تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820585595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به دليل محدوديتهاي ايجاد شده/قدس امكان برگزاري برنامه‌هاي ويژه پايتخت فرهنگي را ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به دليل محدوديتهاي ايجاد شده/"قدس" امكان برگزاري برنامه‌هاي ويژه پايتخت فرهنگي را ندارد
اگرچه انتخاب قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 نقطه عطفي براي معرفي ويژگيهاي تاريخي و تمدني اين شهر بود، اما با نزديك شدن به موعد مقرر، انديشمندان فلسطين پيش‌بيني مي‌كنند با وجود حمايتهاي اندك كشورهاي عربي و با سيطره بيش از حد صهيونيستها بر اين شهر، سال قدس با شكست مواجه شود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اللواء، بسياري از نويسندگان و انديشمندان فلسطين از شكست فعاليتهاي قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 مي هراسند و دليل آن را فشارهاي رژيم اشغالگر اسرائيل و ممانعت از تجمع شهروندان و بر هم زدن مراسم از سوي نيروهاي امنيتي صهيونيستها مي خوانند.

اين در حالي است كه اشغالگران دو كميته ويژه در نوار غزه تشكيل داده تا از برگزاري مراسم جلوگيري كنند.

عزام ابوسعود نمايشنامه نويس فلسطين با اشاره به ترس نسبي نسبت به برگزاري مراسم قدس، تصريح كرد: پيش از برگزاري مراسم پيش بيني مي شود كه صهيونيستها مانع فعاليتهاي شهروندان فلسطين در شهرهاي مختلف به ويژه در قدس مي شوند. چرا كه آنها با هر گونه فعاليتي مبارزه مي كنند. از سوي ديگر شكاف ميان فتح و حماس يكي ديگر از مشكلات است كه باعث مي شود فعاليتهاي فرهنگي به نحو احسن برگزار نشود. به طوريكه وجود كميته اي در نوار غزه مشكلي براي ايجاد مراسم خواهد بود.

جميل سلحوت نويسنده فلسطيني نيز كمبود امكانات و آمادگي كم كميته قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب و كمي وقت را براي برنامه ريزي عاملي براي شكست پايتخت فرهنگي قدس خواند و افزود: كميته پايتخت فرهنگي قدس در زمان اندكي كه وقت داشت به اين كار دست زده در حالي كه نيازمند زمان كافي براي معرفي قدس بود آنگونه كه شايسته مسلمانان است.

مؤسسات فرهنگي در شهر قدس اشغالي از كوتاهي و اهمال مقامات رسمي خبر دادند و گفتند: با توجه به مدت باقي مانده ارائه توليدات فرهنگي و كارهاي هنري به منظور معرفي شهر تاريخي و اسلامي قدس و بيان قداست آن براي مسلمانان بسيار اندك خواهد بود، به طوريكه پيش بيني مي شود برگزاري نمايشگاه هنرهاي تجسمي، كارهاي دستي و هنري و هنرهاي ملي در كنار برگزاري نمايش و ساخت فيلم با مشكل رو به رو شود.

محمود شقير داستان نويس فلسطيني گفت: از مهمترين تحقيقات در زمينه قدس تحقيقات تاريخي درباره فرهنگ و ميراث مسلمانان در قدس است تا جايگاه قدس در ميان مسلمانان براي مردم جهان تبيين شده و حقيقت اشغالگران را براي آنها مطرح كند.

انتخاب قدس به عنوان پايتخت فرهنگي نيازمند آگاهي به ويژگيهاي فرهنگي در قدس است در حالي كه مؤسسات فرهنگي، آموزشي، اجتماعي شهر قدس از حمايتهاي اندك كشورهاي عربي و اسلامي خبر مي دهند.

سالن نمايش قدس اشغالي تنها سالن نمايش در شهر قدس است كه در سال 1984 توسط نويسندگان و فرهيختگان فلسطين تأسيس شد و نخستين مركز فرهنگي اشغال شده توسط صهيونيسها نيز بوده است و برگزاري جشنواره هاي مختلف در آن امكانپذير نبوده و ارائه نمايش نيازمند حمايت است آن هم در مقابل فعاليتهايي كه آن را تهديد مي كند.

عماد جاعوني مدير يكي از مراكز فرهنگي قدس با ابراز نگراني گفت: حمايت از مؤسسات فرهنگي و اجتماعي كم و ناچيز بوده است و با اين حمايت اندك نمي توان توقع برگزاري مراسمي ويژه داشت. از اين رو از كشورهاي اسلامي و عربي خواستار حمايتهاي مالي براي تثبيت و تحكيم فرهنگ قدس شد.

وي با بيان اينكه حمايت مؤسسات صهيونيستي از قدس در راستاي مصادره آثار تاريخي اسلامي است، ما از نهادهاي مختلف عربي درخواست حمايتهاي بدون شرط داريم تا هويت ملي فلسطين و اسلامي قدس را حفظ كنيم.

در ادامه فرهيختگان فلسطين بيان كردند: صهيونيستها مانع برگزاري فعاليتهاي اسلامي و تجمع در قدس مي شوند و منجر به شكست اين سال مي شوند.

حسان بلعاوي مدير كميته قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب با اشاره به اينكه اين كميته همه تلاش خود را براي برگزاري هر چه بهتر مراسم قدس انجام مي دهند، اظهار داشت: صحبت درباره شكست يا موفقيت آن امري طبيعي است، به منظور اين سال 11 طرح مختلف و ارزشمند در نظر گرفته ايم كه هزينه آن بسيار زياد است و تنها بخش اندكي از آن به دست ما رسيده است.

اين در حالي است كه مراسم "قدس؛ پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009" كه قرار بود از 22 ژانويه (3 بهمن) در فلسطين آغاز شود، به 21 مارس (1 فروردين) موكول شد و علت اين تأخير تعرضات و دشمنيهاي رژيم اشغالگر اسرائيل بر ملت فلسطين و كشتارهاي خونين عنوان شده است.

كميته فوق اهداف برگزاري اين مراسم را حفظ جايگاه اين شهر، تبيين هويت فرهنگي و اسلامي آن، تثبيت توسعه ملي و پيشرفت ملت فلسطين در مقابل اين هويت و تمدن غني، مبارزه با تعرضات سياسي به شهر قدس به عنوان پايتخت دولت فلسطين، مبارزه با تعرضات رژيم اشغالگر اسرائيل كه سعي در از بين بردن هويت فرهنگي مسلمانان و تخريب مؤسسات فرهنگي فلسطين دارد، عنوان كرده است.

وزيران فرهنگي عرب پس از الجزيره و دمشق در سالهاي 2007 و 2008، قدس شهر مقدس مسلمانان را به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 انتخاب كردند. وزيران و مسئولان فرهنگي درباره فرهنگ جهان عرب توصيه كردند كه همه نقاط دنيا براي مبارزه با تعرضات اسرائيل بر ملت فلسطين جايگاه جدي اخذ كنند.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن