما فلسطين
روز گذشته، «حبيب ايل‌بيگي»، مدير روابط عمومي جشنواره، از نخستين نمايش عمومي درباره الي در ساعت 23 و 45 دقيقه شب خبر داد. نمايشي كه چنان با استقبال علاقه‌مندان رو به رو شد كه براي جلوگيري از ازدحام بيش‌تر، نمايش فيلم را از نيم ساعت قبل از زمان اعلام شده، آغاز كردند.
آفتاب- گروه هنر: ديروز روز «درباره الي» اصغر فرهادي بود. چه در جشنواره فجر و چه در جشنواره برلين. مدت‌ها مي‌شد كه خبر حضور «درباره الي» در جشنواره فجر كه بسياري از آن به عنوان اميد اول سينماي ايران ياد مي‌كردند، بر سر زبان‌ها بود. فيلم البته هيچ گونه مشكل مميزي نداشت، كه به خاطر آن مشكلي براي عدم نمايش آن به وجود آيد. مشكل اصلي بازي گل‌شيفته فراهاني در اين فيلم بود كه پيش از اين‌ها به خاطر بازي در فيلمي هاليوودي و همچنين حضور در مراسم فرش قرمز با هيبتي خارج از عرف و قانون كشورش، در كانون توجه‌ قرار گرفته بود.

پس نمايش «درباره الي» به همين خاطر با مشكلات فراواني رو به رو شده بود تا آن جا كه اميدي به نمايش آن در جشنواره 27 فيلم فجر نمي‌رفت. اما اقدام مشاور هنري رئيس جمهور، جواد شمقدري و دستور احمدي‌نژاد براي رفع مشكلات فيلم، قصه نمايش «درباره الي» را وارد شرايط تازه‌اي كرد.

از اين به بعد بود كه معاونت سينمايي هم اعلام كرد براي نمايش فيلم در جشنواره هيچ مشكلي ندارد. با اين وجود هر روز اخبار ضد و نقيضي براي نمايش اين فيلم در جشنواره فجر به گوش مي‌رسيد. تا جايي كه بسياري از علاقه‌مندان فيلم از نمايش درباره الي نااميد شدند.

كار به جايي رسيد كه حتي كارگردان فيلم در تماسي با چند منتقد مطرح سينما، به آن‌ها خبر داد كه فيلم‌اش قرار است امشب در سالن سينماي مطبوعات به نمايش درآيد. اما روابط عمومي جشنواره خيلي زود اين خبر را تكذيب كرد و فرهادي و گروه سازنده فيلم براي شركت در جشنواره برلين كه فيلم‌شان را در مهم‌ترين بخش‌اش، يعني بخش مسابقه پذيرفته بود، ايران را ترك كردند.

از سوي ديگر حرف‌هاي مدير جشنواره برلين درباره اين فيلم، انتظارها براي تماشاي اين فيلم را دو چندان ساخته بود. «ديتر كاسليك» گفت كه اين فيلم را نشانه‌اي از آغاز موجي نو در سينماي ايران مي‌داند و به اين نكته اشاره كرد كه: «معتقدم كه در سالهاي اخير حركتي در سينماي ايران و در ايران اتفاق افتاده كه اين فيلم محصول آن است.»

در چنين شرايطي و در حالي كه بسياري از علاقه‌مندان ايراني انتظار تماشاي اين فيلم را مي‌كشيدند، (در نظرسنجي سايت سينماي ما در ميان 8000 راي رسيده، فيلم درباره الي در كنار بي‌پولي به عنوان يكي از دو فيلمي كه سينمادوستان ايراني بيش از بقيه آثار انتظار نمايش آن را در جشنواره مي‌كشند، معرفي شد) درباره الي بر خلاف دستور رئيس جمهوري هنوز هيچ نمايشي در جشنواره فجر نداشت و از طرف ديگر، احتمال نمايش هر روزه آن در سالن رسانه‌هاي گروهي جشنواره مي‌رفت.

تا اين كه بالاخره روز گذشته، «حبيب ايل‌بيگي»، مدير روابط عمومي جشنواره، از نخستين نمايش عمومي درباره الي در ساعت 23 و 45 دقيقه شب خبر داد. نمايشي كه چنان با استقبال علاقه‌مندان رو به رو شد كه براي جلوگيري از ازدحام بيش‌تر، نمايش فيلم را از نيم ساعت قبل از زمان اعلام شده، آغاز كردند. اين شلوغ‌ترين نمايش سالن رسانه‌هاي گروهي بود و اغلب نويسندگان و منتقدان سرشناس و حتي تني چند از فيلمسازان مطرح كشور، از جمله رضا ميركريمي و جعفر پناهي در آن شركت داشتند.

و تمام اين‌ها در شرايطي بود كه جلسه نقد درباره الي در جشنواره برلين هم برگزار شد. و اصغر فرهادي در اين نشست تاكيد كرد كه بعيد مي‌داند

” ديروز روز خوبي براي فيلم‌هاي ايراني حاضر در جشنواره فيلم فجر بود. نمايش دو فيلم «پستچي سه بار در نمي‌زند»، ساخته حسن فتحي، و همچنين «اشكان، انگشتر متبرك و چند داستان ديگر»، ساخته شهرام مكري با استقبال منتقدان مواجه شد.... “

فيلم‌اش مشكلي براي نمايش در ايران داشته باشد. نكته اساسي اين نشست هم اين بود كه گل‌شيفته فراهاني كه پيش از اين و به هنگام حضور روي فرش قرمز افتتاحيه فيلم مجموعه دروغ‌ها، بدون حجاب در اين مراسم شركت كرده‌ بود، بار ديگر با سري پوشيده و با حجاب در اين جلسه مطبوعاتي حاضر شد. حال بايد منتظر ماند و ديد كه واكنش‌هاي تماشاگران جشنواره درباره اين فيلم، در نمايش‌هاي معدودي كه در روزهاي انتهايي جشنواره فجر داشت، چه خواهد بود.

به جز «درباره الي» اما ديروز روز خوبي براي فيلم‌هاي ايراني حاضر در جشنواره فيلم فجر بود. نمايش دو فيلم «پستچي سه بار در نمي‌زند»، ساخته حسن فتحي، و همچنين «اشكان، انگشتر متبرك و چند داستان ديگر»، ساخته شهرام مكري با استقبال منتقدان مواجه شد.

دو فيلم حاصل كار دو فيلمساز تازه‌وارد به سينما. فتحي البته پيش از اين محصول پرفروش ازدواج به سبك ايراني را كارگرداني كرده بود كه در جشنواره به نمايش درنيامده بود، اما بيش از اين به خاطر مجموعه‌هاي تلويزيوني‌اش همچون «مدار صفر درجه»، و «ميوه ممنوعه»،، كارش مورد توجه بينندگان تلويزيون قرار گرفته بود و «پستچي سه بار در نمي‌زند»، نخستين حضور جدي او بر پرده سينما بود. فيلمي كه بارها تا مرز از دست رفتن پيش مي‌رود، اما نمي‌لغزد و به مسير اصلي بازمي‌گردد.

اما در مورد «شهرام مكري» ماجرا متفاوت است. او مشهورترين فيلم كوتاه‌ساز ايراني است و آثار كوتاه تجربي‌اش از قبيل «طوفان سنجاقك» و «محدوده دايره»، با استقبال فراواني مواجه شده‌اند. مكري در نخستين فيلم بلندش همان مسير را كم و بيش ادامه داده و حالا استقبال منتقدان و تماشاگران، به او در ادامه مسير كمك خواهد كرد.

همان طور كه گفتيم، جشنواره فجر انگار تازه شروع شده و در اين روزهاي آخر، دم به دم بر شور و حال و هواي خاص‌ آن افزوده مي‌شود. شور و حال‌اي كه در مراسم اختتاميه جشنواره با داوران مطرح آن، به اوج خود خواهد رسيد.

يکشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن