تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819816427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اپراتورهاي مخابراتي در سال 2012 به چه مي‌انديشند؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: اپراتورهاي مخابراتي در سال 2012 به چه مي‌انديشند؟
در حالي آخرين روزهاي سال 2011 ميلادي را سپري مي­كنيم كه ورود بازيگران جوان و قدرتمند اينترنتي [1] OTT (نظير گوگل) به عرصه­هايي همچون باندوسيع و بازارهاي عمودي موجب به وجود آمدن ميداني جديد و در عين حال جدي در اكوسيستم خدمات مخابراتي شده است. موفقيت اپراتورهاي مخابراتي به عنوان بازيگران پيشكسوت، در اين بازار جديد نيازمند اتخاذ جهت­گيري مناسب در بخش­هاي مختلف براي حفظ جايگاه خود و در عين حال تعامل با فعالان اينترنتي خواهد بود.

شبكه­هاي نسل آينده در انتظار بازگشت سرمايه­ها
سرمايه­گذاري در فناوري­هاي نسل آينده­ي مخابراتي، يكي از مباحثي است كه اپراتورهاي مخابراتي –چه ثابت و چه همراه- در مواجهه با آن راهبردهاي متفاوتي را در پيش مي­گيرند. به طور معمول اپراتورهايي كه با كاهش درآمد مواجه شده­اند، در پي كاهش نسبت بين هزينه­ها و درآمدهاي خود هستند و در همين راستا استفاده از فناوري­هاي 3G و مسي را نسبت به LTE و فيبر نوري در اولويت بالاتري قرار مي­دهند كه البته دليل اصلي اين امر را مي­توان انتظار براي بازگشت سرمايه­ي صرف شده در 3G و فناوري­هاي مسي دانست. اين در حالي است كه به خدمت گرفتن فناوري­هاي جديد، علاوه بر افزايش ظرفيت شبكه در پاسخ­دهي به تعداد مشترك بيشتر و امكان ارائه­ي حجم بالاتري از ترافيك به مشتركان، فرصت­هاي جديدي چون قابليت تسهيم شبكه­ي دسترسي[2] به منظور ارائه­ي خدمات عمدده­فروشي(توسط فناوري LTE) را براي اپراتور به ارمغان مي­آورد.
از ديگر تحركات اپراتورها جهت كاهش هزينه­هاي خدمت­رساني به مشتركان مي­توان به بهينه­سازي شبكه بر مبناي نوع ترافيك مورد استفاده­ي كاربران و كاهش بار ترافيكي شبكه به وسيله­ي femtocellها و دسترسي Wi-Fi اشاره نمود.
از سوي ديگر، تجهيزات مورد استفاده­ي كاربران نيز نقش غير قابل انكاري در نوع ترافيك مصرفي دارد. يكي از اقدامات جديد اپراتورها بررسي نقش انواع تجهيزات مانند گوشي­هاي هوشمند و رايانه­هاي شخصي در استفاده از ترافيك ديتا است. تحليل اين اطلاعات مي­تواند راهكار مناسبي براي پاسخ­گويي به انفجار ترافيك ديتا پيش پاي اپراتورها قرار دهد.

راه­هاي خلق فرصت از يك انفجار بزرگ!
پيش­بيني مي­شود حدود يك سوم از بازار گوشي­هاي تلفن همراه در سال 2012 به گوشي­هاي هوشمند اختصاص يابد. همچنين ظهور نسخه­هايي از اين تجهيزات با قيمت بين 100 تا 200 دلار در بازارهاي توسعه­يافته و درحال توسعه نيز از ديگر دلايلي است كه افزايش ترافيك ديتاي مورد استفاده بين مشتركين در سراسر جهان را دامن خواهد زد. البته اين­ها تنها دلايل كارشناسان در افزايش روند گرايش به ديتا نيستند، بلكه فروش روزافزون دانگل­ها و افزايش چشم­گير تعداد مشتركان فناوري­هايي مانند LTE و فيبر در سراسر جهان نيز شاهد ديگري بر اين ادعاست.
در اين موقعيت، بهينه­سازي در سرمايه­گذاري بر اساس نوع و نحوه­ي استفاده­ي كاربران از ترافيك را مي­توان به يكي از ملزومات براي اپراتورهاي پيشرو براي خلق فرصت­هاي بكر در عرصه­ي كسب درآمد دانست. البته بر اساس آمار، محتواي ويديويي بيشترين ترافيك مصرفي را در سطح جهان به خود اختصاص مي­دهد به طوري­كه معمولا در حدود دوسوم از كل ترافيك شبكه­ي يك اپراتور مخابراتي به محتواي ويديويي اختصاص مي­يابد. يكي از اقداماتي كه تاكنون اپراتورها براي كاهش جريان مصرف ترافيك از سرورهاي ملي و ناحيه­اي در سال 2011 انجام داده­اند، مذاكره با بازيگراني مثل گوگل به عنوان شبكه­هاي ارائه­ي محتوا[3]براي دريافت ارزان­تر ترافيك از سرورهاي امريكاي شمالي در كشورهاي اروپايي و آسيايي بوده است.

تضمين تدوام حضور در بازار، نتيجه­ي تجربه­ي خوشايند مشتري
ارائه­ي بسته­هاي مختلف خدماتي بر اساس نحوه­ي استفاده از ترافيك ديتا را مي­توان نمونه­اي از بازنگري­هاي اپراتورها در نحوه­ي ارائه­ي خدمات دانست. اين طرح­ها كه عموما به صورت بسته­هاي قيمتي تعيين مي­گردند، پاسخي ابتدايي به علاقه­ي مشتركين در مصرف فزاينده­ي ديتا هستند و انتظار مي­رود كه در آينده شاهد استراتژي­هاي جديدي در قيمت­گذاري باشيم؛ كه در آن­ها، زمان استفاده و تجهيزات كاربر در ارائه­ي خدمات لحاظ خواهند شد. البته اتخاذ اين سياست­ها توسط اپراتورها، نقش رگولاتوري را نيز در پايش بازارهاي پيشرو پررنگ­تر خواهد نمود.
اما اين بسته­هاي قيمتي يكي از ستون­هاي استراتژي خلق تجربه­هاي خوشايند براي مشتري هستند. ستون ديگر اين استراتژي، كه اگر اهميت بيشتري از قيمت­گذاري نداشته باشد، هم­سنگ آن خواهد بود، كيفيت بالا در ارائه­ي خدمات به مشترك است تا او را به برقراري رابطه­ي دوباره با اپراتور ترغيب نمايد.

بازار ICT و بازيگران ملي و بين­المللي آن
به جرأت مي­توان Apple و Google را موفق­ترين نقش­آفرينان اكوسيستم جديد دنياي ICT ناميد. موفقيت آن­ها در بازار سخت­افزار و گوشي­هاي هوشمند موجب شده است كه عملكرد آتي آن­ها-مثل احتمال ارائه­ي تلويزيون اپل و ورود احتمالي گوگل به ارائه­ي جعبه مبدل از طريق شركت موتورولا- تأثير بسزايي بر روند جهاني بازار ICT خواهد داشت.
اما در سوي ديگر ميدان اپراتورها نيز بيكار ننشسته­اند و براي تحكيم جايگاه خود، به استفاده از راهكارهاي نويني روي آورده­اند. برخي از آن­ها در رقابت با بازيگران OTT، قرائتي جديد از نقش اپراتور در رساندن خدمت به مشتري را در دستور كار خود قرار داده­اند و با تغيير جايگاه از ارائه دهنده به توانمندساز، براي بازيگران طرف سوم در ارائه­ي خدمات، نقشي بي­بديل در بازار مخابرات به وجود آورده­اند؛ كه با توجه به تعداد كم اپراتورها در يك كشور مي­تواند سهم اپراتورها را در بازار را حفظ و حتي افزايش دهد.
برخي اپراتورها نيز نيز همكاري مشترك را در دستور كار قرار داده­اند. اين همكاري­ها را مي­توان به دو نوع كلي تقسيم نمود. يكي از اين انواع، همكاري اپراتورها در دو كشور متفاوت است كه معمولا فرصت را براي حضور بازيگران طرف سوم در ارائه­ي خدمات باز مي­كند. نوع ديگر نيز مشاركت بين اپراتورهاي يك كشور به منظور بازگشت بهتر سرمايه و در اختيار گرفتن سهم بيشتري از بازار است.
البته از دست دادن حوزه­هايي كه اپراتورها در آن داراي موقعيتي انحصاري هستند اشتباهي بزرگ است. مثالي بارز از اين حوزه­ها [4]NFCاست كه اپراتورهاي موبايل با در اختيار داشتن سيم­كارت خود مي­توانند نقشي منحصر به فرد در امنيت اين حوزه ايفا نمايند و حضور ديرهنگام آن­ها نيز مي­تواند موجب از دست دادن بازار در برابر بازيگران جهاني(مانند گوگل با كيف پول[5]خود!) گردد.

بازيگران ايراني در كجا هستند؟
گرچه بازيگران فعال در عرصه خدمات مخابراتي ثابت و سيار كشورمان قابليت­هاي خود را جهت ارائه سرويس­هاي پايه تلفني و خدمات ارزش افزوده ابتدايي (همچون SMS) تا حد قابل قبولي نشان داده­اند، اما با توجه به روند رو به رشد استفاده از خدمات ارزش افزوده و توسعه پلتفرم­هاي خاص ارائه سرويس موسوم به SDP، اكنون اين سوال مهم مطرح است كه آيا اپراتورهاي مخابراتي در كشور ما نيز آمادگي لازم براي ايجاد و توسعه بسترهاي مناسب براي ارائه سرويس­ها و خدمات ارزش افزوده متنوع در بازارهاي عمودي همچون خدمات شهري، بانكي، سرگرمي و رسانه را پيدا كرده­اند؟
به نظر مي­رسد زمان آن رسيده باشد تا فعالين عرصه مخابرات كشور، با بهره­گيري از تجربيات جهاني و آميختن آن با نيازها و ملاحظات بومي به نوآوري و تحول در ارائه خدمات مخابراتي و توسعه تعاملات تجاري اقدام نموده و فضاهاي جديد و متنوع­تري را براي رفع نيازمندي­هاي مشتريان و افزايش فرصت­هاي همكاري و تعامل ايجاد نمايند.
از همين روست كه گروه علمي تحليلي طيف به عنوان كانون تفكر مخابرات ايران، در تلاش است تا با برگزاري همايش بين­المللي «نوآوري و تحول در ارائه خدمات مخابراتي» در دهم بهمن سالجاري؛ و پرداختن به مباحث فني و مدل­هاي تجاري جديد در عرصه خدمات مخابراتي باندوسيع، زمينه همكاري و تعامل بيشتر بين تصميم‌گيران، مديران و كارشناسان صنعت ارتباطات و فناوري اطلاعات را فراهم سازد.

[1] Over-The-Top
[2] RAN Sharing
[3] Content Delivery Network(CDN)
[4] Near Field Communication
[5] Google Wallet

سيدعلي خدام حسيني
[email protected]
گروه طيف

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن