تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820532363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام آمادگي سه بانك دولتي براي صدور كارت‌هاي خريد اعتباري


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اعلام آمادگي سه بانك دولتي براي صدور كارت‌هاي خريد اعتباري
ظرفيت پرداخت خودپردازها افزايش مي‌يابدتجهيز دستگاه‌هاي خودپرداز به ايران‌چك‌هاي 50هزار توماني ظرفيت پرداخت را 100ميليون تومان افزايش مي‌دهد.


مهران شريفي، مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك‌ مركزي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: اگر در تمام دستگاه‌هاي خودپرداز كشور اسكناس پنج‌هزار توماني قرار داده شود رقم قابل پرداخت به 40ميليون تومان مي‌رسد، بنابراين در صورت پرداخت 200هزار تومان به هر نفر حداكثر 200 نفر از خدمات خودپرداز بهره‌مند مي‌شوند، در حالي كه قراردادن ايران‌چك‌هاي 50هزار توماني اين ظرفيت را 100ميليون تومان افزايش مي‌دهد.
وي افزود: به اين ترتيب كمتر شاهد خروج دستگاه‌هاي خودپرداز از سيستم خدمات‌دهي به علت اتمام اسكناس خواهيم بود.
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي در همين زمينه با اشاره به تعداد دستگاه‌هاي خودپرداز تصريح كرد: بنا بر آخرين آمار تا امروز 12هزار و 300 دستگاه خودپرداز نصب شده و حدود 54ميليون و 500هزار كارت نيز صادر شده است، همچنين تعداد دستگاه‌هاي پايانه فروش نيز به 701هزار دستگاه رسيده است.
شريفي گفت: بر اساس آخرين گزارش‌ها تاكنون 931 خودپرداز به ايران‌چك 50هزار توماني مجهز شده‌اند و اين آمار روزانه افزايش مي‌يابد. مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي تاكيد كرد: با وجود تمام تمهيداتي كه انديشيده مي‌شود چاره‌ اصلي رهايي از مشكلاتي مانند كمبود اسكناس و خرابي خودپردازها، ترويج و گسترش استفاده از پرداخت الكترونيكي توسط پايانه‌هاي فروش (pos) و حذف مبادله پول نقد است.
شريفي افزود: دو سال پيش خريد از طريق پايانه‌هاي فروش در حدود چهار‌درصد كل تراكنش‌ها بود، در حالي كه اين نسبت در حال حاضر به 10درصد افزايش يافته است، البته هدف ما اين است كه 50درصد تراكنش‌ها از طريق پايانه‌هاي فروش صورت بگيرد.
وي اظهار كرد: با استفاده از روش‌هاي الكترونيكي ضمن اينكه هزينه استهلاك اسكناس كاهش مي‌يابد، امكان تقلب نيز از بين مي‌رود و سرعت و دقت تبادلات افزايش خواهد يافت.
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي همچنين در مورد صدور كارت‌هاي خريد اعتباري نيز گفت: با ورود اين كارت‌ها به بازار، آمار تراكنش‌ها و تبادلات الكترونيكي به شدت افزايش خواهد يافت.
وي افزود: در حال حاضر سه بانك ملي، صادرات و صنعت و معدن براي استفاده و صدور اين كارت اعلام آمادگي كرده‌اند و ساير بانك‌ها نيز به تدريج به اين مجموعه مي‌پيوندند.
شريفي اضافه كرد: با توجه به سهم 9درصدي بانك‌ ملي و 40درصدي بانك صادرات در تراكنش‌هاي الكترونيكي، صدور كارت‌هاي خريد اعتباري از سوي آنها، بسيار مفيد و موثر خواهد بود. اين مقام مسوول در بانك مركزي در ادامه اين گفت‌وگو با انتقاد از عملكرد بانك‌ها در مورد سيستم ساتنا گفت: بانك‌ها در سطوح اجرايي مختلف تلاش قابل توجهي براي اطلاع‌رساني و آشنايي مشتريان با امكانات و مزاياي سيستم ساتنا به خرج نمي‌دهند. وي افزود: به همين دليل حجم مبادلات
انجام شده توسط اين سيستم با روندي بسيار كند در حال افزايش است كه علت اصلي آن هم كمبود اطلاع رساني به مشتريان است، حتي در مواردي گزارش شده كه متصديان شعب نيز با اين سيستم آشنايي كافي ندارند.
شريفي تصريح كرد: اين در حالي است كه اين سيستم به لحاظ امتيازهاي خوبي كه از نظر سرعت، امنيت و هزينه داراست، كمك بسيار موثري به تسريع و تسهيل مبادلات مي‌كند، ولي متاسفانه با وجود اينكه در حال حاضر تقريبا تمامي شعب بانك‌ها به اين سيستم مجهز هستند، آنچنان كه بايد و شايد از اين امكان بهره‌برداري صورت نمي‌گيرد.
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي درباره‌ پرداخت پول بنزين از طريق كارت سوخت هم بيان كرد: اين پروژه در واقع همان طرح كيف پول الكترونيكي است كه از طريق آن به جاي اينكه پول نقد از خودپردازها برداشت شود، كارت الكترونيكي شارژ مي‌شود و پرداخت‌ها از اين طريق صورت مي‌گيرد.
وي گفت: در همين راستا مشخصات لازم فني استانداردهاي مورد نياز را اعلام كرده‌ايم و بانك ملت نيز آمادگي خود را براي انجام اين طرح اعلام كرده بود، ولي با اين وجود هنوز به صورت رسمي اعلام نشده است.
شريفي در ادامه با اشاره به بحث بانكداري متمركز (Core banking) گفت: در حال حاضر در كارگروه بانكداري الكترونيكي، كميته‌اي با همين عنوان مشغول برنامه‌ريزي براي گسترش اين نظام در نظام بانكداري است.
وي در پايان خاطر نشان كرد: بانك مركزي اصرار دارد كه تمام بانك‌ها به اين سيستم مجهز شوند و حساب‌هايشان را به حساب‌هاي متمركز تبديل كنند و ديگر از حساب‌هاي سنتي فاصله بگيرند.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن