تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820651187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير شيلات سازمان جهاد‌كشاورزي خراسان رضوي: پرورش ماهي تزييني در ايران غيرعلمي است از هزار گونه ماهي آكواريومي تنها 100 گونه در ايران موجود است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير شيلات سازمان جهاد‌كشاورزي خراسان رضوي: پرورش ماهي تزييني در ايران غيرعلمي است از هزار گونه ماهي آكواريومي تنها 100 گونه در ايران موجود است


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

مدير شيلات سازمان جهاد ‌كشاورزي خراسان رضوي گفت: فعاليت‌هايي كه جهت تكثير و پرورش ماهي‌هاي زينتي انجام مي‌گيرد، اغلب تجربي است و در اين زمينه هنوز به سمت علمي شدن پيش نرفته‌ايم.

مهدي‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(‌ايسنا) - منطقه خراسان، با بيان اين‌كه هر نوع ماهي، شيوه تكثير و پرورش خاصي دارد، خاطرنشان كرد: اطلاعات علمي و تكنولوژي لازم را براي گسترش اين صنعت در ايران نداريم.

وي با اشاره به رونق بسيار گسترده تكثير و پرورش و صادرات ماهيان زينتي در ساير كشورها به خصوص تايوان، چين و سنگاپور گفت: درآمد سنگاپور از صادرات ماهيان زينتي به سرتا‌سر دنيا، شش برابر درآمدي است كه ايران از صادرات نفت كسب مي‌كند.

براي گسترش صادرات، بايد به سمت علمي شدن، اصلاح ژنتيكي و توليد و پرورش فني برويم

وي افزود‌: براي گسترش صادرات در اين زمينه‌، بايد به سمت علمي شدن، اصلاح ژنتيكي و توليد و پرورش فني برويم‌.

وي با بيان اين‌كه استان اصفهان و شهر محلات استان مركزي رتبه اول و دوم تكثير و پرورش ماهيان زينتي كشور را دارند، افزود: در خراسان رضوي حدود 9 مركز داراي پروانه تكثير و پرورش و بهره‌برداري از ماهيان زينتي و 80 واحد فروش ماهي‌هاي آكواريومي فعاليت مي‌كنند و در حال پيگيري هستيم تا در اين خصوص به واحدهاي كوچكتر هم مجوز بدهيم.

70 درصد ماهي‌ها در داخل كشور تكثير مي‌شوند

مهدي‌زاده با اشاره به وجود 45 واحد فروشنده ماهيان آكواريومي در مشهد، افزود: از 25 هزار گونه ماهي شناخته شده در تمام دنيا، هزار گونه قابليت نگهداري در آكواريوم را دارند كه از اين تعداد 100 گونه در ايران موجود است.

وي خاطرنشان كرد: اكثر ماهي‌هاي تزييني ساكن آب‌هاي مناطق حاره و گرمسيري‌اند و هنوز در ايران گونه‌اي ثبت نشده كه قابليت نگهداري در آكواريوم را داشته باشد و مي‌توان گفت كه همه گونه‌هاي ماهي زينتي، وارداتي بوده‌اند.

گلدفيش، بارب، آنجل، فايتر، گورامي و اسكار مهمترين ماهي‌هاي زينتي استان است

وي گلدفيش، بارب، آنجل، فايتر، گورامي و اسكار را مهمترين ماهيان زينتي موجود در استان برشمرد و گفت: سعي داريم در كنار مزارع هيدروپونيك مشهد مراكز تكثير ماهي زينتي هم ايجاد كنيم كه براي اين كار اولويت را به كارشناسان خانمي كه به اين كار علاقه‌مند باشند اختصاص داده‌ايم.

وي افزود: اغلب آكواريوم فروش‌هاي سطح شهر مشهد ماهي‌هاي خود را از مراكز تكثير فعال در مشهد يا از ساير استان‌ها تهيه مي‌كنند، بخشي هم با هواپيما از ساير كشورها وارد مي‌شود اما تعداد زيادي از اين فروشندگان كار تكثير را در خانه انجام مي‌دهند.

مهدي‌زاده با اشاره به افزايش اشتغال و توسعه اقتصادي ناشي از توسعه اين صنعت، افزود: در حال تدوين آيين‌نامه‌اي هستيم تا افرادي كه قصد شروع فروش و يا تكثير ماهي‌هاي آكواريومي را دارند حتما قبل از آن يك دوره آموزشي را در زمينه مسايل بهداشتي و رعايت استانداردها بگذرانند.

به دليل كم بودن تعداد آكواريوم فروشي‌ها، نظارتي بر قيمت و نحوه عرضه ماهي در اين مراكز وجود ندارد

وي با بيان اين‌كه به دليل كم بودن تعداد آكواريوم فروشي‌ها، نظارتي بر قيمت و نحوه عرضه ماهي در اين مراكز وجود ندارد، افزود: خود فروشنده‌ها بر اساس زيبايي، رنگ، اندازه ماهي و سخت يا راحت‌تر بودن نحوه تكثير قيمت ماهي را تعيين مي‌كنند و نظارتي هم در اين زمينه نيست.

مدير شيلات سازمان جهاد‌كشاورزي خراسان رضوي خاطر نشان كرد: به دليل نبود كارشناس در گمرك بعضي از ماهيان به اسم ماهيان ديگري وارد مي‌شوند در حالي‌كه بعضا خطرناك و سمي‌اند و اصلا واردات اين گونه‌هاي سمي لزومي ندارد.

آكواريوم مي‌تواند خيلي از اين فشارهاي روحي رواني و استرس‌هاي محيطي را كم كند

وي بر لزوم فرهنگ‌سازي و ترويج استفاده از آكواريوم در منازل تاكيد كرد و با بيان اين‌كه بسياري از مردم از اثرات مثبت آكواريوم بر سلامتي روح و روان بي‌خبرند، گفت: مردم در طول روز با استرس‌هاي مختلفي مواجه‌اند و در خانه در يك محيط بسته و محدود به سر مي‌برند، آكواريوم مي‌تواند خيلي از اين فشارهاي روحي رواني و استرس‌هاي محيطي را كم كند و تاثير مثبتي در سلامت انسان و جلوگيري از سكته و بيماري‌هاي قلبي - عروقي خواهد داشت.

مدير شيلات سازمان جهاد‌كشاورزي خراسان رضوي افزود: در تلاش هستيم تا با همكاري ساير ارگان‌ها، در ادارات و اماكن عمومي مثل سالن‌هاي انتظار راه‌آهن آكواريوم قرار بدهيم تا موجب افزايش علاقه‌مندي مردم به نگهداري ماهيان زينتي شود.

مهدي‌زاده در رابطه با اصول اوليه نگهداري آكواريوم گفت: لازم است مردم قبل از استقرار آكواريوم زمينه اطلاعاتي لازم را پيدا كنند، جانمايي آكواريوم در منزل خيلي مهم است و مي‌توانند از فضاهاي بلااستفاده مثل اپن كه قابل ديد هم باشد، براي جاگيري آكواريوم استفاده نمايند.

وي ادامه داد: زير آكواريوم بايد يك لايه يونوليت قرار داده‌ شود و گرنه با كوچك‌ترين تكان ترك مي‌خورد، استفاده از رنگ‌هاي درخشان براي انتخاب ماسه و سنگ و نوار حاشيه آكواريوم به زيباسازي محيط داخلي آن كمك مي‌كند و حتما لازم است دو روز قبل قبل از رهاسازي ماهي در آكواريوم، آبگيري و ضدعفوني انجام شود و گرنه ريختن آب شهري به دليل كلر موجب مرگ ماهي‌ها خواهد شد.

مدير شيلات سازمان جهاد‌كشاورزي خراسان رضوي بر لزوم هماهنگي اندازه و شكل ظاهري ماهيان با يكديگر و توجه به گوشت‌خوار يا گياه‌خوار بودن آن‌ها در يك آكواريوم تاكيد كرد و گفت: ماهي‌هايي كه از كف تغذيه مي‌كنند يا گربه ماهي‌ها كه شيشه را تميز مي‌كنند و همچنين استفاده از گياهان طبيعي كه مواد دفعي ماهي را جذب مي‌نمايند، به تميز ماندن آب و محيط آكواريوم كمك مي‌كند.

وي تميز كردن فيلترها، تعويض كردن آب آكواريوم، بررسي PH آب با استفاده از كاغذ PH يا كيت‌هاي ارزان قيمت و توجه به تغذيه ماهي را از ديگر ضروريات نگهداري از ماهيان زينتي برشمرد و گفت: اگر تعامل در يك آكواريوم برقرار باشد زمان تعويض آب به تاخير مي‌افتد و حتي ممكن است هر 6 ماه يكبار نياز به تعويض وجود داشته باشد.

مدير شيلات سازمان جهاد‌كشاورزي خراسان رضوي افزود: در صورتي كه يك ماهي مشكل يا بيماري داشت بهتر است از ساير ماهي‌ها جدا و معالجه شود.

انتهاي پيام
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 477]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن