تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819626082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرمحيط زيست فارس: 95 درصد آلودگي هواي شيرازازخودروهاي آلاينده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مديرمحيط زيست فارس: 95 درصد آلودگي هواي شيرازازخودروهاي آلاينده است
شيراز- مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس گفت: هم اينك 95 درصد از آلودگي هواي شهر شيراز ناشي از تردد خودروهاي آلاينده و گازهاي خروجي آنهاست از اين رو ضروري است كه در اين زمينه تدبير اساسي و چاره مناسب انديشيده شود.


به گزارش ايرنا، سيد حسام حسيني، شنبه در نشست خبري با خبرنگاران ، اظهار داشت:طبق آمار راهنمايي و رانندگي استان فارس هم اينك 300 هزار خودرو درفارس مشغول تردد هستند كه از اين ميزان طي 9 ماه اول امسال فقط 76 هزار خودرو در شيراز معاينه فني شده اند.
وي افزود: هم اكنون مشكلات عديده اي در ارتباط با مقوله آلودگي هود در سراسر كشور وجود دارد كه استان فارس و به ويژه شهر شيراز نيز از اين قاعده مستثني نيست كه از جمله اين مشكلات مي توان به افزايش بيش از حد خودروهاي شخصي و نيز ترددخودروهاي شخصي تك سرنشين، افزايش مصرف سوخت بي رويه ، استفاده از خودروهاي فرسوده و نيم فرسوده ، بي توجهي به امر معاينه فني خودروها و وجود ترافيك سنگين شهري و بين شهري، اشاره كرد.
حسيني بيان داشت: همچنين وجود برخي از صنايع آلاينده در محدوده شهري و استفاده بعضي از اين صنايع از نفت كوره و يا مازوت و نيز استفاده ناوگان اتوبوسراني شهرها از گازوييل كه خود داراي ميزان زيادي گوگرد است از ديگر مولفه هاي مهم آلاينده هواي شهرهاست.
اين مقام مسوول با اشاره به روز 29 دي ماه و نامگذاري آن به عنوان روز هواي پاك گفت: به سبب اينكه مقوله آلودگي هوا از اهميت ويژه اي برخوردار است اين روز به هفته هواي پاك تبديل شده است و از اين رو در هشت شهر آلوده كشور شامل شيراز، تهران، اصفهان ، اهواز، كرج ، اراك و تبريز كه جزو كلان شهرهاي كشور محسوب مي شوند ، برنامه هاي ويژه اي با هدف آگاه ساختن و جلب مشاركت عمومي براي بهبود و بهسازي محيط زيست، اجتناب از آلوده سازي بيشتر هوا به عنوان اصلي ترين عنصر حيات ، اجرا خواهد شد.
حسيني افزود: همچنين حفاظت محيط زيست فارس براي كاستن از آلودگي هوا با همكاري ساير دستگاههاي بخشي اين استان ، برنامه هايي همچون خروج تدريجي خودروهاي فرسوده، انژكتوري كردن خودروهاي كاربراتوري، حذف سرب از بنزين، آزمايش اجباري خروجي خودروها، جلوگيري از توليد موتورسيكلت هاي دو زمانه ، استقرار صنايع در شهرك هاي صنعتي و مكان هاي خارج از محدوده شهري را در دست انجام دارد.
وي اضافه كرد: همچنين در اين چارچوب، تصميم بر اين است كه از پراكندگي صنايع بشدت جلوگيري شود حتي الامكان صنايع را در شهرك هاي صنعتي ، ناحيه صنعتي، قطب صنعتي و پهنه هاي صنعتي مستقر كنيم و آن دست از صنايع را كه معمولا نمي توانند در شهرك ها و ناحيه صنعتي مستقر شوند آنها را در خارج از محدوده شهري و در مكاني كه با ضوابط زيست محيطي مغايرت نداشته باشد مستقر كنند.
او افزود: تا كنون محيط زيست فارس با هماهنگي شهرداري شيراز ، مبادرت به انتقال برخي از مشاغل مهم شهري آلاينده به خارج از شهر شيراز كرده است و امسال نيز از 16 واحد سنگبري، 14 واحد به خارج از اين شهر منتقل شده و دو واحد ديگر نيز درخارج از حوزه شهري قرار دارد، همچنين 12 واحد سنگ كوبي، سه واحد شن و ماسه ، 9 واحد كوره آهكي سنتي، 17 كوره آجر سنتي نيز به خارج از شيراز منتقل شده است.
حسيني گفت:همچنين براي انتقال كارخانه سيمان به جاده خرامه مقدمات كار فراهم شده است، ولي مشكلي كه هم اينك اين كارخانه با آن مواجه است مساله تعويض دستگاه فيلتر اين واحد توليدي است كه اين امرنيزموجب ايجاد مشكلاتي براي ساكنان واحدهاي مسكوني اطراف آن شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست فارس اظهار داشت: در زمينه كارخانه روغن نباتي شيراز نيز با هممكاري مقامات اين استان مقررشده است كه نسبت به تعطيلي قسمت آلاينده اين كارخانه اقدام شود و پس از آن با اجراي يك برنامه زمانبندي شده اين واحد توليدي به نقطه مناسب منتقل شود.
حسيني ادامه داد: همچنين در زمينه واحد نيروگاه برق بلوار مدرس شيراز كه داراي آلودگي صوتي است و موجب ايجاد مشكلاتي براي ساكنان اطراف اين نيروگاه شده است، از سوي محيط زيست فارس ، تا كنون مكاتبه هايي بسياري به وزارت نيرو و ساير مقامات مسوول در استان فارس صورت گرفته است ولي متاسفانه بنا به اظهارات مسوولان ياد شده مبني بر كمبود برق موجود، موفق به اقدام اساسي در اين مورد نشده ايم .
او بيان داشت: هم اكنون انتقال تعدادي از واحدهاي آلاينده استان فارس به خارج از محدوده شهري و وادارساختن صنايع آلاينده به دستگاه الكترو فيلتر و همچنين مجهز ساختن آنها به دستگاه مونيتورينگ در حال انجام است تا بدين وسيله، امكان سنجش ميزان آلايندگي اين صنايع از سوي محيط زيست در هر لحظه فراهم شود.
او گفت: همچنين دنبال كردن مقوله گاز سوز كردن صنايع و خودروها و ايجاد كمربند فضاي سبز در اطراف شيراز نيز از جمله برنامه هاي حفاظت محيط زيست فارس است.
حسيني افزود:براي ايجاد فضاي سبز در شيراز، اعتبارات لازم پايدار نشده است و از اين رو مسوولان بايد در فكر تامين اين فضاي ضروري باشند زيرا ممكن است در آينده از سروهاي قديمي و نامدار شيراز اثري نيابيم.
وي با اشاره به اينكه شيرازدر مقايسه با هفت شهر آلاينده كشور در رابطه با صنايع آلاينده رنج چنداني متحمل نمي شود گفت: هم اكنون مقدمات كار براي انتقال صنوف آلاينده و مزاحم شهري به خارج از شيراز فراهم شده است و مقرر شده است اين صنوف در مجاورت شهرك بزرگ صنعتي شيراز و در منطقه وزيرآباد اين شهر مستقر شوند.
حسيني بيان كرد: هواي شيراز نيز با مشكلاتي همچون اينورژن يا وارونگي هوا مواجه است بگونه اي كه بيش از 200 روز از سال اين شهر با اين حالت جوي مواجه است و ضخامت اين نوع از آلودگي هوا در شيراز بين 100 تا 300 متر ارتفاع دارد.
وي، شمار ايستگاههاي سنجش آلودگي هوا در شيراز را دو ايستگاه اعلام كرد و گفت: هم اينك اين دو ايستگاه در ميدان امام حسين و دروازه كازرون شيراز نصب شده است و درآينده نيز يك ايستگاه در ميدان معلم اين شهر نصب خواهد شد و اين در حالي است كه بايد به ازاي هر 100 هزار نفر يك دستگاه سنجش آلودگي هوا در شيراز نصب شود و با توجه به جمعيت شيراز، اين شهرنيازمند نصب 11 ايستگاه سنجش آلودگي هواست كه براي تهيه آن با كمبود اعتبار مواجه هستيم.
679 / 675
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن