تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820617601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مركز پژوهش‌هاي اسلامي صداوسيما در گفت‌وگو با ايسنا: تكثر آرا در حوزه عامل تحول است ورود تحولات به شيوه سياسي از موانع اصلي تحول در حوزه‌ است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس مركز پژوهش‌هاي اسلامي صداوسيما در گفت‌وگو با ايسنا: تكثر آرا در حوزه عامل تحول است ورود تحولات به شيوه سياسي از موانع اصلي تحول در حوزه‌ است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - فقه

رييس مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما گفت: حوزه بايد با حفظ اصول و ارزش هاي حاكم بر خود پاسخ گوي نيازهاي روز آمد باشد و كاركرد خود را ترميم كند.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر هادي صادقي در سالروز تاكيد مقام معظم رهبري بر لزوم تحول حوزه‌هاي علميه با بيان اين‌كه دنيا در حال تحول است و هر نهادي كه بخواهد با دنيا ارتباط داشته باشد ناگزير از تحول است به خبرنگار فقه و حقوق ايسنا گفت: يكي از اصول ثابتي كه بايد بر حوزه حاكم باشد و تغيير ناپذير است اصل ارجاع به كتاب، سنت و شريعت است. اما برخي مسائل قابل تغيير است به عنوان مثال اين‌كه شيوه تحصيل لزوما سنتي باشد هيچ وجهي ندارد واگر روش‌هاي جديد و كارآمدتري به ميدان آمد، بايد از آن استقبال كرد.

وي ادامه داد: در حوزه پژوهش نيز لزومي ندارد كه حتما به شيوه دستي پژوهش انجام شود زيرا روش‌هاي جديدتري هم وجود دارد اما در همين بحث پژوهش يك اصل ثابت و تغيير ناپذير داريم و آن حقيقت محوري پژوهش است و يا به تعبير ديگر هدف پژوهش بايد كشف مراد شارع باشد.

اين مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه در برابر روش‌هايي كه اصول ثابت را زير سوال ببرند بايد مقاومت كرد، افزود: بر همين اساس از هر تغييري استقبال نمي‌شود و نبايد هم استقبال شود اما از طرف ديگر در برابر هر تغييري هم نبايد بي جهت مقاومت كرد بلكه بايد با حفظ اصول ثابت، بهترين روش‌ها و آخرين شيوه‌ها به كار گرفته شود.

صادقي اظهار كرد: حوزه‌ها در طول تاريخ پيشتاز نوآوري و ارايه روش‌هاي نوين بوده اند. به عنوان مثال در فقه حوزه، علم اصول يكسان باقي نمانده است و روش استنباط از شرع همواره تكامل يافته لذا مي‌توان گفت كه حوزه‌ها هميشه از تغييرات استقبال كرده اند منتها در يك دوران هايي نياز به تغييرات وسيعتر، سريعتر و متناسب تر با تحولات پرشتابي كه در جهان مشاهده مي‌كنيم، احساس مي‌شود. تاكيدات مقام معظم رهبري بر لزوم تحول در حوزه‌ها نيز با توجه به همين ضرورت قابل توجه است.

رئيس دانشكده صدا و سيماي قم، علت ديگر تاكيدات رهبر معظم انقلاب را عقب ماندگي چند ساله حوزه‌ها در زمان پيش از پيروزي انقلاب بر شمرد و خاطرنشان كرد: اين عقب ماندگي طولاني مدت بوده و براي جبران آن بايد يك نوع جهش صورت گيرد البته بعد از انقلاب تغييرات بسياري در حوزه‌هاي علميه رخ داد به نحوي كه مي‌توان گفت انصافا ميزان تحولاتي كه پس از انقلاب در حوزه‌ها رخ داده شايد در هيچ نهاد فرهنگي ديگري اتفاق نيفتاده باشد يعني اگر با دانشگاه مقايسه كنيم تغييرات حوزه چندين برابر بوده و روز به روز شتاب تحولات بيشتر شده است.

وي با بيان مثال‌هايي در اين زمينه گفت: امروز رشته‌هاي تخصصي فراواني در حوزه وجود دارد كه در گذشته هيچ كدام نبوده است تمام رشته‌هاي علوم انساني در حوزه و موسسات حوزوي در سطح مختلف در حال تدريس، تحصيل و تحقيق است در خود رشته‌هاي علوم اسلامي نيز روند تخصصي شدن آغاز شده است تشكيل انجمن‌هاي علمي نيز از ديگر تحولات موجود در حوزه است كه قبلا نبوده و يا شيوه‌هاي آموزش و منظم شدن آن، ثبت شدن مراحل آموزشي، تدوين برنامه‌هاي جديد آموزشي و توجه به مجموعه نيازها را وقتي با گذشته مقايسه مي‌كنيم، مي‌بينيم دستخوش تحولات زيادي شده است البته هنوز در ابتداي راهيم و نياز به جهش‌هاي بيشتري داريم زيرا نيازهاي جامعه فراوان است و بايد به عقب ماندگي‌هاي گذشته نيز پاسخ داده شود.

رييس مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما در خصوص راهكارهاي لازم جهت ايجاد تحول اظهار كرد: يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه شود يافتن موانع و برخورد درست با آن است سپس بايد به حركت‌هاي ايجابي روي آورد. يكي از موانع مهم در برابر تحولات احساس خطر از تحولات نابه سامان، حساب نشده ، مديريت نشده و يا احيانا مديريت منفي شده است بر همين اساس بزرگان حوزه براي آنكه مبادا با تحولات ارزش‌ها و اركان قوت حوزه از بين برود در مقابل تحول احتياط مي‌كنند.

صادقي ادامه داد: از آنجا كه مسائل حوزه با دين مردم سرو كار دارد اگر خدايي ناكرده در برخي زمينه‌ها سستي صورت گيرد، دقت كافي نشود، شيوه‌هاي استنباط فقهي در معرض تغييرات نادرستي قرار گيرد يا احيانا ما را از شيوه‌هاي صحيح استنباط دور كند، چيزهايي كه دين نيستند به نام دين به مردم معرفي مي‌شوند و اين خطر بزرگي است.

صادقي گفت: يكي از مشكلاتي كه ممكن است مانع اصلي تحولات شود، ورود تحولات به شيوه سياسي به حوزه‌هاست به نحوي كه گروه‌هاي سياسي بخواهند از ظرفيت‌هاي موجود در حوزه در جهت رسيدن به اهداف خود بهره برداري ‌كنند.

رئيس دانشكده صدا و سيماي قم خاطرنشان كرد: علاوه بر همه اين موارد به عوامل ديگري نيز از جمله تشكيل كميته‌هايي تخصصي براي پيگيري تحولات و جدي شدن مساله تحول خواهي نياز است هم چنين توجه بيشتر مديران به نيازهاي جهاني شناخت هر چه بيشتر تحولات در عرصه بين الملل، آسيب شناسي تحولات گذشته و فاصله سنجي ميان وضع موجود و نقطه مطلوب در شتاب دادن به روند تحول اثر گذار است.

اين مدرس دانشگاه در مورد توجيه تاكيد بر لزوم تحول از يك سو و برخاستن صداهايي از حوزه در برخي مواقع مبني بر صدور نظراتي كه به نظر مي‌رسد مدت‌ها قبل حتي در زمان امام(ره) بر سر آن بحث شده و به نتيجه رسيده است، اظهار كرد: در اين زمينه بايد روي مثال هايي خاص مساله را توضيح داد به عنوان مثال، امام(ره) و مقام معظم رهبري در خصوص مساله موسيقي نظرات فقهي خود را ارايه داده‌اند و در حال حاضر نيز در كشور با توجه به اين نظرات با موسيقي برخورد مي‌شود. حال ممكن است برخي افراد در زمان حال نظراتي غير از آن نظرات ارايه كنند يا در خصوص مساله شطرنج ممكن است در حال حاضر يا سال‌هاي آتي برخي افراد فتواهايي متفاوت از فتواي امام صادر كنند هيچ يك از اين موارد نه تنها منافاتي با جريان تحول خواهي ندارد بلكه اساسا حسن فقه شيعه به همين تكثر آراست و لازم است كه در جريان تحول خواهي، ظرفيت شنيدن چنين نظراتي را داشته باشيم بنابراين تفاوت نظرات و تكثر آرا در حوزه از نقاط قوت به شمار مي‌رود و گاهي خود عامل تحول است.

رئيس مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما در بخش پاياني اين گفت‌وگو ارتباط حوزه و دانشگاه را براي ايجاد تحول در هر دو نهاد علمي جامعه اسلامي ضروري دانست و خاطرنشان كرد: امام(ره) در اواخرعمر شريف خود تاكيد بيشتري بر نزديكي اين دو نهاد علمي داشتند البته كار عملي در اين زمينه در حوزه‌ها زياد اتفاق افتاده است جا دارد كه در دانشگاه‌ها نيز به خصوص در عرصه علوم انساني اين اتفاق بيفتد. به عنوان مثال در رشته جامعه شناسي در موسسات حوزوي هم همان دروس دانشگاهي تدريس مي‌شود و هم دروس حوزوي هر چند در آغاز راه هستيم اما شايسته است كه اين اتفاق در دانشگاه‌ها نيز رخ دهد.

صادقي افزود: دانشجويان علوم انساني نمي‌توانند از معارف ديني بي اطلاع باشند زيرا اين بي اطلاعي نهايتا به سكولار شدن و تابعيت از تحولات علمي دانشگاه‌هاي غربي مي انجامد كه نتيجه‌اش چيزي جز يك تحول وارداتي و بهره گيري از تفكر ترجمه‌اي نيست در حالي كه اگر به بنيان‌هاي انديشه ديني خودمان در عرصه علوم انساني تكيه كنيم، شاهد پيدايش نظريات علمي جديد مبتني بر دانش‌هاي پايه اسلامي خواهيم بود.

انتهاي پيام
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن