تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820173274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزهاي بازار سهام تهران چگونه مي‌گذرد؟كورسوي رونق در بورس منفي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: روزهاي بازار سهام تهران چگونه مي‌گذرد؟كورسوي رونق در بورس منفي
دنياي اقتصاد- بازار سهام در هفته آغازين فصل زمستان با وجود افت 7/0 درصدي شاخص كل و حاكميت فضاي ركود نسبي در دادوستد‌ها، نشانه‌هايي از اميدواري به رونق را به نمايش گذاشت؛ نشانه‌هايي كه عمدتا به صورت تشكيل صف‌هاي خريد در سهام توليد‌كنندگان قند و شكر، كاشي و سراميك و نيز انبوه‌سازان نمايان شده است. با اين حال، سهام شركت‌هاي بزرگ بورس تهران در گروه‌هاي معدني، فلزي و پتروشيمي كماكان با ركود زمستاني دست و پنجه نرم مي‌كنند كه رفتار مزبور با توجه به تاثيرگذاري قابل توجه نرخ ارز بر سودآوري اين شركت‌ها، به ابهامات حاكم بر تبادلات ارزي باز مي‌گردد. به اين ترتيب سرمايه‌گذاران منتظر انتشار گزارش‌هاي عملكرد فصل پاييز شركت‌ها در دو هفته آينده هستند تا در صورت منعكس شدن رشد قيمت ارز آزاد در درآمد بنگاه‌ها، افزايش سودآوري سهام و بازگشت رونق دوباره به بورس تهران را شاهد باشند؛ شرايطي كه مي‌تواند بار ديگر نگاه سرمايه‌گذاران بازارهاي موازي به بورس را جلب كند و با تغيير مسير سرمايه‌هاي سرگردان به سوي اين بازار مولد، از التهاب شديد اين روزها در بازارهاي ارز و سكه بكاهد.
يك هفته با تپيكس
كورسوي رونق در بازار منفي
گروه بورس- شروين شهرياري: بورس تهران اين هفته حال و روزي مشابه شرايط جوي داشت و با افت 7/0 درصدي شاخص، هفته نخست زمستان را در عمل راكد و سرد آغاز كرد.
با وجود منفي بودن نماگر شاخص كل، وضعيت كلي بازار نسبت به فصل پاييز تا حدودي بهتر شده است و افزايش حجم معاملات و رشد قيمت سهام گروه‌هاي كوچك موجب وزيدن نسيم رونق در تالار شيشه‌اي شده است. بنابراين، اگرچه معامله‌گران اين روزها به شدت محتاط و دست به عصا به خريد مي‌پردازند اما تداوم اين جو آرامش مي‌تواند در هفته‌هاي آينده به تدريج موجب اطمينان بيشتر سرمايه‌گذاران و آشتي دوباره خريداران با بازار سهام شود.
رشد قيمت دلار
بورس تهران هنوز در سهام شركت‌هاي بزرگ كه عمدتا توليدكنندگان معدني، فلزي و محصولات پتروشيمي هستند واكنش قاطعي نسبت به افزايش شديد قيمت ارز آزاد نشان نداده است و سهام اين گروه عمدتا با نوسان‌هاي ملايم و نامشخص مواجه هستند. به نظر مي‌رسد با وجود ركورد‌شكني‌هاي افسار گسيخته نرخ ارز، سرمايه‌گذاران هنوز از ثبات قيمتهاي كنوني دلار اطمينان ندارند. مهمتر از آن، عدم شفاف سازي وضعيت تبادلات ارزي شركت‌هاي بورسي نيز به اين ناباوري دامن زده است زيرا در صورت اعمال نرخ‌هاي آزاد ارز در عملكرد بسياري از شركت‌ها، سودآوري بنگاه‌ها آنقدر نجومي افزايش پيدا مي‌كند كه باور آن براي تحليلگران در حال حاضر دشوار است. در اين ميان، از آنجا كه قيمت دلار در بازار آزاد در فصل پاييز عمدتا ميانگين 1300 توماني را تجربه كرده است، گزارش‌هاي نه ماهه مي‌تواند از اهميت دو چندان در شفاف‌سازي وضعيت ارزي شركت‌ها برخوردار باشد. به اين ترتيب سهامداران بورس تهران در دو هفته آتي به سايت اطلاع رساني بورس چشم خواهند دوخت تا با دريافت اطلاعات جديد و حل معماي ارزي، رقم خوردن فصلي جديد در رشد سودآوري شركت‌ها در صورت اتكا بر نرخهاي ارز آزاد را به انتظار بنشينند.
بهترين هفته ساختماني‌ها
اين روزها هر چند سهام توليد كنندگان قند و شكر و كاشي و سراميك كه در هفته‌هاي اخير مورد توجه خاص بازار قرار داشتند به رونق افتان و خيزان خود ادامه مي‌دهند، اما اين هفته گروه سومي به نام املاك و مستغلات هم به آنها پيوست تا بر تعداد گروه‌هاي پيشرو افزوده شود. به اين ترتيب سهام اين صنعت كه با نسبت ميانگين قيمت بر درآمد (P/E) 7/4 واحدي تا پايان آبان‌ماه، در زمره ارزانترين سهام بورس جاي گرفته بود، رونقي فزاينده را به خود ديد و با رشد 8/8 درصدي شاخص انبوه‌سازي، يكي از بهترين عملكردهاي هفتگي سهام اين گروه در سال 90 رقم خورد. تفاوت بارز اين صنعت با صنايع قند و كاشي علاوه بر ارزندگي سهام،‌ اندازه بزرگ‌تر شركت‌هاي حاضر است كه فرصت ايجاد تقاضاي غيرواقعي و رشد بدون منطق قيمت سهام را كاهش مي‌دهد. در همين حال، رونق اين هفته ساختماني‌ها عمدتا حول محور سهام تازه وارد فرابورسي مسكن شمال شرق رقم خورد كه رشد اعجاب‌انگيز 20 درصدي را ثبت كرد. سهامداران در انتظار اعلام تعديل مثبت و پيش‌بيني سود 500 ريالي به ازاي هر سهم «ثشرق» در گزارش سه ماهه هستند. در اين گروه، شركت تازه‌وارد «آس‌پ» نيز تعديل سود 20 درصدي تا سقف 1205 ريال به ازاي هر سهم را عمدتا از محل پروژه مسكن مهر شهريار اعلام كرد كه به رشد اعجاب‌انگيز 30 درصدي قيمت سهم پس از بازگشايي نماد منجر شد.
رونق سهام ساختماني در بورس تهران در حالي اتفاق افتاده است كه آمارهاي غيررسمي نشان مي‌دهد كه قيمت مسكن در كشور در يك سال گذشته تقريبا همپاي تورم رشد داشته است. از سوي ديگر، حجم ساخت و ساز در نيمه نخست سال جاري نيز ركورد بالاترين ميزان پس از دوران ركود (از سال 87 تاكنون) را شكسته است. اين دو نشانه به عنوان عوامل مساعد، رونق سهام صنعت انبوه‌سازي را توجيه‌پذير ساخته است؛ هرچند كمبود شديد نقدينگي شركت‌ها و نيز ركود نسبي بازار دادوستد املاك به عنوان عوامل محدودكننده بازدهي در اين صنعت كماكان مطرح هستند.
هفته داغ فرابورس
بازار نوپاي فرابورس كه مدت‌هاست به لحاظ شتاب توسعه، برتري خود را نسبت به بازار بورس ثابت كرده است اين هفته نيز شاهد جنب و جوش زيادي بود. علاوه بر رونق چشمگير ساختماني‌هاي فرابورس، اين بازار شاهد ورود سه شركت جديد به گردونه معاملات بود. به اين ترتيب معاملات سهام دو شركت سيمان غرب آسيا و بهشت پارس در بازار پايه آغاز شد كه به رسم سهام تازه‌ وارد، مورد اقبال سرمايه‌گذاران قرار گرفت و هر دو سهم، معاملات ديروز را با صف خريد به پايان بردند. علاوه بر اين، بازار دوم فرابورس ميزبان بزرگ‌ترين شركت پتروشيمي بازار يعني «مارون» بود. اين عرضه اوليه كه به لحاظ استقبال سرمايه‌گذاران در قيمت 1600 تومان با اما و اگرهايي مواجه بود، به پشتوانه علاقه‌مندي سهامداران حقوقي در نهايت با موفقيت انجام شد. شنيده‌ها از پتروشيمي فناوران، شيميايي تامين، پتروشيمي لاله و صباتامين به عنوان خريداران اصلي سهام مارون در روز اول خبر مي‌دهند. در روز چهارشنبه نيز 200 ميليارد ريال اوراق مشاركت شركت بوتان با استقبال چشمگير خريداران مورد پذيره‌نويسي قرار گرفت تا اين تجربه نشان دهد كه علت عدم استقبال از اوراق 17 درصدي پارس جنوبي در شبكه بانكي همان محدوديت دست و پاگير جريمه بازخريد اوراق قبل از سررسيد است.
با اين تحولات، فرابورس يك هفته داغ ديگر را پشت سر گذاشت تا با كارنامه‌اي درخشان به لحاظ پذيرش شركت‌ها و ابزارهاي مالي جديد، كارنامه سال 90 خود در اولين هفته زمستان را پربارتر از قبل رقم بزند.

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن