تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820576758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب هاي پرتاب ماهواره اميد بازگشت پرشيا با قدرت افسانه يي


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: بازتاب هاي پرتاب ماهواره اميد بازگشت پرشيا با قدرت افسانه يي
سيدايمان ضيابري

عصر روز سه شنبه سوم فوريه سال 2009 ميلادي، صفحه اول تمام خبرگزاري ها و روزنامه هاي مهم جهان با تصاويري از پرچم در اهتزاز ايران و نخستين ماهواره تحقيقاتي كه قرار بود براي نخستين بار در تاريخ خاورميانه به فضا پرتاب شود، پر شده بود. از روزنامه نشنال امارات كه با سرمقاله يي مملو از حسرت و بغض، ماهواره «اميد» را يك موشك قاره پيماي نظامي خوانده بود و تلاش مي كرد ذهن خوانندگانش را از سرمايه گذاري هاي بي نتيجه و هنگفتي كه اين كشور كوچك 37 ساله انجام داده، منحرف كند تا براي خود در جهان موقعيتي دست و پا كند». گرفته تا خبرگزاري «رويترز» كه ادعا كرده بود كشور ايران به رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد «تلاش مي كند قدرت افسانه يي پرشياي باستاني را كه حكمران سراسر جهان بود، دوباره احيا كند.» بنا بر آمارها، خبر فرستاده شدن موفقيت آميز ماهواره «اميد» كه توسط حمل كننده «سفير اميد» به فضا رفت، توسط 4500 خبرگزاري، شبكه تلويزيوني و روزنامه مهم در سراسر جهان منتشر شد و در نخستين لحظات پس از پرتاب آن، مقامات سياسي و چهره هاي علمي در سراسر جهان راجع به آن اظهارنظر كردند. ماهواره «اميد» كه در مدت 10 سال و در سازمان صنايع هوافضا طراحي شد، ايران را به هشتمين كشوري كه تا امروز توانسته است به صورت داخلي ماهواره بسازد، تبديل كرد و در رديف شوروي سابق، ايالات متحده، فرانسه، ژاپن، چين، انگليس و هند قرار داد و اين در حالي است كه كشورهايي همچون كانادا، ايتاليا، استراليا، كره جنوبي و برزيل اعلام كرده اند ممكن است در سال هاي آينده، قادر به ارسال ماهواره ملي خود شوند.

بعد از كشور هند كه در جولاي سال 1980، ماهواره Rohini1 را با راكت SLV به مدار زمين فرستاده بود، هيچ كشوري موفق نشد ماهواره ملي خود را توليد و رونمايي كند، در حالي كه 45 كشور با كمك ايالات متحده، روسيه و فرانسه، ماهواره هايي مشترك را پرتاب كرده بودند كه پرتاب «سينا 1» توسط ايران در سال 2005، يكي از آنها بود. ماهواره «اميد» يك روز و نيم پس از پرتاب موفقيت آميز به فضا، 23 بار به دور زمين چرخيد و نخستين تصاوير مخابراتي خود را به پايگاه هاي اطلاعاتي ارسال كرد. اين ماهواره قرار است در هر 24 ساعت، 15 بار به دور زمين چرخش كند و گزارش هاي دورسنجي را به مركز فضايي در ايران بفرستد. به اين ترتيب و پس از نامعلوم باقي ماندن تكليف ماهواره «زهره» و «مصباح» كه پس از آغاز به كار رسمي به ترتيب با توقف هايي 10 و 18 ساله مواجه شدند و به پايان نرسيدند، «اميد» نخستين ماهواره ايراني نام گرفت كه در مدار زمين قرار مي گيرد و با كد 2009-004A در كنوانسيون بين المللي نامگذاري ماهواره ها وابسته به «مديريت ملي دانش هوانوردي و فضا» (NASA) ثبت مي شود.

OI يا ضريب تمايل مداري اين ماهواره، 55 درجه است به اين معنا كه از مدار جنوب شرقي و از روي اقيانوس هند عبور مي كند و اين تصميم از آنجا اتخاذ شده تا ماهواره «اميد»، بر فراز مدار كشورهاي همسايه ايران ظاهر نشود و شبهاتي كه البته رسانه هاي غربي با اشتياق و علاقه خاصي به دنبال هياهو كردن بر سر آنها هستند، هرگز ايجاد نشود.

ارتفاع مداري اين ماهواره، 246 كيلومتر از سطح زمين است و از نوع ماهواره هاي «سبك وزن» محسوب مي شود، ضمن اينكه به هشت آنتن، حسگر راه دور، ايستگاه دورسنجي ماهواره يي و فناوري اطلاعات جغرافيايي مجهز است و به عنوان يك ماهواره ارتباطي - تحقيقاتي قرار است اطلاعاتي از فضا به كره زمين ارسال كند تا سه ماه بعد براي ارسال يك ماهواره عملياتي - هواشناسي، مورد استفاده قرار گيرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اين پرتاب موفقيت آميز در حالي صورت مي گيرد كه ايران از 30 سال پيش توسط ايالات متحده امريكا و در سال هاي اخير به تناوب توسط كشورهاي مختلف اروپايي مورد تحريم هاي مختلف قرار گرفته و IEEE (موسسه مهندسان الكتريك و الكترونيك) كه يكي از بزرگ ترين موسسه هاي علمي تحقيقاتي جهان در حوزه علوم و فناوري هاي نوين محسوب مي شود و با همه كشورها در پروژه هاي تحقيقاتي شان همكاري مي كند نيز روابط علمي خود را با ايران از سه سال پيش قطع كرده است.

توسط برخي از منابع آگاه و نزديك به سازمان فضايي ايران اعلام شد پروژه تكميل برنامه نيمه كاره ارسال ماهواره «مصباح» كه با كارشكني برخي از كشورها به تاخير افتاد و تصميم بر آن بود كه با يك ماهواره بر غيرايراني به فضا ارسال شود، به زودي با اتخاذ تصميمي جديد و با كمك ماهواره بر ايراني از خانواده «سفير-1» به فضا مي رود.

«اميد» كه وزني معادل 25 كيلوگرم دارد و توسط يك ماهواره بر 26 تني به فضا برده شده، در نخستين ماموريت خود، پيام ضبط شده رئيس جمهور ايران را از فضا به ايستگاه زمين مخابره كرد كه در آن، گسترش صلح، عدالت و آرامش در جهان آرزو شده بود.

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن