تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819819611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه 8 دي سالروز تصويب قانون اداره صداوسيما؛ غبار فراموشي 31 ساله بر قانون صداوسيما


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: به بهانه 8 دي سالروز تصويب قانون اداره صداوسيما؛ غبار فراموشي 31 ساله بر قانون صداوسيما
31 سال است از تصويب قانون اداره صداوسيما مي‌گذرد، اما اين قانون هنوز بازنگري نشده است و ...


گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 8 دي 59 قانون اداره صداوسيما را تصويب كرد؛ قانوني كه سال ها از تصويب آن مي گذرد و هم چنان بدون بازنگري است، متن كامل اين قانون در ذيل آمده است:

صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با رعايت قانون اداره صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران مصوب 8/10/1359 مجلس شوراي اسلامي از نظر مشمول اين قانون در حكم شركت دولتي محسوب مي‏گردد.

ساختار وظايف و تشكيلات سازمان

سازمان صدا و سيما از نظر تشكيلاتي در برگيرنده سه بخش اصلي زير است:

الف ـ حوزه رياست شامل رياست، قائم مقام سازمان، پشتيباني مديريت برنامه ريزي، طراحي سيستم كامپيوتر، ارزيابي، دفاتر شركتهاي وابسته و بازرسي، بخش تحقيقات و سنجش برنامه اي، بخش روابط بين الملل، بخش روابط عمومي، بخش حراست، بخش موسيقي و بخش مجلس و امور شهرستانها.

ب ـ حوزه پشتيباني شامل امور مالي و اداري، طرح و توسعه فني، بخش فني و بهره برداري، بخش آموزش، بخش اموركالا و بخش هماهنگي آرشيوها و كتابخانه ها.

ج ـ حوزه اجرايي شامل معاونت سيما، معاونت صدا، معاونت امور سياسي(واحد مركزي خبر)، معاونت برنامه هاي برون مرزي و مراكز راديو و تلويزيوني استاني و محلي.

هدف ها و وظايف و اختيارات

بر اساس اساسنامه سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران « هدف اصلي سازمان به عنوان يك دانشگاه عمومي نشر فرهنگ اسلامي ايجاد محيط مساعد براي تزكيه و تعليم انسان و رشد فضايل اخلاقي و شتاب بخشيدن به حركت تكاملي انقلاب اسلامي در سراسر جهان مي‏باشد. اين هدف ها در چارچوب برنامه هاي ارشادي، آموزشي، خبري و تفريحي تأمين مي‏گردد.

مشروح هدف ها و برنامه هاي سازمان در زمينه هاي گوناگون در خط مشي و اصول برنامه هاي سازمان مصوب مجلس شوراي اسلامي ذكر شده است؛ سازمان بايد از طريق توليد برنامه هاي مفيد راديو تلويزيوني و عرضه آن در سطح جهاني گسترش مبادلات و ارتباطات بين المللي با رعايت موازين اسلامي اقدام نمايد؛

خط و مشي كل و اصول برنامه هاي سازمان

اصول كلي

ماده 1ـ حاكميت اسلام بر كليه برنامه ها و پرهيز از پخش برنامه هايي كه مخالف معيارهاي اسلامي باشد.

ماده 2ـ حاكميت روح انقلاب و قانون اساسي بر كليه برنامه ها كه در شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي متبلور است.

ماده 3ـ تحقق بخشيدن به بينش مقام رهبري به عنوان ولي فقيه در تمامي ابعاد آن در برنامه هاي راديو و تلويزيون در جهت اجراي اصول ياد شده.

ماده 4ـ زمينه سازي براي رسيدگي به خود كفايي و تحقق كامل سياست مستقل نه شرقي، نه غربي در همه ابعاد سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي آن در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي.

ماده 6ـ ارج نهادن به حيثيت انساني افراد و پرهيز از هتك حرمت آنان طبق ضوابط اسلامي.

ماده 7ـ صدا و سيماي جمهوري اسلامي متعلق به تمامي ملت است و بايد منعكس كننده زندگي و احوال تمامي اقوام مختلف كشور باشد. بديهي است كه در اين ميان تكيه اصلي بايد بر اكثريت هاي اعتقادي (مسلمانان)، اقتصادي (مستضعفان) و سني (كودكان و نوجوانان) باشد.

ماده 9ـ پذيرش انتقادات و نظرات سازنده مردم و ايجاد رابطه متقابل با جامعه و منظور داشتن اين وسيله به صورت جزئي از كل نظام اجتماعي جهت غني كردن برنامه ها و نفي تأثير يك جانبه.

ماده 11ـ تلاش در جهت رشد و شكوفايي استعدادهاي انساني با بارور ساختن خلاقيت‏هاي فكري و هنري.

ماده 14ـ زمينه سازي براي سرعت بخشيدن به اجراي برنامه هاي قواي سه گانه كشور.

ماده 15ـ صدا و سيماي جمهوري اسلامي زبان گوياي ملت و چشم و گوش حساس كشور است. از اين رو، وظيفه دارد خواست ها، نيازها و مشكلات مردم را به اطلاع مسئولان برساند و مردم را در جريان كامل فعاليت ها، برنامه ها، پيشرفت ها و مشكلات نهادهاي قانوني كشور قرار دهد و در جهت برقراري تفاهم و ارتباط هر چه عميق تر مسئولين و اقشار مختلف مردم تلاش نمايد.

همچنين براساس اساس قوانين و ضوابط اين سازمان بايدبه موارد زير توجه نمايد:

مسائل عقيدتي

ماده 21ـ بالا بردن سطح بينش اسلامي مردم و آشنا ساختن اقشار مختلف جامعه با اصول مباني و احكام اسلام به شيوه هاي رسا و بدون ابهام.

ماده 22ـ تبليغ و اشاعه فرهنگ اصيل اسلامي با بهره گيري از ديدگاه هاي روحانيت آگاه، دانشمندان حوزه هاي علميه و اسلام شناسان وارسته.

ماده 23ـ كوشش در جهت گسترش فرهنگ غني اسلام و انقلاب اسلامي در منطقه و جهان از طريق توليد برنامه هاي مفيد و عرضه آن در سطوح جهاني.

ماده 24ـ معرفي فلسفه، عرفان و حقوق اسلامي و نقد و بررسي مكاتب مشابه در جهان.

ماده 25ـ تشكيل جلسات مناظره و احتجاج و برخوردساز با صاحبان مكاتب و انديشه هاي غير اسلامي و انحرافي بر اساس آيه شريفه «ادع الي سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن».

ماده 26ـ روشن كردن اذهان عمومي نسبت به بدعت ها و انحرافات عقيدتي به موجب روايت «اذا ظهرت البدع فعلي العام ان يظهر علمه و الافعليه لعنه ا …».

برنامه هاي فرهنگي

در زمينه مسائل فرهنگي و بر اساس اساس نامه و مقررات مصوب براي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موارد زير در نظظر گرفته شده است:

ماده 27ـ تلاش براي جايگزيني نظام ارزشي اسلام به جاي نظام ارزشي شرق و غرب و مبارزه با عوارض و آثار باقي مانده فرهنگ طاغوتي.

ماده 28ـ تلاش در جهت تسريع انقلاب فرهنگي و بازگشت به هويت اسلامي خويش.

ماده 29ـ كوشش در ايجاد محيط مساعد براي تعالي انسان و رشد فضايل اخلاقي تزكيه نفس و بسط معنويت در جامعه.

ماده 30ـ شناخت و معرفي ادبيات و هنر پويا و خلاق در فرهنگ اسلامي و ساير فرهنگ ها و نقش مؤثر آنها در تحولات و دگرگوني ها و رشد انسان و جامعه.

ماده 33ـ بالا بردن سطح دانش عمومي و تشويق و ترغيب به علوم و تكنولوژي متناسب با رشد و معرفي به ويژه سيستم هاي ساده علمي در كشور.

ماده 34ـ تقويت انگيزه‏هاي ابتكار و خلاقيت در مردم از طريق تشويق محققان و مخترعين و نمايش ابتكارات و اختراعات آنان.

ماده 36ـ اولويت دادن به ورزش هايي كه علاوه بر سلامتي جسم نقش مقدماتي براي تمرين‏هاي رزمي و آمادگي‏هاي دفاعي دارد.

بررسي عملكرد نهايي سازمان صدا و سيماي در ايران نهايتاً از مجراي پيش بيني هايي كه قانون گذار براي آن در نظر گرفته است امكان پذير است. اين مسئله اي است كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن