تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819698017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيمي از شير و فراورده‌هاي آن به صورت فله‌اي توليد و مصرف مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نيمي از شير و فراورده‌هاي آن به صورت فله‌اي توليد و مصرف مي‌شوند
اقتصاد. وزارت جهادكشاورزي. صنايع شير
مديرعامل شركت سهامي صنايع شير ايران گفت: از مجموع ‪ ۹‬ميليون تن شير توليدي و فرآورده‌هاي آن در سال جاري، نيمي به صورت فله‌اي توليد و مصرف مي شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمود نجفي عرب روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت : در شرايطي ‪ ۵۰‬درصد شير و فرآورده‌هاي آن در كشور به شكل فله‌اي توليد مي‌شوند كه هم اكنون بيش از نيمي از ظرفيت نصب شده در بخش صنعت شير ، غير فعال مانده و اين امر بر افزايش قيمت تمام شده فرآورده‌ها نيز تاثير منفي برجاي مي‌گذارد.

اين مقام مسئول اظهار داشت: براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد كشاورزي هم اكنون ‪۹/۹‬ميليون تن ظرفيت نصب شده صنعتي براي فرآوري شير خام در كشور وجود دارد ،در حالي كه از ‪ ۹‬ميليون تن شير توليدي كشور، فقط ‪ ۴/۵‬ميليون تن جذب واحدهاي صنعتي مي‌شود. نجفي با اشاره به فعاليت حدود ‪ ۶۰۰‬واحد لبني در كشور، افزود: يكي ديگر از چالش‌هاي جدي كشور در توليد شير خام، فقدان استانداردهاي اجباري در فرآيند توليد شير به جز بخش صنعت است ، در حالي كه در بسياري از كشورهاي جهان براي علوفه و حتي مصرف‌كننده نهايي شير نيز استاندارد اجباري وجود دارد.

مديرعامل شركت سهامي صنايع شير ايران، مصرف شير و فرآورده‌هاي آن را در رفع بسياري از گرفتاري‌هاي بهداشتي و توسعه منابع انساني موثر خواند و گفت: ‪ ۹۰‬درصد كيفيت مواد لبني به كيفيت شير خام بستگي دارد و دستگاه‌هاي ذيربط از جمله وزارتخانه‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و جهاد كشاورزي و نيز موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي بايد عزم خود را براي افزايش كيفي شير خام توليدي در كشور جزم كنند. وي سامانه جمع آوري شير خام در كشور را در شرايط كنوني فاقد مطلوبيت مناسب خواند و گفت: هم اكنون زمان دوشش و تحويل شير به مراكز جمع آوري و كارخانه‌ها بيش از ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬ساعت به طول مي‌انجامد و در اين فاصله كيفيت شير از نظر برخي شاخص‌هاي كيفي افت مي‌كند.

نجفي سپس بر لزوم برنامه ريزي مناسب در اين خصوص و اصلاح كيفيت شير خام توليدي در كشور تاكيد كرد.

اين مقام مسئول سپس قيمت تمام شده شير خام را از چالش‌هاي مهم توليد شير در كشور عنوان كرد و افزود: هم اكنون نزديك به ‪ ۸۰‬درصد قيمت تمام شده فرآوردهاي لبني در واحدهاي صنعتي به قيمت شير خام اختصاص دارد و اين قيمت در مقايسه با قيمت‌هاي جهاني، بالا است.

وي قيمت هر كيلوگرم شير خام در بازارهاي جهاني را بين ‪ ۲۱‬تا ‪ ۳۳‬سنت در نوسان دانست و اظهار داشت: براساس اعلام سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو)، قيمت جهاني شير خام به دليل كاهش قيمت جهاني علوفه در حال نزول است و اين امر سبب مي‌شود توليدكنندگان داخلي فاقد توان رقابت ،در حوزه صادرات فرآورده‌هاي لبني باشند.

به گفته نجفي، شوراي اقتصاد سال گذشته قيمت هر كيلوگرم شير خام را براي محاسبه مابه التفاوت قيمت شير يارانه‌اي خانوار، ‪ ۲‬هزار و ‪ ۹۰۰‬ريال اعلام كرده بود كه اين قيمت در سال جاري چهار هزار و ‪ ۲۰۰‬ريال تعيين شد. ضمن آنكه قيمت فروش شير خام به كارخانه‌ها بالاتر از قيمت تعيين شده توسط شوراي اقتصاد است.

مديرعامل شركت سهامي صنايع شير ايران در ادامه سرانه مصرف شير و فرآورده هاي آن را در كشور بسيار پايين دانست و افزود: مصرف سرانه شير در كشور براساس آمار زير ‪ ۹۰‬كيلوگرم است و براساس اهداف برنامه چهارم توسعه كشور، اين ميزان بايد در پايان برنامه ( پايان سال ‪ ( ۱۳۸۸‬به ‪ ۱۶۰‬كيلوگرم برسد وي يكي از دلايل پايين بودن سرانه مصرف شير را در كشور ايجاد وقفه در مصرف آن پس از دوران شيرخوارگي دانست و تصريح كرد: اين امر به از بين رفتن آنزيم لاكتوز در معده افراد و دلزدگي از مصرف شير در دوران پس از شير خوارگي منجر مي‌شود.

مديرعامل شركت سهامي صنايع شير ايران عرضه شير مدارس را براي تمام مقاطع تحصيلي و حتي دانشگاه‌ها براي برخورداري از منابع انساني توسعه يافته ضروري خواند .

به گفته نجفي، طرح‌هاي فراواني براي توزيع شير در تمام مدارس و حتي دانشگاه‌ها تهيه شده كه اميد است با توجه مسئولان ، عملياتي شود.

وي همچنين كاهش مصرف شير را در كشور موجب پوكي استخوان زودرس بويژه در جمعيت بانوان دانست و گفت: سن پوكي استخوان خانم‌ها هم اكنون در كشور به ‪ ۴۵‬تا ‪ ۵۰‬سال كاهش يافته است ، در حالي كه متوسط سن پوكي استخوان در جهان حدود ‪ ۷۵‬سال است. مديرعامل شركت سهامي صنايع شير ايران همچنين برخي شايعات درخصوص واردات شير خشك آلوده به ماده ملامين از كشور چين و استفاده آن در واحدهاي صنعتي كشور را به شدت رد كرد و افزود: براساس اعلام گمرك، پارسال حدود هشت هزار تن شير خشك از مبادي قانوني وارد كشور شد و واردات شير خشك از ابتداي امسال تاكنون نيز ‪ ۲‬هزار تن بوده است كه فقط به ميزان كم براي توليد ماست در واحدهاي لبني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به گفته نجفي، شركت صنايع شير ايران امسال حدود ‪ ۱۰‬هزار تن شير خشك توليد كرده است كه از اقلام عمده صادراتي اين شركت محسوب مي‌شود.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن