تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820044222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت برگزاري سومين جشنواره فيلم پليسسينماي پليسي در انتظار روزهاي آفتابي


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: به مناسبت برگزاري سومين جشنواره فيلم پليسسينماي پليسي در انتظار روزهاي آفتابي


گروه فرهنگي- جشنواره فيلم پليس در حالي سومين دوره حيات خود را پشت سر مي گذارد كه به رغم توجه و حركت به سمت احياي سينماي پليسي در ايران ، هنوز اين گونه(ژانر) نتوانسته آنگونه كه شايسته اين ژانر پرمخاطب است ، پا بگيرد و به تعبيري سينماي پليسي در انتظار روزهاي آفتابي است . ‌
سينماي پليسي كه شايد همگام با ورود سينما به اين سامان در كنار ساير گونه ها (ژانر) متولد شد، اما از آغاز تاكنون به رشد و بالندگي دست نيافته و مخاطبان بومي خود را در حسرت و انتظار قرار داده است . توليدات پليسي در قالب تلويزيوني در طول ساليان اخير بيشتر و در مقياس سينما كمتر در كشور توليد مي شود و مخاطبان را به سوي خود مي خواند اما اين آثار كه كمتر داراي ساختار مناسب فني - مضموني و فاقد در برگيري نياز مخاطب با توجه به شرايط ملموس اجتماعي است، كمتر توانسته در مقابل آثار مشابه خارجي كه تعدادشان نيز در تلويزيون كم نيست عرض اندام كند. جشنواره فيلم پليس به عنوان فرصتي براي عرضه و ايجاد جريان فرهنگي با پشتوانه ظرفيت هاي سخت و نرم افزاري بستري براي توجه به اين گونه از قاب سينما و اميد به بهبود توليدات تلويزيوني است.
نيروي انتظامي با ايجاد تعامل منطقي و ارائه تعاريف مناسب فرهنگي بويژه توجه به ظرفيت هاي سينماي اجتماعي از جمله فيلم هاي مستند كه دربرگيرنده آسيب هاي اجتماعي در گستره هاي مختلف جامعه است، محور موضوعي جشنواره فيلم پليس را به اين نگاه اختصاص داده اند. ناجا، با پايه ريزي جشنواره فيلم پليس و راه اندازي مركز ناجي هنر كه به فعاليت هاي فرهنگي اين نيرو بويژه در عرصه سينما و تلويزيون اختصاص دارد، كاركردهاي آموزشي با نيم نگاهي جدي به ارتقاي فرهنگ عمومي در جهت نهادينه كردن نظم و تقويت انضباط اجتماعي و روحيه قانون مداري را دنبال مي كند.
سازمان پليس از ساليان پيش و به دنبال مشاركت در توليد فيلم هاي انيميشني و آموزشي و پخش منظم آن از تلويزيون به اثرات رسانه تصوير درفرهنگ سازي و ايجاد كاركردهاي مناسب آموزشي پي برده و بخشي از توان و دغدغه خود را فارغ از وظايف سازماني به اين امر مهم كه شايد پيشتر مغفول واقع شده، اختصاص داده است. ناجا با ورود به عرصه فيلمسازي و مشاركت در توليد آثار تلويزيوني و سينمايي كه نمايش آثار انيميشني - آموزشي در حوزه هاي مختلف از جمله با موضوع ترافيك، فرهنگ شهر نشيني ، رعايت قانون و اشاعه قانون مداري و ارتباط با گروههاي مختلف سني جامعه ، آموزش بصري و اعتماد آفريني ميان آحاد جامعه و مجريان قانون در مدار توليد و عرضه آثار هنري را پي جويي مي كند.
جشنواره فيلم پليس به عنوان نماد اين نگاه و حركت، تجربه اي جديد براي داشتن رويدادي كه يادآور داشتن سينماي پليسي و ضرورت سرمايه گذاري اساسي براي توليد و عرضه فيلم در فرمت سينما و تلويزيون با بهره گيري از مضامين كيفي بدور از سفارش پذيري هاي رايج و استفاده از تكنيك و توليد فيلم در مقياس استاندارد هاي معقول براي جذب مخاطب است. به عقيده كارشناسان، توليد فيلم هاي آپارتماني و استفاده صرف بصري - ابزاري از پليس و تجهيزات مرتبط با اين حرفه بيش از آنكه نشانگر قدرت و هوشمندي مجريان قانون باشد به دليل نداشتن ساختار قوي روايي و شخصيت پردازي هاي ناقص و كارگرداني ضعيف، زيانبار و براي مخاطب ملا‌ل آور خواهد بود.
با نگاهي به توليدات چند سال اخير سينما و تلويزيون و فارغ از چند اثر انگشت شمار كه تا حدودي به آثار معقول و تكنيكي سينماي حادثه اي - پليسي جهان نزديك است ، هيچ يك آثار سينمايي - تلويزيوني چنگي به دل نمي زند و اقبال مخاطب به آثار خارجي نظير مجموعه هشدار براي كبري 11 يا سريال هاي مشابه خارجي آن كه قصه و شخصيت هايي با محوريت پليس بوده ، گواه آن است. بنابراين جشنواره فيلم پليس مي تواند به عنوان رويدادي دوسالا‌نه ، يادآور ضرورت داشتن سينماي پليسي متعالي و مطابق با شخصيت پليس ايراني - كه تفاوت بسيار با شخصيت مكانيكي پليس در ساير كشورها كه صرفا دستورات آئين نامه اي را پيگيري مي كند - ، باشد .
توليدات پليسي امروزه از جمله بخش هاي درآمدزا و پرمخاطب سينماست كه غفلت از پرداخت به آن در كوتاه و دراز مدت ، سينماي ايران را از داشتن مخاطبان انبوه محروم مي سازد. حال كه تعامل منطقي ميان نيروي انتظامي و سينماگران و برنامه سازان تلويزيوني شكل گرفته، ايجاد آزادي عمل براي دسترسي آنها به پرونده هاي مختلف پليسي، جهت مطالعه و ايجاد تحقيقات مناسب در جهت پرورش قصه و شخصيت پردازي مناسب، مي تواند زمينه توليد آثار كيفي و ملموس و بدور از اغراق را در رسانه تصوير ( سينما - تلويزيون ) كشور فراهم آورد.
به عقيده صاحب نظران، اعتماد آفريني و پرهيز از ارايه سفارش هاي رايج در ترسيم شخصيت غيرواقعي از پليس و ماموريت هاي محوله، مي تواند به عنوان برون رفت از سطحي نگري و برخي خط قرمزهاي فرضي در توليد و عرضه فيلم در سينما و تلويزيون زمينه ارتقاي توليدات پليسي را فراهم آورد. چهارمين جشنواره فيلم پليس با دوسال فرصت براي ديدن نخستين ثمرات آن درراه است.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن