تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819723561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان : احياء تالاب انزلي نياز به نگاه ويژه دولت دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كارشناسان : احياء تالاب انزلي نياز به نگاه ويژه دولت دارد
جمعي از كارشناسان مي گويند تالاب زيباي انزلي كه حدود نيم قرن پيش افراد محلي آن را درياي كوچك مي ناميدند در اثر انباشت رسوبات ، رويش ني ها و ورود آلاينده ها در شرايط بحراني قرار دارد.


اين مساله موجب شده كه تالاب در فهرست مونترو جز تالابهاي بحراني جهان قرار بگيرد و امكان جلب كمكهاي مالي جهاني براي احياء و بهسازي را نيز از دست بدهد.
در نيم قرن اخير بيش از يكهزار و 200 ميليارد مترمكعب رسوبات وارد تالاب شده كه عمق تالاب را از 11 متر به سه متر كاهش داده است.
بر اساس تحقيقات كارشناسان طرح مطالعاتي حفاظت تالاب انزلي ، ميزان كل بار آلودگي وارده به تالاب انزلي در حدود 116 هزار تن در سال تخمين زده شده است .
از سويي پيشروي ني ها ، گياهان شناور و غوطه ور و رشد بيش از حد آزولا موجب پوشانده شدن سطح آب و جلوگيري از ورود نور به داخل آب و خروج گازها از بستر تالاب ، خفگي آبزيان و كاهش قدرت خودپالايي تالاب مي شود.
* طرح احياء تالاب طرح احياء تالاب انزلي مدتها است كه از سوي مسوولان كشوري ، استاني و شهرستاني مطرح مي شود ولي با وجود اخذ مصوبه دولت ، تاكنون هيچ اقدامي براي آن صورت نگرفته است.
مديركل حفاظت محيط زيست گيلان در گفتگو با خبرنگار ايرنا بر لزوم آغاز عمليات فيزيكي و مكانيكي در تالاب انزلي تاكيد كرد.
" كامران زلفي نژاد " اظهار داشت : مطالعات اكولوژيكي تالاب به اتمام رسيده و توليت احياء تالاب بعنوان مصوبه سفر رييس جمهور به سازمان آب منطقه اي گيلان واگذار شده است.
وي ياداور شد: سازمان حفاظت محيط زيست پيشنهاد كرده براي جلوگيري ازبه هم خوردن تبادلات لايه هاي مختلف تالاب ، برداشت رسوبات به صورت ساكشني ( مكشي ) با استفاده از شناور پيشرفته صورت بگيرد.
* برداشت رسوبات به گفته وي براي انجام اين كار نياز به تامين اعتبار براي خريد شناور ويژه اي است كه براي برداشت رسوبات از تالابها در كشورهاي اروپايي مورد استفاده قرار مي گيرد.
زلفي نژاد افزود: از اين لايروب پيشرفته علاوه بر برداشت رسوبات مي توان براي برداشت گياهان شناور و حتي روغن از روي آب و همچنين قطع ني هاي تالاب نيز استفاده كرد.
وي تصريح كرد: از رسوبات تالاب انزلي با توجه به وجود گاز متان در آن مي توان به عنوان رسوبات بيولوژيك و همچنين مواد اوليه توليد سفال استفاده كرد.
وي متذكر شد: همچنين براي جلوگيري از پيشروي ني ها كه موجب خشك شدن تالاب مي شود ، بايد قطع ني ها صورت بگيرد.
همچنين به گفته وي رشد بيش از حد گياهان شناور و غوطه ور مي تواند موجب خفگي يا بلومهاي جلبكي شود كه به منظور جلوگيري از آن ، برداشت اين گياهان بويژه آزولا ( قابل استفاده به عنوان خوراك دام ) از سطح آب نيز از برنامه هاي ما است.
مديركل حفاظت محيط زيست گيلان خاطرنشان كرد: اگر بتوان حجم زياد رسوب تالاب و گياهان را كنترل كنيم ، قدرت خودپالايي تالاب نيز افزايش يافته و مي تواند به حالت اوليه خود باز گردد و از فهرست مونترو نيز خارج شود.
وي با اشاره به اين كه اگر سالي پنج سانت از رسوبات تالاب برداشته شود موجب كمك به خودپالايي تالاب خواهد شد بر لزوم آغاز عمليات فيزيكي و مكانيكي در تالاب انزلي تاكيد كرد.
* جلوگيري از ورود فاضلابها وي در مورد جلوگيري از ورود آلاينده هاي بيشتر به دل تالاب گفت : گرچه ايجاد شبكه و سيستم تصفيه فاضلاب در دست احداث در شهرهاي رشت و انزلي ، مناسبت ترين شيوه بشمار مي رود ولي با توجه به طولاني مدت بودن آن استفاده از تانكهاي تصفيه فاضلاب ( ايمهالف تانك ) را به مصوبه وزارت نيرو اضافه كرده ايم.
اين مسوول اظهار داشت : پساب خروجي اين تانكهاي تصفيه فاضلاب براي ورود به آبهاي سطحي مجاز است و حتما بايد در كوتاه مدت در برنامه وزارت نيرو گنجانده شود.
زلفي نژاد خاطرنشان كرد: استفاده از اين تانكهاي فاضلاب كه در ان فاضلاب با استفاده از باكتري هاي هوازي تصفيه مي شود هزينه پاييني دارد و بلافاصله جواب داده و به سفره هاي آب زيرزميني نيز اجازه تنفس مي دهد.
وي اظهار داشت : استفاده آزمايشي از اين تانكهاي تصفيه فاضلاب در 50 نقطه آغاز مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر اين تانكها در ورودي هاي فاضلاب به دريا و تالاب و خروجي هاي فاضلاب زرجوب و گوهر رود نصب شود حداقل 50 درصد و به طور متوسط بيش از 80 درصد بار آلودگي هاي وارده را كاهش و توان خودپالايي تالاب را افزايش خواهد داد.
* جلوگيري از ورود رسوبات برداشت رسوبات گرچه به گفته كارشناسان اقدام موثري است اما سووال اين است كه چگونه مي توان از ورود رسوبات بيشتر به داخل تالاب جلوگيري كرد.
زلفي نژاد در خصوص نحوه جلوگيري از ورود رسوبات بيشتر به تالاب افزود: با ايجاد سدهاي تله اي در مسير رودخانه ها با همكاري اداره كل شيلات ، جهاد كشاورزي ، آب منطقه اي ، آب و فاضلاب شهري و روستايي مي توان به اين مسئله اقدام كرد.
وي همچنين بحث ديواره سازي تالاب را كه گاه از سوي برخي افراد مطرح مي شود ، بسيار مضر به حال تالاب و كاملا منتفي دانست.
مديركل حفاظت محيط زيست گيلان با اشاره به اين كه حريم تالاب تعيين شده اظهار داشت : پيشنهاد ما كانال كشي دور تالاب به منظور مشخص نمودن حريم و همچنين كمك به تنفس و حفاظت بهتر تالاب است.
وي در ادامه با اشاره به اهميت توجه به ساخت و سازها در حريم تالاب بر لزوم توجه به نظرات كارشناسانه در خصوص احداث كنارگذر تاكيد كرد.
تالاب بين المللي انزلي با حدود 20 هزار كيلومتر مربع وسعت از ارزش بي نظير محيط زيستي و اقتصادي برخوردار است.
تالاب انزلي عامل اصلي مهار سيلابهاي 11 رودخانه بالا دست بشمار مي رود و شهر انزلي را كه بيشترين متوسط بارندگي سالانه در كشور را دارد و از آب گرفتگي محافظت مي كند.
تالابها موجب تعادل اقليمي حرارتي در منطقه مي شوند و از سرما و گرماي شديد هوا جلوگيري مي كنند.
ك4 506/620 شماره 556 ساعت 14:36 تمام

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن