تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819694558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به «جاودانه ها» جديدترين فيلم ضدايراني هاليوود


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: نگاهي به «جاودانه ها» جديدترين فيلم ضدايراني هاليوود
رضا فرخي
زماني كه فيلم هاي «300» و «شبي با پادشاه» با رويكرد ضدايراني در هاليوود توليد شد، بسياري از منتقدين حرفه اي سينما پس از انتقاد شديد از اين فيلم ها و غيرواقعي و دروغ خواندن آنها به نوعي باعث از بين رفتن حيثيت حرفه اي هاليوود شدند. بر همين اساس اين تصور پديد آمد كه هاليوود از اين پس مانند گذشته رفتار نخواهد كرد و كمتر تحت تأثير سياست هاي غربي ضدايراني قرار مي گيرد و در اثر اين رسوايي فيلم هاي دروغين عليه ايران نمي سازد. اما اين نظر خيلي زود رد شد، چرا كه هاليوود خيلي سريع و به محض فروكش كردن نسبي انتقادات دوباره ساخت فيلم هاي ضدايراني را آغاز كرد كه اين موضوع تا به امروز هم ادامه داشته و تبديل به يك جريان مستمر شده است. مصداق بارز اين موضوع را مي توان در جديدترين فيلم هاليوودي ضدايراني بعينه مشاهده كرد؛ فيلمي كه تلاش كرده تا كمتر نامي از ايران ببرد و با پرهيز از دادن كدهاي آشكار سعي كرده بيننده را- در وهله نخست- متوجه موضوع ضدايراني خود نكند. فيلم immortals(جاودانه ها) داستان جنگ ميان يونان و تمدن مقابلش را در دوره باستان نقل مي كند. در اين فيلم يونانيان به رهبري يك نيمه خدا كه «تيتيوس» نام دارد در مقابل تمدني كه بدون ترديد ايران است، مي ايستند. در اين بين فرماندهي سپاه مقابل ايران، هايپريون نام دارد. هايپريون به دنبال آن است كه كمان اپيروس كه به خدايان يونان تعلق دارد و از آسمان به زمين آمده را به دست آورد، براي همين در اين راه تلاش هاي بسياري مي كند و خون هاي بسيار مي ريزد و در نهايت بر سر اين كمان كه قدرت جادويي فراواني دارد و با آن مي توان تايتان ها را عليه يونان و خدايان يونان آزاد كرد با تيتيوس قهرمان افسانه اي يونان رو به رو مي شود و جنگي خونين در بين آنها درمي گيرد.
در واقع «جاودانه ها» را بايد از آن دست فيلم هايي دانست كه جهت دار و يك طرفه است. فيلم كاملا به بيننده كد مي دهد و دقيقا با كدهاي خويش مخاطب را به فيلم «300» باز مي گرداند. فيلم موهني كه از هيچ توهيني به ايراني ها فروگذار نكرده بود. در اين ميان از شباهت هاي داستاني و تصويري و افكتي هر دو فيلم هم نبايد غافل شد. چرا كه «جاودانه ها» هم به مانند «300» تمام صحنه ها را تصويرسازي كرده و شايد هم مانند «300» در عرض سه ماه در يك سوله فيلم برداري شده باشد.
فيلمي بدون پشتوانه تاريخي با دروغ هاي مغرضانه
در واقع داستان اين فيلم آن قدر سطحي و مغرضانه است كه بيننده تنها مي تواند به صحنه هاي اكشن آن دلخوش كند و از لحاظ محتوايي بسيار ضعيف و جهت گيرانه محسوب مي شود. در اين فيلم هايپريون نماد كامل خشونت و وحشت است كه به دنبال سوق دادن جهان به سمت سياهي محض و نابودي تمام خوبي هاست و در طرف مقابل تيتيوس به نمايندگي از يونان، مظهر رشادت و افتخار و مردانگي است. موضوعي كه دقيقا درباره «300» هم صدق مي كرد. در آن فيلم هم يوناني ها به رهبري لئونيداس فوق العاده قوي و اسطوره به نمايش گذاشته شده بودند. به ويژه كه در اين فيلم لئونيداس شخصيتي كاملا مشابه با تيتيوس «جاودانه ها» دارد. گويي كه تارسم سينگ، كارگردان اين فيلم تمام صحنه ها و شخصيت هاي «300» را بازآفريني كرده است. همچنين شخصيت منفي اين فيلم يعني همان هايپريون شباهت عجيبي با خشايارشاه «300» دارد. شخصيتي كه در اين فيلم بسيار خونريز و وحشتناك و بي رحم به تصوير كشيده شده است. او مانند خشايارشاه هم به دنبال قتل و كشتار است و هم به شدت جاه طلب! از سويي در «جاودانه ها» هم مانند «300» سربازان دشمن مقابل يونان به شدت كريه المنظر و با چهره ها و نقاب هاي خاص به تصوير كشيده شده اند.
اما در كنار بازسازي ظاهري و بصري«300» در «جاودانه ها» از قرار معلوم، اهداف هم به صورت تازه تري بازسازي شده اند. در اين فيلم هم مانند نمونه قبلي قرار بر تخريب شخصيت و توهين به يك ملت است، منتها در «جاودانه ها» اين توهين با دادن كدها و علامت ها صورت مي گيرد و كاملا نام مستقيمي به ميان نمي آيد.
از طرف ديگر جدال بر سر كمان اپيروس موضوع بسيار تأمل برانگيزي است كه مي توان در آن نشانه هاي سياسي فراواني پيدا كرد. كمان اپيروس در اينجا يك وسيله است كه طبق تعبير اين فيلم اگر در اختيار يونانيان باشد باعث سعادت بشر مي شود و اگر در اختيار هايپريون باشد باعث نابودي دنيا! همچنين از اين موضوع هم نبايد غفلت كرد كه «تارسم سينگ» كارگردان اين فيلم براي سياه نمايي از هيچ موضوع ضدهنري هم چشم پوشي نكرده، به نحوي كه صحنه هاي خشونت فيزيكي و جنسي آن، آن قدر بالاست كه درجه سني RMPAA براي نمايش آن در نظر گرفته شده است كه اين مسئله نشان دهنده اوج مغرضانه بودن اين فيلم و جهت گيري هاي كارگردان وابسته آن مي باشد.
فيلمي پر از دروغ كه تنها به تخريب فكر مي كند
از سوي ديگر گويي فيلم مي خواهد حرف هاي سياسي امروز غرب را در قالب فيلمي تاريخي- باستاني بزند. منتها در اين راه مانند 300 به شدت دچار تحريف تاريخ و دروغ سازي مي شود. در واقع اين نوع از بيان مفهوم در اين فيلم كاملا گوياي جهت گيري هاي خاص آن است.
به طوري كه با يك نگاه تحليل گرايانه متوجه خواهيم شد كه منظور از كمان اپيروس در اين فيلم همان چيزهايي است كه غرب مدعي است اگر او آنها را داشته باشد به جهانيان آسيبي نمي رساند اما اگر ايران از آن برخوردار باشد تهديدي براي دنيا محسوب مي شود. با توجه به اين موضوع بايد گفت كه در واقع «جاودانه ها» ارائه كننده يك تصوير كاملا سياه از ايران است، تصويري كه سال ها غرب به دنبال ترسيم آن بوده! اين موضوع بدون شك نشان از ابزاري شدن هاليوود دارد و هاليوود در واقع با ساخت چنين فيلم هايي ژست حرفه اي خود را زير سؤال مي برد.
همچنين از اين موضوع هم نبايد غافل شد كه تهيه كننده اين فيلم مارك كنتون است كه سال ها با همكاري كمپاني برادران وارنر فيلم هاي سياسي توليد كرده است. همان شركتي كه فيلم «300» را روي پرده هاي سينما به نمايش درآورد. البته از كمپاني صهيونيستي وارنر هم به جز اين انتظاري نمي رود. اين دستگاه ها به دليل اينكه به دست صهيونيست ها اداره مي شوند اعمال كننده سياست هاي آنها نيز هستند. يعني در واقع اين كمپاني با درنظر گرفتن منافع و يا تهديدهاي جهاني براي صهيونيزم فيلم مي سازد.
نسخه صهيونيستي
در چند سال اخير و به ويژه در چند ماه گذشته صهيونيست ها از تهديد بودن ايران سخن به ميان آوردند و براين باورند كه دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي خطري براي آنهاست. بدون شك اين نوع نگاه صهيونيست ها كاملا با ساخت فيلم موهومي مانند «جاودانه ها» ارتباط مستقيم دارد. اين موضوع بر همگان ثابت شده كه نسخه هاي فيلم هاي كمپاني وارنر را صهيونيسم بين الملل مي پيچد. خوب است بدانيد در تمام سايت ها درباره داستان اين فيلم اين گونه آمده: «روزگار، روزگار جنگ و خون ريزي ست جنگ بر سر قدرت ميان خدايان و تايتان ها بالا گرفته و اميد به برقراري عدالت و آرامش دمي بود كه از بين رفته بود. ساليان سال بود كه مردم به جنگ و كشته شدن فرزندان، برادران و همسرانشان عادت كرده بودند. اما در نهايت اتفاقي افتاد كه همه را شاد نمود و آن پيروزي خدايان بر تايتان ها بود. همه گمان مي بردند كه ديگر آرامش به زندگي شان خواهد آمد غافل از آنكه ]......[ قصد دارد با كمك لشگر يان خونخوارش سلاحي مرگبار را به دست آورد كه نسل بشر را نابود خواهد كرد. وحشت بر همه مستولي شده، آيا نجات دهنده اي خواهد آمد؟»
در واقع در تمام بازتاب هايي كه در اين سايت ها ديده مي شود دو موضوع كاملا روشن است: 1- تلاش براي سياه نمايي فوق العاده بر عليه هايپريون يا همان ايران2- ناجي نشان دادن يونان (غرب) و اسطوره هاي غربي.
بايد گفت بدون ترديد سرنوشت اين فيلم هم مانند فيلم «300» است و از نظر منتقدان طرد خواهد شد. البته توليد «جاودانه ها» و «300»ها همچنان در هاليوود ادامه خواهد داشت. چرا كه براي سازندگان اين گونه فيلم ها اهداف شوم سياسي مهم است نه هنر!

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن