تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820691308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودرو سواري چرا ارزان مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: خودرو سواري چرا ارزان مي‌شود؟
دنياي اقتصاد- اين روزها بازار خودروي كشور دوران سردي را مي‌گذراند، به‌طوري‌كه قيمت انواع خودرو در مقايسه با تابستان به نحو چشمگيري كاهش يافته است؛ آيا بازار خودروي ايران در مسيري مشابه با بازار جهاني خودرو افتاده است يا در مسيري ديگر است؟ يافتن پاسخ براي اين سوال چشم‌انداز دقيق‌تري براي آينده فراهم مي‌كند.
«دنياي اقتصاد» در گفت‌وگو با كارشناسان بررسي كرد
چرا خودرو ارزان شد؟
گروه خودرو- اين روزها بازار خودرو كشور دوران سردي را مي‌گذراند. به‌طوري‌كه قيمت انواع خودرو در مقايسه با تابستان به نحو چشمگيري كاهش يافته است. بيشتر كارشناسان و نمايشگاه‌داران خودرو كشور معتقدند امسال برخلاف سال‌هاي گذشته ركود به شكلي بسيار عجيب گريبان بازار خودرو را گرفته و سرنوشتي نيز سواي ساليان اخير در انتظار آن است.
معمولا طي سال‌هاي گذشته پس از سپري شدن تابستان و كاهش مسافرت‌ها،‌ بازار نيز همزمان با پاييز به خواب مي‌رفت و در پايان زمستان رونق و گرما به دليل نزديكي به تعطيلات نوروزي باز هم به اين بازار بازمي‌گشت، چراكه مشتريان كم‌كم به فكر خريد خودرو براي پايان سال و تعطيلات نوروز مي‌افتند و بدين جهت موتور بازار گرم مي‌شد. اين در حالي است كه امسال از نيمه دوم شهريور ماه همزمان با ماه رمضان ركود بازار آغاز و پس از آن نيز با آمدن پاييز، زردي نيز به بازار رو كرد و دامان آن را گرفت. در آن روزها بيشتر كارشناسان و فروشندگان خودرو معتقد بودند اين ركود روال همه ساله بازار است و زمستان كه بيايد گرما نيز به بازار بازخواهد گشت. اما امسال سناريوي ديگري رقم خورده و به‌رغم همه پيش‌بيني‌ها، نه تنها رونق به بازار خودرو بازنگشته بلكه كاهش تقاضا موجب ارزاني چشمگير خودروها در مقايسه با پاييز را فراهم آورده است. اينكه چرا بازار خودرو كشور اين روزها به سرنوشتي شبيه هماني كه چند ماهي است گريبان بازارهاي بزرگ خودروسازان دنيا را گرفته، پرسشي است كه كارشناسان دلايل مختلفي را براي آن ذكر مي‌كنند.
به طوري كه برخي اين موضوع را ناشي از بحران اقتصادي حاكم بر دنيا مي‌دانند.
به عقيده اين گروه، مشتريان ايراني هم‌اكنون به دنبال تاثير بحران مالي جهان بر بازار خودرو كشور منتظرند تا قيمت خودرو در ايران نيز به نحوي چشمگير كاهش يابد.
اين در حالي است كه گروهي ديگر از كارشناسان بر اين باورند كه به دليل كاهش كم‌سابقه قدرت خريد مشتريان ايراني، خريد و فروش خودرو طي سال جاري با ركودي عجيب و شايد بي‌سابقه مواجه شده است. برخي ديگر نيز قرار گرفتن بازار خودرو كشور را در مسير اشباع، دليل ركود و نزول آن مي‌دانند. جداي از اينكه كدام يك از اين كارشناسان اظهارنظرشان بيشتر به واقعيت نزديك است، بايد به طور حتم به ركود بازار خودرو اعتراف كرد به اين دليل كه هم‌اكنون تقاضا بيشتر از عرضه شده و خريد و فروش خودرو دوران كم‌فروغي را سپري مي‌كند. اين روزها اگر سري به نمايشگاه‌هاي خودرو پايتخت بزنيم، درمي‌يابيم كه از مشتريان جدي كه قصد خريد دارند، خبري نيست. مشترياني كه به گفته كارشناسان يا منتظر تاثير بحران مالي دنيا روي قيمت خودروها هستند و يا قدرت خريدشان پايين آمده و يا در اين دوران اشباع بازار، كه ترافيك سنگين خيابان‌ها، انگيزه‌ها را براي خريد خودرو پايين آورده، استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي را به خريد خودرو شخصي ترجيح مي‌دهند. البته جداي از دلايل مذكور مي‌توان روي گزينه‌هاي ديگري نيز مانند حذف سهميه سوخت خودروهاي لوكس، جريمه پرداختي به ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت در قبال خريد برخي خودروها نيز به عنوان دلايل نسبتا جزيي ركود بازار خودرو كشور انگشت گذاشت به هر حال هم اكنون مشتريان براي خريد خودرويي مانند ماكسيما كه حجم موتوري بالاي 3هزار سي‌سي دارد، بايد يا سه خودرو فرسوده را از رده خارج و يا معادل آن مبلغي حدود چهار و نيم ميليون تومان به ستاد مذكور بپردازند. هر چند اين خودرو تيراژ بالايي ندارد ولي به هر حال به عنوان خودرو مدنظر قشر خاصي از جامعه هم‌اكنون با قيمتي زير كارخانه به فروش مي‌رسد. از طرفي اين محصول از سهميه سوخت نيز محروم است.
موضوعي كه در قبال خودروهاي وارداتي نيز صدق كرده و يكي از دلايل ركود بازار آنها طي چند ماه اخير به حساب مي‌آيد. به هر حال برخي از خودروهاي وارداتي نيز علاوه بر نداشتن سهميه سوخت بايد جريمه (خارج كردن خودرو فرسوده) را نيز به ستاد مديريت حمل‌ونقل بپردازند. همچنين بسياري از مشتريان اين نوع محصولات با اطلاع از كاهش قيمت خودروهاي لوكس خارجي در كشور‌هاي توليد كننده به انتظار ارزان شدن آنها در بازار داخل نيز مانده و شايد به همين دليل است كه خريد و فروش وارداتي‌ها هم مانند خودروهاي داخلي ركود و سرما را در حال تجربه كردن است. در اين زمينه به گفت‌وگو با كارشناسان نشسته‌ايم.
كاهش قيمت ادامه خواهد داشت
سعيد ليلاز، كارشناس صنعت خودرو در خصوص دلايل كاهش قيمت خودرو طي چند ماه گذشته مي‌گويد: كاهش رشد نقدينگي طي 12 ماه گذشته يكي از عمده دلايل ركود در بازار خودرو بوده، به طوري كه اين افت نرخ رشد طي 30 تا 40 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.
به گفته ليلاز در حال حاضر اقتصاد كشور با كاهش نقدينگي بسيار مواجه است به طوري كه بعد از رشد شديد نقدينگي از نيمه سال 86 به اين طرف نرخ رشد به حداقل خود رسيده كه اين امر بر توليد، بورس و خودرو تاثير بسياري داشته است. از طرفي به گفته فعالان بازار خودرو، كاهش نقدينگي موجب شده كه قدرت خريد در ميان متقاضيان كاهش يابد كه اين امر بر ركود بازار تاثيرگذار است.
ليلاز در اين خصوص مي‌گويد: با وجود كاهش تقاضا در كشور خودروسازان داخلي با افزايش توليد مواجه بودند به طوري‌كه طي چند ماه گذشته خودروسازان رشد 10درصدي را تجربه كرده‌اند اما زماني‌كه اين افزايش توليد و كاهش تقاضا را با يكديگر مقايسه مي‌كنيم با يك افزايش عرضه مازاد مواجه مي‌شويم كه اين مساله بر ركود بازار تاثير بسياري داشته است.
از سوي ديگر طي چند ماه گذشته اقتصاد دنيا با ركود مواجه بوده كه اين ركود منجر به بحران در صنعت خودروسازي دنيا شده به طوري‌كه برخي از خودروسازان بزرگ دنيا تا ورطه ورشكستگي نيز پيش رفته‌اند، ليلاز در خصوص اينكه آيا اين بحران منجر به ركود در بازار خودرو كشور شده يا خير مي‌گويد: هم‌اكنون قيمت كالاهاي صنعتي در دنيا درحدود 50درصد نسبت به 12ماه گذشته افت داشته كه اين امر طبيعتا روي خودرو هم تاثير مي‌گذارد به طوري‌كه قيمت قطعات منفصله در‌حال‌حاضر كاهش چشمگيري داشته و اين افت قيمت قطعات روي خودروهاي توليدي در كشور نيز تاثير دارد.
به گفته ليلاز مساله ديگري كه منجر به كاهش قيمت خودرو در كشور شده افت قيمت يورو در بازار داخلي است. به طوري‌كه اساسا قطعات منفصله دو خودروساز كشور از حوزه يورو تامين مي‌شود كه با توجه به افت يورو نرخ خريد قيمت قطعات منفصله نيز كاهش پيدا كرده كه اين امر خواه ناخواه روي قيمت تمام شده خودرو تاثير خواهد گذاشت و با توجه به افت نرخ يورو باز هم بايد شاهد كاهش قيمت خودروهاي داخلي باشيم.
كاهش قيمت، طبيعي است
فرزاد نشان مدير فروش شركت سايپا نيز در خصوص كاهش قيمت خودرو در بازار مي‌گويد: افت قيمت در اين فصل طبيعي است به طوري‌كه همه ساله خودروسازان در اوايل زمستان با كاهش تقاضا مواجه مي‌شوند اما در اواخر بهمن‌ماه بازار به حالت قبلي باز مي‌گردد.
از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند كه افت قيمت خودرو در بازار موجب شده كه خودروسازان فروش فوري خود را متوقف كرده تا به اين طريق بتوانند بازار خودرو را كنترل كنند اما نشان در اين خصوص مي‌گويد: در‌حال‌حاضر شركت سايپا فروش تمامي محصولات خود را به صورت اينترنتي انجام مي‌دهد اما فروش از طريق نمايندگي‌ها متوقف شده و تنها فروش تعهدي كه مربوط به سال آينده است در نمايندگي‌ها صورت مي‌گيرد.
تاثير سياست‌‌هاي بانكي
فريد زاوه، كارشناس خودرو نيز در خصوص افت قيمت خودرو در بازار مي‌گويد: كاهش نقدينگي يكي از عمده دلايل ركود در بازار خودرو است به طوري كه در حال حاضر قدرت خريد مردم كاهش يافته و اين افت تنها مربوط به خودرو نمي‌شود بلكه بازار مصرف نيز متاثر از آن مي‌باشد.
به گفته زاوه كاهش تقاضا منجربه كاهش شديد قيمت شده و سرمايه‌گذاران نيز براي بازگرداندن سرمايه خود ناچار به فروش محصولات خود حتي با حاشيه ضرر هستند.
در حال حاضر قيمت برخي خودروهاي داخلي نسبت به قيمت كارخانه نيز كاهش چشمگيري داشته كه اين افت قيمت نسبت به كارخانه طي سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده است. زاوه درخصوص افت قيمت خودرو نسبت به كارخانه مي‌گويد: سرمايه‌گذاران ناچار به فروش خودرو هستند حتي اگر قيمت خودرو را كمتر از قيمت كارخانه اعلام كنند و اين هم به دليل آن است كه فعالان اقتصادي ناچار به پرداخت بهره بانكي با سود 36درصد هستند كه براي بازگرداندن وام‌هاي خود بايد تحت هر شرايطي فروش محصول داشته باشند در غير اين صورت تمام سرمايه خود را از دست مي‌دهند. به همين دليل فروش را حتي با حاشيه ضرر نيز انجام مي‌دهند.
زاوه اجراي سياست‌هاي انقباضي در دوران مظاهري را يكي ديگر از عمده دلايل ركود در بازار دانسته و مي‌گويد، اجراي سياست‌هاي انقباضي در دوران رياست مظاهري در بانك مركزي موجب شد كه سرمايه‌هاي سرگردان در بازار جمع‌آوري شود كه اين امر به طور مستقيم نقدينگي مردم را كاهش داد.
وي در ادامه مي‌گويد اين سياست‌ها در ابتدا بازار مسكن را تحت‌تاثير قرار داد و پس از آن به ساير بازارهاي مصرف من‌جمله بازار خودرو كشيده شد. زاوه در پاسخ به اين پرسش كه آيا ركود جهاني تاثيري بر قيمت خودرو داشته يا خير افزود: بحران اقتصادي دنيا هيچ تاثيري بر ركود بازار خودرو كشور نداشته بلكه شرايط خاص اقتصادي در كشور اين ركود را به وجود آورده است.
كاهش 50درصدي كشش بازار
نايب‌رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور نيز در زمينه دلايل ركود بازار خودرو گفت: به هر حال بازار خودرو ايران نيز به نحوي كمرنگ‌تر در مقايسه با بازارهاي بزرگ دنيا كه اين روزها با بحران روبه‌رو شده‌اند، در ركود قرار گرفته و قيمت‌ها در آن يا ثابت مانده و يا رو به نزول رفته است. سعيد اردوخاني با اشاره به اينكه جمع شدن نقدينگي از بازار نيز جزو دلايل ركود بازار است تاكيد كرد: در حال حاضر قدرت خريد مشتريان داخلي در مقايسه با سال‌هاي گذشته كاهش يافته و به همين دليل، خريد‌و‌فروش خودرو با ركود مواجه است. وي افزود: البته بحران اقتصادي دنيا نيز بر ركود بازار تاثير گذاشته است به نحوي كه هم‌اكنون برخي مشتريان به‌خصوص آنهايي كه طالب خريد خودروهاي وارداتي هستند منتظر هستند تا ارزاني به بازار خودروهاي وارداتي ايران نيز برسد. اردوخاني همچنين به اشباع بازار خودرو كشور اشاره كرد و گفت: طي دو سه سال آينده، بازار ايران نيز اشباع مي‌شود و به هر حال بسياري از مشتريان انگيزه خود را براي خريد خودرو از دست خواهند داد. وي تاكيد كرد: امسال حدود 50درصد از كشش بازار كم شده است و از طرفي كاهش چشمگير برخي خودروها نيز به اين دليل است كه طي يكي دو سال گذشته، نرخ آنها بي‌دليل و غيرمنطقي بالا رفته و هم‌اكنون در دوره بازگشت قرار دارد.
 دوشنبه 16 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن