تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819715299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتمال تغيير در زمان عرضه هما


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: احتمال تغيير در زمان عرضه هما
ايران اكونوميست: مديرعامل فرابورس ايران، با اعلام اينكه عرضه بلوك55 درصدي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از تاريخ 26 دي ماه در بازار سوم فرابورس آغاز مي‌شود، گفت: صلاحيت خريداران هما همچنان در دست بررسي است و اگر خريداري مراجعه كند، توسط سازمان خصوصي سازي تاييد صلاحيت مي شود.

به گزارش (ايسنا)، در حالي كه بر اساس شرايط رقابت سازمان خصوصي سازي و آگهي عرضه هما اعلام شده بود، متقاضيان خريد هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تا روز يكشنبه11 دي ماه فرصت دارند درخواست خود را به سازمان خصوصي سازي براي تاييد صلاحيت شركت در رقابت اعلام كنند، اما متقاضيان خريد اين سهم همچنان مي توانند درخواست خود را براي شركت در رقابت به سازمان خصوصي سازي ارائه دهند.
مصطفي اميد قائمي ـ مدير عامل شركت فرابورس ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه متقاضيان خريداري سهام هما تا روز يكشنبه11 دي فرصت داشتند تا درخواست خود را به سازمان خصوصي سازي براي تاييد صلاحيت اعلام كنند، گفت:با توجه به اينكه هنوز عرضه اين سهم انجام نشده است، صلاحيت خريداران همچنان در دست بررسي است و اگر خريداري مراجعه كند سازمان خصوصي سازي تاييد صلاحيت آن را انجام مي دهد.
احتمال تغيير در زمان عرضه هما
وي با بيان اينكه عرضه هما قرار است از تاريخ 26 دي ماه در فرابورس آغاز شود،عنوان كرد:در صورتيكه تاييد صلاحيت متقاضيان به طول بكشد، زمان عرضه تغيير مي كند.
مديرعامل فرابورس از تعداد تقاضاي خريد هما اظهار بي اطلاعي كرد و ادامه داد:عرضه سهام هواپيمايي هما به متقاضيان خريدي كه صلاحيت عمومي آنها ( بر اساس آيين نامه مشتريان استراتژيك) مورد تاييد قرار گيرد، به صورت يكجا و دو مرحله‌اي از روز26 دي ماه انجام مي‌شود.
وي ياد آور شد: ارزش پايه اين شركت 15هزار و840 ميليارد ريال برآورد شده است و سازمان خصوصي‌سازي 214 ميليون و 895 هزار و175سهم از اين شركت را به قيمت پايه هر سهم 73 هزار و 711ريال عرضه مي‌كند.
وي با بيان اينكه قيمت فوق قيمت پايه سهام است و بالاترين قيمت پيشنهادي مبناي ثمن معامله قرار مي‌گيرد،اظهار كرد:اين عرضه‌ به صورت يكجا در بازار سوم و با حداقل پيش پرداخت نقدي 20 درصد و مابقي به صورت اقساط با دوره بازپرداخت 8 ساله انجام مي شود.
به گزارش ايسنا، بعد از عدم فروش هواپيمايي هما در روز 29 شهريوربه علت نبود متقاضي و زمين گير شدن غول هواپيمايي ايران در باند فرابورس، سازمان خصوصي سازي تصميم گرفت با تغيير شرايط 55 درصد از سهام اين شركت را براي دومين بار در روز 26 دي ماه در فرابورس عرضه كند.
به اين ترتيب مقرر شد 195 ميليون و359هزار و 251 سهم در قالب بلوك50 درصد به اضافه يك سهمي و 19 ميليون و 535 هزار و 924 سهم ديگر به صورت سهام ترجيحي به قيمت پايه هر سهم 73 هزار و 711 ريال و به صورت20 درصد نقد و مابقي اقساط 8 ساله با مبلغ سپرده حدود47.5 ميليارد توماني و به ارزش كل 1.5 هزار ميليارد توماني واگذار شود.
اين در حالي است كه ادامه بررسي خريداران با وجود اتمام مهلت اعلامي توسط سازمان خصوصي سازي نشان مي دهد كه هنوز تقاضاي كافي و مورد نظر به سازمان خصوصي سازي نرسيده است و احتمال تغيير در زمان عرضه هما تا رسيدن درخواست مناسب وجود دارد.
ارزش گذاري 15 هزار ميليارد ريالي برند هما
با اين حال در شرايط جديد و در ارزشگذاري سهام اين شركت، ارزش برند به مبلغ 15 هزار ميليارد ريال شامل10 هزار ميليارد ريال بابت ارزش نام و علامت تجاري و5 هزار ميليارد ريال بابت ارزش مجوزها، امتيازات خدمات فرودگاهي، دانش فني و نيروي انساني متخصص تعيين شد.
همچنين در ارزش گذاري سهام "هما" بابت ارزش سرمايه گذاري دولت كه بيش از281 ميليارد و466 ميليون تومان شامل 199.9 ميليارد تومان ارزش مازاد تجديد ارزيابي شركت‌هاي ايران ايرتور و گروه هتل‌هاي هما و مبلغ 81.8 ميليارد تومان پرداخت‌هاي دولت از محل حساب ذخيره ارزي جهت خريد هواپيما بوده كه با توجه به خارج كردن بيش از202 ميليارد تومان بابت ارزش دفتري سرمايه گذاري در شركتهاي ايران ايرتور و گروه هتل‌هاي هما و همچنين كسر مابه‌ التفاوت ارزش تجديد ارزيابي و ارزش دفتري ويژه در دو شركت مذكور به مبلغ 2.3 ميليارد تومان، خالص آن به ارزش79 ميليارد و448 ميليون تومان منظور شده است.
علاوه بر اين با توجه به بندهاي گزارش حسابرس و بازرس قانوني شركت و همچنين بر اساس تبصره دو ماده 34 آيين نامه استخدامي هما، اين شركت سالانه مبلغ424 ميليارد ريال بابت كسري حق بيمه بازنشستگي و وجوه پرداختي به بازنشستگان ( ذخيره در حساب ها ) پرداخت مي كند .بنابراين 5000 ميليارد ريال بابت ارزش فعلي تعهدات شركت جهت تأمين كسري وجوه صندوق بازنشستگي كاركنان تعيين و در ارزش گذاري سهام شركت منظور شده و جزو تعهدات شركت خواهد بود.
شرايط جديد خريداري "هما"
شرايط دشوار خريداران در عرضه قبلي هما و نبود تقاضاي خريد موجب شد تا سازمان خصوصي سازي در اطلاعيه عرضه هما شرايطي را براي خريداران در نظر بگيرد.اين سازمان اعلام كرد كه كليه متقاضيان خريد شركت 3 هزار و 907 ميليارد و185 ميليون ريالي هما از تاريخ نشر اولين آگهي، 30 روز يعني تا روز شنبه 11 دي ماه مهلت دارند با توجه به قيمت پايه سهام و شرايط اعلامي نسبت به ارسال درخواست خريد سهام همراه با اسناد و مدارك در خصوص توان مالي و فني خود شامل نام شركت، موضوع فعاليت، سرمايه ثبت شده، محل و تاريخ ثبت، آخرين ترازنامه و صورت حساب سود و زيان، تركيب سهامداران همراه با ميزان درصد سهام، اعضاء هيات مديره به همراه سوابق خدمتي آنان، ميزان سرمايه‌گذاري شركت در ديگر شركت‌ها يا پروژه‌ها به تفكيك به سازمان خصوصي سازي اقدام كنند.
علاوه بر اين كسب اطلاعات كافي و وافي در مورد وضعيت مالي و حقوقي شركت بر عهده خريدار است و خريدار بعد از واگذاري حق هيچ گونه ادعا عليه سازمان به استناد نداشتن اطلاعات لازم از اسناد و صورتهاي مالي و اقتصادي و ساير اطلاعات شركت را ندارد.
از ديگر شرايط خريداران هما پرداخت بدهي هاي اين شركت است به طوري كه طبق اعلام سازمان خصوصي سازي خريدار بايد بدهي شركت به خزانه به مبلغ30 ميليارد توماني را پرداخت كند و مكلف است در اجراي ماده 49 قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل44 در مورد مشمول 47 و48 قانون موصوف از شوراي رقابت كسب تكليف كرده و نتيجه را قبل از انعقاد قرارداد به سازمان خصوصي سازي، ارائه كند.
علاوه بر اين خريدار متعهد است به نسبت سهام خريداري، جانشين صادركنندگان دولتي ضمانتنامه‌ها شود و بدهي هاي هما به شركت مادر تخصصي و سيستم بانكي اعم از دولتي و غير دولتي ثبت شده در گزارش قيمت گذاري و يا دفاتر بنگاه مورد واگذاري را پرداخت كند. آزاد سازي سهام منوط به پرداخت كليه مطالبات و تضامين خواهد بود و حداقل معادل50 درصد از مانده بدهي ناشي از اقساط، اسناد تضميني دريافت مي‌شود.
در حالي كه مقرر شده است واگذاري سهام به صورت دو مرحله‌اي انجام شود كه كارگزاران خريدار در صورتي مجاز به ورود سفارش خريد به سامانه معاملاتي هستند كه 3 درصد از ارزش سهام موضوع معامله كه براي هواپيمايي هما 475 ميليارد و204 ميليون و 147 هزار و333 ريال است جهت تضمين تعهدات به حساب شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز و يا ارائه كنند. سازمان خصوصي سازي در رد يا قبول هر يك از پيشنهادات مختار است.
به اين ترتيب و با توجه به اتمام مهلت30 روزه خريداران وادامه بررسي درخواست ها بعد از اين مهلت، بايد ديد كسي حاضر به خريداري غول هواپيمايي ايران با شرايط اعلامي مي شود يا هما براي دومين بار نيز در باند فرابورس گير مي كند؟

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن