تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820195175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشكلات صنعت نوغانداري از نگاه توليدكنندگان كرم ابريشم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مشكلات صنعت نوغانداري از نگاه توليدكنندگان كرم ابريشم


خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: استان‌ها

نبود متولي واحد براي صنعت نوغانداري، ورود پيله‌ خشك و نخ ابريشم قاچاق، كاهش تدريجي توتستان‌ها، هزينه‌هاي بالاي توليد، كمبود صنايع فرآوري و كمبود واحدهاي پژوهشي به روز و كارآمد از مهم‌ترين مشكلات صنعت نوغانداري است.

كاهش 90 درصدي توليد پيله ابريشم از سال 79 تاكنون

"رمضان بهشتي"، مدير جهاد كشاورزي شهرستان لنگرود در اين زمينه به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه گيلان، گفت: توليد بيش از 50 هزار جعبه پيله ابريشم در سال 79 تا به امروز 90 درصد كاهش داشته و هم اينك اين ميزان به زير 6000 جعبه رسيده است.

وي با اشاره به اين‌كه شهرستان لنگرود، قطب پرورش كرم ابريشم در كشور است، افزود: به منظور برخورداري از تسهيلات طرح مشاغل خانگي و افزايش اشتغال در شهرستان، پرورش‌دهندگان كرم ابريشم براي برخورداري از تسهيلات طرح، به مبادي ذيربط معرفي شده‌اند.

همچنين "علي موسوي" رييس اداره نوغان شهرستان لنگرود نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، عنوان كرد: اغلب كساني كه به كار نوغانداري مشغولند سالخورده هستند و بايد راهكارهايي انديشيده شود تا جوانان روستايي به پرورش كرم ابريشم علاقه‌مند شوند.

وي خاطرنشان كرد: امسال نسبت به سال گذشته نوغانداران رضايت بيشتري داشتند. با به صرفه‌تر شدن پرورش اين محصول و حمايت‌هاي استاني و ملي، مي‌توان آينده‌اي روشن را براي اين صنعت ترسيم كرد.

"فرزام‌ پوررمضان"، مديرعامل شركت سهامي پرورش كرم ابريشم ايران نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اشاره به وظايف وزارت جهاد كشاورزي براي احياي صنعت نوغانداري ايران، گفت: حمايت نوغانداران از طريق فراهم كردن نهاده‌هاي توليد و نهال توت اصلاح شده به قيمت ارزان از ديگر وظايف وزارت جهاد كشاورزي در آئين‌نامه‌ي جديد نوغانداري كشور است كه مي‌تواند به احياي توتستان‌هاي كشور منجر شود.

به صرفه نبودن توليد صنعت نوغانداري از دهه 80 تاكنون

"عبدالله رمضان‌پور" نوغاندار لنگرودي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: 45 سال است كه به پرورش كرم ابريشم در لنگرود مشغول هستم. علت ماندگاري من در اين بخش اين است كه عاشق كارم هستم. بايد گفت اخيرا توجه بيشتري به صنعت نوغانداري از سوي دولت شده است اما با توجه به تورم موجود در جامعه، اشتغال به نوغانداري از دهه 80 ، ديگر مقرون به صرفه نبوده و نوغانداران به كشت محصولات ديگري روي آورده‌اند. مطلوب نبودن تخم نوغان‌ها از عوامل مهم كاهش توليد كرم ابريشم است.

وي همچنين به قيمت بالاي دستمزد كارگران، اشاره و خاطرنشان كرد: كارگران، معمولا بين 40 تا 45 روز به طور مستمر در توتستان‌ها كار مي‌كنند و دستمزد روزانه 20 هزار تومان براي كارگر هزينه‌هاي زيادي بر دوش نوغانداران مي‌گذارد.

رمضان‌پور ادامه داد: سال گذشته قيمت هر كيلو پيله‌ 7600 تومان بود كه تقريبا نوغانداران از اين قيمت راضي بودند. بايد حمايت‌هاي جدي‌تري در اين خصوص صورت گيرد.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن